Gemeente Breda

Persberichten

12-05-2004

Bredaas actieplan geeft toerisme impuls

Het college van burgemeester en wethouders heeft in overleg met de toeristische sector een concreet toeristisch-recreatief actieplan voor de periode 2004-2005 opgesteld, ter waarde van 190.000. Dit gebeurde op verzoek van de raadscommissie Economische zaken, Cultuur en Grondbedrijf. Het plan is gebaseerd op de samenhang tussen de vijf toeristische kernkwaliteiten van Breda, weten: Cultuur & Historie, Recreatief Winkelen, Uitgaan & Vermaak, Stedelijke Evenementen en Natuur & Waterrecreatie. Recente cijfers uit het Continu Vakantie Onderzoek wijzen over 2003 op een daling van 13,7% van het aantal toeristische bezoeken ten opzichte van 2002. Ook andere steden kampen met daling van bezoekersaantallen. Door de evenementen rondom het 750 jarig bestaan was 2002 voor Breda bovendien een toeristisch topjaar. Het streven is met het actieplan opnieuw positieve impulsen te geven aan het stedelijk toerisme.

Integraal gemeentelijk actieplan Beleef Breda!
Rond de vijf kernthema's uit het plan zijn 18 toeristisch-recreatieve projecten geselecteerd die voor (deel)financiering door de gemeente in aanmerking komen. Bij de uitvoering van deze projecten werken diverse partijen samen: musea en monumentale kerken, lokale hotel- en horecabedrijven, binnenstad winkeliers, diverse Bredase toneel-, muziek- en dansgezelschappen, harmonieën en koren, stichtingen en (belangen)verenigingen, campings, scholen, culturele en toeristische instellingen, Kamer van Koophandel en de KMA, alsmede verschillende gemeentelijke afdelingen en instellingen. Door extra beursdeelname en media-activiteiten zullen zowel de afzonderlijke projecten als de stad als geheel opnieuw bij een breed (inter)nationale publiek onder de aandacht worden gebracht. Tot slot voorziet het plan in mogelijkheden voor effectmeting op middenlange termijn.
Een groot deel van de activiteiten wordt mede gefinancierd door het lokale bedrijfsleven en/of nationale fondsen. Het geld dat de gemeente in het actieplan investeert is afkomstig uit de eenmalige bijdrage die Breda in het kader van het Grote Stedenbeleid (GSB) tot 2005 ontving voor het onderdeel Niet-fysieke Stadseconomie.
Nederlands dagtoerisme levert Breda in 2003 bijna 200 miljoen euro op Sinds 2000 neemt Breda deel aan een representatief consumentenonderzoek naar de omvang en structuur van het dagtoeristisch bezoek aan 20 grote en middelgrote steden, uitgevoerd door de Stichting Continu Vakantie Onderzoek (CVO). De laatste editie toont aan dat Breda (in aantallen bezoeken) de onaantastbare kopgroep Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht volgt. Deze positie wordt gedeeld met Arnhem, Groningen, Zwolle, Den Bosch en Maastricht. Breda laat steden als Amersfoort, Haarlem, Leiden en Tilburg achter zich. In 2003 brachten 1,2 miljoen bezoekers in totaal 4 miljoen toeristische bezoeken aan Breda. De bezoekfrequentie steeg naar 3,4. Met die klantenbinding behoort Breda tot de top van Nederlandse steden (alleen Rotterdam scoort hoger).
De 13,7% daling van het aantal bezoekers ten opzichte van 2002 kan worden toegeschreven aan de minder rooskleurige economische situatie. Ook in andere steden neemt het aantal bezoekers af of blijft gelijk. Voor Breda is het verschil groter omdat 2002 door de viering van 750 jaar Breda een toeristisch topjaar was.
Gemiddeld wordt 46,80 per persoon per bezoek in Breda uitgegeven (waarvan ongeveer 45% naar de winkels gaat in het kader van funshopping en 40% naar de horeca). De totale omvang van het Nederlandse dagtoerisme over 2003 in Breda komt daarmee uit op zon 187,6 miljoen euro. Dit is exclusief de jaarlijkse bestedingen van de naar schatting 300.000 tot 350.000 buitenlanders die Breda bezoeken (vooral Belgen en Fransen, gevolgd door Engelsen en Duitsers) en de Nederlandse verblijfstoeristen in Breda. Het totale aantal toeristische overnachtingen ligt op circa 53.500 per jaar. Belevingseconomie versterkt de stad
De laatste jaren is meer en meer sprake van combinatie van voorheen min of meer gescheiden sectoren als toerisme & recreatie, kunst & cultuur, sport & multimedia, entertainment & vermaak, hotels & horeca, natuur & milieu, winkelen & evenementen. De vraag naar vrijetijdsproducten breidt zich uit met een toenemende behoefte aan spektakel en unieke belevenissen, waarvoor de consument bereid is (flink) te betalen. Het is belangrijk dat Breda deze belevingseconomie op stedelijk schaalniveau stimuleert en zo aantrekkelijker wordt voor bewoners, bezoekers uit de regio en toeristen uit binnen- en buitenland. De opkomst van de belevingseconomie biedt op een drietal brede beleidsterreinen kansen voor de stad:

1. De welvaart wordt gestimuleerd: toename van het aantal bezoekers, stijging van de bezoekfrequentie en/of verlenging van de verblijfsduur leiden tot verhoging van bestedingen en groei van werkgelegenheid. Nu het economisch minder gaat, levert dit vooral een kans op om de toenemende werkeloosheid, met name onder lager opgeleide jongeren, te bestrijden;

2. Het welzijn kan toenemen door verbetering van het voorzieningenniveau voor vrijetijdsbesteding. Verbetering van het stedelijk leefklimaat leidt tot meer sociale cohesie;
3. Het imago van Breda wordt versterkt door de vrijetijdsvoorzieningen naast themas als werken en wonen mee te nemen in gemeentelijke promotiecampagnes. Het aantrekkelijker imago leidt weer tot meer bezoekers.
Investeringen dragen bij aan groei van stedelijk toerisme Op basis van de (inter)nationale economische en toeristische trends kan de autonome jaarlijkse groeiverwachting van het dag- en verblijfstoerisme in Breda op de middenlange termijn worden geschat op respectievelijk 6,5 tot 7% en 2,5 tot 3%. De uitvoering van grote projecten zoals de heropening van de oude haven, de ontwikkeling van de spoorzone, Achter de Lange Stallen, de komst van het nationaal museum voor grafische vormgeving, de kans op een multibioscoop en de mogelijke realisatie van een evenementencomplex bij de Bavelse Berg zullen (structureel) een positief effect hebben op deze groeicijfers. Op korte termijn biedt het toeristisch-recreatief actieplan al extra impulsen voor verdere groei. Naar schatting groeit het dagtoerisme er nog eens 1,0 tot 1,5% mee en neemt het verblijfstoerisme met 0,25 tot 0,5% toe in het jaar 2005.

Breda, 12 mei 2004