Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nieuwegein/Wolverhampton, 13 mei 2004

45.000 m2 winkels, voetgangersgebied en pleinen versterken cohesie van de stad; omzetvolume 314 miljoen

AM gaat stadscentrum Wolverhampton (UK) herontwikkelen

AM NV (voorheen Amstelland MDC) is door de gemeente Wolverhampton gekozen als partner voor de herontwikkeling van de zuidzijde van de het stadscentrum. Het plan met 45.000 m2 winkelruimte en bijbehorende voorzieningen zal een omzetvolume kennen van naar schatting 314 miljoen.

Met 245.000 inwoners en een verzorgingsgebied van meer dan een miljoen mensen, ligt Wolverhampton zo'n 25 kilometer ten noordoosten van Birmingham in de West Midlands, Engeland. De stad ligt gunstig ten opzichte van het wegen- en spoorwegnetwerk van Midden-Engeland.

Peter Bilson, gemeenteraadslid van Wolverhampton en voorzitter van het selectiepanel, verklaarde: "Wij zijn zeer verheugd dat wij een ontwikkelingspartner hebben gevonden voor de herprofilering van deze belangrijke locatie. Uitbreiding van de winkelkern is immers een essentieel onderdeel van de voortgaande herinrichting van het centrum van de stad."

"Het project van AM biedt volop mogelijkheden en zal onze plaatselijke ondernemers en het winkelend publiek ten goede komen. Daarnaast zal het winkelend publiek aantrekken uit de wijde omstreken van Wolverhampton", voegde hij toe.
Paul Sargent, Managing Director van AM Development U.K. Ltd. verklaarde: "AM is van mening dat het voor stadscentra als Wolverhampton van cruciaal belang is dat zij hun aanbod vergroten om te kunnen concurreren met een groeiend aantal vrijetijdsvoorzieningen. New Summer Row zal het centrum van Wolverhampton verlevendigen, cohesie scheppen en de stad een nieuwe impuls geven door uitbreiding van de mogelijkheden op het gebied van winkelen en wonen."

New Summer Row
Dit multifunctionele project onder de voorlopige naam New Summer Row, met een investeringsvolume van 314 miljoen, bestaat uit circa 45.000 m2 nieuwe winkel- en vrijetijdsvoorzieningen, plus 100 appartementen (10.000 m2) en een ondergrondse parkeergarage met 800 parkeerplaatsen. Er komt een groot nieuw warenhuis (10.000 m2), 3 overige grote retailvestigingen (ankers), 5 middelgrote units, 81 units van verschillende omvang, en diverse cafés, bars, restaurants en een bioscoop.

Het project speelt in op de topografie van de locatie; er komt een nieuwe winkelstraat op twee niveaus die het Victoria Street-gebied verbindt met de bestaande winkelcentra op de begane grond. Het gebied beslaat ruim 3 hectare van de zuidelijke winkelas van de stad. Het plan van AM voorzien in de ontwikkeling van een aantal nieuwe buitenpleinen en openbare ruimte, waardoor nieuw leven wordt geblazen in de stad en een doorlopend voetgangersgebied wordt gecreëerd dat de noordelijke,

oostelijke, zuidelijke en westelijke delen van het centrale winkelgebied met elkaar verbindt. Het project zal naar verwachting in 2008 worden opgeleverd.

"AM heeft een zeer goede naam op het gebied van vastgoedontwikkeling en hun conceptuele ontwerp is een uiterst innovatieve oplossing voor de herontwikkeling van deze locatie. Wij verheugen ons erop om de komende maanden gezamenlijk hun voorstellen uit te werken", aldus Susan Lynch, partner bij adviseur Drivers Jonas.

Het Masterplan is afkomstig van de eigen ontwerpers van AM, T+T Design, in samenwerking met Lyons, Sleeman & Hoare. Donaldsons London trad op als vastgoedadviseur en Drivers Jonas trad op als adviseur voor de gemeenteraad van Wolverhampton.

New Summer Row is het tweede project van AM Development U.K. Ltd. in het Verenigd Koninkrijk. De realisatie van het project Victoria Square in Belfast (75.000 m2, omzetvolume 430 miljoen), op dit moment een van de grootste commerciële stedelijke ontwikkelingsprojecten in Europa, is al in volle gang en zal naar verwachting in 2007 worden voltooid.

Profiel AM
AM NV is op Europese schaal actief in de gebiedsgerichte ontwikkeling van stedelijke centra, winkelcentra, woonwijken en kantoren(parken). De beursgenoteerde onderneming, met een omzet van 1,1 miljard en een nettoresultaat van 75 miljoen in 2003, heeft een vooraanstaande positie in vastgoedontwikkeling in Europa. AM heeft projecten in uitvoering in Nederland, Frankrijk, België, Duitsland, Spanje, Portugal, Tsjechië en Groot-Brittannië. Deze zijn toegesneden op de leefstijlen van de consument en respecteren en versterken de lokale cultuur.