TEMPO-TEAM
http://www.tempo-team.nl


De mythe van 'de leuke vakantiebaan'
Vakantiekracht moet realistisch zijn

Amsterdam, woensdag 12 mei 2004
Veel scholieren en studenten zijn weer op zoek naar een vakantiebaan. Belangrijkste eis: het moet goed verdienen en vooral leuk zijn. Banen in de horeca en op kantoor zijn verruit het meest populair in tegenstelling tot bijvoorbeeld productie- en schoonmaakwerk. Dit blijkt uit een onderzoek naar het sollicitatiegedrag van vakantiekrachten, uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau MetrixLab in opdracht van Tempo-Team.

Meer dan driekwart van de jongeren die een opleiding volgen, is van plan om deze zomer aan het werk te gaan. De helft van de vakantiekrachten schrijft zich in bij een uitzendbureau. Nu al telt Tempo-Team 30% meer inschrijvingen dan vorig jaar rond deze tijd. Volgens Karlijn Leemhuis, woordvoerder van Tempo-Team, kiezen vakantiekrachten in deze tijd eieren voor hun geld: 'De spoeling wordt dunner dus die leuke baan ligt niet meer voor het oprapen. Je kunt daarom maar beter alle mogelijkheden benutten en op tijd beginnen.' In tegenstelling tot studenten zoeken scholieren vaker via familie en vrienden naar vakantiewerk. Vorig jaar vond een kwart van de vakantiekrachten een baan via het uitzendbureau.

Grootste motivatie om in de zomer aan de slag te gaan is salaris en de werkervaring die wordt opgedaan. Grote favorieten zijn, nog meer dan vorig jaar, banen in de horeca, detailhandel en op kantoor. Ook de (thuis)zorg scoort hoog, met name bij meisjes. Duidelijk minder populair is werk in de land- en tuinbouw, schoonmaakwerk en industrie- en productiewerk. Hier is weinig tot geen animo voor. En dat terwijl het grootste deel van de vakantiewerkers wordt ingezet als magazijnkracht, schoonmaker of als medewerker in de bedrijfscatering.

Tempo-Team vindt dat vakantiekrachten realistisch moeten zijn. 'Het is geen tijd om te selectief te zijn. Er is nu nog volop werk, maar je moet wel je handen uit de mouwen willen steken en snel actie ondernemen', aldus Peter Fijn van Draat, labelmanager Tempo-Team Uitzendbureau. Ook al zullen velen hun eisenpakket uiteindelijk wat moeten bijstellen, 58% van de jongeren heeft - ondanks de hoge (jeugd)werkloosheid en de grote toestroom van buitenlandse werknemers
- het volste vertrouwen deze zomer een baan te vinden.

Noot voor de redactie,