Gemeente Oosterhout

Perspectiefnota in teken van ombuigingen

Het college van burgemeester en wethouders is er na grote inspanning in geslaagd te voldoen aan de door de gemeenteraad in maart vastgestelde bezuinigingstaakstelling van tenminste 2,5 miljoen. Dit blijkt uit de perspectiefnota die het college aan de gemeenteraad heeft toegestuurd. De perspectiefnota staat daarmee in het teken van ombuigingen. Reden hiervoor is de dreigende disbalans omdat de inkomsten uit het gemeentefonds de belangrijkste inkomstenbron van de gemeente- als gevolg van rijksbezuinigingen de komende jaren onder druk staat, terwijl er daarnaast sprake is van groei van een aantal gemeentelijke uitgaven.

Het gemeentelijke beleid is de afgelopen maanden kritisch getoetst. Daarbij is steeds gekeken hoe de (financiële) lasten en (maatschappelijke) baten zich tot elkaar verhouden. Waar nodig heeft het college ombuigingen voorgesteld. Naast ombuigingen bevat de perspectiefnota voorstellen waarmee de inkomsten van de gemeente kunnen worden verhoogd.

Uitgangspunten

Bij het samenstellen van de ombuigingen heeft het college zich laten leiden door vier uitgangspunten:


- Burgers hebben een eigen verantwoordelijkheid voor het eigen functioneren waarbij er sprake is van een ruime solidariteitsrand en aandacht voor de sociaal zwakkeren.


- Overheid, burgers en bedrijven zijn samen verantwoordelijk voor de inrichting van de samenleving.


- De overheid creëert een maatschappelijke economisch vangnet.


- Het principe van schoon, heel en veilig uit het politiek akkoord.

In het kader van deze uitgangspunten heeft het college er bewust voor gekozen geen aanvullende ombuigingen voor te stellen op het gebied van minimabeleid. Dit betekent dat de gemeente de landelijke korting op het gemeentefonds op het gebied van minimabeleid ( 550.000) voor 50% doorvertaald naar het gemeentelijke minimabeleid. In het kader van schoon, heel en veilig worden geen ombuigingen voorgesteld op het gebied van de verkeersveiligheid, integrale veiligheid en de kwaliteitsimpuls openbare ruimte.

Prioriteiten in 2005

De uitgangspunten uit het meerjarenbeleidplan 2002-2006 en de perspectiefnota van vorig jaar blijven leidend voor de uitvoering van gemeentelijke taken in 2005. Extra aandacht gaat daarbij uit naar onder andere de kwaliteit van de openbare ruimte, het parkeerbeleid, buurtbeheer, het versterken van toezicht, het stimuleren van de economische ontwikkeling in de gemeente, het bevorderen van maatschappelijke- en arbeidsparticipatie, uitvoering van het verkeersveiligheidsplan, het onderwijskansenbeleid, verbetering van de kwaliteit en innovatie van de dienstverlening en handhaving in de openbare ruimte.

Beleid

Op het gebied van beleidsombuigingen wordt in totaal voor circa 1,7 miljoen aan voorstellen gedaan. Dit betreft onder meer voorstellen op het gebied van beleid en onderhoud van wegen ( 30.000), beleid onderwijs ( 73.000), beleid en beheer openbaar groen ( 173.000), gehandicaptenbeleid ( 35.000) en huursubsidie ( 34.000)

Ook voor de inkomstenkant zijn voorstellen gedaan. Belangrijk uitgangspunt hierbij is het zogenaamde profijtbeginsel. Dit betekent dat partijen die profijt hebben van of bij gemeentelijk beleid daaraan meebetalen. Door bijvoorbeeld de leges op het gebied van vergunningverlening Openbare orde en veiligheid kostendekkend te maken wordt een extra opbrengst gerealiseerd van 10.000. De hondenbelasting wordt verhoogd met 10%, dit levert de gemeentekas 22.000 op. Ook het tarief van de toeristenbelasting wordt verhoogd met 10%. Opbrengst: 14.000.

Belangrijkste voorstel aan de inkomstenkant is echter een verhoging van de OZB met 5,2%. Wat betekent dat de totale belastingopbrengst stijgt met 520.000.

Dit percentage van 5,2 is bepaald naar aanleiding van het zogenaamde rekentarief dat wordt vastgesteld door het Rijk. Vanuit het Rijk wordt de algemene uitkering verdeeld, hierbij wordt rekening gehouden met verschillende maatstaven en met de mogelijkheid die gemeenten hebben om eigen inkomsten te genereren. De algemene uitkering wordt, via de OZB verlaagd met een bedrag dat de gemeenten gemiddeld aan eigen inkomsten kunnen genereren. Het rekentarief is voor 2004 vastgesteld op 5,05. Het tarief voor woningen is op dit moment 4,80. Het aan elkaar koppelen van deze tarieven betekent uiteindelijk een stijging van de tarieven voor woningen met 5,2%.

De lasten voor de burger voor de afvalstoffenheffing kunnen door aanpassing van de wijze van inzamelen met meer dan 300.000,- worden verlaagd.

Ombuigingen

De ombuigingsvoorstellen zijn onderverdeeld in drie categorieën te weten: actualiseringen, bedrijfsvoering en beleidsombuigingen. Bestaande budgetten zijn kritisch doorgelicht zonder dat het maatschappelijke gevolgen heeft. Voor de categorie actualiseringen is in totaal 546.500 aan ombuigingen gerealiseerd. Binnen de bedrijfsvoering is er op dit moment voor een bedrag van circa 400.000 aan ombuigingsvoorstellen gerealiseerd. Opvallende voorstellen zijn onder andere:


- efficiencyverbeteringen binnen de bedrijfsvoering, vooral binnen de buitendienst, sportaccommodaties en zwembaden;


- opheffen van een aparte gemeentelijke monumentencommissie;


- diverse versoberingvoorstellen binnen het personeelsbeleid zoals kinderopvang, regeling gratificaties, verhuiskostenregeling, telefoonkostenregeling etc.;


- efficiencyvoordelen door samenwerking met andere gemeenten bijvoorbeeld op het gebied van sociale zaken;


- lagere kosten voor repro, documentaire informatievoorziening en facility management;


- het in eigen beheer exploiteren van horeca van sportaccommodaties;


- het vermarkten c.q. insourcing van taken voor andere gemeenten/verbonden partijen op het gebied van financiën, grondstoffendepot etc.

Procedure

De gemeenteraad behandelt de Perspectiefnota 2005 in twee termijnen op 14 en 17 juni a.s.

Meer informatie: Perspectiefnota 2005 kernnota
3/6/2004