ONDERWIJSINSPECTIE

Vraag het de leerling!:

Leerlingen maken handboek Docent

Veel bruikbare en originele ideeën komen uit het project Vraag het de leerling! zoals het handboek 'How to be a teacher' met tien praktische tips voor (aankomende) docenten. Leerlingenteams van twaalf scholen voor voortgezet onderwijs onderzochten de afgelopen maanden hun school op verdere verbeteringen. Tijdens de afsluitende manifestatie op 12 mei op de Haagse Hogeschool besprak Jack Spijkerman alle goede ideeën met de leerlingen. De zaal bepaalde welke suggesties het meest veelbelovend zijn.

Vanzelfsprekend hebben de leerlingen commentaar op de leraren. Daar hebben ze immers dagelijks mee te maken. Relatief speelse suggesties betreffen de kledingkeuze van docenten, maar er zijn ook voorstellen om jaarlijks een onderzoek te houden onder alle leerlingen naar het functioneren van de docenten. De uitkomst moet met de docenten worden besproken of zelfs onderdeel uitmaken van het functioneringsgesprek. Duidelijk wordt dat leerlingen heel goed begrijpen dat er regels moeten zijn op school, zij dringen er zelfs op aan, maar... die regels moeten wel voor iedereen gelden. Als leerlingen niet mogen roken op school, dan leraren ook niet. Voor de bemiddeling bij conflicten stellen meerdere teams een geschillencommissie voor die bijvoorbeeld uit twee docenten en twee leerlingen bestaat.

Verschillende teams vinden dat leerlingen mee moeten praten én testen als er een nieuwe lesmethode wordt uitgezocht. Zij moeten de methode immers meerdere jaren gebruiken. Daarnaast willen de leerlingen ook hun omgeving wat kleuriger en fleuriger maken. Muren moeten worden geschilderd in vrolijke kleuren en er moeten meer planten en bloemen in en om het schoolgebouw komen. Ook kan het op school een stuk schoner, vinden de leerlingen. Wie troep maakt moet een hele week de kantine schoonmaken, na schooltijd.

Vraag het de leerling! is gestart in januari dit jaar. Op twaalf scholen voor voortgezet onderwijs, verspreid over heel Nederland, kregen teams van ca. tien leerlingen en begeleidende docenten van de onderwijsinspectie een digitale videocamera, een enquête-instrument en een lege website. De enquête was eerder al door twee van de twaalf scholen ontwikkeld en bestond uit vragen rondom vijf themas; de sfeer op school, de leraren, de mate waarin er naar leerlingen wordt geluisterd, de begeleiding en het gebouw, de boeken en de computers. Ieder team mocht aan de enquête nog één vrij thema toevoegen.

Half april waren de onderzoeken op school afgerond. Alle ideeën staan op websites die de leerlingenteams verder hebben gevuld met filmpjes van paneldiscussies en interviews met teamleden. Op de sites staat ook de reactie van de schoolleiding, want het is belangrijk dat de aanbevelingen van de leerlingen zo mogelijk worden opgevolgd. Alles is te vinden via www.vraaghetdeleerling.nl. Een jury van deskundigen heeft alle websites bekeken en een lijst opgesteld van de opvallendste ideeën. In de jury zaten: Liesbeth van Welie (hoofdinspecteur voortgezet onderwijs), Martijn van Dam (Tweede-Kamerlid van de PvdA), Cedric Bousché (Q5), Alwin van der Blom (bestuurslid van het LAKS - leerling), Geert Jan Hahn (leerling 6 vwo) en Tim Korevaar (leerling 4 vwo). Er is gekeken naar de mate waarin het de teams gelukt is om zoveel mogelijk medeleerlingen bij het project te betrekken, naar de praktische toepasbaarheid van de suggesties en zeker ook naar de originaliteit van de ideeën.

Vraag het de leerling! is een project van de Inspectie van het Onderwijs. Vanaf volgend schooljaar zijn de instrumenten van het project via Kennisnet.nl beschikbaar voor alle scholen in Nederland. Teams van leerlingen kunnen er mee aan slag en schoolleiders zullen bestookt worden met goede ideeën.

Noot voor de redactie (