TEMPO-TEAM
http://www.tempo-team.nl
De mythe van 'de leuke vakantiebaan'
Vakantiekracht moet realistisch zijn
Amsterdam, woensdag 12 mei 2004
Veel scholieren en studenten zijn weer op zoek naar een vakantiebaan.
Belangrijkste eis: het moet goed verdienen en vooral leuk zijn. Banen
in de horeca en op kantoor zijn verruit het meest populair in
tegenstelling tot bijvoorbeeld productie- en schoonmaakwerk. Dit
blijkt uit een onderzoek naar het sollicitatiegedrag van
vakantiekrachten, uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau
MetrixLab in opdracht van Tempo-Team.
Meer dan driekwart van de jongeren die een opleiding volgen, is van
plan om deze zomer aan het werk te gaan. De helft van de
vakantiekrachten schrijft zich in bij een uitzendbureau. Nu al telt
Tempo-Team 30% meer inschrijvingen dan vorig jaar rond deze tijd.
Volgens Karlijn Leemhuis, woordvoerder van Tempo-Team, kiezen
vakantiekrachten in deze tijd eieren voor hun geld: 'De spoeling wordt
dunner dus die leuke baan ligt niet meer voor het oprapen. Je kunt
daarom maar beter alle mogelijkheden benutten en op tijd beginnen.' In
tegenstelling tot studenten zoeken scholieren vaker via familie en
vrienden naar vakantiewerk. Vorig jaar vond een kwart van de
vakantiekrachten een baan via het uitzendbureau.
Grootste motivatie om in de zomer aan de slag te gaan is salaris en de
werkervaring die wordt opgedaan. Grote favorieten zijn, nog meer dan
vorig jaar, banen in de horeca, detailhandel en op kantoor. Ook de
(thuis)zorg scoort hoog, met name bij meisjes. Duidelijk minder
populair is werk in de land- en tuinbouw, schoonmaakwerk en industrie-
en productiewerk. Hier is weinig tot geen animo voor. En dat terwijl
het grootste deel van de vakantiewerkers wordt ingezet als
magazijnkracht, schoonmaker of als medewerker in de
bedrijfscatering.
Tempo-Team vindt dat vakantiekrachten realistisch moeten zijn. 'Het is
geen tijd om te selectief te zijn. Er is nu nog volop werk, maar je
moet wel je handen uit de mouwen willen steken en snel actie
ondernemen', aldus Peter Fijn van Draat, labelmanager Tempo-Team
Uitzendbureau. Ook al zullen velen hun eisenpakket uiteindelijk wat
moeten bijstellen, 58% van de jongeren heeft - ondanks de hoge
(jeugd)werkloosheid en de grote toestroom van buitenlandse werknemers
- het volste vertrouwen deze zomer een baan te vinden.
Noot voor de redactie,