Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Siebel Systems introduceert eerste geïntegreerde oplossing voor prestatiebeloning

Oplossing integreert performance management-proces met meetwaarden, prestatiemeting en beloning

SAN MATEO, Calif. - 28 april 2004 - Siebel Systems heeft Siebel Performance Management 7.7 geïntroduceerd. Dit is de eerste complete oplossing die een geïntegreerde benadering biedt voor het op elkaar afstemmen van de prestaties van een werknemer en de beloning die deze medewerker ontvangt. Siebel Performance Management biedt scorecards die in realtime inzicht geven in belangrijke meetwaarden, afstemming mogelijk maken op basis van een op concrete doelstellingen gebaseerde meting van het prestatieniveau, en een accurate beloning van werknemers op basis van werkelijk geleverde prestaties mogelijk maken. Siebel Performance Management 7.7 is de eerste complete oplossing die een 'beloning -naar-prestatie'-strategie ondersteunt.

"Met deze versie van Siebel Performance Management stelt Siebel Systems bedrijven in staat om doelstellingen, afspraken en compensatie nadrukkelijk op elkaar af te stemmen, met als resultaat gefocust en effectief personeel", zegt Anthony Deighton, general manager van Siebel Employee Relationship Management (ERM). "Dit is de eerste oplossing die prestaties koppelt aan beloning. Dit gebeurt op basis van via scorecards toegankelijke meetwaarden en op concrete doelstellingen gebaseerde beoordelingen. Bovendien is deze oplossing gebaseerd op een geïntegreerde reeks van best practices op basis van een eenduidige onderliggende architectuur."

Siebel Performance Management 7.7 is het resultaat van een research & development-project dat een aantal jaren in beslag heeft genomen en is gebaseerd op informatie die is verschaft door klanten, analisten en deskundigen. Siebel Systems heeft een oplossing ontwikkeld die een groot aantal best practices ondersteunt op het gebied van salariëring en beloning. Siebel Performance Management 7.7 biedt werknemers een gepersonaliseerd dashboard dat inzicht biedt in de daadwerkelijk geleverde prestaties afgezet tegen de afgesproken doelstellingen. Het dashboard baseert de beoordeling van geleverde prestaties op doelstellingen die nadrukkelijk zijn afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen en biedt managers hulpmiddelen om de totale ruimte voor beloningsaanpassingen op een weldoordachte wijze te verdelen over de medewerkers. Daarnaast is de oplossing in staat complexe beloningsstructuren door te rekenen op basis van de intern afgesproken doelstellingen, evenals de effecten van salarisverhogingen, bonussen, aandelenopties en dergelijke. Dit alles heeft tot gevolg dat werknemers gemotiveerd en op basis van duidelijke doelstellingen aan de slag kunnen. Bovendien zal het personeelsverloop afnemen, waardoor ook de kosten voor werving, training en opleiding omlaag kunnen. De oplossing maakt het bedrijven bovendien mogelijk om snel te reageren op veranderingen van de bedrijfsstrategie of marktsituatie die het noodzakelijk maken dat werknemers zich anders gedragen en opstellen.

"Bedrijven vragen steeds meer om een 'end to end' oplossing ten aanzien van de beloning van werknemers", zegt Mark Smith, senior vice president bij Ventana Research. "Het is duidelijk dat door het aan elkaar koppelen van deze businessprocessen bedrijven in staat zijn het prestatieniveau van zowel werknemers als de gehele organisatie verder te verbeteren. Hierdoor zijn zij bovendien in staat hun best presterende medewerkers langer vast te houden. Wanneer een bedrijf hierin slaagt, terwijl tegelijkertijd het prestatieniveau van de andere medewerkers kan worden verbeterd en de prestaties van medewerkers bovendien nadrukkelijk kunnen worden afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen, zullen de prestaties van de organisatie en uiteindelijk ook de klantentevredenheid verder toenemen."

Siebel Performance Management wordt in tal van branches, waaronder de financiële sector, de overheid, life sciences, de communicatie- en de hightech-branche gebruikt voor het op effectieve wijze beheren van de relaties met werknemers. Fortis Investments maakt gebruik van Siebel Performance Management om alle op prestatiemeting gerichte processen te uniformeren. Denk aan het aannemen en opleiden van nieuwe werknemers, het beoordelen van prestatieniveaus, carrièreplanning en beloning.

"Door gebruik te maken van Siebel Performance Management zijn wij in staat één uniforme omgeving te creëren waarbinnen het afstemmen van de doelstellingen en de prestaties van onze mensen op de bedrijfsdoelstellingen kan plaatsvinden", zegt Phil Smith, global head of human resources van Fortis. "Wij zijn nu in staat de bedrijfsstrategie te vertalen in doelstellingen voor zowel business units als individuele medewerkers. Bovendien zijn we nu in staat onze individuele prestaties op een objectieve manier te meten. Dit is van essentieel belang voor een organisatie waarvan het succes voornamelijk op het presteren van individuele medewerkers is gebaseerd."

Veel succesvolle bedrijven zijn in staat gebleken zowel de zakelijke als de individuele prestaties te verbeteren door over te stappen op een 'belonen-naar-prestatie"-cultuur. Hierbij is de beloning van werknemers gebaseerd op kwantificeerbare prestatiedoelstellingen. Siebel Performance Management 7.7 ondersteunt tal van beloningssystemen, waaronder methodieken die uitgaan van prestatiebeloning. De oplossing van Siebel ondersteunt de totale beloning die werknemers ontvangen, zowel waar het om het basissalaris gaat als om bonussen.

