Gemeente Maastricht

Bericht uit Maastricht (week 20 / 2004)

afbeelding parkeerschijf Blauwe parkeerzone in Heugemerveld

Op 12 mei opent een nieuwe supermarkt de deuren op de hoek van de Baron van Hövellstraat en het Kardinaal van Rossumplein in Heugemerveld. In de directe omgeving van de supermarkt geldt een `blauwe parkeerzone'. Daar kunt u met gebruik van een parkeerschijf beperkte tijd gratis parkeren.

dotline

afbeelding digitaal GemeenteLoket Digitaal GemeenteLoket

Bij het GemeenteLoket op deze website vindt u informatie over zo'n 350 gemeentelijke producten en diensten. Ook kunt u aanvraagformulieren downloaden voor 70 veelvoorkomende producten, bijvoorbeeld voor een afschrift burgerlijke stand, (ver-)bouwvergunningen, hondenbelasting en Zalmkorting.

dotline

dotline afbeelding Centre Céramique Tevreden gebruikers Centre Céramique

Centre Céramique doet het goed, zo blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek. Alleen de bekendheid van de openingstijden scoort minder goed.

> Toetsingscriteria nachtwinkels > Overzicht stembureaus > Evaluatie Seniorenhuisvesting > Gezocht voorzitter Adviescommissie Seniorenbeleid Maastricht > Nominaties Victor de Stuersprijs

Blauwe parkeerzone in Heugemerveld

afbeelding parkeerschijf Op 12 mei opent een winkelketen de deuren van zijn nieuwe vestiging op de hoek van de Baron van Hövellstraat en het Kardinaal van Rossumplein in Heugemerveld. In de directe omgeving wordt een `blauwe zone' ingevoerd. Daar mag met gebruik van de parkeerschijf beperkte tijd gratis geparkeerd worden. Zo wordt voorkomen dat er misbruik van de vrije parkeerplaatsen wordt gemaakt.

De blauwe zone geldt voor de bestaande parkeervoorzieningen aan het Kardinaal van Rossumplein noord (bij de winkels), op de bestaande (haakse) parkeerplaatsen aan de Baron van Hövellstraat en op de bestaande parkeerplaatsen aan het Kardinaal van Rossumplein west (bij de kerk). Het gebruik van een parkeerschijf op de hierboven genoemde plekken is vanaf 12 mei dus verplicht. De maximale parkeerduur bedraagt 1,5 uur. Het gebruik van de schijf geldt op maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 18.00 uur. Buiten die periode kunt u er zonder parkeerschijf parkeren.

In Heugemerveld is het noodzakelijk gebleken om beperkende maatregelen af te kondigen voor parkeerders die van buiten de wijk komen. Afgesproken is dat voor de bewoners een vergunningssysteem wordt ingevoerd. Zo wordt in ieder geval een parkeerplaats voor de bewoners in de eigen buurt gegarandeerd. Dit systeem is al gedeeltelijk ingevoerd. In de loop van dit jaar zal het verder worden uitgebouwd. Het systeem houdt in dat tussen 9.00 uur en 18.00 uur bewoners met een vergunning kunnen parkeren, eventueel kan dit gecombineerd worden met betaald parkeren voor bezoekers. Bij de uitbreiding van het vergunninghoudersparkeren zal in overleg met de buurt bepaald worden waar vergunninghoudersparkeren en combi-parkeren wordt ingevoerd. Later dit jaar worden alle belanghebbenden hierover uitvoerig geïnformeerd.

In de periode tussen 12 mei en 2 augustus zal de herinrichting van het Kardinaal van Rossumplein en het zuidelijk deel van de Baron van Hövellstraat zijn beslag krijgen. Dan ontstaat er ook een nieuwe parkeersituatie. Op dat moment wordt de `blauwe zone' definitief gemaakt en wordt ook het daarbij behorende verkeersbesluit genomen.

top

Digitaal GemeenteLoket

afbeelding e-loket Bij het GemeenteLoket vindt u

* informatie vindt over ongeveer 350 gemeentelijke producten en diensten, zoals aangifte hondenbelasting, inzage bouwvergunning, caravan parkeren op de openbare weg, kapvergunning, milieuperrons, paspoort en tijdelijke parkeervergunning. * aanvraagformulieren kunt downloaden voor 70 veelvoorkomende producten, zoals afschrift Burgerlijke Stand, (ver-)bouwvergunningen, hondenbelasting en Zalmkorting.

