FNV BONDGENOTEN
FNV Bondgenoten onderzoekt veilig werken in havens
Achtenveertig procent van de havenwerkers heeft niet het gevoel dat
het werken in de haven de laatste jaren onveiliger is geworden. Twee
en veertig procent denkt daarentegen van wel.
Al met al scoort veilig werken in de haven bij de havenwerkers
gemiddeld nog geen zes. Alleen de sector tankopslag steekt hier met
kop en schouders bovenuit: daar beoordelen de werknemers hun
veiligheidssituatie met een 7,2.
Dit blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van FNV Bondgenoten
naar het gevoel van veiligheid onder haar leden in de Nederlandse
havens. Aanleiding voor het onderzoek waren signalen dat het aantal
ongelukken in de haven stijgt. Het onderzoek bevestigt die signalen
niet.
FNV Bondgenoten maakt zich desondanks zorgen over de veiligheid van
havenwerkers, vooral in de nabije toekomst. Havenwerk is en blijft
gevaarlijk veel van de ongelukken in de haven zijn zeer ernstig van
aard. Opvallend is dat er slechts weinig feitelijke ongevalcijfers
bekend zijn. In de statistieken van bijvoorbeeld de arbeidsinspectie
vormt de haven geen aparte categorie. FNV Bondgenoten beschouwt het
onderzoek als een nulmeting en wil het over twee jaar herhalen.
Een aantal nationale en Europese ontwikkelingen vormen volgens FNV
Bondgenoten een potentiële bedreiging voor het veilig werken in de
haven.
Uit het onderzoek blijkt dat werkdruk en werktempo
belangrijke risicofactoren in de haven zijn. Maar het huidige
kabinet pakt juist het vroegpensioen en de arbeidstijdenwet aan: de
maximale arbeidsduur wordt opgerekt en minimaal verplichte pauzes en
rusttijden tot op het bot gestript. Dergelijke maatregelen zullen de
werkdruk en het werktempo niet terugdringen, maar er integendeel voor
zorgen dat de veiligheid onder druk komt. Ook een aantal bepalingen in
de Arbowet staan ter discussie. Zo is werkoverleg volgens artikel 13
van de Arbowet verplicht, maar deze voor communicatie en overleg over
veiligheid essentiële bepaling wordt uit de Arbowet geschrapt, omdat
het te veel geld zou kosten.
Ook internationaal zijn er aantal ontwikkelingen gaande die een
bedreiging vormen voor het veilig werken in de haven. De Nederlandse
overheid grijpt het (terechte) wegstemmen van de nieuwe Europese
Havenrichtlijn (Port Package) door het Europese parlement aan om de al
toegezegde Havenwet dan ook maar in de ijskast te zetten. Ook de op
stapel staande Europese richtlijn 'Diensten op de interne markt' en
het opzeggen van het ILO-verdrag 137, dat de sociaal verantwoorde
invoer van nieuwe technologie in de havenbedrijven regelt, vormen een
bedreiging. Vakmanschap, kennis van elkaars taal, kennis van de
bedrijfssituatie, van werk- en veiligheidsprocedures zijn allemaal
onontbeerlijke randvoorwaarden voor veilig werken. Nieuwe regelgeving
uit Brussel en Den Haag zorgen ervoor dat deze randvoorwaarden op de
tocht komen te staan.