Vlaamse overheid

Vanaf vandaag kunnen alle Vlamingen met vragen rond werk en opleiding de Servicelijn van de VDAB bereiken via het nieuwe en gratis nummer 0800/30 700. Het nummer is elke dag bereikbaar van 8.00u tot 20.00u. Renaat LANDUYT, minister vice-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Werkgelegenheid en Toerisme, juicht deze beslissing van het VDAB- management toe.

Tijdens de afgelopen legislatuur werden in Vlaanderen 122 Werkwinkels opgericht die instaan voor de begeleiding van werkzoekenden op de arbeidsmarkt. Het unieke van de werkwinkel is dat ze op één locatie niet alleen vraag en aanbod samenbrengt, maar ook een reeks van diensten aanbiedt. Onder het dak van de werkwinkel zit een consulent van de VDAB, van de stad of gemeente, van de RVA, van het OCMW, van de PWA (klusjesdienst) en van de ATB (de begeleidingsdienst voor personen met een handicap), die de burgers de juiste dienstverlening aanbieden. Voor de werkzoekenden betekende deze basisdienstverlening dat zij op maat een gewaarborgde begeleiding aangeboden krijgen. "Met het Handvest van de Werkzoekende werd een moderne set van individuele rechten en plichten van de werkzoekende wettelijk vastgelegd. Het recht op gratis informatie over werk en opleiding is er daar één van," aldus LANDUYT. "Het gratis nummer is dan ook een logische verdere stap in de dienstverlening van de VDAB."

De noodzaak om het nummer gratis te maken gaat gepaard met een sterke personeelsuitbreiding van de Servicelijn van VDAB. Deze uitbreiding kadert in de globale beslissing m.b.t. het nieuwe begeleidingsmodel voor werkzoekenden van de VDAB: de 'sluitende aanpak'. Om een begeleiding op maat van alle werkzoekenden mogelijk te maken (gedifferentieerd naar leeftijd, scholingsgraad en werkloosheidsduur), werd immers beslist een telefonische screening in te lassen. VDAB zal vanaf 1 juni 2004 de Vlaamse werkzoekenden opbellen en aan de hand van een eenvoudige set vragen toetsen of zij zelfredzaam zijn of niet en of zij dienen georiënteerd te worden naar kortlopende modules (sollicitatietraining, ICT- basisvaardigheden opleiding, webleerpaketten) of naar meer intensieve trajectwerking. Deze nieuwe opdrachten van de Servicelijn vergen een uitbreiding van het personeelsbestand en een deconcentratie van de diensten. In het VDAB-gebouw in Brussel konden geen 60 extra personeelsleden ondergebracht worden. De 'Servicelijn West' wordt daarom gevestigd in Roeselare, Guido Gezellelaan 7 en is vanaf 1 juni actief met 30 extra personeelsleden. De 'Servicelijn Oost' wordt gevestigd in de Thonissenlaan 18 in Hasselt en is vanaf 1 september operationeel met een bijkomende groei van 30 personeelsleden.
Op zeer korte termijn wordt het personeelsbestand van de Servicelijn VDAB dus verdubbeld worden. Op 3 jaar tijd is het aantal telefonisch contacten verdubbeld van 152.894 in 2001 tegenover 300.526 in 2003.

Via het nummer 0800/30.700 zullen alle werkzoekenden zich gratis kunnen inschrijven. Hiertoe werd een nieuw uitgebreid inschrijvingsdossier ontwikkeld dat ervoor zorgt dat het profiel van de werkzoekende beter kan gekoppeld worden aan de vacatures in de VDAB-databank. De werkzoekenden kan ook alle informatie opvragen i.v.m. (zijn traject naar) werk. Via dit nummer kunnen ook aanvragen voor VDAB-opleidingen behandeld worden. Het gratis telefoonnummer komt niet in de plaats van de andere dienstverlening naar de klant. Het uiteindelijke doel is immers dat de Lokale Werkwinkels, de on-line- dienstverlening en de gratis servicelijn elkaar wederzijds zullen versterken. Met dit initiatief neemt de Vlaamse publieke overheidsdienst opnieuw het Europese voortouw in een kwalitatief hoogstaande, veelzijdige, laag- en breeddrempelige eerstelijnshulp naar de klant- werkzoekende toe.

"Algemeen moet de overheid haar burgers kwalitatieve, vrije en betaalbare toegang kunnen verlenen tot essentiële diensten als bijvoorbeeld openbaar vervoer, gezondheidszorg, energie- en watervoorziening, arbeidsbemiddeling, onderwijs en communicatiediensten", vervolgt de minister. "Dit moet trouwens ook zo vastgelegd worden in de Europese wetgeving. Lidstaten dienen het recht te hebben om de toegang tot essentiële diensten te reglementeren en er in te investeren. Zij moeten een beleid kunnen voeren inzake diensten van algemeen belang. Zo dienen hun overheden in staat te zijn alle dienstverleners kwaliteitseisen, betaalbare tariefregelingen en veiligheidseisen op te leggen. Europa moet dan ook dringend werk maken van een erkenning en bescherming van deze essentiële gemeenschapsdiensten. Deze garanderen een werking op basis van continuïteit, kwaliteitsnormen, betaalbaarheid, toegankelijkheid en non-discriminatie," besluit LANDUYT.

Met de gratis servicelijn beantwoorden minister LANDUYT en de VDAB alvast aan een reële behoefte van het publiek om vlot toegang te krijgen tot de moderne dienstverlening van de overheid. Het oude nummer (070/345 000) zal gedurende een jaar uitdoven naast het nieuwe. U kan op de servicelijn terecht voor al uw vragen i.v.m. werk, opleidingen en de opleidingscheques voor werknemers en werkgevers. Werkzoekenden kunnen zich via deze weg ook inschrijven. Uiteraard is de nieuwe service van de servicelijn aanvullend bij alle andere diensten die de VDAB al leverde. Een aantal van die diensten zijn erg succesvol zoals de volgende cijfers bewijzen.


- 2003: 300.526 telefonische contacten via de Servicelijn VDAB (telefoon)

- 2003: 1.726.531 fysieke contacten (hetzij via Lokale werkwinkel,...)

- 2003: 7.937.720 bezoekers op www.vdab.be
- 2003: 6.643.995 WIS contacten

Meer info: Griet De Prest- Kabinet LANDUYT - 02/553 25 60 0474/47 34 64 e-mail: persdienst.landuyt@vlaanderen.be


---