12-5-2004
Mercedes-Benz CLK DTM AMG: winnende racetechnologie voor op de weg
Mercedes-Benz baarde eerder deze maand veel opzien met de aankondiging
dat de DTM-versie van de Mercedes-Benz in een beperkte serie als
straatuitvoering op de markt zal worden gebracht.
Een blik op de winnende racetechnologie van deze auto laat geen enkele
twijfel over de sportieve ambities van deze bijzondere CLK, een
directe afgeleide van de succesvolle racetoerwagen waarmee Bernd
Schneider vorig jaar de kampioenstitel in de DTM behaalde en
Christijan Albers als tweede eindigde en in totaal vier races won. In
de beide afgelopen jaren won het team AMG-Mercedes de kampioenstitel
bij de teams in de DTM, Mercedes-Benz won vorig jaar bovendien het
merkenkampioenschap.
Deze successen waren voor Mercedes-AMG GmbH, de
DaimlerChrysler-dochter die zich specifiek richt op voertuigen in het
high-performance-segment, een bijzondere motivatie om een straatversie
op basis van de succesvolle DTM-racebolide te ontwikkelen.
Breed en laag, met zijn grote koelopeningen, spatbordverbreders, het
achterscherm met diffusor-look en de indrukwekkende achtervleugel
toont de indrukwekkende Mercedes-Benz CLK DTM AMG zelfs zijn
potentieel wanneer hij stil staat.
Evenals bij de raceversie zijn alle aspecten van de auto gericht op
het leveren van topprestaties. Zo zijn tal van carrosseriedelen
vervaardigd uit het stevige, maar extra lichte
koolstofvezel-composietmateriaal CFK. De achtervleugel zorgt bij hoge
snelheden voor extra neerwaartse druk, hetgeen bijdraagt tot een
betere wegligging. Bij 200 km/u bedraagt de neerwaartse druk op de
achteras bijvoorbeeld 36 kg.
Ook een blik onder de motorkap van de CLK DTM AMG is zonder meer
indrukwekkend. De achtcilindermotor, met een cilinderinhoud van 5,5
liter en tussenkoeler, bevat talrijke onderdelen uit de racerij. Met
een vermogen van 428 kW/582 pk en een maximum koppel van 800 Nm,
beschikbaar bij 3500 omw./min. levert de AMG V8-motor prestaties die
de auto het predikaat van een echte supersportwagen geven. Opmerkelijk
is het koppel: al bij 2000 omw./min. is er 690 Nm beschikbaar, bij
slechts 500 toeren meer wordt de grens van 750 Nm al overschreden. De
prestaties zijn van hetzelfde niveau: acceleratie van 0-100 km/u in
3,9 seconden, 0-200 km/u in 10,9 seconden en de sprint van 60-120 km/u
in 3,8 seconden. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 320
km/u.
Bij de constructie van de motor is geput uit de ruim 35 jaar race
ervaring van AMG. Als basis werd de motor uit de Mercedes-Benz SL 55
AMG gebruikt. De behuizing van de krukas werd extra verstevigd, de
zuigers zijn gesmeed en bestaan uit een speciaal warmte- en
drukbestendig materiaal. Het langere openingsinterval van de
nokkenassen zorgen voor een betere vulling van de verbrandingskamers,
terwijl in combinatie met de nieuwe spruitstukken en het nieuwe AMG
sportuitlaatsysteem de uitlaatgas-tegendruk aanmerkellijk wordt
verminderd. De verbeterde toevoer van de inlaatlucht zorgt voor een
betere luchtcirculatie in de cilinderkoppen en dankzij de hoger
draaiende schroefcompressor is de druk verhoogd van 0,8 tot 0,85 bar.
Bovendien is de elektronica van de motor aangepast aan de gewijzigde
karakteristiek.
