Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
AAN Postbus 90801
2509 LV Den Haag
colleges van Burgemeester en Wethouders Anna van Hannoverstraat 4
i.a.a. Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
Directeuren Sociale Dienst
Hoofden Sociale Zaken
Hoofden Financiën
Directeuren/hoofden I&A
Gemeenteraadsleden p/a griffier
Hoofdkantoor en vestigingen CWI
Hoofdkantoor UWV
Hoofdkantoor en regiokantoren IWI
Uw brief Ons kenmerk
Intercom/2004/ 31183
Onderwerp Datum
Verzamelbrief mei 2004 11 mei 2004
Door middel van deze brief informeer ik u over enkele relevante ontwikkelingen op het
terrein van werk en inkomen.
1. Tijdelijke stimuleringsregeling regulier maken 10.000 ID-banen (bijlage: pagina 1)
Het eind van de Tijdelijke stimuleringsregeling regulier maken 10.000 ID-banen komt in
zicht. Werkgevers hebben nog tot 1 juli 2004 tijd om een aanvraag in te dienen voor de
subsidie van 17000 en de eventuele aanvullende subsidie voor werkgevers in de sectoren
zorg, welzijn, jeugdhulpverlening, cultuur en kinderopvang. De stimuleringsregeling is niet
alleen verlengd, maar biedt per 1-1-2004 ook meer mogelijkheden voor voormalig ID'ers
om uit te stromen naar een reguliere baan. Ook andere werkgevers in de publieke sector
(reïntegratiebedrijven uitgezonderd) komen in aanmerking voor een subsidie als zij een
voormalig ID'er regulier en voor onbepaalde tijd in dienst nemen. De convenantpartijen van
de stimuleringsregeling zetten zich de komende maanden nog actief in om gemeenten
(inhoudelijk) te ondersteunen bij de uitstroom van ID'ers naar een reguliere baan. In de
bijlage van deze verzamelbrief leest u op welke wijze u deze ondersteuning kunt krijgen.
2. Compensatie Spak/Vlw
Het kabinet heeft besloten de Specifieke afdrachtskorting (Spak) vervroegd, met ingang van
1 juli 2004, af te schaffen. Met betrekking tot de sociale werkvoorziening heeft het kabinet
tegelijkertijd besloten om de inkomstenvermindering voor de sw-sector structureel tot het
oorspronkelijke inkomstenniveau van 2004 ( 24 mln.) te compenseren.
2
Voor 2004 betekent dit derhalve dat de Wsw-begroting wordt opgehoogd met 12 mln. Op
een nader te bepalen tijdstip wordt deze 12 mln. in de subsidietoekenning 2004 verwerkt.
Vanaf 2005 wordt de begroting structureel met 24 mln. verhoogd.
Na het Bestuurlijk Overleg op 21 april jl. is tevens besloten om hiernaast de
inkomstenvermindering uit Spak/Vlw (afdrachtvermindering langdurig werklozen) in 2004
gedeeltelijk te compenseren door verlaging van de taakstelling met 775 standaardeenheden.
Dit betekent een verhoging van de subsidie per standaardeenheid tot ongeveer 23.910 en
een verlaging van de taakstelling per gemeente/schap met circa 0,9 procent.
Ter verstrekking van de middelen voor de indicatiestelling en ter aanpassing van de
taakstelling en het subsidiebedrag per SE ontvangen gemeenten/schappen in de tweede helft
van mei een nieuwe subsidiebrief. Deze nieuwe subsidiebrief vervangt de brief van 6
oktober 2003, kenmerk ABG/GA/03/77568. In 2005 zal de taakstelling met 775
standaardeenheden verhoogd worden.
3. Datum overdracht indicatiestelling Wsw naar CWI uitgesteld
Na overleg met betrokken partijen (gemeenten, sw-bedrijven en CWI) is besloten de
overdracht van de indicatiestelling Wsw uit te stellen tot 1 januari 2005. Tot dit uitstel is
besloten om de CWI en andere betrokken partijen voldoende tijd te geven zich op de nieuwe
situatie voor te bereiden. Tijdens de wetsbehandeling in de Tweede Kamer heeft het kabinet
al aangegeven, op basis van onder meer de voortgang van het implementatietraject, een
zorgvuldig besluit te zullen nemen over de definitieve overdrachtsdatum.
