Gemeente Lingewaard


Lingewaard brengt taken Vreemdelingenloket
onder bij Nijmegen

De behandeling van aanvragen voor verblijfsvergunningen door vreemdelingen gebeurde tot 13 april 2004 door de Vreemdelingendienst. Deze behandeling is per 13 april 2004 overgenomen door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Het eerste contact voor een aanvraag van een verblijfsvergunning verloopt vanaf die datum via de gemeente waar de vreemdeling zich gaat vestigen. Voor de gemeente Lingewaard is besloten om aansluiting te zoeken bij de gemeente Nijmegen.

Als vreemdeling meldt u zich bij de afdeling gemeentewinkel, team burgerzaken van de gemeente Lingewaard. U krijgt een set formulieren die voor u van toepassing zijn en direct wordt een afspraak gemaakt met de gemeente Nijmegen. Er wordt naar gestreefd om binnen twee weken de afspraak te realiseren.

Tijdens de afspraak in Nijmegen wordt de aanvraag in behandeling genomen en krijgt u een sticker in het reisdocument geplakt, waardoor een voorlopig recht op verblijf ontstaat. U dient bij de aanvraag de verschuldigde leges te voldoen.

Indien de sticker in het reisdocument is geplakt, kunt u zich opnieuw melden bij de gemeentewinkel, team burgerzaken van de gemeente Lingewaard om ingeschreven te worden in de GBA. Ná toekenning van een definitieve verblijfstitel door de IND wordt de verblijfspas naar de gemeente gestuurd en krijgt u het verzoek om deze af te halen.

Werkwijze Lingewaard
Aangezien de behandeling van aanvragen voor verblijfsvergunningen tot op heden niet door de gemeente Lingewaard gebeurde, maar door de Vreemdelingendienst, is gekeken naar mogelijke handelswijzen voor de behandeling van de aanvragen. De IND heeft bij gemeenten die nog geen Vreemdelingenloket hebben enigszins aangedrongen om zich aan te sluiten bij centrumgemeenten. Dit zijn over het algemeen grote gemeenten die al een Vreemdelingenloket hebben en dus bekend zijn met de uitvoering van processen. De gemeente Lingewaard heeft besloten om, in elk geval voor één jaar, aansluiting te zoeken bij de gemeente Nijmegen.

De verschuiving van toelatingstaken is het resultaat van de kerntakendiscussie bij de politie. De taakverschuivingen zijn in goede samenwerking met de betrokken ketenpartners onder verantwoordelijkheid van de Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie gerealiseerd in het project Reguliere Toelating en Intensivering Toezicht (RTIT). De politie intensiveert hierdoor vreemdelingentoezicht. Verder zijn de toelatingstaken effiënter georganiseerd.

Welke documenten?
Sinds 1 april 2003 zijn vanuit het RTIT-project stapsgewijs de toelatingstaken van de vreemdelingendiensten van de politie door de IND overgenomen. Vanaf 13 april 2004 verzorgen gemeenten voortaan de frontoffice-taken. Voor drie administratieve verwerkingen is dit van toepassing: aanvraag verblijfsvergunning, verlenging verblijfsdocumenten en visa.

Voor overige informatie over verblijfsvergunningen, verblijfsdocumenten en visa kunt u contact opnemen met de IND, tel. 0900-1234561.

Artikel geplaatst op 11 mei 2004