Ook de koeling van de achtcilindermotor werd verbeterd: de
water-tussenkoeler met lage-temperatuurcirculatie heeft extra, in de
grille geïntegreerde koelers, die effectief reageren op
temperatuurpieken. De links geplaatste krachtige motoroliekoeler houdt
de temperatuur van de olie ook bij hoge belasting laag. De klank van
de AMG-motor verraadt ook een sportief karakter. Moderne
uitlaatgastechnologie met twee voor- en twee hoofdkatalysatoren zorgt
ervoor dat de CLK DTM AMG zonder problemen aan alle emissie-eisen
voldoet.
Naast de standaard brandstoftank met een inhoud van 62 liter beschikt
de AMG-coupé over een extra tank van 30 liter, die boven de achteras
is geplaatst. Ook de accu en de ruitensproeierinstallatie werden
achterin aangebracht. Al deze maatregelen leidden tot een
gewichtsverdeling van 54 procent op de vooras en 46 procent op de
achteras. De Mercedes-Benz CLK DTM AMG is voorzien van een vijftraps
automatische transmissie met AMG SPEEDSHIFT-technologie. Geschakeld
wordt met flippers aan het stuur rechts voor opschakelen, links voor
terugschakelen. De gekozen versnelling wordt op een display op het
dashboard aangegeven. Naar keuze kan de auto ook in de automaatstand
gereden worden.
De volledig nieuw ontwikkelde wielophanging geeft een uitermate
nauwkeurig gevoel. Ook hier speelde de ervaring uit de racerij een
belangrijke rol. Een in hoogte verstelbare wielophanging kwam in de
plaats van de tot dusver gebruikelijke veerpoten. Een
sperdifferentieel met lamellen op de achteras zorgt voor optimaal
contact met het wegdek. De CLK DTM AMG is voorzien van elektronische
regelsystemen, zoals de aandrijf-slip-regeling ASR en het elektronisch
stabiliteitsprogramma ESP®.
In het interieur toont de CLK DTM AMG het karakter van een raceauto
dankzij diverse onderdelen van koolstofvezel. De uit CFK-koolstofvezel
vervaardigde met leer beklede AMG sportkuipstoelen bieden samen met de
vierpuntsgordels perfecte zijdelingse steun voor bestuurder en
passagier. De pedalen en het AMG sportstuurwiel zorgen voor optimale
controle over de auto. Via twee knoppen op het stuurwiel kunnen
gegevens van de boordcomputer worden opgeroepen.
Tijdens het DTM-seizoen 2003, terwijl Christijan Albers en Bernd
Schneider van de ene overwinning naar de andere reden, rijpten de
plannen voor een straatversie van de succesvolle Mercedes-Benz
CLK-toerwagen. Een eerste prototype werd ontwikkeld op basis van de
CLK 55 AMG teneinde de karakteristiek elementen van de DTM-toerwagen
voor de serieproductie aan te passen. Diverse varianten werden
uitgeprobeerd en na uitvoerige tests in de windtunnel werd het
definitieve ontwerp vastgelegd.
Tegelijkertijd werkten de technici aan de AMG 5,5 liter
V8-compressormotor, de AMG SPEEDSHIFT-transmisssie en de ophanging. De
motor draaide meerdere sessies op de testbank en later werd er
uitgebreid getest op diverse circuits: de Hockenheimring, de loodzware
Nürburgring-Nordschleife en de banen van Jerez en Idiada in Spanje.
DTM-coureurs Bernd Schneider en Markus Winkelhock en de vroegere
Mercedes-Benz-rijder Klaus Ludwig namen het testwerk voor hun
rekening. De zwaarste beproeving vond plaats op de Nordschleife. Naast
de 20.000 testkilometers op circuits werd gedurende de testfase ook
zon 30.000 kilometer op uiteenlopende wegen afgelegd. Het oordeel van
DTM-coureur Bernd Schneider over de CLK DTM AMG is duidelijk: De beste
straatracer waar ik ooit in gereden heb. De consumentenprijs voor de
CLK DTM AMG bedraagt 332.600,- in Nederland.
AutoRai