CDA

CDA
11-05-04
CDA wil belemmeringen voor VMBO wegnemen

De CDA Eerste Kamerfractie heeft dinsdag 11 mei gepleit voor voetklassen voorafgaand of in het begin van het basisonderwijs om leer- en taalachterstanden weg te werken.

Woordvoerder Ab Klink pleitte daarnaast voor gedifferentieerde eindtermen zodat leerlingen die goed zijn in het ene vak, maar slechter in een ander vak toch het diploma kunnen halen. Verder wil het CDA dat er binnen het vmbo meer mogelijkheden komen voor praktisch onderwijs. De minister moet daarvoor de belemmeringen in wet- en regelgeving wegnemen. Tenslotte wil Klink het mogelijk maken dat vmbo-scholen een andere benaming krijgen, om een einde te maken aan de stigmatisering.

Meer praktisch onderwijs
Volgens CDA Eerste Kamerlid Ab Klink is meer praktisch onderwijs nodig omdat de nadruk op algemene vorming tot motivatieproblemen leidt en omdat het scholen meer mogelijkheden biedt om in te spelen op de regionale arbeidsmarkt. Tegelijk ervaren de scholen de vakvoorschriften bij die koerswending te vaak als een keurslijf. Klink wil dat de minister de belemmeringen in wet- en regelgeving voor praktisch onderwijs inventariseert en wegneemt.

Gedifferentieerde eindtermen
Het CDA vindt dat er voor de leerlingen realistische doelen moeten worden gesteld. Daarom is het niet goed dat leerlingen alle vakken op eenzelfde niveau moeten afsluiten. Leerlingen die zwak zijn in talen moeten daar geen minderwaardigheidscomplex aan overhouden maar simpelweg op een lager niveau examen kunnen doen en toch een diploma krijgen, aldus Klink.

Andere naamgeving vmbo
De CDA Eerste Kamerfractie pleit voor een herkenbaarder naamgeving van het vmbo. Als scholen in hun naam hun vakinhoudelijke karakteristieken willen laten terugkeren, moet dat mogelijk zijn. Profilering en beroepstrots kunnen daarmee geholpen zijn. Leerlingen zitten dan niet op het diffuse vmbo, maar op het voorbereidend
economisch-administratief college of een term van gelijke strekking, aldus Klink.
De Eerste Kamerfractie ziet niets in de wel geuite wens om het vmbo te integreren in het mbo. Dat is nu een stap te ver en verdraagt zich niet met de rust die is toegezegd.

Voetklassen in basisonderwijs
In zijn betoog gaat de CDA-woordvoerder ook uitgebreid in op het onderwijsachterstandenbeleid. Klink: Een goed achterstandenbeleid is van grote betekenis voor het vmbo. Aan het einde van de basisschool is de taalachterstand van allochtonen vaak nog (steeds) twee jaar. Het is volstrekt helder dat het vmbo hier vervolgens mee geconfronteerd wordt. Waarom niet, in plaats van kopklassen na afronding van de basisschool, 'voetklassen' voorafgaand aan of in het begin van het reguliere basisonderwijs?

Klink vraagt ook aandacht voor het gegeven dat het regelmatig voorkomt dat scholieren voor lange tijd naar het land van herkomst van de ouders verhuizen om na enige tijd weer terug te keren op een school in Nederland, vaak in het vmbo. Dat levert grote taal- en leerachterstanden op die moeilijk zijn in te halen. In Duitsland heeft men besloten kinderen die ouder zijn dan twaalf jaar in dit soort gevallen niet meer terug te laten keren. Nu gaat het de CDA-fractie momenteel niet om dergelijke forse maatregelen. Wij zouden echter wel willen weten of de minister überhaupt zicht heeft op de aantallen leerlingen die het hier betreft., aldus Klink.