Ingezonden persbericht

Autoberging is publieke taak

Professor Reugebrink, BTW-specialist bij uitstek, spreekt staatssecretaris Wijn van Belastingen tegen betreffende de BTW-problematiek bij de berging van auto's en wrakken op de Rijkswegen. Volgens Reugebrink mogen de alarmcentrales de BTW over de facturen van de autobergers niet aftrekken. Hiermee ziet de LPF haar eerdere uitlatingen bevestigd.


Het LPF-Tweede Kamerlid Van As is al enige tijd bezig om opheldering te krijgen van staatssecretaris Wijn (Financiën) over deze materie, omdat hij van mening is dat het ministerie op deze manier miljoenen aan BTW misloopt. Op 22 maart jl. heeft de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer te kennen gegeven dat hij vindt dat de alarmcentrales die bemiddelen bij het melden van ongevallen aan autobergers, in onderaanneming de BTW mogen aftrekken over de facturen van de autobergers. De Hoge Raad had eerder uitgesproken dat de automobilist de opdrachtgever aan de bergers is, niet de alarmcentrales.

De LPF deelt de mening van Reugebrink en de Hoge Raad en vindt dat het hele systeem, zoals minister Peijs van Verkeer en Waterstaat (VenW) het heeft georganiseerd, veel te veel geld kost. Minister Peijs vindt de autoberging een private aangelegenheid tussen de alarmcentrales en de bergers.
Financieel woordvoerder van de LPF, Van As, is van mening dat het hier een publieke taak betreft. Immers, het ministerie van VenW heeft permanent een dertigtal mensen ingezet om autowrakken met spoed te verwijderen van de wegen. Daardoor loopt de Staat enorme bedragen aan BTW-inkomsten mis.

In het schrijven van de Staatssecretaris verplaatst deze dan ook de problemen naar het ministerie van VenW. Van As: "Volgens de LPF is dit de wereld op zijn kop zetten, want het kan natuurlijk niet zo zijn dat de Minister van Verkeer en Waterstaat bepaalt hoe het ministerie van Financiën ten aanzien van de BTW-problematiek moet handelen".

Inmiddels heeft de minister van Verkeer en Waterstaat het huidige bergingssysteem omgezet in een nieuwe bergersregeling. Dit heeft er toe geleid dat de doorstroming van het verkeer nog meer stagneert. In 2003 zijn de files weer met 5% toegenomen. Voor Max Hermans, woordvoerder verkeer en waterstaat van de LPF, zijn de files, de bergingsproblematiek en de afgesproken aanrijtijden bij ongevallen die niet gehaald worden, een grote zorg waar veel aandacht aan besteed wordt. 'Overbenutting van wegen leidt tot ongelukken en bergingsproblematiek,' aldus Hermans en vervolgt: 'inclusief de aanrijtijden die niet gehaald zijn met alle gevolgen van dien voor de verkeersslachtoffers die nog langer op hulp moeten wachten'.

Van As vindt dat de huidige aanpak van VenW en staatsecretaris Wijn van Financiën samen op dit gebied volstrekt tekort schiet en dringt aan om zowel de bergingsproblematiek als het BTW-vraagstuk opnieuw te herzien.