Nieuw plan voor renovatie metro-Oostlijn
12 mei 2004 - Lisa Neves Gonçalves
Het college van B&W heeft ingestemd met een nieuw plan voor de
renovatie van de metro-Oostlijn. Uitgangspunten van de renovatie zijn:
veilig en solide. De komende 25 jaar zal geïnvesteerd worden in vooral
het technisch noodzakelijk groot onderhoud, de verbetering van de
fysieke en sociale veiligheid en de verbetering van het comfort. De
gemeente is met het Rijk in gesprek over de definitieve verdeling van
de kosten van ongeveer 700 miljoen euro. De renovatie duurt van 2005
tot 2010.
De metro-Oostlijn is ruim 25 jaar geleden aangelegd en is toe aan
groot onderhoud. Ook moet het systeem worden aangepast aan de huidige
eisen ten aanzien van fysieke en sociale veiligheid. In 2001 is onder
de noemer Metromorfose gestart met de voorbereidingen van de
renovatie. Het metrostation Ganzenhoef was in 2002 het eerste station
dat werd aangepakt. In 2003 is gestart met de Oosthal van het station
Reigersbos. Toen bleek dat de projectkosten als gevolg van het hoge
ambitieniveau zouden verdubbelen en het ministerie van Verkeer en
Waterstaat niet bereid bleek de hoge kosten te betalen, heeft het
college op 20 mei 2003 besloten het project (gedeeltelijk) stil te
leggen en opdracht gegeven voor het ontwikkelen van een nieuw
projectkader.
Wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur): "De
renovatie van de Oostlijn is een belangrijk onderdeel van het pakket
aan maatregelen van het huidige college om de veiligheid in het
openbaar vervoer te vergroten. De renovatie moet veilig en solide
gebeuren, dat wil zeggen: Geen onnodige en dure grote verbouwingen,
maar een degelijke renovatie waardoor de lijn weer jaren mee kan en de
reiziger plezierig, veilig en comfortabel kan reizen. We gaan
bijvoorbeeld materiaal gebruiken dat weinig onderhoud vergt. Ik ben
ook een voorstander van diverse vormen van publiekprivate
samenwerking, zoals winkels in en rondom de metrostations, omdat de
metrostations hierdoor een toegankelijke en prettige uitstraling
krijgen."
Het college heeft ook kaders voor de tunnelveiligheid van de
metro-Oostlijn vastgesteld. Belangrijkste punten zijn de vaststelling
van het veiligheidsconcept gebaseerd op het safe haven-concept en de
aanleg van diverse maatregelen zoals rookgas- en
warmteafvoervoorzieningen, noodverlichting en
brandbestrijdingsvoorzieningen. Oude schuilkelders zullen worden
herbestemd voor tunnelveiligheidsinstallaties.
Behandeling in de raadscommissie is op 19 mei en in de gemeenteraad op
26 mei.
© Gemeente Amsterdam