Ingezonden persbericht


Persbericht 'Voedsel voor de geest'

Checkpoint Systems presenteert praktische bedrijfsoplossingen tijdens RFID-Summit in Barcelona

Nieuwegein, 13 mei 2004 -- Op 28 en 29 april jl. organiseerde Checkpoint Systems in Barcelona het Checkpoint RFID Summit 2004. RFID is de technologie van de toekomst die uiteindelijk voorziet in unieke identificatie en beveiliging van verpakte consumentengoederen (CPG's) vanaf de leverancier tot aan de kassa. Daarnaast maakt RFID hogere beschikbaarheid van goederen in de winkel en kortere rijen bij de kassa mogelijk. De technologie werd gedemonstreerd tijdens het grootste RFID-evenement dat tot nog toe in Europa werd gehouden en waar het alom werd beschouwd als 'de technologie waarvoor de tijd rijp is.'

Meer dan 600 deelnemers uit 28 landen, waaronder toonaangevende retailers, fabrikanten, analisten, IT-specialisten, supply chain experts en business consultants, bezochten het Checkpoint RFID Summit. Zij hoorden alle ins en outs over de RFID/elektronische productcodes (EPC's) die vanwege de mogelijkheid tot het opslaan van oneindig meer productinformatie, de logische opvolger zullen zijn van de traditionele barcodes. De sprekers van senior management en directieniveau waren vertegenwoordigers uit de retail, productie en andere toonaangevende organisaties waaronder de Metro Future Store, waar RFID actief wordt getest door en met het publiek. Nederlandse sprekers/panelleden waren Michael Nieuwensteeg directeur van het Nederlands Verpakkingscentrum, Eelco de Jong, senior consultant RFID Logica CMG en manager derving & veiligheid Vendex KBB: Louis Maas. Technologisch DorpOp het Checkpoint evenement was verder een Technologisch Dorp ingericht waar bezoekers interactief konden kennismaken met nog nooit eerder vertoonde RFID-applicaties en oplossingen voor de retail supply chain, zoals intelligente informatiezuilen voor winkels, smart shelfs en kassasystemen. Deze concept RFID-toepassingen van Checkpoint zijn prototype ontwerpen die laten zien hoe de technologie tegemoetkomt aan de behoeften van de klant aan meer informatie en beter voorraadbeheer in de winkels, terwijl de artikelen tegelijkertijd zijn beveiligd tegen diefstal door zowel klanten als personeel. Traceerbaarheid Vertegenwoordigers uit de voedings- en farmaceutische industrie, bedrijfstakken die het zwaar hebben gehad door de uitbraak van bijvoorbeeld BSE en vogelpest, kregen inzicht hoe dankzij RFID individuele items van het begin van tot het einde van de productieketen - from farm to fork - precies kunnen worden gevolgd. Dit betekent dat bedorven of besmette partijen kunnen worden geïdentificeerd en geïsoleerd zonder dat retailers of fabrikanten een hele productlijn terug hoeven te roepen. Dit zal bijdragen in het herstel van het consumentenvertrouwen. Dit is een belangrijke ontwikkeling die op het juiste moment komt omdat traceerbaarheid van voedselproducten vanaf 1 januari 2005 wettelijk verplicht wordt binnen de Europese Unie. In de Verenigde Staten staat het ook op het punt om wettelijk verplicht te worden uit angst voor bio-terrorisme, zoals werd uitgelegd door keynote spreker Hugo Byrnes, Directeur Global Food Safety Intitiative van CIES. Authenticiteit van medicatieTijdens het Summit, beschreef Paul Rudolf, senior adviseur van de Amerikaanse Food & Drug Administration (FDA) het vervalsen van grote partijen, dure medicijnen als een weerzinwekkende misdaad die dankzij RFID kan worden uitgeroeid. Het probleem vertegenwoordigt op dit moment één procent van de Amerikaanse markt, maar het is de afgelopen zes jaar verviervoudigd toen geraffineerde criminele bendes het internet gingen gebruiken om hun louche producten te verkopen. Rudolf gaf aan dat in andere, minder ontwikkelde landen het probleem van vervalsing