Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

Hoge werkdruk grootste oorzaak van stress op het werk

Collegas maken werk leuk

79% van de Nederlanders ervaart stress op het werk. De meest genoemde oorzaak van werkstress is de hoge werkdruk (42%), gevolgd door gebrek aan waardering (26%). Plezier op het werk haalt de Nederlander voornamelijk uit het contact met collegas (70%). Onze oosterburen beleven het meeste plezier aan de humor op de werkvloer (69%). Ondanks de hoge werkdruk en ervaren stress voelt driekwart van de Nederlanders (74%) zich wel gewaardeerd op het werk. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Center Parcs onder 1.300 Nederlanders, Belgen en Duitsers. In het kader van het RelaxIndexonderzoek is gekeken naar de wisselwerking tussen ontspanning, stress, werk en privé. In vergelijking met een eerdere meting in augustus 2003 blijken Nederlanders, Belgen en Duitsers nu meer gestresst.

Zorgen over de toekomst van het bedrijf (20%) en het voortdurend moeten presteren (18%) blijken ook belangrijke bronnen van stress. De dagelijkse files, computer-problemen en het gecommandeer van baas of collegas worden ook genoemd als oorzaken van stress. Opvallend is dat 18% van de Duitsers last heeft van treiterende collegas (tegenover 3% van de Nederlanders en 6% van de Belgen).

Waardering
74% van de ondervraagde Nederlanders geeft aan zich gewaardeerd te voelen op het werk. Werknemers die zich niet gewaardeerd voelen, geven vaker aan gestresst te zijn door de hoge werkdruk dan werknemers die zich wel gewaardeerd voelen (52% tegenover 39%). Daarnaast praten ongewaardeerde werknemers vaker op een negatieve manier over hun werk (70% tegenover 7%) en zijn ze minder trots op het bedrijf dan hun collegas die zich wel gewaardeerd voelen (15% tegenover 46%).

De werkgever uit zijn waardering volgens de ondervraagden door betrokkenheid te tonen (44%), complimenten te geven (41%) en door tijd te nemen voor medewerkers (35%). Werkgevers laten hun waardering minder blijken door salarisverhoging terwijl medewerkers deze vorm van waardering wel belangrijk vinden, evenals compensatie van overuren. Duitsers en Belgen krijgen ook het liefst salarisverhoging als blijk van waardering.

Plezier op het werk
Samenwerken met collegas zorgt niet alleen bij Nederlanders (70%) voor plezier op het werk, hetzelfde geldt voor Duitsers (66%) en Belgen (61%). Het gevoel dat men ergens een bijdrage aan levert en het salaris dat men ontvangt wordt door respectievelijk 46% en 31% van alle ondervraagden genoemd. Naast humor op de werkvloer haalt de Duitser ook plezier uit de complimenten die hij krijgt van zijn leidinggevende (36%). Opvallend is dat mannen en vrouwen aangeven aan dezelfde dingen plezier te beleven in het werk.

Uit het onderzoek van Center Parcs blijkt dat ruim eenderde van de Nederlanders trots is op het bedrijf waar hij of zij werkt. Nederlanders zijn trotser op hun bedrijf (38%) dan Duitsers (30%) en Belgen (37%). Van de Duitsers praat 64% alleen in privé-tijd over het werk, als het gespreksonderwerp niet te vermijden is.

In privé-tijd voor de zaak werken
Bijna driekwart van de werkende Nederlandse mannen (72%) werkt in privé-tijd wel eens voor de zaak. Bij de vrouwen ligt dit percentage een stuk lager, op 56%. Daarentegen doet 89% van de Nederlanders wel eens privé-zaken onder werktijd en 88% voelt zich daar niet schuldig over. Vrouwen voelen zich iets vaker schuldig wanneer ze privé-zaken regelen onder werktijd dan mannen (12% ten opzichte van 4%).

RelaxIndex
Nederlanders, Belgen en Duitsers zijn meer gestresst dan tijdens de vorige meting in augustus in 2003. De Center Parcs RelaxIndex, een indicator voor de gemoedstoestand, staat op een gemiddelde van 18 punten. Vlak na de zomervakantie stond de RelaxIndex nog op -10, nu wijst de indicator aan dat Nederlanders, Duitsers en Belgen meer gestresst zijn. Men komt tijd tekort, heeft minder financiële zekerheid gekregen en maakt zich zorgen over de situatie in eigen land. Duitse vrouwen spannen de kroon qua stressniveau (-24). Nederlandse mannen zijn, net als in vorige metingen, het minst gestresst (-9). Onderdeel van de Index is de balans tussen werk en privé.
(De RelaxIndex-indicator loopt van uitermate relaxed (+100 punten) tot extreem gestresst
(- 100), waarbij de nulgrens de overgang van relaxed naar gestresst aangeeft.)

Over de Center Parcs RelaxIndex®
Center Parcs doet onderzoek naar de (on)balans die mensen voelen in hun gemoedstoestand. Op basis van dit onderzoek publiceert Center Parcs de RelaxIndex®, een index die de gemoedstoestand van mensen in een getal weergeeft. Deze RelaxIndex® wordt bepaald op basis van gegevens uit onderzoek dat door het onafhankelijke bureau Blauw Research wordt uitgevoerd. De toenemende spanning die mensen ervaren tussen hun situatie thuis (relaties, kinderen, vrienden), werk (carrière, inkomen) en maatschappelijke ontwikkelingen heeft in het onderzoek een bepalende plaats. Center Parcs is van mening dat de gemoedstoestand van mensen en de wijze waarop zij relaxen een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van haar dienstverlening. Om ook een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke bewustwording van factoren die stress veroorzaken of juist een gevoel van ontspanning geven, maakt Center Parcs deze onderzoeksgegevens openbaar.


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Marlies Kerklaan marlies.kerklaan@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is onderdeel van Blauw Group, het snelst groeiende bedrijf op het gebied van marktonderzoek en datacollectie in Nederland , met 90 medewerkers en een omzet van 9 mln. Blauw Research ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2003