Persberichten
12-05-2004
Bredaas actieplan geeft toerisme impuls
Het college van burgemeester en wethouders heeft in overleg met de
toeristische sector een concreet toeristisch-recreatief actieplan voor
de periode 2004-2005 opgesteld, ter waarde van 190.000. Dit gebeurde
op verzoek van de raadscommissie Economische zaken, Cultuur en
Grondbedrijf. Het plan is gebaseerd op de samenhang tussen de vijf
toeristische kernkwaliteiten van Breda, weten: Cultuur & Historie,
Recreatief Winkelen, Uitgaan & Vermaak, Stedelijke Evenementen en
Natuur & Waterrecreatie. Recente cijfers uit het Continu Vakantie
Onderzoek wijzen over 2003 op een daling van 13,7% van het aantal
toeristische bezoeken ten opzichte van 2002. Ook andere steden kampen
met daling van bezoekersaantallen. Door de evenementen rondom het 750
jarig bestaan was 2002 voor Breda bovendien een toeristisch topjaar.
Het streven is met het actieplan opnieuw positieve impulsen te geven
aan het stedelijk toerisme.
Integraal gemeentelijk actieplan Beleef Breda!
Rond de vijf kernthema's uit het plan zijn 18 toeristisch-recreatieve
projecten geselecteerd die voor (deel)financiering door de gemeente in
aanmerking komen. Bij de uitvoering van deze projecten werken diverse
partijen samen: musea en monumentale kerken, lokale hotel- en
horecabedrijven, binnenstad winkeliers, diverse Bredase toneel-,
muziek- en dansgezelschappen, harmonieën en koren, stichtingen en
(belangen)verenigingen, campings, scholen, culturele en toeristische
instellingen, Kamer van Koophandel en de KMA, alsmede verschillende
gemeentelijke afdelingen en instellingen. Door extra beursdeelname en
media-activiteiten zullen zowel de afzonderlijke projecten als de stad
als geheel opnieuw bij een breed (inter)nationale publiek onder de
aandacht worden gebracht. Tot slot voorziet het plan in mogelijkheden
voor effectmeting op middenlange termijn.
Een groot deel van de activiteiten wordt mede gefinancierd door het
lokale bedrijfsleven en/of nationale fondsen. Het geld dat de gemeente
in het actieplan investeert is afkomstig uit de eenmalige bijdrage die
Breda in het kader van het Grote Stedenbeleid (GSB) tot 2005 ontving
voor het onderdeel Niet-fysieke Stadseconomie.
Nederlands dagtoerisme levert Breda in 2003 bijna 200 miljoen euro op
Sinds 2000 neemt Breda deel aan een representatief
consumentenonderzoek naar de omvang en structuur van het
dagtoeristisch bezoek aan 20 grote en middelgrote steden, uitgevoerd
door de Stichting Continu Vakantie Onderzoek (CVO). De laatste editie
toont aan dat Breda (in aantallen bezoeken) de onaantastbare kopgroep
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht volgt. Deze positie wordt
gedeeld met Arnhem, Groningen, Zwolle, Den Bosch en Maastricht. Breda
laat steden als Amersfoort, Haarlem, Leiden en Tilburg achter zich. In
2003 brachten 1,2 miljoen bezoekers in totaal 4 miljoen toeristische
bezoeken aan Breda. De bezoekfrequentie steeg naar 3,4. Met die
klantenbinding behoort Breda tot de top van Nederlandse steden (alleen
Rotterdam scoort hoger).
De 13,7% daling van het aantal bezoekers ten opzichte van 2002 kan
worden toegeschreven aan de minder rooskleurige economische situatie.
Ook in andere steden neemt het aantal bezoekers af of blijft gelijk.
Voor Breda is het verschil groter omdat 2002 door de viering van 750
jaar Breda een toeristisch topjaar was.
Gemiddeld wordt 46,80 per persoon per bezoek in Breda uitgegeven
(waarvan ongeveer 45% naar de winkels gaat in het kader van
funshopping en 40% naar de horeca). De totale omvang van het
Nederlandse dagtoerisme over 2003 in Breda komt daarmee uit op zon
187,6 miljoen euro. Dit is exclusief de jaarlijkse bestedingen van de
naar schatting 300.000 tot 350.000 buitenlanders die Breda bezoeken
(vooral Belgen en Fransen, gevolgd door Engelsen en Duitsers) en de
Nederlandse verblijfstoeristen in Breda. Het totale aantal
toeristische overnachtingen ligt op circa 53.500 per jaar.
Belevingseconomie versterkt de stad
De laatste jaren is meer en meer sprake van combinatie van voorheen
min of meer gescheiden sectoren als toerisme & recreatie, kunst &
cultuur, sport & multimedia, entertainment & vermaak, hotels & horeca,
natuur & milieu, winkelen & evenementen. De vraag naar
vrijetijdsproducten breidt zich uit met een toenemende behoefte aan
spektakel en unieke belevenissen, waarvoor de consument bereid is
(flink) te betalen. Het is belangrijk dat Breda deze belevingseconomie
op stedelijk schaalniveau stimuleert en zo aantrekkelijker wordt voor
bewoners, bezoekers uit de regio en toeristen uit binnen- en
buitenland. De opkomst van de belevingseconomie biedt op een drietal
brede beleidsterreinen kansen voor de stad:
1. De welvaart wordt gestimuleerd: toename van het aantal bezoekers,
stijging van de bezoekfrequentie en/of verlenging van de verblijfsduur
leiden tot verhoging van bestedingen en groei van werkgelegenheid. Nu
het economisch minder gaat, levert dit vooral een kans op om de
toenemende werkeloosheid, met name onder lager opgeleide jongeren, te
bestrijden;
2. Het welzijn kan toenemen door verbetering van het
voorzieningenniveau voor vrijetijdsbesteding. Verbetering van het
stedelijk leefklimaat leidt tot meer sociale cohesie;
3. Het imago van Breda wordt versterkt door de vrijetijdsvoorzieningen
naast themas als werken en wonen mee te nemen in gemeentelijke
promotiecampagnes. Het aantrekkelijker imago leidt weer tot meer
bezoekers.
Investeringen dragen bij aan groei van stedelijk toerisme
Op basis van de (inter)nationale economische en toeristische trends
kan de autonome jaarlijkse groeiverwachting van het dag- en
verblijfstoerisme in Breda op de middenlange termijn worden geschat op
respectievelijk 6,5 tot 7% en 2,5 tot 3%. De uitvoering van grote
projecten zoals de heropening van de oude haven, de ontwikkeling van
de spoorzone, Achter de Lange Stallen, de komst van het nationaal
museum voor grafische vormgeving, de kans op een multibioscoop en de
mogelijke realisatie van een evenementencomplex bij de Bavelse Berg
zullen (structureel) een positief effect hebben op deze groeicijfers.
Op korte termijn biedt het toeristisch-recreatief actieplan al extra
impulsen voor verdere groei. Naar schatting groeit het dagtoerisme er
nog eens 1,0 tot 1,5% mee en neemt het verblijfstoerisme met 0,25 tot
0,5% toe in het jaar 2005.
Breda, 12 mei 2004
Gemeente Breda