donderdag 13 mei 2004
Studenten veroveren de Engelse markt met raffiatassen
De raffiatas gaat het helemaal maken in Engeland. Die conclusie
trekken vijf studenten van de opleiding Commerciële Economie van
Fontys Hogeschool Marketing Management. Vanochtend kwamen zij terug
van een kort verblijf in Londen, waar zij op eigen initiatief, namens
Bagatelle Advies bv. spraken met tien verschillende winkeleigenaren
over de verkoop van tassen.
In februari kregen de vijf vierdejaarsstudenten tegelijk met nog zeven
andere groepen de opdracht een export-en verkoopplan te schrijven, elk
groep voor een ander bedrijf. De studenten moesten uitzoeken hoe `hun'
bedrijf de producten succesvol op de buitenlandse markt kon krijgen.
Na het volgen van een exporttraining kwamen de vijf studenten tot de
conclusie dat deze opdracht alleen uitgevoerd kon worden door zelf
naar het land af te reizen en persoonlijk contact te leggen. Zowel hun
docent van Fontys als de opdrachtgever waren meteen enthousiast over
de aanpak van de studenten en samen financierden zij de vliegtickets
naar Londen.
De studenten spraken de afgelopen twee dagen met tien verschillende
verkopers en detaillisten en legden contacten met distributeurs. Zij
toonden tijdens het gesprek enkele tassen van het merk Piero Erbacci.
Vooral voor de tassen van raffia bleek enorm veel interesse te zijn.
Hier gaan de studenten nu mee verder. De komende weken werken zij de
marketingmix verder uit, brengen de culturele verschillen in kaart en
onderzoeken hoe het daadwerkelijk betreden van de Engelse markt
financieel en organisatorisch haalbaar is. Op 10 juni presenteren zij
het complete rapport aan Bagatelle Advies bv. De kans is groot dat het
daarna daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
De tassen zijn te bekijken op: www.pieroerbacci.nl.