Gemeente Utrecht

2004 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
39 Vragen van de heer drs. H.H . Janssen
(ingekomen 12 april 2004)

Het verkeer in De Meern loopt meer en meer vast. Blijkens een artikel in het Utrechts Nieuwsblad van 10 april jl. is het college van plan de verkeersproblematiek ter plaatse eindelijk aan te pakken.

Echter: op een volstrekt verkeerde manier!

Het college wil de Rijksstraatweg nabij de Loobrug niet openstellen voor verkeer komende vanuit de richting Vleuten / Harmelen, waardoor volgens het CDA de problemen niet worden opgelost en mogelijk zelfs verergeren. Daarom hebben wij de volgende vragen aan het college:


1. Waarom wordt de Loobrug niet opengesteld voor verkeer komende vanuit de richting Vleuten / Harmelen, in combinatie met éénrichtingsverkeer op de Rijksstraatweg in de richting komend vanuit het westen?
2. Bent u het met ons eens dat een qua capaciteit met een provinciale weg vergelijkbare weg, zijnde de Rijksstraatweg, verkeerstechnisch de beste wijze is van verkeersafhandeling, in plaats van de door u voorgestelde verkeersafhandeling, die regelrecht woonwijken belast. Waarom wordt afgeweken van het oorspronkelijke verkeerscirculatieplan?
3. De wijkraad Vleuten - De Meern heeft over de verkeersafwikkeling ter plaatse advies uitgebracht aan het college. Met de maatregelen die het college voorstaat, gaat zij in tegen het advies van de wijkraad. Waarom doet het college niets met dit advies (zoals sinds hun instelling heel vaak gebeurt met adviezen van wijkraden), zeker gelet op het feit dat het college de wijkraden als een serieuze adviespartner beschouwt? Hecht het college überhaupt nog wel waarde aan de wijkraden?

Antwoord van Burgemeester en Wethouders
(verzonden 11 mei 2004)

Inleiding
De verkeersstructuur Leidsche Rijn is conform de 'Actualisatie van de Ontwikkelingsvisie Leidsche Rijn' die door uw raad op 9 januari 2003 is vastgesteld. Basis hiervoor was de 'Actualisatie verkeersstructuur Leidsche Rijn'. Hierover is in de toenmalige raadscommissie voor Stationsgebied Leidsche Rijn Verkeer en Vervoer op 24 april 2001 gesproken. De verkeersstructuur is erop gericht de kern van De Meern te ontzien en het gemotoriseerde verkeer 'buitenom' te laten rijden (analoog aan de verkeersstructuur van Houten). Het autoverkeer wordt afgewikkeld op de hoofdinfrastructuur (ring rond Veldhuizen en De Meern) en ontlast daarmee de woongebieden waardoor verbetering van de leefbaarheid in Veldhuizen / De Meern ontstaat. De huidige opzet van de verkeersstructuur is zodanig dat er nabij de Loobrug reeds sprake is van een rondweg. Volgens planning wordt medio 2007 de Zuidelijke Stadsas (verlengde Burgemeester Middelweerdweg) tussen de Europaweg en de Veldhuizerweg open gesteld. In feite wordt de toekomstige ontsluitingsstructuur nu dus voor een deel via bestaande wegen geregeld. Zie hiervoor ook de illustraties in Bijlage 1. Voor de fiets en het OV zijn wel vier directe verbindingen beschikbaar/gepland. De afsluiting van de Rijksstraatweg en het instellen van eenrichtingsverkeer op de Zandweg zijn stappen die passen in de door ons gewenste ontsluitingsstructuur voor het HOV en het Houtense model voor autoverkeer. Voor de verbinding tussen Vleuten en De Meern is overigens een goed alternatief beschikbaar via de hoofdinfrastructuur.


1. Overlast kern de Meern

Destijds hebben de volgende argumenten geleid tot het weren van gemotoriseerd verkeer vanaf de Loobrug over de Rijksstraatweg richting de kern van De Meern. Modelberekeningen gaven aan dat een forse toename van doorgaand verkeer over de Rijksstraatweg van duizenden auto's per dag was te verwachten. Daarom is er voor gekozen om de Rijksstraatweg af te sluiten teneinde dit effect te voorkomen. Nu al rijden er al zo'n 13.500 voertuigen per etmaal over de Veldhuizerweg. Wanneer de door u gewenste verkeersbeweging mogelijk wordt zal dat leiden tot veel extra verkeer door het centrum van de Meern. Hierdoor zal naar verwachting ook de belasting van Nijevelt, de Meerndijk en de Castellumlaan toenemen, terwijl de verkeersdruk op laatstgenoemde wegen zoals u weet nu al te hoog is.