Hoe werkt het digitale GemeenteLoket?

Klik op GemeenteLoket. Klik op 'Zoek product/dienst'. Via deze zoekpagina kunt u op vier manieren gemeentelijke producten vinden. Volg de aanwijzingen op het scherm.

Per product of dienst krijgt u alle beschikbare informatie te zien. Bij het kopje 'Aanvraagformulier' ziet u of voor het betreffende product via internet een aanvraagformulier beschikbaar is. Is dat het geval, klik dan op de link. U kunt het formulier vervolgens openen en printen. (Let op: om het formulier te kunnen openen dient uw computer te beschikken over Adobe Acrobat Reader.)

Hebt u nog vragen? Bel dan het GemeenteLoket (043) 350 40 00.

top

Tevreden gebruikers Centre Céramique

afbeelding Centre Céramique In januari 2004 heeft het Centre Céramique een tevredenheidsonderzoek onder zijn klanten laten uitvoeren. Uit dit onderzoek komt naar voren dat de klanten van Centre Céramique over vrijwel de hele linie tevreden zijn. Op een groot aantal onderdelen is er vergeleken met twee jaar geleden zelfs sprake van een stijgende tevredenheid. Zo stijgt het algemene rapportcijfer van een 7,6 naar een 7,8.

Openingstijden

Alleen op de bekendheid van de openingstijden is Centre Céramique slechter gaan scoren. Twee jaar geleden wist nog 75 procent van de klanten wanneer het geopend was, nu is dat teruggelopen naar 70 procent. Daarom brengen we de openingstijden nog een keer onder de aandacht.

Openingstijden Centre Céramique Maandag gesloten Dinsdag 10.30 - 20.30 uur Woensdag 10.30 - 17.00 uur Donderdag 10.30 - 20.30 uur Vrijdag 10.30 - 17.00 uur Zaterdag 10.00 - 15.00 uur Zondag 13.00 - 17.00 uur (in juli en augustus is het Centre Céramique op zondag gesloten)

Bel voor actuele informatie over de openingstijden (043) 350 56 00 of kijk op www.centreceramique.nl. Op deze internetsite vindt u ook alle resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek terug.

top

Toetsingscriteria nachtwinkels

Op grond van de Winkeltijdenwet en Verordening Winkeltijden Maastricht 1996 kan het college van burgemeester en wethouders ontheffing verlenen voor de vestiging en openstelling van (maximaal vier) nachtwinkels binnen de gemeente Maastricht. Om op een eenduidige manier te bepalen of ontheffing kan worden verleend, heeft het college objectieve toetsingscriteria vastgelegd. Bij de toetsing wordt ook een advies van Regiopolitie Zuid Limburg gevraagd. De beleidsregel met de toetsingscriteria is gepubliceerd in het gemeenteblad van 13 mei onder nummer C-33 en ligt vanaf 13 mei 2004 vier weken ter inzage bij het GemeenteLoket.

top

Overzicht stembureaus

Op 10 juni aanstaande zijn de Europese Verkiezingen. U komt toch ook naar een van de onderstaande stembureaus?

1 Stadhuis, zij-ingang Boschstraatzijde, Markt 78 2 Buurthuiscentrum Martinushuis, Turennesraat 30 3 Stadhuis, zij-ingang Boschstraatzijde, Markt 78 4 Buurtcentrum Martinushuis, Turennestraat 30 5 Klooster O.d. Bogen, ingang Kommel, ingang Kommel bij dienstingang 6 Circolo Sardegna, Prof. Mullerstraat 56 7 Kumulus West, zaal B20, Herbenusstraat 89 8 Zorgcentrum Koepelhof, Koepelstraat 84 9 Verpleegkliniek Klevarie, Polvertorenstraat 6 gang best.cent 10 Centre Ceramique, Stadshal, Ingang Plein 1992 11 Bej.huis Molenhof, ingang Begijnenstr, St. Pieterstraat 23 12 Wijkcombinatiegebouw La Bellettsa, Kard van Rossumplein 99 13* Buurtcentrum St. Pieter, Past. Kribsweg 14 A 14 Bernard Lievegoedschool, Leuvenlaan 35 15* Buurtcentrum St. Pieter, Past. Kribsweg 14 A 16 Stichting Moetiara Maloekoe, Godefridus v Heerstraat 38 17 Kantine V.V. Jekerdal, Sportpark Jekerdal, Mergelweg 18 Verzorgingshuis Providentia, Veldstraat 18A 19 Zorgcentrum St, Gerlachus, hal, Bieslanderweg 60 20* Gebouw Langwaterstraat, Langwaterstraat 21 Zorgcentrum Campagne, Medoclaan 66, ing. Maconlaan 22 Gemeenschapshuis Aen de Wan, Einsteinstraat 32 23 Basisschool Petrus en Paulus, Felix Bockenplein 1 24 Basisschool Anne Frank, de Beente 15, 25 Woon-zorgcentrum Daalhof, Herculeshof 20 26 Gemeenschapshuis De Klaekeburg, Gronsvelderweg 142 27 Basisschool Fons Olterdissen, Aureliushof 140 28 Basisschool De Schans, Borghaag 25 29 Buurtcentrum 't Förtsje, Ebenistendreef 106 30 Gymzaal Basisschool De Kring, Varensdaal ingang 31 Basisschool Elckerlyc/Hazendans, Goudenweg 200 32 Bibliotheek Heer, Concordiastraat 1 33 Buurtcentrum Mariaberg, Anjelierenstr 35 34 Leeuwenborgh opleidingen, ingang Bemelerweg, Bemelergrubbe 15 35 Flat, Elisabeth Gruytersstraat, Elisabeth Gruytersstraat 36* Trajectum college, Hunnenweg 4 37* Basisschool De Rotonde, Elis. Strouvenlaan 51 A 38* St. Theresiaschool, Pres. Roosenveltlaan 213 39* Stichting 't Gilde, Past. Habetsstraat 42 40 Wijkhuis Maris Stella, Aartshertogenplein 24 41 Zaaltje St Annakerk, Dr. v. Kleefstraat 42* Parochiehuis, Ambyerstraat Zuid 90 A 43 De Romein , Potteriestraat 30 44 Verpleegkliniek De Zeven Bronnen, Lovendaalhoeve 30 45 Buurtcentrum 't Vöske Trajekt, Courtoisstr. 30 46 Zorgcentrum Amby, Achter de Hoven 25 47 De Wiemerink, Spinetlaan 25 48 Basisschool St. Franciscus, Kast. Schaloenstraat 8 49 Centrum voor Ouderenzorg Malberg, Talienruwe (achteringang) 50 Gemeenschapshuis Kap. Lochtmanshuis, Populierweg 36 51 Gemeenschapshuis 't Ruweel, Schildruwe 55 (ingang Malberplein) 52 Gemeenschapshuis Haarderhof, Schoolstraat 8 53* Basisschool Het Palet, Arrestruwe 50 54 Basisschool Itteren, Sterkenbergweg 26 55 Wijkcentrum de Luibe lokaal 1, Van Akenweg 33 56 Mobiel stembureau Licht en Liefde 57 School Elckerlyc/Boschpoort, hal, Past. Moormanstraat 96

* niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

Als u als rolstoelgebruiker niet in uw eigen stemdistrict kunt stemmen, zijn er twee mogelijkheden:

1. Zelf stemmen in een ander stemdistrict Dit kunt u schriftelijk aanvragen bij het GemeenteLoket tot 27 mei. Of mondeling van 27 mei tot en met 4 juni 2004 (neem dan uw oproepingskaart mee). 2. Een andere kiezer voor u laten stemmen in uw eigen stemdistrict Deze moet een kiezer zijn in uw stemdistrict en zijn stem tegelijk met de uwe uitbrengen. Op de kaart staat hoe u dit kunt doen. De overdracht kan tot 10 juni. Een gemachtigde mag nooit meer dan twee machtigingen aannemen.

top

Evaluatie Seniorenhuisvesting

In het Woonzorgcentrum Daalhof (Herculeshof 20) vindt op maandag 17 mei om 17.30 uur de openbare gecombineerde themavergadering van de raadscommissies Breed Welzijn en Stadsontwikkeling plaats. Op de agenda staat de evaluatie Seniorenhuisvesting.

top

Gezocht voorzitter Adviescommissie Seniorenbeleid Maastricht

Steeds meer ouderen willen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, maatschappelijk actief zijn en de regie over hun eigen leven voeren. Gemeente Maastricht vindt het belangrijk dat de kennis, creativiteit en ervaring van ouderen benut wordt. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de Adviescommissie Seniorenbeleid Maastricht. Deze commissie komt in de plaats van de Ouderenraad Maastricht en is een adviescommissie van het college van burgemeester en wethouders. De commissie heeft een veelzijdig takenpakket met het doel een bijdrage te leveren aan het scheppen van een zo goed mogelijk leefklimaat voor ouderen in Maastricht, met name op het terrein van wonen, welzijn en zorg.

De commissie ondersteunt het college bij het creëren van een voor ouderen in Maastricht zo optimaal mogelijk leefklimaat. Ze richt zich hierbij specifiek op de terreinen wonen, welzijn en zorg. Ze doet dit door: a. gevraagd en ongevraagd adviseren aan burgemeester en wethouders over allerlei zaken met name op het gebied van wonen, welzijn en zorg
---
b. onder de aandacht brengen bij het Maastrichtse publiek van activiteiten en/of acties in dit kader; c. agenderen bij het stadsbestuur van relevante vraagstukken; d. (laten) organiseren van debatten op stedelijk, wijk- en buurtniveau. De commissie bestaat uit negen onafhankelijke leden, inclusief de voorzitter. Deze worden door het college benoemd voor een periode van vier jaar.

Profiel voorzitter

U hebt ruime bestuurlijke ervaring en bent goed ingewerkt in maatschappelijke vraagstukken op het gebied van ouderenbeleid en met name op het terrein van wonen, welzijn en zorg. Verder bent u een strategisch denker, hebt u een onafhankelijke houding en beschikt u over inzicht in bestuurlijke en politieke verhoudingen. U kunt leiding geven aan de Adviescommissie Seniorenbeleid Maastricht bij het formuleren van bruikbare adviezen. U bent een netwerker, goed ingevoerd in de Maastrichtse samenleving en woont in Maastricht.

De tijdsbesteding voor deze functie bedraagt ongeveer 20 uur per maand.

Informatie

Hebt u belangstelling? Dan kunt u de 'Regeling Adviescommissie Seniorenbeleid Maastricht 2004' en een informatiepakketje m.b.t. wonen, welzijn en zorg opvragen bij mevr. A. Bijstra, telefoon (043) 350 3132 of e-mail: Ankie.bijstra@maastricht.nl

Sollicitatie

Uw schriftelijke sollicitatie kunt u tot uiterlijk 29 mei 2004 sturen naar OCWS, afdeling Welzijn en Zorg, t.a.v. de heer H. van Asselt, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht onder vermelding van 'sollicitatie voorzitter Adviescie Seniorenbeleid Maastricht'.

top

Nominaties Victor de Stuersprijs

De Victor de Stuersprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een (rechts)persoon die zich de afgelopen jaren verdienstelijk heeft gemaakt bij de instandhouding van het cultureel erfgoed of de bevordering van de stedenbouwkundige of architectonische kwaliteit. De prijs wordt het ene jaar toegekend als architectuurprijs en het andere als monumentenprijs.

In 2004 wordt de prijs als architectuurprijs toegekend in de categorie nieuwbouw. U kunt een gebouw of project nomineren voor deze prijs. Voorwaarde is dat het de afgelopen twee jaar gerealiseerd moet zijn. Uitgesloten van deelname zijn gebouwen of projecten waarbij Gemeente Maastricht of leden van de Welstands-/Monumentencommissie betrokken zijn. Bij de eindbeoordeling let de driehoofdige jury vooral op de relatie tussen interieur en exterieur.

Stuur uw voordracht schriftelijk vóór 1 juli naar: de secretaris van de Welstands-/Monumentencommissie Arthur Houben / Jef Spronck, postbus 1992, 6201 BZ Maastricht of arthur.houben@maastricht.nl of jef.spronck@maastricht.nl

top

Zoeken _______________

GemeenteLoket


Voor meer inhoudelijke informatie en voor de inzage van stukken en plannen: GemeenteLoket

 Zie het origineel