Gemeente Ede

Nummer 88 / Ede, 11 mei 2004

Burgerjaarverslag 2003 is klaar

Het burgerjaarverslag 2003 is klaar. In dit verslag geeft burgemeester Robbertsen aan hoe het onze gemeente vorig jaar verging. Welke dienstverlening de gemeente bood en op welke wijze de inwoners hun zegje konden doen. Het burgerjaarverslag bevat ook onderzoekgegevens en geeft informatie over ingediende klachten en bezwaren. Verder wordt het werk van het college en de raad beschreven. Tot slot geeft Robbertsen een schets van zijn eigen functie.

Zwaar weer
Ede kwam vorig jaar in financieel zwaar weer terecht. Door een tegenvallende rijksbijdrage en hogere lasten moest de gemeente haar uitgaven gaan beperken. Voor de eigen organisatie is daarom voor dit jaar een bezuiniging van 1,5 miljoen euro doorgevoerd. De organisatie zal effectiever moeten gaan werken en in de overhead zal gesnoeid moeten worden. Ook voor de inwoners van Ede kreeg de krappe kas vorig jaar gevolgen. Zo zijn bijvoorbeeld de openstellingen van de afdeling burgerzaken in Lunteren en Bennekom beperkt en krijgen organisaties te maken met een kritischer subsidiebeleid.

Onder druk
Dat het economisch wat minder gaat, was ook te merken aan de enorme toename van de aanvragen voor een schuldregeling bij de kredietbank! Hier was sprake van een toename met maar liefst 40 %. Dit leidde tot langere wachttijden, waardoor de dienstverlening onder druk kwam te staan.

Veiligheid
Vorig jaar is veel geïnvesteerd in de veiligheid van Ede. Er is veel werk verzet om een nieuw veiligheidsplan voor de periode 2004 2006 te formuleren, dit in samenwerking met politie, justitie, jeugd- en welzijnsinstellingen. Bij het aspect veiligheid is het credo veiligheid begint bij jezelf gehanteerd. Dit betekent dat gerekend wordt op de verantwoordelijkheid van mensen zelf. Zij zullen zelf een steentje moeten bijdragen om te komen tot meer veiligheid.

Goed te vinden
Inwoners wisten de gemeente goed te vinden. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de 4930 meldingen die het wijkbeheer vorig jaar kreeg. Waarbij het gaat om het oplossen van zaken in de directe omgeving, zoals een losse stoeptegel of een kapotte lantarenpaal. Van het spreekuur van de wethouders werd ook ruimschoots gebruik gemaakt; hier kwamen 499 bezoekers op af. En tijdens een discussie over de toekomst van Ede werd door 1.400 mensen een stem uitgebracht. Deze cijfers illustreren de grote bereidheid om mee te praten en een bijdrage te leveren aan het werk van de gemeente. Dank hiervoor aan hen die vorig jaar hun tijd en aandacht hebben gegeven om samen met ons zaken voor elkaar te krijgen, zo staat in het burgerjaarverslag te lezen.

Kritisch
Een kritische kanttekening valt te maken bij het verwerken van de post en de telefonie. Nog te vaak komt het voor dat post te laat wordt afgehandeld en telefoontjes niet goed worden verwerkt. Deze zaken moeten zeker verbeterd worden.

Tweede
Het burgerjaarverslag 2003 is de tweede in de reeks. Sinds 2002 moeten burgemeesters elk jaar een burgerjaarverslag maken met gegevens over de geboden dienstverlening en de participatiemogelijkheden voor inwoners.

U kunt het burgerjaarverslag ook hier lezen op onze website . Wilt u het burgerjaarverslag liever op papier? Vraag dan een exemplaar bij het Gemeentelijk Infocentrum, stadskantoor de Doelen, Raadhuisplein 2 in Ede, telefoon (0318) 68 02 10. Het informatiecentrum is open van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 17:00 uur.

---