De Balije

In het kader van de 'Actualisatie van de Ontwikkelingsvisie Leidsche Rijn' (zie inleiding) is een nieuw woningbouwprogramma afgesproken. Dat programma is voor de woonwijk De Balije ruimtelijk vertaald in het (gewijzigd) stedenbouwkundig programma De Balije, De Heuvels (d.d. 6 mei 2003) en financieel vertaald in het afsprakenkader De Balije (dd. 20 maart 2003). Daarmee is het eventueel alsnog handhaven van de verbinding via de Rijksstraatweg niet zonder consequenties in te passen. Het nu terugdraaien van de eerder genomen besluitvorming hierover betekent dat de stedenbouwkundige verkaveling van de nieuwe woonwijk De Balije moet worden aangepast, zie bijlage 2. Dit heeft opbrengstverlies tot gevolg (ca. 1,6 tot 2,4 miljoen euro) en bestaande contracten met projectontwikkelaars moeten worden opengebroken (met ernstige vertraging voor de woningbouw tot gevolg). Daarnaast moet een nieuw stuk weginfrastructuur worden aangelegd, hetgeen tot nu toe niet voorzien was (met extra kosten tot gevolg van meer dan 1 miljoen euro). In totaliteit komt het verwachte financiële nadeel uit op ca. 2,6 á 3,4 miljoen euro.

Overige maatregelen

Er wordt overigens hard gewerkt aan verschillende maatregelen die moeten helpen de verkeersproblemen rondom Veldhuizen en De Meern te verlichten:
1. Zo wordt bijvoorbeeld voor de Castellumlaan voor de korte termijn voorzien in het realiseren van een verkeersremmende maatregel ten zuiden van de rotonde 't Zand, waardoor de route via de Castellumlaan zo veel mogelijk ondergeschikt wordt gemaakt aan de route via de hoofdverkeersstructuur Langerakbaan - Oudenrijnsweg (naar A12). Voor de lange termijn wordt voorzien in een verlegging van de Castellumlaan naar de Langerakbaan in combinatie met een afsluiting van de Castellumlaan voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de Groenedijk.
2. Bij de toekomstige inrichting van het centrum van De Meern worden dusdanige maatregelen getroffen dat een duidelijk 30 km gebied ontstaat, waarbij doorgaand verkeer ontmoedigd wordt.
3. Door de opening van het winkelcentrum Parkwijk in het najaar van 2004 zal de verkeersdruk op het centrum van De Meern (via de Castellumlaan) afnemen, winkelcentrum Veldhof is reeds geopend.
4. Begin 2005 zal de Stroomweg De Tol in gebruik worden genomen, parallel hieraan wordt de Alendorperweg afgesloten. Op dit moment wordt onderzocht of tegelijkertijd met de aanleg van de verkeersremmende maatregel op de Castellumlaan ook de Alendorperweg kan worden afgesloten (dus eerder dan begin 2005).


2. U refereert aan de huidige vormgeving van de Rijksstraatweg. Deze vormgeving stamt nog uit de periode dat de Rijksstraatweg een belangrijke ontsluitende functie had voor De Meern richting Utrecht en Harmelen. Deze functie is al in het verleden veranderd om - vanwege het gesloten verklaren van de aansluiting A2 - de rust op de Rijksstraatweg te bevorderen. Het profiel zal zoals bekend verder veranderen doordat de Rijksstraatweg voor een deel enkel toegankelijk wordt voor openbaar vervoer en langzaam verkeer (streven is eind 2005 de HOVbaan ten westen van de Meerndijk open te stellen, openstelling van het oostelijke deel volgt een jaar later). Wegen als de C.H. Letschertweg, de Zuidelijke Stadsas en de Noordelijke Stadsas nemen de taken van Rijksstraatweg over. De Rijksstraatweg en de Zandweg worden aangepast conform de uitgangspunten van het vastgestelde beleid rond de toekomstige ontsluitingsstructuur, die door uw raad is vastgesteld (zie inleiding).


3. Het advies dat door de wijkraad Vleuten - De Meern is opgesteld is zondermeer serieus genomen. In ons antwoord op vraag 1 hebben we de inhoudelijke argumenten gegeven waarom we het voorstel - openstellen kruising Loobrug en eenrichtingsverkeer Rijksstraatweg in de toekomst - niet overnemen. Nogmaals, hiervoor heeft ons college goede argumenten:

( het niet toelaten van extreme verkeersoverlast in de kern van De Meern;

( bestuurlijke betrouwbaarheid (uw raadsbesluit) naar burger en marktpartijen;

( en ten slotte financiële overwegingen.

We hopen hiermee uw zorg over de mate waarin het college wijkraden serieus neemt in voldoende mate te hebben kunnen wegnemen.

---- --