Herstel na trage start
Resultaten Agfa-Gevaert na 3 maanden in 2004
* Heropleving in maart na zwakke maanden januari en februari
* Kostenbesparingen blijven resultaten opleveren
* Consumer Imaging zal worden beheerd als afzonderlijke entiteit
Persbericht
Mortsel (België), 13 mei 2004 (8.00 uur CET)
De omzet en de resultaten in het eerste kwartaal werden gekenmerkt
door een trage start in de eerste twee maanden, terwijl in maart een
aanzienlijke verbetering optrad. De omzet in april bevestigde deze
bemoedigende trend.
In het eerste kwartaal van 2004 bereikte Agfa's omzet 868 miljoen
euro, wat overeenkomt met een daling van 15,5 procent tegenover
dezelfde periode in 2003. De effecten van de verkoop van
Non-Destructuve Testing en van de sterkte van de euro buiten
beschouwing gelaten, daalde de Groepsomzet met 6,8 procent. Terwijl
het begin van het jaar bijzonder zwak was, herstelde de omzet van alle
business groups zich in maart.
Ondanks de effecten van een lagere omzet, de nadelige
wisselkoerseffecten en de hogere grondstofprijzen, kwam de
brutowinstmarge uit op het hoge peil van 42,4 procent, beduidend beter
dan in het vorige kwartaal. De verklaring is te vinden bij Agfa's
doorgedreven inspanningen om de efficiëntie van de productie te
verhogen.
De brutowinst bedroeg 368 miljoen euro, tegenover 451 miljoen euro in
dezelfde periode van 2003.
Agfa's inspanningen om kosten te besparen bleven succesvol. De
verkoop- en algemene administratieve kosten daalden met 11,4 procent.
De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling lagen 12,1 procent lager.
Dit wordt vooral verklaard door een sterke daling bij Consumer Imaging
dat het gamma fotofinishinglabs vervolledigde met de lancering van het
digitale minilab d-lab.1 en het digitale lab voor industriële
afwerkcentrales d-ws.
De herstructurerings- en niet-recurrente kosten bleven stabiel op 8
miljoen euro. De andere bedrijfskosten daalden van 27 miljoen euro tot
21 miljoen euro.
Het bedrijfsresultaat van de Groep bedroeg 46 miljoen euro, tegenover
85 miljoen euro na 3 maanden in 2003. Het rendement op omzet kwam uit
op 5,3 procent, tegenover 8,3 procent in het eerste kwartaal van 2003.
Het niet-operationeel resultaat, waaronder de financiële lasten
vallen, verbeterde van min 21 miljoen euro tot min 15 miljoen euro
dankzij de lagere netto-financiële schuld en positieve
wisselkoerseffecten.
De winst voor belastingen bereikte 31 miljoen euro (vorig jaar: 64
miljoen euro). De belastingen bedroegen 11 miljoen euro, wat
resulteerde in een nettowinst van 20 miljoen euro. De winst per
aandeel bedroeg 16 eurocent tegenover 28 eurocent in het eerste
kwartaal van 2003.
Balans
Eind maart 2004 bedroegen de totale activa 3.551 miljoen euro,
tegenover 3.839 miljoen euro eind 2003. Deze daling met 288 miljoen
euro wordt verklaard door het feit dat de opbrengst van de verkoop van
Non-Destructive Testing, die net voor het jaareinde afgerond werd,
gebruikt werd om de financiële schulden af te lossen.
Een seizoensgebonden voorraadopbouw zorgde ervoor dat de voorraden
uitkwamen op 863 miljoen euro, wat hoger is dan aan het einde van
2003. Tegenover dezelfde periode van vorig jaar daalden de voorraden
echter met 139 miljoen euro door wisselkoerseffecten en inspanningen
om de voorraden te verminderen. De handelsvorderingen bedroegen 814
miljoen euro.
Agfa heeft verschillende projecten op touw gezet om het werkkapitaal
nog aanzienlijk te verlagen tegen eind 2005.
