Raad voor de Transportveiligheid

RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID

eigen verantwoordelijkheid voor veiligheid vereist toezicht

PERSBERICHT 12 mei 2004

Eigen verantwoordelijkheid voor veiligheid vereist toezicht Eigen verantwoordelijkheid voor veiligheid, zonder enige vorm van toezicht, brengt zeer grote risico's met zich mee. Dat stelde mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid en beoogd voorzitter van de Onderzoeksraad voor veiligheid, woensdag 12 mei 2004 in Maarsen in een toespraak voor het Nationaal Forum Crisisbeheersing. Aan deze eigen verantwoordelijkheid voor veiligheid wordt in het huidige veiligheidsbeleid veel waarde gehecht.
De heer Oosting - voorzitter van de Commissie Vuurwerkramp Enschede - stelde dan ook dat bij een ramp de samenleving de overheid niet mag verwijten, dat zij fouten van een bedrijf niet heeft weten te voorkomen, dat zou immers op gespannen voet staan met de tendens naar vrijheid en de eigen verantwoordelijkheid voor veiligheid. Volgens de heer Van Vollenhoven leert de onderzoekservaring, dat de eigen verantwoordelijkheid voor veiligheid, veelal op grond van economische motieven, geen of te weinig inhoud wordt gegeven. Daarom vereist het nemen van deze eigen verantwoordelijkheid toch een vorm van toezicht, door de overheid of door derden (verplichte veiligheidsaudits). 'Zonder toezicht wordt het een kwestie van een kansspel of wij als samenleving terecht komen in een ramp of dat er toevallig niets gebeurt', aldus de heer Van Vollenhoven. De heer Oosting pleitte voor een politiek debat over de vraag hoe de balans moest worden bepaald tussen de verantwoordelijkheid van de ondernemers en de overheid.
Naar de mening van de heer Van Vollenhoven dient dit debat spoedig plaats te vinden, omdat de bestaande onveiligheid ook voor criminele doeleinden kan worden ingezet.
Ook zou de heer Van Vollenhoven het juist vinden als de nieuwe Onderzoeksraad voor Veiligheid de betrokken partijen bij een ongeval zou kunnen verplichten een eigen onderzoek in te stellen. Vanzelfsprekend blijft de Raad dan verantwoordelijk voor het eindrapport.
Een eigen onderzoek past echter bij die eigen verantwoordelijkheid voor veiligheid, hoewel voorkomen dient te worden, dat de betrokken partijen achterover gaat leunen omdat de Raad toch een onderzoek instelt.