wel kan oplopen tot 50 procent. De FDA wil het probleem grondig aanpakken via een veelzijdige aanpak, waaronder internationale samenwerking, zwaardere straffen, uitgebreide voorlichting over het probleem en het gebruik van RFID op product en verpakking. De FDA beschrijft RFID als 'de meest veelbelovende technologie voor brede implementatie' met 2007 als voorgestelde richtlijn voor acceptatie en uitvoering. Een andere keynote spreker Pat Rizotto, vice-president global customer initiatives bij Johnson&Johnson, besprak de testen met RFID binnen zijn organisatie. De technologie wordt bijvoorbeeld toegepast om de authenticiteit van medicatie tegen kanker te garanderen die voorheen door andere bedrijven werd vervalst. Volgens Rizotto heeft RFID bewezen een adequaat wapen te zijn tegen deze criminele praktijken. Dankzij de technologie kan worden gegarandeerd dat er niet geknoeid is met de medicijnen en dat de juiste hoeveelheid bij de juiste patiënt terechtkomt. Voorheen kwam het voor dat bepaalde partijen medicijnen in verdunde vorm weer in het farmaceutisch circuit terecht kwamen. Pragmatisch en realistischHet Summit had een pragmatische en realistische benadering ten aanzien van het implementatievraagstuk. De voortdurende discussie over wijdverspreide roll out van RFID -- zowel op pallets binnen de supply chain als op individueel itemniveau binnen winkels -- heeft een informerend én verwarrend effect heeft gehad op de verschillende doelgroepen. Op het Summit werden realistische implementatie tijdpaden gemarkeerd vanaf heden tot en met 2010. Per Levin, Executive Vice President en General Manager Europa bij Checkpoint Systems: "Het Summit was een groot succes en bood een platform voor levendige debatten over deze opkomende en veelzijdige technologie. Geïsoleerd functioneert RFID niet en daarom bieden evenementen als ons Summit de mogelijkheid om meer te weten te komen over de voordelen en strategieën te bespreken om negatieve geluiden te verminderen. De belangrijkste les van het Summit is dat uitstel niet mogelijk is en dat RFID/EPC nu op de agenda's moet staan als we de voordelen effectief willen gebruiken voor retailers, fabrikanten, leveranciers en uiteindelijk van de consument, in de vorm van grotere beschikbaarheid en lagere prijzen." Checkpoint Meto Benelux BV, Coltbaan 21, 3439 NG NIEUWEGEIN Telefoon: 030 - 609 41 11 - fax: 030 - 609 41 00 Over Checkpoint MetoCheckpoint Meto -- onderdeel van het Amerikaanse Checkpoint Systems, Inc., - is een internationale organisatie die gespecialiseerd is in productidentificatie en oplossingen voor dervingsreductie voor de retailindustrie en zijn supply chain. De oplossingen van Checkpoint bieden klanten verhoogde efficiëntie vanaf het moment van productie tot en met het moment van verkoop en verbetert de winkelervaring van de consument. Checkpoint is beursgenoteerd op de New York Stock Exchange (NYSE) en heeft meer dan 4000 werknemers wereldwijd, directe verkoop in 30 landen en distributeurs in 50 landen. Checkpoint is wereldwijd marktleider op het gebied van RF (Radio Frequency) technologie en produceert jaarlijks miljarden RF-labels en installeert tienduizenden RF-terminals. Het uitgebreide productportfolio bestaat onder meer uit: digitale RF/EAS (elektronische artikelbeveiliging) en RFID (Radio Frequente IDentificatie) systemen, RF bronbeveiliging, barcode en etiketteringssystemen - inclusief een wereldwijd netwerk van 31 servicebureaus - en retailverkoopsystemen. Checkpoint ondersteunt bovendien pionierend academisch onderzoek naar consumententrends en derving via de jaarlijkse publicatie van de 'European Retail Theft Barometer', een uitbreiding op haar consultancy aan veel van 's werelds toonaangevende retailmerken. Meer informatie via de Europese website: www.checkpointeurope.com