CDA
11-05-04
CDA wil belemmeringen voor VMBO wegnemen
De CDA Eerste Kamerfractie heeft dinsdag 11 mei gepleit voor
voetklassen voorafgaand of in het begin van het basisonderwijs om
leer- en taalachterstanden weg te werken.
Woordvoerder Ab Klink pleitte daarnaast voor gedifferentieerde
eindtermen zodat leerlingen die goed zijn in het ene vak, maar
slechter in een ander vak toch het diploma kunnen halen. Verder wil
het CDA dat er binnen het vmbo meer mogelijkheden komen voor praktisch
onderwijs. De minister moet daarvoor de belemmeringen in wet- en
regelgeving wegnemen. Tenslotte wil Klink het mogelijk maken dat
vmbo-scholen een andere benaming krijgen, om een einde te maken aan de
stigmatisering.
Meer praktisch onderwijs
Volgens CDA Eerste Kamerlid Ab Klink is meer praktisch onderwijs nodig
omdat de nadruk op algemene vorming tot motivatieproblemen leidt en
omdat het scholen meer mogelijkheden biedt om in te spelen op de
regionale arbeidsmarkt. Tegelijk ervaren de scholen de
vakvoorschriften bij die koerswending te vaak als een keurslijf. Klink
wil dat de minister de belemmeringen in wet- en regelgeving voor
praktisch onderwijs inventariseert en wegneemt.
Gedifferentieerde eindtermen
Het CDA vindt dat er voor de leerlingen realistische doelen moeten
worden gesteld. Daarom is het niet goed dat leerlingen alle vakken op
eenzelfde niveau moeten afsluiten. Leerlingen die zwak zijn in talen
moeten daar geen minderwaardigheidscomplex aan overhouden maar
simpelweg op een lager niveau examen kunnen doen en toch een diploma
krijgen, aldus Klink.
Andere naamgeving vmbo
De CDA Eerste Kamerfractie pleit voor een herkenbaarder naamgeving van
het vmbo. Als scholen in hun naam hun vakinhoudelijke karakteristieken
willen laten terugkeren, moet dat mogelijk zijn. Profilering en
beroepstrots kunnen daarmee geholpen zijn. Leerlingen zitten dan niet
op het diffuse vmbo, maar op het voorbereidend
economisch-administratief college of een term van gelijke strekking,
aldus Klink.
De Eerste Kamerfractie ziet niets in de wel geuite wens om het vmbo te
integreren in het mbo. Dat is nu een stap te ver en verdraagt zich
niet met de rust die is toegezegd.
Voetklassen in basisonderwijs
In zijn betoog gaat de CDA-woordvoerder ook uitgebreid in op het
onderwijsachterstandenbeleid. Klink: Een goed achterstandenbeleid is
van grote betekenis voor het vmbo. Aan het einde van de basisschool is
de taalachterstand van allochtonen vaak nog (steeds) twee jaar. Het is
volstrekt helder dat het vmbo hier vervolgens mee geconfronteerd
wordt. Waarom niet, in plaats van kopklassen na afronding van de
basisschool, 'voetklassen' voorafgaand aan of in het begin van het
reguliere basisonderwijs?
Klink vraagt ook aandacht voor het gegeven dat het regelmatig voorkomt
dat scholieren voor lange tijd naar het land van herkomst van de
ouders verhuizen om na enige tijd weer terug te keren op een school in
Nederland, vaak in het vmbo. Dat levert grote taal- en
leerachterstanden op die moeilijk zijn in te halen. In Duitsland heeft
men besloten kinderen die ouder zijn dan twaalf jaar in dit soort
gevallen niet meer terug te laten keren. Nu gaat het de CDA-fractie
momenteel niet om dergelijke forse maatregelen. Wij zouden echter wel
willen weten of de minister überhaupt zicht heeft op de aantallen
leerlingen die het hier betreft., aldus Klink.
CDA