Het eigen vermogen kwam uit op 1.391 miljoen euro tegenover 1.371
miljoen euro eind 2003.
Cashflow
De brutobedrijfskasstroom bereikte in het eerste kwartaal van 2004 54
miljoen euro (vorig jaar: 98 miljoen euro). De nettobedrijfskasstroom
bedroeg 11 miljoen euro. Dat het verschil tussen bruto- en
nettobedrijfskasstroom zo groot is, wordt verklaard doordat in het
eerste kwartaal belastingen betaald werden op de meerwaarde van de
verkoop van de NDT-activiteiten.
Business Groups
Eind maart 2004 stond Graphic Systems in voor 44,5 procent van de
Groepsomzet (vorig jaar: 40,6 procent) en HealthCare voor 33,6 procent
(vorig jaar: 33 procent). Het aandeel van Consumer Imaging in de omzet
viel terug van 18,7 procent tot 17,9 procent. Specialty Products, dat
bestaat uit de activiteiten van het vroegere Industrial Imaging en de
verkoop van film voor niet-destructief materiaalonderzoek,
vertegenwoordigde 4 procent van de omzet.
De omzet van Graphic Systems bedroeg 386 miljoen euro, wat overeenkomt
met een daling van 7,4 procent tegenover dezelfde periode in 2003.
Exclusief de wisselkoerseffecten bleef de daling beperkt tot 2,4
procent. Dit is onder andere te wijten aan het feit dat klanten hun
investeringen uitstelden in het vooruitzicht van de Drupa-beurs in
mei. Na een trage start in januari en februari verbeterde de omzet van
Graphic Systems in maart aanzienlijk. Deze heropleving werd bevestigd
in april.
Het bedrijfsresultaat daalde van 33,9 miljoen euro tot 20,9 miljoen
euro. Het rendement op omzet bedroeg 5,4 procent, tegenover 8,1
procent in het eerste kwartaal van 2003.
In de aanloop naar Drupa, de grootste beurs van de drukindustrie die
om de vier jaar gehouden wordt, introduceerde Agfa een aantal nieuwe
producten. Het computer-to-plate-gamma werd uitgebreid met nieuwe
plaatbelichters voor kranten-, commerciële en verpakkingsdrukkers.
Agfa startte ook met de verkoop van zijn eerste chemicaliën-vrije
thermische drukplaat :Azura. Bovendien werd een tweede versie
uitgebracht van de :ApogeeX-workflowsoftware voor zowel kleine als
grootschalige commerciële drukkers en verpakkingsdrukkers.
In het kader van de strategie om een leidinggevende positie in
industrieel digitaal drukken te verwerven, kondigde Agfa aan dat het
samen met zeefdrukpersproducent Thieme een digitale inkjetpers voor
zeefdrukkers zal ontwikkelen. Verder zal Agfa zijn samenwerking met
Xaar verderzetten voor de ontwikkeling van de nieuwe generatie
inkjetdrukkoppen. De eerste industriële digitale inkjetdrukpers van
het recent overgenomen dotrix werd in het eerste kwartaal
geïnstalleerd in het Verenigd Koninkrijk.
De omzet van HealthCare was zwak in de eerste twee maanden van het
jaar omwille van de cumulatieve impact van een vertraging in de
bestellingen bij de ziekenhuizen en een aantal incidentele factoren.
Nochtans zijn de omzetcijfers van maart en april opnieuw volledig op
koers. Agfa is ervan overtuigd dat HealthCare verder zal groeien en
sterk zal blijven presteren.
De omzet in het eerste kwartaal bedroeg 292 miljoen euro, wat neerkomt
op een daling van 13,9 procent (of 7 procent exclusief
wisselkoerseffecten) vergeleken met het eerste kwartaal van 2003. Het
bedrijfsresultaat kwam uit op 36,4 miljoen euro, tegenover 66,7
miljoen euro in 2003. Het rendement op omzet bedroeg 12,5 procent
tegenover 19,7 procent vorig jaar.