De middelen die voor de indicatiestelling vanaf 1 april 2004 gereserveerd waren voor CWI
( 10,65 miljoen) zullen onder de gemeenten/schappen worden verdeeld.
4. Gegevensuitwisseling SVB en gemeenten voor Anw-ers en 65-plussers (bijlage:
pagina 2-3)
Op 11 december 2003 zijn er afspraken gemaakt over de gegevensuitwisseling tussen de
SVB en gemeenten t.b.v. de reïntegratie van personen met een uitkering op grond van de
Algemene nabestaandenwet (Anw) en de personen van 65 jaar en ouder met een onvolledige
AOW-uitkering. Er is afgesproken dat de SVB eenmalig, op aanvraag van de gemeente, via
een Cd-rom de gegevens over die specifieke gemeente verstrekt. Op het Gemeenteloket
staat de inhoud van de gegevensset, de technische specificaties, de wijze van aanvragen en
een voorbeeldbrief voor het aanvragen van de Cd-rom (www.gemeenteloket.szw.nl ). In de
bijlage bij deze verzamelbrief vindt u meer uitgebreide informatie.
5. Nieuwe aanvraagronde 2e tranche EQUAL- subsidie tot 1 juli 2004 (bijlage:
pagina 4)
Tot 1 juli 2004 kunnen belangstellenden voor de EQUAL-subsidie hun projectvoorstel
indienen bij het Agentschap SZW. Elke publieke of private organisatie die zich wil inzetten
om discriminatie en ongelijkheid op de arbeidsmarkt tegen te gaan, komt in aanmerking
voor deze subsidie. Welke voorwaarden het Nederlandse EQUAL-programma aan projecten
stelt, kunt u nalezen op www.agentschapszw.nl. Op welke wijze u uw aanvraag kunt
indienen, kunt u lezen in de bijlage bij deze verzamelbrief.
3
6. Fictief budget bijzondere bijstand per gemeente
Tijdens een Algemeen Overleg heb ik de Tweede Kamer toegezegd dat de fictieve
budgetten bijzondere bijstand per gemeente openbaar zullen worden gemaakt. Er is contact
gelegd met de beheerders van het gemeentefonds. Dat heeft ertoe geleid dat deze informatie
op korte termijn wordt opgenomen op de website van het ministerie van BZK, www.bzk.nl,
onderdeel gemeentefonds, vraag en antwoordrubriek. Op www.gemeenteloket.minszw.nl
zal een link worden geplaatst naar deze website, zodat de informatie voor u nog makkelijker
toegankelijk is. In de volgende verzamelbrief zullen de bedragen per gemeente als bijlage
worden opgenomen.
7. Wijziging openingstijden Gemeentelokettelefoon
Vanaf 1 maart kunt u met al uw vragen terecht bij één loket. U kunt het gemeenteloket
bellen, mailen en uiteraard bezoeken via Internet. De Gemeentelokettelefoon is op
werkdagen bereikbaar van 9.00-12.30 uur, (070) 333 41 30. Het gemeenteloket mailadres is:
gemeenteloket@minszw.nl
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
4
1. Tijdelijke stimuleringsregeling regulier maken 10.000 ID-banen
Laatste maanden voor indienen van een aanvraag
Het eind van de Tijdelijke stimuleringsregeling regulier maken 10.000 ID-banen komt in
zicht. Werkgevers hebben nog maar tot 1 juli 2004 de tijd om een aanvraag in te dienen voor
de subsidie van 17.000 en de eventuele aanvullende subsidie voor werkgevers in de
sectoren zorg, welzijn, jeugdhulpverlening, cultuur en kinderopvang.
Er zijn inmiddels ca. 6500 aanvragen gedaan. Er is dus ruimte voor nog 3500 aanvragen.
De stimuleringsregeling is niet alleen verlengd. Er zijn per 1-1-2004 ook meer
mogelijkheden gecreëerd voor voormalig ID'ers om uit te stromen naar een reguliere baan.
