Verbond van Verzekeraars

CVS registreert 400 gestolen pleziervaartuigen

Jaarlijks worden er ongeveer 400 pleziervaartuigen gestolen. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) onlangs heeft gedaan. Motorboten worden twee keer zo vaak gestolen als zeilschepen. De verzekerde waarde van de gestolen vaartuigen samen bedraagt al gauw 20 miljoen.

In Nederland varen gemiddeld zon 200.000 pleziervaartuigen rond, waaronder ongeveer 100.000 motorboten en 100.000 zeilschepen. Het CVS heeft berekend dat er jaarlijks ongeveer 400 worden gestolen. Ruim 80% daarvan heeft een waarde van minder dan 75.000. De verzekerde waarde van alle gestolen vaartuigen samen bedraagt ongeveer 20 miljoen, maar volgens het CVS ligt de feitelijke schade lager doordat een deel van de gestolen vaartuigen weer boven water komt.

Diefstal
Het aantal gestolen vaartuigen is de afgelopen jaren iets toegenomen, maar het totaalbeeld verandert nauwelijks. Wel is de diefstal in bepaalde prijsklassen (met name de duurdere vaartuigen) en bepaalde soorten vaartuigen flink toegenomen. Tijdens een drukbezochte themabijeenkomst van het Verbond, die onlangs plaatsvond, werden in dat kader nieuwe manieren van beveiliging getoond. De Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging (SCM) heeft aangegeven nog dit jaar verschillende beveiligingsklassen voor pleziervaartuigen te kunnen certificeren. Daarbij moet rekening worden gehouden met het feit dat de bestaande voertuigsystemen niet geschikt zijn voor vaartuigen in verband met condensatie en corrosie.

Brand
Tijdens de bijeenkomst werd naast diefstal ook ingegaan op de problemen rond de winterberging, met het oog op brandschaden. Brandschaden vormen ongeveer 40% van de schadelast en drukken de resultaten van transportverzekeraars behoorlijk. Tijdens de bijeenkomst werd benadrukt dat verzekeraars veel meer preventie-eisen zouden moeten stellen aan (de stalling van) pleziervaartuigen. Zo zou de stalling van het vaartuig bijvoorbeeld gecompartimenteerd moeten zijn, zodat brand in een botenloods kan worden beperkt. Ook moeten de reglementen beter worden gehandhaafd door de stallinghouder én vaartuigeigenaar (niet meer lassen in de berging, geen gasflessen aan boord, geen kachels onbeheerd achterlaten, etc.). Om de vaartuigeigenaar bewuster te maken van de brandrisicos heeft het Verbond tijdens de themabijeenkomst een concept-adviesclausule gepresenteerd, die nader zal worden uitgewerkt.

Pleziervaartuigen vallen verzekeringstechnisch gezien onder de branche Transportverzekeringen. Pleziervaartuigen vormen daarbinnen een relatief kleine branche. Jaarlijks gaat er ruim 50 miljoen aan premie in om.

Verzekerd!, mei 2004