Perspectiefnota in teken van ombuigingen
Het college van burgemeester en wethouders is er na grote inspanning
in geslaagd te voldoen aan de door de gemeenteraad in maart
vastgestelde bezuinigingstaakstelling van tenminste 2,5 miljoen. Dit
blijkt uit de perspectiefnota die het college aan de gemeenteraad
heeft toegestuurd. De perspectiefnota staat daarmee in het teken van
ombuigingen. Reden hiervoor is de dreigende disbalans omdat de
inkomsten uit het gemeentefonds de belangrijkste inkomstenbron van de
gemeente- als gevolg van rijksbezuinigingen de komende jaren onder
druk staat, terwijl er daarnaast sprake is van groei van een aantal
gemeentelijke uitgaven.
Het gemeentelijke beleid is de afgelopen maanden kritisch getoetst.
Daarbij is steeds gekeken hoe de (financiële) lasten en
(maatschappelijke) baten zich tot elkaar verhouden. Waar nodig heeft
het college ombuigingen voorgesteld. Naast ombuigingen bevat de
perspectiefnota voorstellen waarmee de inkomsten van de gemeente
kunnen worden verhoogd.
Uitgangspunten
Bij het samenstellen van de ombuigingen heeft het college zich laten
leiden door vier uitgangspunten:
- Burgers hebben een eigen verantwoordelijkheid voor het
eigen functioneren waarbij er sprake is van een ruime
solidariteitsrand en aandacht voor de sociaal zwakkeren.
- Overheid, burgers en bedrijven zijn samen verantwoordelijk
voor de inrichting van de samenleving.
- De overheid creëert een maatschappelijke economisch
vangnet.
- Het principe van schoon, heel en veilig uit het politiek
akkoord.
In het kader van deze uitgangspunten heeft het college er bewust voor
gekozen geen aanvullende ombuigingen voor te stellen op het gebied van
minimabeleid. Dit betekent dat de gemeente de landelijke korting op
het gemeentefonds op het gebied van minimabeleid ( 550.000) voor 50%
doorvertaald naar het gemeentelijke minimabeleid. In het kader van
schoon, heel en veilig worden geen ombuigingen voorgesteld op het
gebied van de verkeersveiligheid, integrale veiligheid en de
kwaliteitsimpuls openbare ruimte.
Prioriteiten in 2005
De uitgangspunten uit het meerjarenbeleidplan 2002-2006 en de
perspectiefnota van vorig jaar blijven leidend voor de uitvoering van
gemeentelijke taken in 2005. Extra aandacht gaat daarbij uit naar
onder andere de kwaliteit van de openbare ruimte, het parkeerbeleid,
buurtbeheer, het versterken van toezicht, het stimuleren van de
economische ontwikkeling in de gemeente, het bevorderen van
maatschappelijke- en arbeidsparticipatie, uitvoering van het
verkeersveiligheidsplan, het onderwijskansenbeleid, verbetering van de
kwaliteit en innovatie van de dienstverlening en handhaving in de
openbare ruimte.
Beleid
Op het gebied van beleidsombuigingen wordt in totaal voor circa 1,7
miljoen aan voorstellen gedaan. Dit betreft onder meer voorstellen op
het gebied van beleid en onderhoud van wegen ( 30.000), beleid
onderwijs ( 73.000), beleid en beheer openbaar groen ( 173.000),
gehandicaptenbeleid ( 35.000) en huursubsidie ( 34.000)
Ook voor de inkomstenkant zijn voorstellen gedaan. Belangrijk
uitgangspunt hierbij is het zogenaamde profijtbeginsel. Dit betekent
dat partijen die profijt hebben van of bij gemeentelijk beleid daaraan
meebetalen. Door bijvoorbeeld de leges op het gebied van
vergunningverlening Openbare orde en veiligheid kostendekkend te maken
wordt een extra opbrengst gerealiseerd van 10.000. De hondenbelasting
wordt verhoogd met 10%, dit levert de gemeentekas 22.000 op. Ook het
tarief van de toeristenbelasting wordt verhoogd met 10%. Opbrengst:
14.000.
Belangrijkste voorstel aan de inkomstenkant is echter een verhoging
van de OZB met 5,2%. Wat betekent dat de totale belastingopbrengst
stijgt met 520.000.
Dit percentage van 5,2 is bepaald naar aanleiding van het zogenaamde
rekentarief dat wordt vastgesteld door het Rijk. Vanuit het Rijk wordt
de algemene uitkering verdeeld, hierbij wordt rekening gehouden met
verschillende maatstaven en met de mogelijkheid die gemeenten hebben
om eigen inkomsten te genereren. De algemene uitkering wordt, via de
OZB verlaagd met een bedrag dat de gemeenten gemiddeld aan eigen
inkomsten kunnen genereren. Het rekentarief is voor 2004 vastgesteld
op 5,05. Het tarief voor woningen is op dit moment 4,80. Het aan
elkaar koppelen van deze tarieven betekent uiteindelijk een stijging
van de tarieven voor woningen met 5,2%.
De lasten voor de burger voor de afvalstoffenheffing kunnen door
aanpassing van de wijze van inzamelen met meer dan 300.000,- worden
verlaagd.
Ombuigingen
De ombuigingsvoorstellen zijn onderverdeeld in drie categorieën te
weten: actualiseringen, bedrijfsvoering en beleidsombuigingen.
Bestaande budgetten zijn kritisch doorgelicht zonder dat het
maatschappelijke gevolgen heeft. Voor de categorie actualiseringen is
in totaal 546.500 aan ombuigingen gerealiseerd. Binnen de
bedrijfsvoering is er op dit moment voor een bedrag van circa 400.000
aan ombuigingsvoorstellen gerealiseerd. Opvallende voorstellen zijn
onder andere:
- efficiencyverbeteringen binnen de bedrijfsvoering, vooral
binnen de buitendienst, sportaccommodaties en zwembaden;
- opheffen van een aparte gemeentelijke monumentencommissie;
- diverse versoberingvoorstellen binnen het personeelsbeleid
zoals kinderopvang, regeling gratificaties, verhuiskostenregeling,
telefoonkostenregeling etc.;
- efficiencyvoordelen door samenwerking met andere gemeenten
bijvoorbeeld op het gebied van sociale zaken;
- lagere kosten voor repro, documentaire
informatievoorziening en facility management;
- het in eigen beheer exploiteren van horeca van
sportaccommodaties;
- het vermarkten c.q. insourcing van taken voor andere
gemeenten/verbonden partijen op het gebied van financiën,
grondstoffendepot etc.
Procedure
De gemeenteraad behandelt de Perspectiefnota 2005 in twee termijnen
op 14 en 17 juni a.s.
Meer informatie: Perspectiefnota 2005 kernnota
3/6/2004
Gemeente Oosterhout