Ten aanzien van prestatieafhankelijke beloning maakt de oplossing het gebruikers mogelijk om dit continue en cyclische proces geheel automatisch te laten verlopen. Bedrijven kunnen bepaalde bonussystemen doorrekenen en vooraf vaststellen wat de verwachte kosten van een dergelijke aanpak zullen zijn. Met behulp van analysefunctionaliteit kan bovendien worden vastgesteld in hoeverre deze plannen stroken met de bedrijfsdoelstellingen en passen binnen de beschikbare beloningsbudgetten. De oplossing maakt het mogelijk ieder beloningsschema in Siebel Performance Management op te nemen, ongeacht de structuur of complexiteit. Bovendien hebben zowel managers als werknemers toegang tot de gegevens die aangeven in hoeverre het prestatieniveau overeenkomt met de afgesproken doelstellingen. Hierdoor ontstaan tevens mogelijkheden om het verkoopgedrag te beïnvloeden door middel van bonussystemen.

Ten aanzien van de door managers te bepalen beloning biedt de oplossing van Siebel de mogelijkheid om bonussen en dergelijke te distribueren op basis van duidelijke richtlijnen. Om er zeker van te zijn dat managers binnen hun budgetten blijven, kent Siebel Performance Management de zogeheten 'rating distribution adjustment' (RDA)-functionaliteit. Deze voorziening helpt managers om binnen de bedrijfsrichtlijnen te blijven door de best presterende werknemers zichtbaar te maken en bovendien de beschikbare budgettaire ruimte eerlijk te verdelen over de andere medewerkers. Met dit hulpmiddel kunnen bedrijven bovendien vaststellen welke werknemers lager dan gemiddeld presteren en persoonlijke plannen ontwikkelen, zodat ook deze werknemers beter gaan presteren.

Siebel Systems heeft Siebel Performance Management vorig jaar intern geïmplementeerd ter ondersteuning van een end to end performance management proces voor bijna vijfduizend werknemers. Bij het ontwikkelen van Siebel Performance Management 7.7 heeft Siebel Systems ook gebruik gemaakt van de ervaringen van de eigen personeel & organisatieafdeling.

Siebel Performance Management 7.7 identificeert de best presterende werknemers en zorgt ervoor dat de relatie van de organisatie met deze medewerkers optimaal is. Daarnaast motiveert het werknemers om hun prestaties beter in overeenstemming te brengen met de bedrijfsdoelstellingen. Zowel managers als werknemers hebben op ieder willekeurig moment toegang tot alle performance-gegevens en hoeven dus niet een één maal per jaar plaatsvindende beoordeling af te wachten. Bedrijven zijn hierdoor in staat snel een aanpassing in de bedrijfsstrategie door te voeren, zelfs wanneer dit betekent dat doelstellingen en bonusstructuren aangepast dienen te worden binnen een beoordelingsperiode.

Lagere TCO en hogere productiviteit
Siebel Performance Management 7.7 is gebaseerd op het Siebel 7.7-platform waardoor een lagere total cost of ownership (TCO) mogelijk is, terwijl de productiviteit van werknemers verder kan toenemen. Bij het ontwikkelen van het Siebel 7.7-platform heeft Siebel Systems acht belangrijke kostencomponenten geïdentificeerd: installatie, configuratie, gebruikskosten, upgrades, performance, bruikbaarheid, testen en integratie. Op alle acht terreinen zijn belangrijke verbeteringen gerealiseerd. Het Siebel 7.7-platform vereenvoudigt en versnelt de ingebruikname, upgrades en het onderhoud. Ook vermindert het de tijd die nodig is voor het implementeren en testen van eventuele aanpassingen. Het is een uiterst schaalbare oplossing die gemakkelijk kan worden aangepast aan lokale eisen en wensen. Hierdoor valt de TCO - afhankelijk van de lokale omstandigheden - gemiddeld 40 procent lager uit dan bij eerdere Siebel-producten.

Bedrijven behoeven met Siebel Performance Management 7.7 niet langer losse en niet-geïntegreerde oplossingen te onderhouden voor het ondersteunen van belonings- en performance management-processen. Het is hierdoor niet langer noodzakelijk tijd en energie te steken in het integreren van losse applicaties en het verlaagt de IT-beheerkosten.

Siebel 7.7 kent bovendien belangrijke verbeteringen ten aanzien van de 'usability' doordat veel voorkomende handelingen nu veel eenvoudiger kunnen worden uitgevoerd, de presentatie en leesbaarheid van gegevens verder is verbeterd en op functies gebaseerde ondersteuning in de oplossing is opgenomen. Siebel 7.7 kent verder een verbeterde gebruikersinterface die het gemakkelijker maakt belangrijke informatie te vinden en taken en handelingen op het gebied van performance management en compensation planning sneller en gemakkelijker uit te voeren.

Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 4.000 klanten biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices', CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden. Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen. Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op www.siebelsystems.nl .

© 1990-2004 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen, logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.

Meer informatie
Sandra Wasseur
Senior Marketing Director Western Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000