In het begin van het jaar kondigde Agfa aan dat het een nieuw
driejarig contract had gesloten met de Amerikaanse aankooporganisatie
Premier. Agfa zal de bijna 1.500 ziekenhuizen, die lid zijn van
Premier, oplossingen voor computerradiografie (CR) leveren. Recent
koos Premier ook Agfa als een van zijn PACS-leveranciers. Nog in de VS
sloot Agfa een exclusieve overeenkomst met de aankooporganisatie HPG,
die meer dan 1.000 ziekenhuizen vertegenwoordigt. De overeenkomst
betekent dat Agfa de enige leverancier blijft voor 'natte' film en
bevoorrechte leverancier voor 'droge' film, hard copy printers en
computergestuurde radiografie.
Atlantic Health Sciences (een groep van 12 ziekenhuizen) was bovendien
de eerste Noord-Amerikaanse organisatie die een Radiology Information
System (RIS) van Agfa installeerde. In Europa selecteerde een groot
aantal ziekenhuizen Agfa voor de installatie van een PACS-systeem. Een
van de grootste contracten was dat met Leeds General Infirmary, een
van de 8 ziekenhuizen van de groep Leeds Teaching Hospitals. Deze
installatie is een eerste stap in wat een van de grootste
miljoenenprojecten voor PACS in Groot-Brittannië moet worden. Op het
vlak van afdelingsgebonden systemen leverden de recent gesloten
allianties met Hectec voor orthopedie en Heartlab voor cardiologie al
enkele belangrijke contracten op. Zo zal het Belgische ASZ in Aalst
Agfa's oplossing voor cardiologie integreren in het bestaande
PACS-systeem.
Na 3 maanden in 2004 bedroeg de omzet van Consumer Imaging 155 miljoen
euro, een daling van 19,3 procent (15,6 procent bij constante
wisselkoersen) tegenover dezelfde periode in 2003. Het
besparingsprogramma dat vorig jaar werd uitgewerkt, ligt volledig op
schema en kon het effect van de lagere verkoopcijfers compenseren. Het
bedrijfsresultaat bleef daardoor nagenoeg stabiel op min 19,0 miljoen
euro (vorig jaar: min 21,4 miljoen euro).
De markten van Consumer Imaging worden gekenmerkt door een sterk
versnellende omschakeling van analoge naar digitale fotografie, wat
resulteerde in een aanzienlijke afname van de verkoop van film in de
laatste 6 maanden. De vooruitzichten voor fotopapier zijn positiever
aangezien het aantal digitale beelden, dat op fotopapier afgedrukt
wordt, snel stijgt. De markt van Lab Equipment, ten slotte, groeit
door de voortdurende omschakeling naar digitale apparatuur. Agfa's
nieuwe digitale minilab d-lab.1 en het digitale lab voor industriële
afwerkcentrales d-ws werden in het eerste kwartaal gelanceerd en
kenden dadelijk een groot succes. Omdat de productiecapaciteit
geleidelijk werd opgedreven tijdens het kwartaal, zullen de positieve
effecten op de omzet vooral duidelijk worden vanaf het tweede
kwartaal. Voorts werden maatregelen getroffen om de productie verder
te verhogen om het hoofd te bieden aan de aanzienlijke achterstand.
Een haalbaarheidsstudie die Agfa de laatste maanden gemaakt heeft over
de mogelijke functionering van Consumer Imaging als een afzonderlijke
entiteit werd onlangs afgerond. Om met de grootst mogelijke
flexibiliteit te kunnen reageren op de veranderende omstandigheden,
zal Agfa de Aufsichtsrat van zijn Duitse dochteronderneming dan ook
voorstellen om deze business group als een afzonderlijke entiteit te
beheren. Als de Aufsichtsrat het met dit voornemen eens is, zal de
gebruikelijke informatie- en consultatieprocedure met de sociale
partners worden aangevat.
Specialty Products bestaat vooral uit cinefilm, microfilm en film voor
niet-destructief materiaalonderzoek, die Agfa levert aan General
Electric Company volgens een exclusieve langetermijnovereenkomst. De
omzet van Specialty Products bedroeg 35 miljoen euro, terwijl het
bedrijfsresultaat uitkwam op 8,2 miljoen euro.
