Gemeente Amsterdam

Voorjaarsnota 2004: uitvoering programakkoord staat voorop
- Financiële ruimte is beperkt, geen geld voor nieuwe plannen- 13 mei 2004 - Marleen Nieuwenhuis

Ondanks de beperkte financiële ruimte, kan de uitvoering van de plannen uit het programakkoord volgend jaar onverminderd worden voortgezet. Er is het komende jaar weinig geld voor nieuw beleid en nieuwe plannen, alle zeilen worden bijgezet om de prioriteiten uit het programakkoord te kunnen realiseren. Dat blijkt uit de Voorjaarsnota 2004, die vandaag door wethouder Financiën, Frits Huffnagel is gepresenteerd.

De voorjaarsnota geeft de beschikbare financiële ruimte voor de begroting 2005 aan. Huffnagel is tevreden over dat wat er ondanks de beperkte mogelijkheden toch is bereikt: "De uitvoering van het programakkoord wordt ook volgend jaar met kracht voort gezet, we investeren zelfs extra in veiligheid en zorg. Bovendien worden raadsmoties die vorig jaar bij de begrotingsbehandeling zijn aangenomen uitgevoerd en ben ik blij dat we ook aan het stadsdeelfonds een substantieel bedrag hebben kunnen toevoegen".

De wethouder wijst er daarbij op dat er nog financiële ruimte beschikbaar is, die het gevolg is van de vorig jaar in gang gezette ombuigingsoperatie en door de incidentele meevaller uit het UNA-verkoop (EUR 67 miljoen).De financiële positie van de gemeente Amsterdam staat onder grote druk, niet alleen als gevolg van algemene bezuinigingen van de Rijksoverheid, maar ook door bezuinigingen op specifieke geldstromen, zoals het ISV-fonds en de sociale pijler in het Grote Stedenbeleid. Ook de conjunctuur zorgt voor financiële dreiging, bijvoorbeeld bij de grondexploitaties. De rijksoverheid heeft bovendien besloten tot nog meer bezuinigingen, waarvan het effect voor 2005 nog onduidelijk is. Het beeld is dus al met al weinig rooskleurig.

Uitvoering programakkoord 2002-2006
Het College doet het bestedingsvoorstel mede op basis van zijn mid-term review: een tussentijdse evaluatie die halverwege de bestuursperiode de stand van zaken schetst met betrekking tot de uitvoering van het programakkoord. Hieruit blijkt dat de uitvoering op grote lijnen op koers ligt. De midterm review geeft tegelijkertijd een goed beeld van dat wat er nog moet gebeuren en waarvoor geld nodig is. Hoewel op koers, is er nog een flinke investering nodig om de beloofde resultaten ook daadwerkelijk te bereiken. Het college stelt dan ook voor om een groot gedeelte van de middelen voor 2005 in te zetten voor programakkoordprioriteiten. Het accent ligt hierbij op veiligheid en zorg.

Financiële ruimte 2005
De financiële ruimte voor de begroting 2005 is beperkt. Incidenteel is er EUR 98,7 miljoen en structureel EUR 12,6 miljoen beschikbaar. Daarbij komen nog eens EUR 12,4 miljoen uit het Mobiliteitsfonds en EUR 74,6 uit het ISV/SV-fonds. Dit is inclusief de eerste resultaten van de ombuigingsoperatie, die het college vorig jaar in gang heeft gezet.

Realisatie ombuigingsmaatregelen
Gezien de verslechterde financiële situatie heeft het College van B&W vorig jaar besloten tot een aantal ombuigingsmaatregelen. In totaal gaat het in 2005 om ruim 23 miljoen euro. De belangrijkste posten daarin zijn:

Bezuiniging Brandweer (1,4 miljoen), doorbelasting gemeentebrede bedrijfsvoeringsproducten (2 miljoen), vermindering budget Kunstenplan (4 miljoen), ombuiging uitvoeringskosten WVG-middelen (0,34 miljoen), bezuiniging Gemeentelijk Havenbedrijf (1,48 miljoen), vermindering of beëindiging subsidies (exclusief kunst, 1,25 miljoen) en bezuinigingen op de gemeentelijke apparaatskosten (9 miljoen). De laatste post wordt in 2005 haalbaar geacht door efficiënter en effectiever in te kopen.

