Aftrap Delta Lloyd CAO-overleg 2004
11-05-2004
Deze mailing had u vorige week moeten ontvangen, maar vanwege te
weinig bezetting en een computerstoring is dit niet gelukt.
Vandaag 11 mei 2004 gaan de CAO-onderhandelingen 2004 voor Delta Lloyd
van start. Hieronder treft u onze voorstellen aan voor deze CAO:
Voorstellen voor de Delta Lloyd CAO 2004.
1. Looptijd
Gelet op de nog niet uitgekristalliseerde gevolgen van (de
uitvoering van) het Najaarsakkoord tussen sociale partners en
regering van november 2003, vinden wij het niet verstandig een CAO
af te sluiten waarvan de looptijd zich uitstrekt tot in 2005.
2. Salarisontwikkeling
Wij stellen een incidentele loonsverhoging voor van 1,5 % met
ingang van 1 juni 2004. Dit percentage komt overeen met de
geschatte inflatie over 2004. Conform de afspraken van het
Najaarsakkoord willen wij bewuste loonsverhoging koppelen aan
bepaalde resultaten.
3. Reiskostenvergoeding zakelijke kilometers
Wij stellen voor de vergoedingsregeling voor zakelijke reizen
onderdeel te laten worden van de Delta Lloyd CAO. In de huidige
situatie heeft DL in de regeling -die geen onderdeel vormt van de
CAO- de hoogte van de vergoeding afhankelijk gesteld van het
fiscaal onbelaste maximum van 18 eurocent per kilometer. Wij
stellen daarom voor om in de regeling de vergoeding terug te
brengen op het niveau van 28 eurocent per kilometer.
4. Studie afspraken
Wij willen in de nieuwe CAO concrete afspraken maken over de
onderwerpen waarover in de aflopende CAO studie-afspraken zijn
gemaakt, te weten de mogelijkheid voor een werkweek van 4 x 9 uur
en het opleidingsbeleid.
5. Variabele beloningsregelingen
Wij willen de evaluatie van de variabele beloningsregelingen van
de DL Buitendienst en de NSF buitendienst onderdeel uit laten
maken van de komende CAO-onderhandelingen. Reeds in de aflopende
CAO hebben wij de afspraak gemaakt dat deze regelingen zouden
worden geëvalueerd en zonodig zouden worden bijgesteld.
6. Alternatief premiespaarregeling
Reeds in de aflopende CAO hebben wij met DL afgesproken dat wij
een afspraak zouden maken over een alternatieve aanwending van het
werkgeversgedeelte van de vervallen premiespaarregeling. Hiertoe
hebben de gezamenlijke vakorganisaties ook een concreet voorstel
gedaan om deze gelden bij het keuzemenu van Palet te betrekken.
Over de precieze inhoud van ons voorstel bent u reeds eerder
geïnformeerd. Wij willen vasthouden aan dit voorstel en dit
vertalen in een regeling in de CAO.
7. Bevoordelen vakbondsleden
Graag willen wij afspraken maken over voordelen voor
vakbondsleden.
8. Verlenging Sociaal Plan
Tegelijk met de CAO verloopt het Sociaal Plan van Delta Lloyd. Wij
willen komen tot een verlenging van het Sociaal Plan, met in
achtneming van een aantal aanpassingen van inhoudelijke en
technische aard. De belangrijkste daarvan is het meenemen van de
personeelskortingen in het arbeidsvoorwaardenvergelijk in het
geval van outsourcing.
9. Werkgeversbijdrage
Wij willen met DL een afspraak maken over een werkgeversbijdrage
aan de vakorganisaties op het niveau van de AWVN-norm.
10. Aanvullende/gewijzigde voorstellen
Wij behouden ons het recht voor om tijdens de onderhandelingen met
aanvullende c.q. gewijzigde voorstellen te komen.
Nog even dit:
Zoals u weet maakte de pensioenproblematiek afgelopen twee jaar bij
bijna alle banken en bedrijven in het verzekeringsland een essentieel
onderdeel uit van de CAO-besprekingen. De pensioenkosten rijzen de pan
uit. Dit heeft te maken met verschillende redenen, zoals vergrijzing,
het niet beschikken over voldoende buffers en de veranderde (fiscale)
wetgeving. Het Verzekeringsbedrijf, Fortis, ING, RABO en anderen
hebben reeds afspraken gemaakt over het invoeren van een gedeelte
pensioenpremie voor de werknemers.
Delta Lloyd heeft ook aangekondigd dat de discussie over een
werknemersbijdrage in de pensioenpremie wat DL betreft bovenaan de
agenda zal komen te staan. De afgelopen weken heeft er een
uitwisseling van informatie over het pensioendossier tussen de
wederzijdse pensioendeskundigen plaatsgevonden. Dit heeft er in ieder
geval in geresulteerd dat we duidelijkheid hebben over de cijfers. De
discussie over de noodzaak van een eigen bijdrage van werknemers is
echter nog niet gelopen.
De premie die DL thans voor de regeling betaalt, bedraagt zon 30
procent van de loonsom. De vraag die nu voorligt is of dit percentage
al dan niet (te) hoog is. DL blijft in dit dossier met een schuin oog
kijken naar de ontwikkelingen in de CAO voor het Verzekeringsbedrijf.
Daar is een regeling tot stand gekomen waarin medewerkers afhankelijk
van de structurele salarisverhoging gaan bijdragen aan de
pensioenkosten op het moment dat de premie meer dan 20 procent van de
pensioengrondslag (loonsom minus franchise) bedraagt. DL wil dan ook
een pensioenpremie voor de werknemers gaan invoeren en stelt voor dit
te regelen op dezelfde manier zoals bij het Verzekeringsbedrijf.
Dit is het belangrijkste en zwaarste punt van de zijde van DL in het
kader van de komende CAO-onderhandelingen. CNV Dienstenbond vraagt uw
mening hierover apart op bijgaand formulier aan te geven. Dit
formulier dient geretourneerd te worden vóór 21 mei 2004.
Voor vragen of opmerkingen kunt u terecht bij uw bestuurder Ahmed
Kansouh op telefoonnummer (010)2651111 of per e-mail
rotterdam@cnvdibo.nl
Tenslotte
U bent lid van de CNV Dienstenbond. Uw collega misschien nog niet.
Wellicht kunt u hem of haar van het nut van het lidmaatschap
overtuigen. Immers, hoe meer draagvlak, hoe sterker wij staan en hoe
meer wij voor elkaar krijgen aan de onderhandelingstafel.
Dienstenbond CNV