Provincie Overijssel

Sanering Deventer havens gestart

Vandaag, woensdag 12 mei 2004, is de sanering van de Deventer havens officieel gestart. Gedeputeerde Klaasen van de provincie Overijssel, dagelijks bestuurslid Wijffels van het Waterschap Groot Salland en Wethouder Adema van de gemeente Deventer gaven het startsein door symbolisch de eerste fiets uit de havens te vissen. Er zal tijdens de saneringswerkzaamheden veel meer schroot boven water komen, is de verwachting.

Uit verschillende waterbodemonderzoeken is naar voren gekomen dat de sliblaag in de Deventer havens licht tot sterk verontreinigd is. De havens zijn ook niet meer diep genoeg. Daarom gaan Waterschap Groot Salland, gemeente Deventer en provincie Overijssel de Deventer havens gezamenlijk aanpakken. Het doel is de kwaliteit van de waterbodems te verbeteren en de havens op een juiste diepte voor de scheepvaart te brengen.Het werkt wordt uitgevoerd door Aannemer Van Oord Nederland BV uit Gorinchem en zal tot en met december duren.

Drie havenarmen
De Deventer havens bestaan uit drie havenarmen verbonden door een kanaal, het basiskanaal. De Prins Bernhardsluis scheidt het havenwater van de IJssel. Er is een open verbinding met het Overijssels kanaal. De havens worden gebruikt voor plezier- en beroepsvaart, er liggen enkele woonboten en er wordt in gevist. Bedrijfsactiviteiten in het verleden, inlaat van rivierwater uit de IJssel en lozingen vanuit het riool hebben geleid tot verontreiniging van het slib in de havens.

Dikke sliblaag
In de havens ligt een sliblaag van 20 tot 125 cm dikte. Het slib is schoon tot sterk verontreinigd met zware metalen als zink, cadmium, koper en lood. Daarnaast komen verontreinigende stoffen als PAK, DDT, PCB en minerale olie voor. Het licht verontreinigde materiaal wordt tot een diepte van 2.30 m onder NAP gebaggerd. Hier zijn de havens dan voldoende diep voor de scheepvaart. Het zwaarder verontreinigde materiaal wordt geheel verwijderd. In totaal zal ruim 100.000 m3 vervuild slib moeten worden verwijderd.

Hinder
De beroepsvaart zal van het baggeren nauwelijks hinder ondervinden. Tijdens het baggeren zullen ook de slechte meerstoelen vervangen worden en de remmingswerken gerenoveerd. Er wordt alleen via het water gebaggerd, vanaf de kade zullen er nauwelijks activiteiten zijn. De uitvoering van de sanering staat onder toezicht van een milieukundig begeleider.

Bestemming slib
Het slib wordt zo compact mogelijk door een graafmachine opgegraven. Het licht verontreinigde materiaal wordt gebaggerd en in de diepte gaten in de haven gestort. Zo wordt een regelmatige onderwaterbodem gecreerd en hoeft het licht verontreinigde materiaal niet tegen hoge kosten te worden afgevoerd. Het zwaar verontreinigde materiaal wordt direct na het baggeren in beunbakken geladen en naar het slibdepot IJsseloog in het Ketelmeer gebracht. De baggerspecie kan daar met behulp van een bakkenzuiger door een persleiding gepompt worden en zo in het definitieve depot worden gebracht. Het gebruikte water (om het sediment in op te lossen) wordt ter plaatse gereinigd en in het Ketelmeer teruggepompt.

Resultaat
Het opschonen van de waterbodem levert dieper, helderder en schoner water op. Door de teruggedrongen en meer gezuiverde lozingen van de laatste jaren op de havens zal het slib dat na het baggeren uit het water bezinkt van betere kwaliteit zijn.

Nadere informatie: www.wgs.nl

© 2004 Provincie Overijssel