INSPECTIE VENW
IVW: Ammoniaktrein ontspoord door ligging spoor
Ammoniaktrein ontspoord door ligging spoor
De ontsporing van een ammoniaktrein in Halfweg op 17 juni 2003 is
grotendeels veroorzaakt door de slechte ligging van het spoor ter
plekke. Dat blijkt uit het onderzoek van de Inspectie van Verkeer en
Waterstaat naar de oorzaken van de ontsporing.
Op de plek van de ontsporing sloten de spoorstaven in hoogte niet
volgens de norm op elkaar aan. Uit het onderzoek blijkt verder dat de
technische staat van een van de wielen (..flenshoogte..) niet in orde
was. Dat was echter volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat niet de
hoofdoorzaak.
Uit het onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat blijkt verder
dat de machinist geen blaam treft. Voorafgaand aan de ontsporing is de
toegestane snelheid niet overschreden en na de ontsporing is door de
machinist adequaat gereageerd.
De ontspoorde wagon is op 18 juni 2003 in beladen toestand, onder
gecontroleerde omstandigheden, afgevoerd van Halfweg naar zijn
eindbestemming in Beverwijk (Corus-terrein). Enkele dagen later, op 23
juni 2003, is tijdens het lossen een scheurtje ontdekt in de
dampretourleiding. Deze leiding kwam pas tijdens het lossen onder druk
te staan. Tijdens het noodvervoer van Halfweg naar Beverwijk is er
geen sprake geweest van een onveilige situatie.