Fontys


donderdag 13 mei 2004

Studenten veroveren de Engelse markt met raffiatassen

De raffiatas gaat het helemaal maken in Engeland. Die conclusie trekken vijf studenten van de opleiding Commerciële Economie van Fontys Hogeschool Marketing Management. Vanochtend kwamen zij terug van een kort verblijf in Londen, waar zij op eigen initiatief, namens Bagatelle Advies bv. spraken met tien verschillende winkeleigenaren over de verkoop van tassen.

In februari kregen de vijf vierdejaarsstudenten tegelijk met nog zeven andere groepen de opdracht een export-en verkoopplan te schrijven, elk groep voor een ander bedrijf. De studenten moesten uitzoeken hoe `hun' bedrijf de producten succesvol op de buitenlandse markt kon krijgen. Na het volgen van een exporttraining kwamen de vijf studenten tot de conclusie dat deze opdracht alleen uitgevoerd kon worden door zelf naar het land af te reizen en persoonlijk contact te leggen. Zowel hun docent van Fontys als de opdrachtgever waren meteen enthousiast over de aanpak van de studenten en samen financierden zij de vliegtickets naar Londen.

De studenten spraken de afgelopen twee dagen met tien verschillende verkopers en detaillisten en legden contacten met distributeurs. Zij toonden tijdens het gesprek enkele tassen van het merk Piero Erbacci. Vooral voor de tassen van raffia bleek enorm veel interesse te zijn. Hier gaan de studenten nu mee verder. De komende weken werken zij de marketingmix verder uit, brengen de culturele verschillen in kaart en onderzoeken hoe het daadwerkelijk betreden van de Engelse markt financieel en organisatorisch haalbaar is. Op 10 juni presenteren zij het complete rapport aan Bagatelle Advies bv. De kans is groot dat het daarna daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

De tassen zijn te bekijken op: www.pieroerbacci.nl.