AutoRai

12-5-2004

Mercedes-Benz CLK DTM AMG: winnende racetechnologie voor op de weg

Mercedes-Benz baarde eerder deze maand veel opzien met de aankondiging dat de DTM-versie van de Mercedes-Benz in een beperkte serie als straatuitvoering op de markt zal worden gebracht.

Een blik op de winnende racetechnologie van deze auto laat geen enkele twijfel over de sportieve ambities van deze bijzondere CLK, een directe afgeleide van de succesvolle racetoerwagen waarmee Bernd Schneider vorig jaar de kampioenstitel in de DTM behaalde en Christijan Albers als tweede eindigde en in totaal vier races won. In de beide afgelopen jaren won het team AMG-Mercedes de kampioenstitel bij de teams in de DTM, Mercedes-Benz won vorig jaar bovendien het merkenkampioenschap.

Deze successen waren voor Mercedes-AMG GmbH, de DaimlerChrysler-dochter die zich specifiek richt op voertuigen in het high-performance-segment, een bijzondere motivatie om een straatversie op basis van de succesvolle DTM-racebolide te ontwikkelen. Breed en laag, met zijn grote koelopeningen, spatbordverbreders, het achterscherm met diffusor-look en de indrukwekkende achtervleugel toont de indrukwekkende Mercedes-Benz CLK DTM AMG zelfs zijn potentieel wanneer hij stil staat.

Evenals bij de raceversie zijn alle aspecten van de auto gericht op het leveren van topprestaties. Zo zijn tal van carrosseriedelen vervaardigd uit het stevige, maar extra lichte
koolstofvezel-composietmateriaal CFK. De achtervleugel zorgt bij hoge snelheden voor extra neerwaartse druk, hetgeen bijdraagt tot een betere wegligging. Bij 200 km/u bedraagt de neerwaartse druk op de achteras bijvoorbeeld 36 kg.

Ook een blik onder de motorkap van de CLK DTM AMG is zonder meer indrukwekkend. De achtcilindermotor, met een cilinderinhoud van 5,5 liter en tussenkoeler, bevat talrijke onderdelen uit de racerij. Met een vermogen van 428 kW/582 pk en een maximum koppel van 800 Nm, beschikbaar bij 3500 omw./min. levert de AMG V8-motor prestaties die de auto het predikaat van een echte supersportwagen geven. Opmerkelijk is het koppel: al bij 2000 omw./min. is er 690 Nm beschikbaar, bij slechts 500 toeren meer wordt de grens van 750 Nm al overschreden. De prestaties zijn van hetzelfde niveau: acceleratie van 0-100 km/u in 3,9 seconden, 0-200 km/u in 10,9 seconden en de sprint van 60-120 km/u in 3,8 seconden. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 320 km/u.

Bij de constructie van de motor is geput uit de ruim 35 jaar race ervaring van AMG. Als basis werd de motor uit de Mercedes-Benz SL 55 AMG gebruikt. De behuizing van de krukas werd extra verstevigd, de zuigers zijn gesmeed en bestaan uit een speciaal warmte- en drukbestendig materiaal. Het langere openingsinterval van de nokkenassen zorgen voor een betere vulling van de verbrandingskamers, terwijl in combinatie met de nieuwe spruitstukken en het nieuwe AMG sportuitlaatsysteem de uitlaatgas-tegendruk aanmerkellijk wordt verminderd. De verbeterde toevoer van de inlaatlucht zorgt voor een betere luchtcirculatie in de cilinderkoppen en dankzij de hoger draaiende schroefcompressor is de druk verhoogd van 0,8 tot 0,85 bar. Bovendien is de elektronica van de motor aangepast aan de gewijzigde karakteristiek.

Ook de koeling van de achtcilindermotor werd verbeterd: de water-tussenkoeler met lage-temperatuurcirculatie heeft extra, in de grille geïntegreerde koelers, die effectief reageren op temperatuurpieken. De links geplaatste krachtige motoroliekoeler houdt de temperatuur van de olie ook bij hoge belasting laag. De klank van de AMG-motor verraadt ook een sportief karakter. Moderne uitlaatgastechnologie met twee voor- en twee hoofdkatalysatoren zorgt ervoor dat de CLK DTM AMG zonder problemen aan alle emissie-eisen voldoet.

Naast de standaard brandstoftank met een inhoud van 62 liter beschikt de AMG-coupé over een extra tank van 30 liter, die boven de achteras is geplaatst. Ook de accu en de ruitensproeierinstallatie werden achterin aangebracht. Al deze maatregelen leidden tot een gewichtsverdeling van 54 procent op de vooras en 46 procent op de achteras. De Mercedes-Benz CLK DTM AMG is voorzien van een vijftraps automatische transmissie met AMG SPEEDSHIFT-technologie. Geschakeld wordt met flippers aan het stuur rechts voor opschakelen, links voor terugschakelen. De gekozen versnelling wordt op een display op het dashboard aangegeven. Naar keuze kan de auto ook in de automaatstand gereden worden.

De volledig nieuw ontwikkelde wielophanging geeft een uitermate nauwkeurig gevoel. Ook hier speelde de ervaring uit de racerij een belangrijke rol. Een in hoogte verstelbare wielophanging kwam in de plaats van de tot dusver gebruikelijke veerpoten. Een sperdifferentieel met lamellen op de achteras zorgt voor optimaal contact met het wegdek. De CLK DTM AMG is voorzien van elektronische regelsystemen, zoals de aandrijf-slip-regeling ASR en het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP®.

In het interieur toont de CLK DTM AMG het karakter van een raceauto dankzij diverse onderdelen van koolstofvezel. De uit CFK-koolstofvezel vervaardigde met leer beklede AMG sportkuipstoelen bieden samen met de vierpuntsgordels perfecte zijdelingse steun voor bestuurder en passagier. De pedalen en het AMG sportstuurwiel zorgen voor optimale controle over de auto. Via twee knoppen op het stuurwiel kunnen gegevens van de boordcomputer worden opgeroepen.

Tijdens het DTM-seizoen 2003, terwijl Christijan Albers en Bernd Schneider van de ene overwinning naar de andere reden, rijpten de plannen voor een straatversie van de succesvolle Mercedes-Benz CLK-toerwagen. Een eerste prototype werd ontwikkeld op basis van de CLK 55 AMG teneinde de karakteristiek elementen van de DTM-toerwagen voor de serieproductie aan te passen. Diverse varianten werden uitgeprobeerd en na uitvoerige tests in de windtunnel werd het definitieve ontwerp vastgelegd.

Tegelijkertijd werkten de technici aan de AMG 5,5 liter V8-compressormotor, de AMG SPEEDSHIFT-transmisssie en de ophanging. De motor draaide meerdere sessies op de testbank en later werd er uitgebreid getest op diverse circuits: de Hockenheimring, de loodzware Nürburgring-Nordschleife en de banen van Jerez en Idiada in Spanje. DTM-coureurs Bernd Schneider en Markus Winkelhock en de vroegere Mercedes-Benz-rijder Klaus Ludwig namen het testwerk voor hun rekening. De zwaarste beproeving vond plaats op de Nordschleife. Naast de 20.000 testkilometers op circuits werd gedurende de testfase ook zon 30.000 kilometer op uiteenlopende wegen afgelegd. Het oordeel van DTM-coureur Bernd Schneider over de CLK DTM AMG is duidelijk: De beste straatracer waar ik ooit in gereden heb. De consumentenprijs voor de CLK DTM AMG bedraagt 332.600,- in Nederland.