Vooruitzichten
Hoewel het nog te vroeg is om te spreken van een stevig en aanhoudend
herstel van de marktomstandigheden, zijn er duidelijke indicatoren
voor een verbetering in de komende maanden. Graphic Systems boekte
zowel in maart als in april een sterke omzet en ook het
post-Drupa-effect zou een positieve invloed moeten hebben. HealthCare
zit weer helemaal op schema. De Consumer Imaging-markten, ten slotte,
blijven lijden onder grote onzekerheden, maar seizoensgebonden
effecten en een verhoogde omzet voor labapparatuur zullen in de
komende maanden zorgen voor een verbetering van de
handelsomstandigheden.
Ondertussen gaat Agfa door met de implementatie van het Orion-plan,
dat zal lopen tot eind 2005. Het heeft tot doel de groei te stimuleren
en de kwaliteit van producten en systemen verder te verbeteren. Door
een zorgvuldige analyse en bijsturing van zijn bedrijfsprocessen
verwacht Agfa dat het de kosten verder kan terugdringen met 200
miljoen euro. De Groep zal ook streven naar een verlaging van de
verkoop- en algemene administratieve kosten tot 22 procent van de
omzet. Ten slotte zal ook het werkkapitaal weer aanzienlijk verminderd
worden.
Geconsolideerde kerncijfers na 3 maanden in 2004
niet-geauditeerde, geconsolideerde cijfers overeenkomstig
IAS-waarderingsregels
in miljoen euro
3 maanden
2004
3 maanden
2003
---
t.o.v.
vorig
jaar
---
vorig jaar
excl.
wisselkoers
effect
Omzet
868
1.027
-15,5%
-10,5%
· Graphic Systems
386
417
-7,4%
-2,4%
· HealthCare
292
339
-13,9%
-7,0%
· Consumer Imaging
155
192
-19,3%
-15,6%
· Specialty Products
35
79
n.v.t.
n.v.t.
Brutowinst
368
451
-18,4%
Bedrijfskosten
(322)
(366)
-12,0%
· waarvan: herstructurerings- en niet-recurrente kosten
(8)
(8)
---
Bedrijfsresultaat
46
85
-45,9%
· Graphic Systems
20,9
33,9
-38,3%
· HealthCare
36,4
66,7
-45,4%
· Consumer Imaging
(19,0)
(21,4)
+11,2%
· Specialty Products
8,2
5,4
n.v.t.
Niet-operationeel resultaat (*)
(15)
(21)
+28,6%
Winst voor belastingen
31
64
-51,6%
Belastingen
(11)
(25)
-56,0%
Nettoresultaat (geconsolideerde ondernemingen)
20
39
-48,7%
Aandeel van derden en ondernemingen met vermogensmutatie
---
---
---
Nettoresultaat (aandeel Groep)
20
39
-48,7%
Brutobedrijfskasstroom
54
98
-44,9%
Nettobedrijfskasstroom (**)
---
89
-87,6%
(*) financieel resultaat
(**) de veranderingen in het werkkapotaal zorgen voor het verschil
tussen bruto- en netto-operationele cashflow
Geconsolideerde balans
Balans (in miljoen euro)
31/03/'04
31/12/'03
31/03/'03
Totale activa
3.551
3.839
4.054
Voorraden
863
813
1.002
Handelsvorderingen
814
826
922
Netto-financiële schulden
272
233
597
Eigen vermogen
1.391
1.371
1.329
In eurocent
Winst per aandeel
Bedrijfsresultaat per aandeel
Aantal aandelen gebruikt voor berekening
Na 1ste kwartaal 2004
16
37
126.000.000
Na 1ste kwartaal 2003
28
61
138.245.491
Contact
Anne Vleminckx
Director Corporate Communication
tel. ++32 (0)3/444.59.27
©1995-2004 Agfa-Gevaert Group. All rights reserved.Legal information.
Agfa-Gevaert Group