RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID
eigen verantwoordelijkheid voor veiligheid vereist toezicht
PERSBERICHT 12 mei 2004
Eigen verantwoordelijkheid voor veiligheid vereist toezicht
Eigen verantwoordelijkheid voor veiligheid, zonder enige vorm van
toezicht, brengt zeer grote risico's met zich mee. Dat stelde mr.
Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de
Transportveiligheid en beoogd voorzitter van de Onderzoeksraad voor
veiligheid, woensdag 12 mei 2004 in Maarsen in een toespraak voor het
Nationaal Forum Crisisbeheersing. Aan deze eigen verantwoordelijkheid
voor veiligheid wordt in het huidige veiligheidsbeleid veel waarde
gehecht.
De heer Oosting - voorzitter van de Commissie Vuurwerkramp Enschede -
stelde dan ook dat bij een ramp de samenleving de overheid niet mag
verwijten, dat zij fouten van een bedrijf niet heeft weten te
voorkomen, dat zou immers op gespannen voet staan met de tendens naar
vrijheid en de eigen verantwoordelijkheid voor veiligheid.
Volgens de heer Van Vollenhoven leert de onderzoekservaring, dat de
eigen verantwoordelijkheid voor veiligheid, veelal op grond van
economische motieven, geen of te weinig inhoud wordt gegeven. Daarom
vereist het nemen van deze eigen verantwoordelijkheid toch een vorm
van toezicht, door de overheid of door derden (verplichte
veiligheidsaudits). 'Zonder toezicht wordt het een kwestie van een
kansspel of wij als samenleving terecht komen in een ramp of dat er
toevallig niets gebeurt', aldus de heer Van Vollenhoven.
De heer Oosting pleitte voor een politiek debat over de vraag hoe de
balans moest worden bepaald tussen de verantwoordelijkheid van de
ondernemers en de overheid.
Naar de mening van de heer Van Vollenhoven dient dit debat spoedig
plaats te vinden, omdat de bestaande onveiligheid ook voor criminele
doeleinden kan worden ingezet.
Ook zou de heer Van Vollenhoven het juist vinden als de nieuwe
Onderzoeksraad voor Veiligheid de betrokken partijen bij een ongeval
zou kunnen verplichten een eigen onderzoek in te stellen.
Vanzelfsprekend blijft de Raad dan verantwoordelijk voor het
eindrapport.
Een eigen onderzoek past echter bij die eigen verantwoordelijkheid
voor veiligheid, hoewel voorkomen dient te worden, dat de betrokken
partijen achterover gaat leunen omdat de Raad toch een onderzoek
instelt.
Raad voor de Transportveiligheid