Gemeente Lingewaard
Lingewaard brengt taken Vreemdelingenloket
onder bij Nijmegen
De behandeling van aanvragen voor verblijfsvergunningen door
vreemdelingen gebeurde tot 13 april 2004 door de Vreemdelingendienst.
Deze behandeling is per 13 april 2004 overgenomen door de Immigratie-
en Naturalisatiedienst (IND). Het eerste contact voor een aanvraag van
een verblijfsvergunning verloopt vanaf die datum via de gemeente waar
de vreemdeling zich gaat vestigen. Voor de gemeente Lingewaard is
besloten om aansluiting te zoeken bij de gemeente Nijmegen.
Als vreemdeling meldt u zich bij de afdeling gemeentewinkel, team
burgerzaken van de gemeente Lingewaard. U krijgt een set formulieren
die voor u van toepassing zijn en direct wordt een afspraak gemaakt
met de gemeente Nijmegen. Er wordt naar gestreefd om binnen twee weken
de afspraak te realiseren.
Tijdens de afspraak in Nijmegen wordt de aanvraag in behandeling
genomen en krijgt u een sticker in het reisdocument geplakt, waardoor
een voorlopig recht op verblijf ontstaat. U dient bij de aanvraag de
verschuldigde leges te voldoen.
Indien de sticker in het reisdocument is geplakt, kunt u zich opnieuw
melden bij de gemeentewinkel, team burgerzaken van de gemeente
Lingewaard om ingeschreven te worden in de GBA. Ná toekenning van een
definitieve verblijfstitel door de IND wordt de verblijfspas naar de
gemeente gestuurd en krijgt u het verzoek om deze af te halen.
Werkwijze Lingewaard
Aangezien de behandeling van aanvragen voor verblijfsvergunningen tot
op heden niet door de gemeente Lingewaard gebeurde, maar door de
Vreemdelingendienst, is gekeken naar mogelijke handelswijzen voor de
behandeling van de aanvragen. De IND heeft bij gemeenten die nog geen
Vreemdelingenloket hebben enigszins aangedrongen om zich aan te
sluiten bij centrumgemeenten. Dit zijn over het algemeen grote
gemeenten die al een Vreemdelingenloket hebben en dus bekend zijn met
de uitvoering van processen. De gemeente Lingewaard heeft besloten om,
in elk geval voor één jaar, aansluiting te zoeken bij de gemeente
Nijmegen.
De verschuiving van toelatingstaken is het resultaat van de
kerntakendiscussie bij de politie. De taakverschuivingen zijn in goede
samenwerking met de betrokken ketenpartners onder verantwoordelijkheid
van de Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie gerealiseerd in
het project Reguliere Toelating en Intensivering Toezicht (RTIT). De
politie intensiveert hierdoor vreemdelingentoezicht. Verder zijn de
toelatingstaken effiënter georganiseerd.
Welke documenten?
Sinds 1 april 2003 zijn vanuit het RTIT-project stapsgewijs de
toelatingstaken van de vreemdelingendiensten van de politie door de
IND overgenomen. Vanaf 13 april 2004 verzorgen gemeenten voortaan de
frontoffice-taken. Voor drie administratieve verwerkingen is dit van
toepassing: aanvraag verblijfsvergunning, verlenging
verblijfsdocumenten en visa.
Voor overige informatie over verblijfsvergunningen,
verblijfsdocumenten en visa kunt u contact opnemen met de IND, tel.
0900-1234561.
Artikel geplaatst op 11 mei 2004