Gemeente Amsterdam

Nieuw plan voor renovatie metro-Oostlijn

12 mei 2004 - Lisa Neves Gonçalves

Het college van B&W heeft ingestemd met een nieuw plan voor de renovatie van de metro-Oostlijn. Uitgangspunten van de renovatie zijn: veilig en solide. De komende 25 jaar zal geïnvesteerd worden in vooral het technisch noodzakelijk groot onderhoud, de verbetering van de fysieke en sociale veiligheid en de verbetering van het comfort. De gemeente is met het Rijk in gesprek over de definitieve verdeling van de kosten van ongeveer 700 miljoen euro. De renovatie duurt van 2005 tot 2010.
De metro-Oostlijn is ruim 25 jaar geleden aangelegd en is toe aan groot onderhoud. Ook moet het systeem worden aangepast aan de huidige eisen ten aanzien van fysieke en sociale veiligheid. In 2001 is onder de noemer Metromorfose gestart met de voorbereidingen van de renovatie. Het metrostation Ganzenhoef was in 2002 het eerste station dat werd aangepakt. In 2003 is gestart met de Oosthal van het station Reigersbos. Toen bleek dat de projectkosten als gevolg van het hoge ambitieniveau zouden verdubbelen en het ministerie van Verkeer en Waterstaat niet bereid bleek de hoge kosten te betalen, heeft het college op 20 mei 2003 besloten het project (gedeeltelijk) stil te leggen en opdracht gegeven voor het ontwikkelen van een nieuw projectkader.
Wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur): "De renovatie van de Oostlijn is een belangrijk onderdeel van het pakket aan maatregelen van het huidige college om de veiligheid in het openbaar vervoer te vergroten. De renovatie moet veilig en solide gebeuren, dat wil zeggen: Geen onnodige en dure grote verbouwingen, maar een degelijke renovatie waardoor de lijn weer jaren mee kan en de reiziger plezierig, veilig en comfortabel kan reizen. We gaan bijvoorbeeld materiaal gebruiken dat weinig onderhoud vergt. Ik ben ook een voorstander van diverse vormen van publiekprivate samenwerking, zoals winkels in en rondom de metrostations, omdat de metrostations hierdoor een toegankelijke en prettige uitstraling krijgen."
Het college heeft ook kaders voor de tunnelveiligheid van de metro-Oostlijn vastgesteld. Belangrijkste punten zijn de vaststelling van het veiligheidsconcept gebaseerd op het safe haven-concept en de aanleg van diverse maatregelen zoals rookgas- en warmteafvoervoorzieningen, noodverlichting en
brandbestrijdingsvoorzieningen. Oude schuilkelders zullen worden herbestemd voor tunnelveiligheidsinstallaties.
Behandeling in de raadscommissie is op 19 mei en in de gemeenteraad op 26 mei.

© Gemeente Amsterdam