Nummer 88 / Ede, 11 mei 2004
Burgerjaarverslag 2003 is klaar
Het burgerjaarverslag 2003 is klaar. In dit verslag geeft burgemeester
Robbertsen aan hoe het onze gemeente vorig jaar verging. Welke
dienstverlening de gemeente bood en op welke wijze de inwoners hun
zegje konden doen. Het burgerjaarverslag bevat ook onderzoekgegevens
en geeft informatie over ingediende klachten en bezwaren. Verder wordt
het werk van het college en de raad beschreven. Tot slot geeft
Robbertsen een schets van zijn eigen functie.
Zwaar weer
Ede kwam vorig jaar in financieel zwaar weer terecht. Door een
tegenvallende rijksbijdrage en hogere lasten moest de gemeente haar
uitgaven gaan beperken. Voor de eigen organisatie is daarom voor dit
jaar een bezuiniging van 1,5 miljoen euro doorgevoerd. De organisatie
zal effectiever moeten gaan werken en in de overhead zal gesnoeid
moeten worden. Ook voor de inwoners van Ede kreeg de krappe kas vorig
jaar gevolgen. Zo zijn bijvoorbeeld de openstellingen van de afdeling
burgerzaken in Lunteren en Bennekom beperkt en krijgen organisaties te
maken met een kritischer subsidiebeleid.
Onder druk
Dat het economisch wat minder gaat, was ook te merken aan de enorme
toename van de aanvragen voor een schuldregeling bij de kredietbank!
Hier was sprake van een toename met maar liefst 40 %. Dit leidde tot
langere wachttijden, waardoor de dienstverlening onder druk kwam te
staan.
Veiligheid
Vorig jaar is veel geïnvesteerd in de veiligheid van Ede. Er is veel
werk verzet om een nieuw veiligheidsplan voor de periode 2004 2006 te
formuleren, dit in samenwerking met politie, justitie, jeugd- en
welzijnsinstellingen. Bij het aspect veiligheid is het credo
veiligheid begint bij jezelf gehanteerd. Dit betekent dat gerekend
wordt op de verantwoordelijkheid van mensen zelf. Zij zullen zelf een
steentje moeten bijdragen om te komen tot meer veiligheid.
Goed te vinden
Inwoners wisten de gemeente goed te vinden. Dit blijkt bijvoorbeeld
uit de 4930 meldingen die het wijkbeheer vorig jaar kreeg. Waarbij het
gaat om het oplossen van zaken in de directe omgeving, zoals een losse
stoeptegel of een kapotte lantarenpaal. Van het spreekuur van de
wethouders werd ook ruimschoots gebruik gemaakt; hier kwamen 499
bezoekers op af. En tijdens een discussie over de toekomst van Ede
werd door 1.400 mensen een stem uitgebracht. Deze cijfers illustreren
de grote bereidheid om mee te praten en een bijdrage te leveren aan
het werk van de gemeente. Dank hiervoor aan hen die vorig jaar hun
tijd en aandacht hebben gegeven om samen met ons zaken voor elkaar te
krijgen, zo staat in het burgerjaarverslag te lezen.
Kritisch
Een kritische kanttekening valt te maken bij het verwerken van de post
en de telefonie. Nog te vaak komt het voor dat post te laat wordt
afgehandeld en telefoontjes niet goed worden verwerkt. Deze zaken
moeten zeker verbeterd worden.
Tweede
Het burgerjaarverslag 2003 is de tweede in de reeks. Sinds 2002 moeten
burgemeesters elk jaar een burgerjaarverslag maken met gegevens over
de geboden dienstverlening en de participatiemogelijkheden voor
inwoners.
U kunt het burgerjaarverslag ook hier lezen op onze website
. Wilt u het burgerjaarverslag liever op papier? Vraag dan een
exemplaar bij het Gemeentelijk Infocentrum, stadskantoor de Doelen,
Raadhuisplein 2 in Ede, telefoon (0318) 68 02 10. Het
informatiecentrum is open van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00
en 17:00 uur.
---
Gemeente Ede