Sanering Deventer havens gestart
Vandaag, woensdag 12 mei 2004, is de sanering van de Deventer havens
officieel gestart. Gedeputeerde Klaassen van de provincie Overijssel,
dagelijks bestuurslid Wijffels van het Waterschap Groot Salland en
Wethouder Adema van de gemeente Deventer gaven het startsein door
symbolisch de eerste fiets uit de havens te vissen. Er zal tijdens de
saneringswerkzaamheden veel meer schroot boven water komen, is de
verwachting.
Uit verschillende waterbodemonderzoeken is naar
voren gekomen dat de sliblaag in de Deventer havens licht tot sterk
verontreinigd is. De havens zijn ook niet meer diep genoeg. Daarom
gaan Waterschap Groot Salland, gemeente Deventer en provincie
Overijssel de Deventer havens gezamenlijk aanpakken. Het doel is de
kwaliteit van de waterbodems te verbeteren en de havens op een juiste
diepte voor de scheepvaart te brengen.Het werkt wordt uitgevoerd door
Aannemer Van Oord Nederland BV uit Gorinchem en zal tot en met
december duren.
Drie havenarmen
De Deventer havens bestaan uit drie havenarmen
verbonden door een kanaal, het basiskanaal. De Prins Bernhardsluis
scheidt het havenwater van de IJssel. Er is een open verbinding met
het Overijssels kanaal. De havens worden gebruikt voor plezier- en
beroepsvaart, er liggen enkele woonboten en er wordt in gevist.
Bedrijfsactiviteiten in het verleden, inlaat van rivierwater uit de
IJssel en lozingen vanuit het riool hebben geleid tot verontreiniging
van het slib in de havens.
Dikke sliblaag
In de havens ligt een sliblaag van 20 tot 125 cm dikte. Het slib is
schoon tot sterk verontreinigd met zware metalen als zink, cadmium,
koper en lood. Daarnaast komen verontreinigende stoffen als PAK, DDT,
PCB en minerale olie voor.
Het licht verontreinigde materiaal wordt tot een diepte van 2.30 m
onder NAP gebaggerd. Hier zijn de havens dan voldoende diep voor de
scheepvaart. Het zwaarder verontreinigde materiaal wordt geheel
verwijderd. In totaal zal ruim 100.000 m3 vervuild slib moeten worden
verwijderd.
Hinder
De beroepsvaart zal van het baggeren nauwelijks hinder ondervinden.
Tijdens het baggeren zullen ook de slechte meerstoelen vervangen
worden en de remmingswerken gerenoveerd. Er wordt alleen via het water
gebaggerd, vanaf de kade zullen er nauwelijks activiteiten zijn. De
uitvoering van de sanering staat onder toezicht van een milieukundig
begeleider.
Bestemming slib
Het slib wordt zo compact mogelijk door een graafmachine opgegraven.
Het licht verontreinigde materiaal wordt gebaggerd en in de diepte
gaten in de haven gestort. Zo wordt een regelmatige onderwaterbodem
gecreëerd en hoeft het licht verontreinigde materiaal niet tegen hoge
kosten te worden afgevoerd. Het zwaar verontreinigde materiaal wordt
direct na het baggeren in beunbakken geladen en naar het slibdepot
IJsseloog in het Ketelmeer gebracht. De baggerspecie kan daar met
behulp van een bakkenzuiger door een persleiding gepompt worden en zo
in het definitieve depot worden gebracht. Het gebruikte water (om het
sediment in op te lossen) wordt ter plaatse gereinigd en in het
Ketelmeer teruggepompt.
Resultaat
Het opschonen van de waterbodem levert dieper, helderder en schoner
water op. Door de teruggedrongen en meer gezuiverde lozingen van de
laatste jaren op de havens zal het slib dat na het baggeren uit het
water bezinkt van betere kwaliteit zijn.
Nadere informatie: www.wgs.nl
© 2004 Provincie Overijssel
Provincie Overijssel