Bij het ombuigingsvoorstel omtrent de subsidies zal het College van B&W de raad een overzicht geven van alle bestaande structurele subsidierelaties, met daarbij selectiecriteria op basis waarvan de raad indien gewenst een eigen afweging kan maken.

Bestedingsvoorstellen
De voorjaarsnota is op hoofdlijnen. Er is dan ook geen gemeentebrede inventarisatie geweest van alle wensen. Om die reden stelt het college voor een deel van de structurele en incidentele ruimte in deze fase nog onverdeeld te laten. Het is een richtinggevend voorstel waarmee na besluitvorming door de gemeenteraad de verdere voorbereiding van de begroting 2005 kan worden opgepakt.

Structureel
Voor de structurele ruimte (EUR12,6 miljoen) worden door het College onder andere de volgende voorstellen gedaan: onverminderde voortzetting aanpak agressie en geweld, uitbreiding zorg (verslavingszorg, hulpverlening bij crisisopvang) en groot onderhoud hoofdinfrastructuur (allen programakkoordprioriteiten). Hiernaast worden aangenomen raadsmoties uitgevoerd. Zo krijgt het Milieucentrum Amsterdam voortaan structureel meer subsidie, komt er extra geld voor de Hortus (EUR 0,29 miljoen) en komt er een vast bedrag voor archeologische taken die de gemeente verplicht is uit te voeren (EUR 0,22 miljoen).

Verder heeft het College aangegeven geld beschikbaar te willen stellen voor ontwikkelingen op ICT-gebied zoals naleving van de wet bescherming persoonsgegevens en beheer & exploitatie van intranet en de site www.amsterdam.nl (EUR 0,5 miljoen). Het College vindt het verder tijd afscheid te nemen van het rode potlood bij het stemmen: er wordt geld beschikbaar gesteld om elektronisch stemmen in Amsterdam mogelijk te maken ( 0,4 miljoen) . De voorstellen van het College laten nog ruim EUR 2,5 miljoen van de structurele ruimte onbestemd. Dit om de gemeenteraad de mogelijkheid te geven eigen accenten te leggen.

Incidenteel
Uit de incidentele ruimte (EUR 98,7 miljoen) stelt het College onder meer de volgende uitgaven voor: aanpak harde kern (EUR 2,5 miljoen), nieuwbouw Openbare Bibliotheek (12,5 miljoen), openbare ruimte en groen (EUR 1,88) en achterstallig onderhoud sportaccommodaties (EUR
1,88 miljoen). Ook wordt incidenteel geld ingezet om raadsmoties uit te voeren: zo gaat er EUR 0,25 miljoen naar Artis (meerjarig incidenteel voor 4 jaar). Verder wordt er bijna EUR 27 miljoen toegevoegd aan het stadsdeelfonds. Dit bedrag komt uit de laatste vrijval van UNA-middelen. Het college is van mening dat de stadsdelen in deze meevaller moeten meedelen. In de voorjaarsnota wijst het college er op dat het programakkoord niet voor niks als motto heeft "Alleen het resultaat telt" en een verschuiving van beleid naar uitvoering beoogt. En de stadsdelen zijn uitvoeringsorganisaties bij uitstek.
Verder krijgt het nieuw te bouwen dierenasiel in de stad EUR 2 miljoen en neemt de centrale stad de helft ( 3,15 miljoen) van de (nog te dekken) kosten voor restauratie van de Beurs van Berlage op zich. Tot slot wordt de subiside voor AT5 met 1 jaar verlengd. Voor 2005 krijgen zij EUR 1,4 miljoen. Het college heeft echter nadrukkelijk gesteld dat er in de komende periode een plan moet worden ontwikkeld om de subsidierelatie met ingang van 2006 te beëindigen.

Incidenteel is er EUR 2,1 miljoen onbestemd.

Voor het mobiliteitsfond en het ISV/SV-fonds volgen bij de besluitvorming over de begroting 2005 nadere verdelingsvoorstellen.

Verdere besluitvorming
De raadscommissies bespreken de voorstellen in de periode van 27 mei tot en met 10 juni. De gemeenteraad bespreekt de Voorjaarsnota 2005 op 7 en 8 juli en maakt dan definitief de keuze waarvoor het geld wordt ingezet.

Pb-096

© Gemeente Amsterdam