Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
Hoge werkdruk grootste oorzaak van stress op het werk
Collegas maken werk leuk
79% van de Nederlanders ervaart stress op het werk. De meest genoemde
oorzaak van werkstress is de hoge werkdruk (42%), gevolgd door gebrek
aan waardering (26%). Plezier op het werk haalt de Nederlander
voornamelijk uit het contact met collegas (70%). Onze oosterburen
beleven het meeste plezier aan de humor op de werkvloer (69%). Ondanks
de hoge werkdruk en ervaren stress voelt driekwart van de Nederlanders
(74%) zich wel gewaardeerd op het werk. Dit blijkt uit een onderzoek
uitgevoerd in opdracht van Center Parcs onder 1.300 Nederlanders,
Belgen en Duitsers. In het kader van het RelaxIndexonderzoek is
gekeken naar de wisselwerking tussen ontspanning, stress, werk en
privé. In vergelijking met een eerdere meting in augustus 2003 blijken
Nederlanders, Belgen en Duitsers nu meer gestresst.
Zorgen over de toekomst van het bedrijf (20%) en het voortdurend
moeten presteren (18%) blijken ook belangrijke bronnen van stress. De
dagelijkse files, computer-problemen en het gecommandeer van baas of
collegas worden ook genoemd als oorzaken van stress. Opvallend is dat
18% van de Duitsers last heeft van treiterende collegas (tegenover 3%
van de Nederlanders en 6% van de Belgen).
Waardering
74% van de ondervraagde Nederlanders geeft aan zich gewaardeerd te
voelen op het werk. Werknemers die zich niet gewaardeerd voelen, geven
vaker aan gestresst te zijn door de hoge werkdruk dan werknemers die
zich wel gewaardeerd voelen (52% tegenover 39%). Daarnaast praten
ongewaardeerde werknemers vaker op een negatieve manier over hun werk
(70% tegenover 7%) en zijn ze minder trots op het bedrijf dan hun
collegas die zich wel gewaardeerd voelen (15% tegenover 46%).
De werkgever uit zijn waardering volgens de ondervraagden door
betrokkenheid te tonen (44%), complimenten te geven (41%) en door tijd
te nemen voor medewerkers (35%). Werkgevers laten hun waardering
minder blijken door salarisverhoging terwijl medewerkers deze vorm van
waardering wel belangrijk vinden, evenals compensatie van overuren.
Duitsers en Belgen krijgen ook het liefst salarisverhoging als blijk
van waardering.
Plezier op het werk
Samenwerken met collegas zorgt niet alleen bij Nederlanders (70%) voor
plezier op het werk, hetzelfde geldt voor Duitsers (66%) en Belgen
(61%). Het gevoel dat men ergens een bijdrage aan levert en het
salaris dat men ontvangt wordt door respectievelijk 46% en 31% van
alle ondervraagden genoemd. Naast humor op de werkvloer haalt de
Duitser ook plezier uit de complimenten die hij krijgt van zijn
leidinggevende (36%). Opvallend is dat mannen en vrouwen aangeven aan
dezelfde dingen plezier te beleven in het werk.
Uit het onderzoek van Center Parcs blijkt dat ruim eenderde van de
Nederlanders trots is op het bedrijf waar hij of zij werkt.
Nederlanders zijn trotser op hun bedrijf (38%) dan Duitsers (30%) en
Belgen (37%). Van de Duitsers praat 64% alleen in privé-tijd over het
werk, als het gespreksonderwerp niet te vermijden is.
In privé-tijd voor de zaak werken
Bijna driekwart van de werkende Nederlandse mannen (72%) werkt in
privé-tijd wel eens voor de zaak. Bij de vrouwen ligt dit percentage
een stuk lager, op 56%. Daarentegen doet 89% van de Nederlanders wel
eens privé-zaken onder werktijd en 88% voelt zich daar niet schuldig
over. Vrouwen voelen zich iets vaker schuldig wanneer ze privé-zaken
regelen onder werktijd dan mannen (12% ten opzichte van 4%).
RelaxIndex
Nederlanders, Belgen en Duitsers zijn meer gestresst dan tijdens de
vorige meting in augustus in 2003. De Center Parcs RelaxIndex, een
indicator voor de gemoedstoestand, staat op een gemiddelde van 18
punten. Vlak na de zomervakantie stond de RelaxIndex nog op -10, nu
wijst de indicator aan dat Nederlanders, Duitsers en Belgen meer
gestresst zijn. Men komt tijd tekort, heeft minder financiële
zekerheid gekregen en maakt zich zorgen over de situatie in eigen
land. Duitse vrouwen spannen de kroon qua stressniveau (-24).
Nederlandse mannen zijn, net als in vorige metingen, het minst
gestresst (-9). Onderdeel van de Index is de balans tussen werk en
privé.
(De RelaxIndex-indicator loopt van uitermate relaxed (+100 punten) tot
extreem gestresst
(- 100), waarbij de nulgrens de overgang van relaxed naar gestresst
aangeeft.)
Over de Center Parcs RelaxIndex®
Center Parcs doet onderzoek naar de (on)balans die mensen voelen in
hun gemoedstoestand. Op basis van dit onderzoek publiceert Center
Parcs de RelaxIndex®, een index die de gemoedstoestand van mensen in
een getal weergeeft. Deze RelaxIndex® wordt bepaald op basis van
gegevens uit onderzoek dat door het onafhankelijke bureau Blauw
Research wordt uitgevoerd. De toenemende spanning die mensen ervaren
tussen hun situatie thuis (relaties, kinderen, vrienden), werk
(carrière, inkomen) en maatschappelijke ontwikkelingen heeft in het
onderzoek een bepalende plaats. Center Parcs is van mening dat de
gemoedstoestand van mensen en de wijze waarop zij relaxen een
belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van haar dienstverlening.
Om ook een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke bewustwording
van factoren die stress veroorzaken of juist een gevoel van
ontspanning geven, maakt Center Parcs deze onderzoeksgegevens
openbaar.
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Marlies Kerklaan marlies.kerklaan@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw
Research BV
Over Blauw: Blauw Research is onderdeel van Blauw Group, het snelst
groeiende bedrijf op het gebied van marktonderzoek en datacollectie in
Nederland , met 90 medewerkers en een omzet van 9 mln. Blauw Research
ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen
die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten
en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en
heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat
voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar
opdrachtgevers vooruit te helpen.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2003