XS4ALL
STORING MAILAFLEVERING
13 mei 2004
Sommige abonnees hebben vanmorgen hinder ondervonden van een storing.
Deze storing werd veroorzaakt door een kapotte disk in een van de
opslagsystemen van XS4ALL. Hierdoor is een deel van de homedirectories
(www.xs4all.nl/~loginnaam) op deze machine tijdelijk niet bereikbaar
geweest, evenals een deel van de (old-style) Basic en Advanced Unix
websites.
De storing in het opslagsysteem heeft ook een mailstoring veroorzaakt.
In de ochtend is mail sporadisch afgeleverd in de mailboxen van
abonnees van XS4ALL. De uitgaande mail heeft geen hinder ondervonden
van de storing. Om 13.00 heeft XS4ALL besloten om de binnenkomende
mail tijdelijk niet meer af leveren, om de harddisk te kunnen
herstellen. Om 16.00 uur is de mail weer aangezet.
XS4ALL verwacht dat de mailachterstand rond middernacht volledig is
opgelost.
Voor het afleveren van de e-mail gebruikt XS4ALL twee opslagsystemen.
Door een softwarestoring in een van deze twee machines heeft XS4ALL de
mail niet kunnen afleveren. Er is echter geen enkele mail verloren
gegaan. De mail is wordt standaard opgeslagen op andere machines. Ook
het verzenden van mail heeft geen hinder ondervonden van de storing.
De spam- en virusfiltering is niet beinvloed door de storing.
XS4ALL raadt abonnees, die hun mail standaard door laten sturen naar
een forward-adres, aan om ook in de oorspronkelijke mailbox te kijken.
Door de storing is niet alle mail doorgestuurd naar eventuele
forward-adressen.
XS4ALL betreurt deze ernstige storing zeer en gaat met de leverancier
uitzoeken wat precies de oorzaak is van deze softwarefout. Onze
oprechte excuses.
XS4ALL Internet