Ook andere werkgevers in de publieke sector (reïntegratiebedrijven uitgezonderd) komen in
aanmerking voor subsidie als zij een voormalige ID'er regulier en voor onbepaalde tijd in
dienst nemen. Bovendien hebben werkgevers langer de tijd gekregen na het indienen van de
aanvraag een reguliere dienstbetrekking te realiseren. Dit moet 20 weken na het indienen
van de aanvraag, maar uiterlijk op 1 december 2004.
Door meer uitstroom van ID'ers naar reguliere banen te realiseren kunnen waardevolle
medewerkers behouden blijven én kan een groter deel van uw reïntegratiebudget worden
ingezet voor uw eigen lokale reïntegratiebeleid voor andere werkzoekenden.
U kunt afspraken met werkgevers over uitstroom uit ID-banen combineren met eigen beleid.
Het kan bijvoorbeeld gaan om een eenmalige aanvulling door de gemeente bovenop de
stimuleringssubsidie of het combineren van afspraken over uitstroom uit ID-banen en inzet
van nieuwe vormen van gesubsidieerde arbeid.
Aanjagen lokale initiatieven
De convenantpartijen van de stimuleringsregeling (sociale partners, VNG en Ministerie
SZW) zetten zich ook de komende maanden nog actief in om gemeenten (inhoudelijk) te
ondersteunen bij uitstroom van ID'ers naar een reguliere baan. Het kan gaan om een
eenmalig adviesgesprek om u de komende tijd verder op weg te helpen, presentaties,
landelijke of lokale goede voorbeelden of hulp bij het organiseren van een bijeenkomst met
werkgevers in de regio.
Wilt u gebruik maken van (inhoudelijke) ondersteuning door het aanjaagteam? Stuur dan
een mail naar de helpdesk: stbokkel@minszw.nl.
Als u naam, telefoonnummer en kort uw vraag vermeld dan nemen wij zo spoedig mogelijk
contact met u op.
5
4. Gegevensuitwisseling Sociale Verzekeringsbank en gemeenten voor de groep Anw-
ers en 65-plussers met onvolledige AOW
Gegevensuitwisseling t.b.v. reïntegratie van personen met een uitkering op grond van de
Algemene nabestaandenwet (Anw).
Sinds 1 januari 2004 hebben gemeenten een reïntegratieverantwoordelijkheid ten aanzien
van de groep Anw-gerechtigden die een beroep doen op gemeenten om hen te ondersteunen
in hun gang naar de arbeidsmarkt. Deze verantwoordelijkheid is neergelegd in artikel 7
eerste lid, sub a, van de Wet Werk en Bijstand. Vóór 1 januari 2004 was die
verantwoordelijkheid neergelegd in art. 2 van de WIW.
Artikel 64 WWB (in Abw: artikel 122) ziet toe op de inlichtingenverplichting van instanties
jegens gemeenten, ook de Sociale Verzekeringsbank (SVB) is daarin opgenomen (eerste lid
onder b).
Gemeenten kunnen bij het ontwikkelen en uitvoeren van beleid voor Anw-ers behoefte
hebben aan gegevens van deze groep. Die gegevens zijn bij de SVB bekend. Op grond van
deze overweging zal de SVB op basis van de gemaakte afspraken gegevens verstrekken aan
gemeenten in het kader van de goede uitvoering van deze publiekrechtelijke taak.
Gemeenten dienen wel bij de verwerking van gegevens, op basis van de Wet bescherming
persoonsgegevens (Wbp), de afweging te maken of voldaan is aan de eisen van
proportionaliteit (de inbreuk op de belangen van de betrokkene mag niet onevenredig zijn in
verhouding tot het met de verwerking te dienen doel) en subsidiariteit (het doel waarvoor de
gegevens worden verwerkt dient in redelijkheid niet op een andere, voor betrokkene minder
nadelige wijze te kunnen worden verwezenlijkt).
Gegevensuitwisseling t.b.v. de personen van 65 jaar en ouder met een onvolledige AOW-
uitkering.
Er is een groeiende groep van 65-plussers met onvolledige AOW. Deze groep bestaat voor
een belangrijk deel uit mensen van niet-Nederlandse achtergrond die niet altijd in Nederland
hebben gewoond en die na hun 65ste jaar een onvolledige AOW ontvangen.
