Vraag het de leerling!:
Leerlingen maken handboek Docent
Veel bruikbare en originele ideeën komen uit het project Vraag het de
leerling! zoals het handboek 'How to be a teacher' met tien praktische
tips voor (aankomende) docenten. Leerlingenteams van twaalf scholen
voor voortgezet onderwijs onderzochten de afgelopen maanden hun school
op verdere verbeteringen. Tijdens de afsluitende manifestatie op 12
mei op de Haagse Hogeschool besprak Jack Spijkerman alle goede ideeën
met de leerlingen. De zaal bepaalde welke suggesties het meest
veelbelovend zijn.
Vanzelfsprekend hebben de leerlingen commentaar op de leraren. Daar
hebben ze immers dagelijks mee te maken. Relatief speelse suggesties
betreffen de kledingkeuze van docenten, maar er zijn ook voorstellen
om jaarlijks een onderzoek te houden onder alle leerlingen naar het
functioneren van de docenten. De uitkomst moet met de docenten worden
besproken of zelfs onderdeel uitmaken van het functioneringsgesprek.
Duidelijk wordt dat leerlingen heel goed begrijpen dat er regels
moeten zijn op school, zij dringen er zelfs op aan, maar... die regels
moeten wel voor iedereen gelden. Als leerlingen niet mogen roken op
school, dan leraren ook niet. Voor de bemiddeling bij conflicten
stellen meerdere teams een geschillencommissie voor die bijvoorbeeld
uit twee docenten en twee leerlingen bestaat.
Verschillende teams vinden dat leerlingen mee moeten praten én testen
als er een nieuwe lesmethode wordt uitgezocht. Zij moeten de methode
immers meerdere jaren gebruiken. Daarnaast willen de leerlingen ook
hun omgeving wat kleuriger en fleuriger maken. Muren moeten worden
geschilderd in vrolijke kleuren en er moeten meer planten en bloemen
in en om het schoolgebouw komen. Ook kan het op school een stuk
schoner, vinden de leerlingen. Wie troep maakt moet een hele week de
kantine schoonmaken, na schooltijd.
Vraag het de leerling! is gestart in januari dit jaar. Op twaalf
scholen voor voortgezet onderwijs, verspreid over heel Nederland,
kregen teams van ca. tien leerlingen en begeleidende docenten van de
onderwijsinspectie een digitale videocamera, een enquête-instrument en
een lege website. De enquête was eerder al door twee van de twaalf
scholen ontwikkeld en bestond uit vragen rondom vijf themas; de sfeer
op school, de leraren, de mate waarin er naar leerlingen wordt
geluisterd, de begeleiding en het gebouw, de boeken en de computers.
Ieder team mocht aan de enquête nog één vrij thema toevoegen.
Half april waren de onderzoeken op school afgerond. Alle ideeën staan
op websites die de leerlingenteams verder hebben gevuld met filmpjes
van paneldiscussies en interviews met teamleden. Op de sites staat ook
de reactie van de schoolleiding, want het is belangrijk dat de
aanbevelingen van de leerlingen zo mogelijk worden opgevolgd. Alles is
te vinden via www.vraaghetdeleerling.nl. Een jury van deskundigen
heeft alle websites bekeken en een lijst opgesteld van de opvallendste
ideeën. In de jury zaten: Liesbeth van Welie (hoofdinspecteur
voortgezet onderwijs), Martijn van Dam (Tweede-Kamerlid van de PvdA),
Cedric Bousché (Q5), Alwin van der Blom (bestuurslid van het LAKS -
leerling), Geert Jan Hahn (leerling 6 vwo) en Tim Korevaar (leerling 4
vwo). Er is gekeken naar de mate waarin het de teams gelukt is om
zoveel mogelijk medeleerlingen bij het project te betrekken, naar de
praktische toepasbaarheid van de suggesties en zeker ook naar de
originaliteit van de ideeën.
Vraag het de leerling! is een project van de Inspectie van het
Onderwijs. Vanaf volgend schooljaar zijn de instrumenten van het
project via Kennisnet.nl beschikbaar voor alle scholen in Nederland.
Teams van leerlingen kunnen er mee aan slag en schoolleiders zullen
bestookt worden met goede ideeën.
Noot voor de redactie (