TNO Arbeid


Nieuwe kansen voor drop-outs uit het beroepsonderwijs

TNO Arbeid heeft een reïntegratieprogramma ontwikkeld en voor het eerst getest bij een groep 'voortijdig schoolverlaters' van een Regionaal Meld- en coördinatiefunctie (RMC) 'de Friese Wouden' te Drachten. Het doel van het programma is jongeren terug te leiden naar school om daar een startkwalificatie te halen of ze te helpen aan passend werk. In het reïntegratieprogramma dat WorkSkills is genoemd, ontwikkelen jongeren zelf hun toekomstplannen. Zij stellen doelen en ondernemen actie om terug naar school te keren of passend werk te zoeken. De eerste indrukken van deze pilot zijn uiterst positief. Dit komt door de sterke focus op sociale vaardigheden en zelfwaardering binnen het programma.

De jongeren komen een week een dagdeel bij elkaar om te werken aan hun toekomstbeeld en om een oriëntatie op een toekomstig beroep inhoud te geven. Sterke kanten van de workshop zijn niet alleen de inhoud maar vooral ook de wijze waarop de jongeren benaderd worden. Door systematisch te benadrukken dat werken aan een toekomstbeeld concrete stappen in het hier en nu vereist komen de jongeren tot het besef het roer om te moeten gooien. Inzicht en besef van de eigen mogelijkheden worden door de begeleiders en de groep aangemoedigd. Deze openingen laat de jongeren groeien in eigenwaarde en vertrouwen in hun toekomst.

Bijzonder aan het programma WorkSkills is dat de twee begeleiders die de workshop geven werken vanuit een protocol waarin alle stappen van de workshop beschreven staan. Daarnaast is het een belangrijke doelstelling van TNO Arbeid om de effecten van WorkSkills aan te tonen. Veel reïntegratieprogramma zijn niet gecontroleerd op effectiviteit. In een gecontroleerde studie wordt een vergelijking gemaakt tussen de resultaten van WorkSkills, een reguliere aanpak en een controlegroep waarin niets gebeurt. De vervolgstudie hiernaar begint deze maand.