Bij gemeenten bestaat het vermoeden dat een deel van de 65-plussers met een onvolledige
AOW onvoldoende gebruik maakt van een aanvullend inkomen uit een bijstandsuitkering en
daardoor onder het niveau van het sociaal minimum leeft. De staatssecretaris hecht er aan
dat gemeenten gefaciliteerd worden, daar waar nodig, in het kader van de uitvoering van
hun armoedebeleid. Een aantal gemeenten heeft aangegeven dat het, in het kader van hun
armoedebeleid, wenselijk is om over bepaalde persoonsgegevens van de SVB te kunnen
beschikken, opdat de personen van 65 jaar en ouder met een onvolledige AOW-uitkering in
beeld gebracht kunnen worden en deze personen vervolgens benaderd kunnen worden voor
het aanvragen van een aanvullende bijstandsuitkering.
De basis voor het pro-actief benaderen van de groep AOW'ers ligt in artikel 7, eerste lid, sub
b, WWB, dat regelt dat het college van b&w verantwoordelijk is voor het verlenen van
bijstand aan personen hier te lande die in zodanige omstandigheden verkeren of dreigen te
geraken dat zij niet over de middelen beschikken om in de noodzakelijke kosten van het
bestaan te voorzien. Artikel 64 WWB ziet toe op de inlichtingenverplichting van instanties
en ook de SVB is daarin opgenomen (eerste lid onder b).
Doel van de gegevensverstrekking van deze groep is het opsporen van de inwoners van de
gemeente van 65 jaar en ouder met een onvolledige AOW om die te kunnen benaderen voor
het aanvragen van een aanvullende bijstandsuitkering.
Op grond van deze overweging zal de SVB gegevens verstrekken aan gemeenten in het
kader van de goede uitvoering van deze publiekrechtelijke taak. Gemeenten dienen wel bij
6
de verwerking van gegevens, op basis van de Wbp, de afweging te maken of voldaan is aan
de eisen van proportionaliteit (de inbreuk op de belangen van de betrokkene mag niet
onevenredig zijn in verhouding tot het met de verwerking te dienen doel) en subsidiariteit
(het doel waarvoor de gegevens worden verwerkt dient in redelijkheid niet op een andere,
voor betrokkene minder nadelige wijze te kunnen worden verwezenlijkt). Op de website van
het College bescherming persoonsgegevens kunt u nuttige informatie vinden over de Wbp:
www.cbpweb.nl.
Informatieplicht
De SVB dient op basis van de informatieplicht van artikel 33 Wbp betrokkenen te
informeren dat zij op verzoek van gemeenten gegevens kan verstrekken voor de in de
circulaire genoemde doeleinden.
Op de gemeenten rust een informatieplicht ingevolge artikel 34 Wbp. In principe zouden
betrokkenen onmiddellijk na de verkrijging van de gegevens van de SVB hiervan op de
hoogte moeten worden gesteld (artikel 34, eerste lid, onderdeel a, Wbp), maar vanwege het
feit dat dit onevenredige inspanning van de gemeenten zou vergen, kan van deze
verplichting worden afgeweken op basis van artikel 34, vierde lid, Wbp. Het volstaat dat de
gemeenten bij de aanschrijving van betrokkenen die voor een bepaalde voorziening in
aanmerking lijken te komen, het doel van de gegevensverwerking vermelden en tevens
vermelden dat de gegevens verkregen zijn van de SVB. Dit geldt zowel voor de AOW'ers
als voor de Anw'ers.
Afspraken
Ten behoeve van beide doelgroepen zijn op 11 december 2003 afspraken gemaakt met
vertegenwoordigers van gemeenten en SVB over twee gegevenssets, de technische
specificatie voor het aanleveren van de gegevens en de procedure voor het verkrijgen van de
gegevens van de SVB voor respectievelijk de groep Anw-ers en 65-plussers met een
onvolledige AOW. Als uitgangspunt van het overleg hebben gediend de reacties van
gemeenten op een verzoek van de VNG over dit onderwerp.
Er is afgesproken dat de SVB via een CD-rom, op aanvraag van de gemeente de gegevens
voor die specifieke gemeente verstrekt. Het volstaat wanneer gemeenten het verzoek om
informatie over AOW'ers en Anw'ers aan de SVB voorzien van een summiere motivering.
Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om erover te waken dat de gegevens na
verkrijging rechtmatig worden verwerkt. De SVB kan daar later niet op worden
aangesproken.
Op het Gemeenteloket www.gemeenteloket.szw.nl staat de inhoud van de gegevensset,
de technische specificaties, de wijze van aanvragen en een voorbeeldbrief voor het
aanvragen van de Cd-rom. Vanaf heden kunnen gemeenten schriftelijk de Cd-rom
opvragen bij de Sociale Verzekeringsbank in Amstelveen. De Cd-rom wordt vervolgens per
aangetekende brief met bericht van ontvangst verzonden aan de desbetreffende gemeente.
5. Nieuwe aanvraagronde 2e tranche EQUAL- subsidie tot 1 juli 2004
Tot 1 juli 2004 kunnen belangstellenden voor EQUAL-subsidie hun projectvoorstel indienen
bij het Agentschap SZW. EQUAL is een experimenteel transnationaal programma van de
7
Europese Unie dat is gericht op het creëren van gelijke kansen en het bestrijden van
discriminatie op de arbeidsmarkt. Het kan hierbij gaan om het tegengaan van ongelijkheid
op grond van bijvoorbeeld geslacht, ras, etnische afkomst, godsdienst, levensovertuiging,
handicap, leeftijd of seksuele geaardheid. De regeling EQUAL loopt van 2000 tot en met
2006 (met verwachte uitloop naar 2007) en is opgedeeld in twee tranches van drie jaar. De
eerste tranche is gesloten voor subsidieaanvragen. Tot 1 juli 2004 kunnen nog aanvragen
voor de tweede tranche worden ingediend.
Wie kan EQUAL-subsidie aanvragen?
Elke publieke en private organisatie die zich wil inzetten om discriminatie en ongelijkheid
op de arbeidsmarkt tegen te gaan, komt in aanmerking voor subsidie. Gemeenten en
provincies bijvoorbeeld, maar ook bedrijven, onderwijsinstellingen, belangenorganisaties,
werkgevers- en werknemersorganisaties en zorg- en welzijnsinstanties. Een projectaanvraag
moet worden ingediend door een in Nederland gevestigde rechtspersoon die als aanvrager
optreedt namens meerdere samenwerkende partijen, een `ontwikkelingspartnerschap'. Zoals
onderwijs en overheid of bedrijven uit eenzelfde branche. Daarnaast moet een Nederlands
EQUAL-project samenwerken met minimaal één ander EQUAL-project in een andere
Europese lidstaat. De aanvrager is juridisch en financieel verantwoordelijk voor het
EQUAL-project.
Hoe verloopt het aanvraagproces?
Voor het indienen van uw aanvraag maakt u gebruik van een standaard aanvraagformulier.
Dit formulier kunt u vanaf 1 mei opvragen bij het Agentschap. De termijn voor het indienen
van de voorstellen sluit op 1 juli 2004. Dat wil zeggen dat uw projectvoorstel op 30 juni
2004 door het Agentschap ontvangen moet zijn. Vervolgens buigt het Agentschap zich over
uw projectaanvraag. Uiterlijk 1 december 2004 ontvangt u een beschikking of uw aanvraag
is geaccepteerd of niet.
Subsidieaanvragen moeten voldoen aan een aantal voorwaarden, waaronder samenwerking
in een zogenoemd ontwikkelingspartnerschap, vernieuwing, disseminatie en mainstreaming,
transnationale samenwerking, empowerment en eigen cofinanciering van minimaal 50%.
Vanaf 1 december start het tweede deel van de projectaanvraag: onder andere het zoeken
van transnationale partners en het opzetten van de projectorganisatie en -administratie. Voor
het indienen van de uitgewerkte vervolgaanvraag heeft u tot uiterlijk 1 april 2005 de tijd.
Keurt het Agentschap die goed, dan kunt u vanaf juli 2005 met de uitvoering van het
project aan de slag.
Meer informatie?
Welke voorwaarden het Nederlandse EQUAL-programma aan projecten stelt, kunt u
nalezen op www.agentschapszw.nl. U kunt voor meer informatie ook bellen met (070) 333
5795.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid