Bericht uit Maastricht (week 20 / 2004)
afbeelding parkeerschijf
Blauwe parkeerzone in Heugemerveld
Op 12 mei opent een nieuwe supermarkt de deuren op de hoek van de
Baron van Hövellstraat en het Kardinaal van Rossumplein in
Heugemerveld. In de directe omgeving van de supermarkt geldt een
`blauwe parkeerzone'. Daar kunt u met gebruik van een parkeerschijf
beperkte tijd gratis parkeren.
dotline
afbeelding digitaal GemeenteLoket
Digitaal GemeenteLoket
Bij het GemeenteLoket op deze website vindt u informatie over zo'n 350
gemeentelijke producten en diensten. Ook kunt u aanvraagformulieren
downloaden voor 70 veelvoorkomende producten, bijvoorbeeld voor een
afschrift burgerlijke stand, (ver-)bouwvergunningen, hondenbelasting
en Zalmkorting.
dotline
dotline
afbeelding Centre Céramique
Tevreden gebruikers Centre Céramique
Centre Céramique doet het goed, zo blijkt uit een
klanttevredenheidsonderzoek. Alleen de bekendheid van de
openingstijden scoort minder goed.
> Toetsingscriteria nachtwinkels
> Overzicht stembureaus
> Evaluatie Seniorenhuisvesting
> Gezocht voorzitter Adviescommissie Seniorenbeleid Maastricht
> Nominaties Victor de Stuersprijs
Blauwe parkeerzone in Heugemerveld
afbeelding parkeerschijf Op 12 mei opent een winkelketen de deuren van
zijn nieuwe vestiging op de hoek van de Baron van Hövellstraat en het
Kardinaal van Rossumplein in Heugemerveld. In de directe omgeving
wordt een `blauwe zone' ingevoerd. Daar mag met gebruik van de
parkeerschijf beperkte tijd gratis geparkeerd worden. Zo wordt
voorkomen dat er misbruik van de vrije parkeerplaatsen wordt gemaakt.
De blauwe zone geldt voor de bestaande parkeervoorzieningen aan het
Kardinaal van Rossumplein noord (bij de winkels), op de bestaande
(haakse) parkeerplaatsen aan de Baron van Hövellstraat en op de
bestaande parkeerplaatsen aan het Kardinaal van Rossumplein west (bij
de kerk). Het gebruik van een parkeerschijf op de hierboven genoemde
plekken is vanaf 12 mei dus verplicht. De maximale parkeerduur
bedraagt 1,5 uur. Het gebruik van de schijf geldt op maandag tot en
met zaterdag van 9.00 uur tot 18.00 uur. Buiten die periode kunt u er
zonder parkeerschijf parkeren.
In Heugemerveld is het noodzakelijk gebleken om beperkende maatregelen
af te kondigen voor parkeerders die van buiten de wijk komen.
Afgesproken is dat voor de bewoners een vergunningssysteem wordt
ingevoerd. Zo wordt in ieder geval een parkeerplaats voor de bewoners
in de eigen buurt gegarandeerd. Dit systeem is al gedeeltelijk
ingevoerd. In de loop van dit jaar zal het verder worden uitgebouwd.
Het systeem houdt in dat tussen 9.00 uur en 18.00 uur bewoners met een
vergunning kunnen parkeren, eventueel kan dit gecombineerd worden met
betaald parkeren voor bezoekers. Bij de uitbreiding van het
vergunninghoudersparkeren zal in overleg met de buurt bepaald worden
waar vergunninghoudersparkeren en combi-parkeren wordt ingevoerd.
Later dit jaar worden alle belanghebbenden hierover uitvoerig
geïnformeerd.
In de periode tussen 12 mei en 2 augustus zal de herinrichting van het
Kardinaal van Rossumplein en het zuidelijk deel van de Baron van
Hövellstraat zijn beslag krijgen. Dan ontstaat er ook een nieuwe
parkeersituatie. Op dat moment wordt de `blauwe zone' definitief
gemaakt en wordt ook het daarbij behorende verkeersbesluit genomen.
top
Digitaal GemeenteLoket
afbeelding e-loket Bij het GemeenteLoket vindt u
* informatie vindt over ongeveer 350 gemeentelijke producten en
diensten, zoals aangifte hondenbelasting, inzage bouwvergunning,
caravan parkeren op de openbare weg, kapvergunning, milieuperrons,
paspoort en tijdelijke parkeervergunning.
* aanvraagformulieren kunt downloaden voor 70 veelvoorkomende
producten, zoals afschrift Burgerlijke Stand,
(ver-)bouwvergunningen, hondenbelasting en Zalmkorting.
Hoe werkt het digitale GemeenteLoket?
Klik op GemeenteLoket. Klik op 'Zoek product/dienst'. Via deze
zoekpagina kunt u op vier manieren gemeentelijke producten vinden.
Volg de aanwijzingen op het scherm.
Per product of dienst krijgt u alle beschikbare informatie te zien.
Bij het kopje 'Aanvraagformulier' ziet u of voor het betreffende
product via internet een aanvraagformulier beschikbaar is. Is dat het
geval, klik dan op de link. U kunt het formulier vervolgens openen en
printen. (Let op: om het formulier te kunnen openen dient uw computer
te beschikken over Adobe Acrobat Reader.)
Hebt u nog vragen? Bel dan het GemeenteLoket (043) 350 40 00.
top
Tevreden gebruikers Centre Céramique
afbeelding Centre Céramique In januari 2004 heeft het Centre Céramique
een tevredenheidsonderzoek onder zijn klanten laten uitvoeren. Uit dit
onderzoek komt naar voren dat de klanten van Centre Céramique over
vrijwel de hele linie tevreden zijn. Op een groot aantal onderdelen is
er vergeleken met twee jaar geleden zelfs sprake van een stijgende
tevredenheid. Zo stijgt het algemene rapportcijfer van een 7,6 naar
een 7,8.
Openingstijden
Alleen op de bekendheid van de openingstijden is Centre Céramique
slechter gaan scoren. Twee jaar geleden wist nog 75 procent van de
klanten wanneer het geopend was, nu is dat teruggelopen naar 70
procent. Daarom brengen we de openingstijden nog een keer onder de
aandacht.
Openingstijden Centre Céramique
Maandag gesloten
Dinsdag 10.30 - 20.30 uur
Woensdag 10.30 - 17.00 uur
Donderdag 10.30 - 20.30 uur
Vrijdag 10.30 - 17.00 uur
Zaterdag 10.00 - 15.00 uur
Zondag 13.00 - 17.00 uur (in juli en augustus is het Centre Céramique
op zondag gesloten)
Bel voor actuele informatie over de openingstijden (043) 350 56 00 of
kijk op www.centreceramique.nl. Op deze internetsite vindt u ook alle
resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek terug.
top
Toetsingscriteria nachtwinkels
Op grond van de Winkeltijdenwet en Verordening Winkeltijden Maastricht
1996 kan het college van burgemeester en wethouders ontheffing
verlenen voor de vestiging en openstelling van (maximaal vier)
nachtwinkels binnen de gemeente Maastricht. Om op een eenduidige
manier te bepalen of ontheffing kan worden verleend, heeft het college
objectieve toetsingscriteria vastgelegd. Bij de toetsing wordt ook een
advies van Regiopolitie Zuid Limburg gevraagd. De beleidsregel met de
toetsingscriteria is gepubliceerd in het gemeenteblad van 13 mei onder
nummer C-33 en ligt vanaf 13 mei 2004 vier weken ter inzage bij het
GemeenteLoket.
top
Overzicht stembureaus
Op 10 juni aanstaande zijn de Europese Verkiezingen. U komt toch ook
naar een van de onderstaande stembureaus?
1 Stadhuis, zij-ingang Boschstraatzijde, Markt 78
2 Buurthuiscentrum Martinushuis, Turennesraat 30
3 Stadhuis, zij-ingang Boschstraatzijde, Markt 78
4 Buurtcentrum Martinushuis, Turennestraat 30
5 Klooster O.d. Bogen, ingang Kommel, ingang Kommel bij dienstingang
6 Circolo Sardegna, Prof. Mullerstraat 56
7 Kumulus West, zaal B20, Herbenusstraat 89
8 Zorgcentrum Koepelhof, Koepelstraat 84
9 Verpleegkliniek Klevarie, Polvertorenstraat 6 gang best.cent
10 Centre Ceramique, Stadshal, Ingang Plein 1992
11 Bej.huis Molenhof, ingang Begijnenstr, St. Pieterstraat 23
12 Wijkcombinatiegebouw La Bellettsa, Kard van Rossumplein 99
13* Buurtcentrum St. Pieter, Past. Kribsweg 14 A
14 Bernard Lievegoedschool, Leuvenlaan 35
15* Buurtcentrum St. Pieter, Past. Kribsweg 14 A
16 Stichting Moetiara Maloekoe, Godefridus v Heerstraat 38
17 Kantine V.V. Jekerdal, Sportpark Jekerdal, Mergelweg
18 Verzorgingshuis Providentia, Veldstraat 18A
19 Zorgcentrum St, Gerlachus, hal, Bieslanderweg 60
20* Gebouw Langwaterstraat, Langwaterstraat
21 Zorgcentrum Campagne, Medoclaan 66, ing. Maconlaan
22 Gemeenschapshuis Aen de Wan, Einsteinstraat 32
23 Basisschool Petrus en Paulus, Felix Bockenplein 1
24 Basisschool Anne Frank, de Beente 15,
25 Woon-zorgcentrum Daalhof, Herculeshof 20
26 Gemeenschapshuis De Klaekeburg, Gronsvelderweg 142
27 Basisschool Fons Olterdissen, Aureliushof 140
28 Basisschool De Schans, Borghaag 25
29 Buurtcentrum 't Förtsje, Ebenistendreef 106
30 Gymzaal Basisschool De Kring, Varensdaal ingang
31 Basisschool Elckerlyc/Hazendans, Goudenweg 200
32 Bibliotheek Heer, Concordiastraat 1
33 Buurtcentrum Mariaberg, Anjelierenstr 35
34 Leeuwenborgh opleidingen, ingang Bemelerweg, Bemelergrubbe 15
35 Flat, Elisabeth Gruytersstraat, Elisabeth Gruytersstraat
36* Trajectum college, Hunnenweg 4
37* Basisschool De Rotonde, Elis. Strouvenlaan 51 A
38* St. Theresiaschool, Pres. Roosenveltlaan 213
39* Stichting 't Gilde, Past. Habetsstraat 42
40 Wijkhuis Maris Stella, Aartshertogenplein 24
41 Zaaltje St Annakerk, Dr. v. Kleefstraat
42* Parochiehuis, Ambyerstraat Zuid 90 A
43 De Romein , Potteriestraat 30
44 Verpleegkliniek De Zeven Bronnen, Lovendaalhoeve 30
45 Buurtcentrum 't Vöske Trajekt, Courtoisstr. 30
46 Zorgcentrum Amby, Achter de Hoven 25
47 De Wiemerink, Spinetlaan 25
48 Basisschool St. Franciscus, Kast. Schaloenstraat 8
49 Centrum voor Ouderenzorg Malberg, Talienruwe (achteringang)
50 Gemeenschapshuis Kap. Lochtmanshuis, Populierweg 36
51 Gemeenschapshuis 't Ruweel, Schildruwe 55 (ingang Malberplein)
52 Gemeenschapshuis Haarderhof, Schoolstraat 8
53* Basisschool Het Palet, Arrestruwe 50
54 Basisschool Itteren, Sterkenbergweg 26
55 Wijkcentrum de Luibe lokaal 1, Van Akenweg 33
56 Mobiel stembureau Licht en Liefde
57 School Elckerlyc/Boschpoort, hal, Past. Moormanstraat 96
* niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers.
Als u als rolstoelgebruiker niet in uw eigen stemdistrict kunt
stemmen, zijn er twee mogelijkheden:
1. Zelf stemmen in een ander stemdistrict
Dit kunt u schriftelijk aanvragen bij het GemeenteLoket tot 27
mei. Of mondeling van 27 mei tot en met 4 juni 2004 (neem dan uw
oproepingskaart mee).
2. Een andere kiezer voor u laten stemmen in uw eigen stemdistrict
Deze moet een kiezer zijn in uw stemdistrict en zijn stem tegelijk
met de uwe uitbrengen. Op de kaart staat hoe u dit kunt doen. De
overdracht kan tot 10 juni. Een gemachtigde mag nooit meer dan
twee machtigingen aannemen.
top
Evaluatie Seniorenhuisvesting
In het Woonzorgcentrum Daalhof (Herculeshof 20) vindt op maandag 17
mei om 17.30 uur de openbare gecombineerde themavergadering van de
raadscommissies Breed Welzijn en Stadsontwikkeling plaats. Op de
agenda staat de evaluatie Seniorenhuisvesting.
top
Gezocht voorzitter Adviescommissie Seniorenbeleid Maastricht
Steeds meer ouderen willen zo lang mogelijk zelfstandig wonen,
maatschappelijk actief zijn en de regie over hun eigen leven voeren.
Gemeente Maastricht vindt het belangrijk dat de kennis, creativiteit
en ervaring van ouderen benut wordt. Een belangrijke rol is daarbij
weggelegd voor de Adviescommissie Seniorenbeleid Maastricht. Deze
commissie komt in de plaats van de Ouderenraad Maastricht en is een
adviescommissie van het college van burgemeester en wethouders. De
commissie heeft een veelzijdig takenpakket met het doel een bijdrage
te leveren aan het scheppen van een zo goed mogelijk leefklimaat voor
ouderen in Maastricht, met name op het terrein van wonen, welzijn en
zorg.
De commissie ondersteunt het college bij het creëren van een voor
ouderen in Maastricht zo optimaal mogelijk leefklimaat. Ze richt zich
hierbij specifiek op de terreinen wonen, welzijn en zorg. Ze doet dit
door:
a. gevraagd en ongevraagd adviseren aan burgemeester en wethouders
over allerlei zaken met name op het gebied van wonen, welzijn en zorg
---
b. onder de aandacht brengen bij het Maastrichtse publiek van
activiteiten en/of acties in dit kader;
c. agenderen bij het stadsbestuur van relevante vraagstukken;
d. (laten) organiseren van debatten op stedelijk, wijk- en
buurtniveau.
De commissie bestaat uit negen onafhankelijke leden, inclusief de
voorzitter. Deze worden door het college benoemd voor een periode van
vier jaar.
Profiel voorzitter
U hebt ruime bestuurlijke ervaring en bent goed ingewerkt in
maatschappelijke vraagstukken op het gebied van ouderenbeleid en met
name op het terrein van wonen, welzijn en zorg. Verder bent u een
strategisch denker, hebt u een onafhankelijke houding en beschikt u
over inzicht in bestuurlijke en politieke verhoudingen. U kunt leiding
geven aan de Adviescommissie Seniorenbeleid Maastricht bij het
formuleren van bruikbare adviezen. U bent een netwerker, goed
ingevoerd in de Maastrichtse samenleving en woont in Maastricht.
De tijdsbesteding voor deze functie bedraagt ongeveer 20 uur per
maand.
Informatie
Hebt u belangstelling? Dan kunt u de 'Regeling Adviescommissie
Seniorenbeleid Maastricht 2004' en een informatiepakketje m.b.t.
wonen, welzijn en zorg opvragen bij mevr. A. Bijstra, telefoon (043)
350 3132 of e-mail: Ankie.bijstra@maastricht.nl
Sollicitatie
Uw schriftelijke sollicitatie kunt u tot uiterlijk 29 mei 2004 sturen
naar OCWS, afdeling Welzijn en Zorg, t.a.v. de heer H. van Asselt,
Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht onder vermelding van 'sollicitatie
voorzitter Adviescie Seniorenbeleid Maastricht'.
top
Nominaties Victor de Stuersprijs
De Victor de Stuersprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een
(rechts)persoon die zich de afgelopen jaren verdienstelijk heeft
gemaakt bij de instandhouding van het cultureel erfgoed of de
bevordering van de stedenbouwkundige of architectonische kwaliteit. De
prijs wordt het ene jaar toegekend als architectuurprijs en het andere
als monumentenprijs.
In 2004 wordt de prijs als architectuurprijs toegekend in de categorie
nieuwbouw. U kunt een gebouw of project nomineren voor deze prijs.
Voorwaarde is dat het de afgelopen twee jaar gerealiseerd moet zijn.
Uitgesloten van deelname zijn gebouwen of projecten waarbij Gemeente
Maastricht of leden van de Welstands-/Monumentencommissie betrokken
zijn. Bij de eindbeoordeling let de driehoofdige jury vooral op de
relatie tussen interieur en exterieur.
Stuur uw voordracht schriftelijk vóór 1 juli naar: de secretaris van
de Welstands-/Monumentencommissie Arthur Houben / Jef Spronck, postbus
1992, 6201 BZ Maastricht of arthur.houben@maastricht.nl of
jef.spronck@maastricht.nl
top
Zoeken _______________
GemeenteLoket
Voor meer inhoudelijke informatie en voor de inzage van stukken en plannen: GemeenteLoket Zie het origineel