Airspray

PERSBERICHT Totaal aantal pagina's: 2

Alkmaar, 13 mei 2004

Airspray : Goed eerste kwartaal

Airspray heeft het eerste kwartaal goed afgesloten. De groei in het eerste kwartaal was overeenkomstig de prognose die uitgesproken is bij de presentatie van de jaarcijfers over 2003. Airspray handhaaft haar verwachting van tenminste "double-digit" groei in volume en lokale munteenheden voor het gehele jaar 2004.

Gang van zaken eerste kwartaal

De economie heeft zich in de Verenigde Staten in de afgelopen maanden positief ontwikkeld en Airspray zag dat terug in de cijfers over het eerste kwartaal en in het oplopende orderboek. In Europa groeit de economie minder sterk, wat ook zijn weerslag heeft op Airspray. Er wordt echter verwacht dat de omzet in Europa in de loop van het jaar aan zal trekken.

De sterkst groeiende producten in vergelijking met het eerste kwartaal 2003 waren de Mini Foamer en de Finger Pump Foamer. De groei van deze laatste groep, Airspray's bekendste schuimdispenser, werd mede veroorzaakt door de introductie van P&G's Pantene product, zoals op 27 februari j.l. reeds bekend werd gemaakt.

Ontwikkelingen binnen de belangrijkste segmenten
Door de introductie van Pantene's Pro-V Treatment, dat tevens door Procter & Gamble promotioneel sterk ondersteund wordt, ontstaat er binnen het haarverzorgingsegment, het segment waarin Airspray als eerste met haar schuimdispensers actief was, een hernieuwde interesse voor onze producten. Wij verwachten dan ook dat dit segment in 2004 verder zal groeien. Ook binnen het huidverzorgingsegment zijn er positieve ontwikkelingen. Alle grote merken in de Verenigde Staten op het gebied van "facial cleansers", hebben een product met een Airspray dispenser op het schap staan. De meest recente toevoegingen op het winkelschap waren Clearasil, Ponds Dramatic Results® and Clean & Clear® Makeup Removing Cleanser. Binnen het segment handzeep is de introductie van Dial's Tone, zoals op 9 februari j.l. aangekondigd, volop in gang. De schuimende handzeep van Tone® is de eerste introductie van een handzeep voor volwassenen in meerdere geuren in het Amerikaanse massa retailkanaal. Bath & Bodyworks had al eerder een zeeplijn met verschillende geuren succesvol gelanceerd in haar eigen winkels. In Europa was de belangrijkste introductie een product van Lancaster voor een "self tanner".

Overig
In aanvulling op de al eerder verkregen toestemming om maximaal 5% van de uitstaande aandelen in te kopen, zal Airspray vandaag op de algemene vergadering van aandeelhouders toestemming vragen om maximaal 5% van het uitstaande aandelenkapitaal in te trekken. Airspray's sterke balans en kaspositie stelt het bedrijf in staat om dit initiatief te nemen, waarvan de winst per aandeel in 2004 zal profiteren.

Profiel Airspray
Airspray is een vooraanstaande fabrikant van innovatieve dispensers met een hoge toegevoegde waarde en is marktleider in mechanische schuimdispensers. Airspray levert aan producenten van consumentenproducten, waaronder multinationals als Procter & Gamble, Unilever, Wella, Colgate, L'Oréal, Henkel-Schwarzkopf en Johnson & Johnson. Er werken momenteel meer dan 115 mensen bij Airspray. Airspray is een 'technology-driven' onderneming. In haar 21-jarig bestaan heeft Airspray zich gespecialiseerd in R&D en in het in massaproductie brengen en wereldwijd vermarkten van innovatieve dispensers. Airspray heeft op dit moment meerdere typen dispensers, die alle zonder drijfgassen werken. Airspray is genoteerd aan Euronext Amsterdam sinds mei 1998. In de Verenigde Staten worden er aandelen "over-the-counter" ("AYAKY") verhandeld.

/ / / / /



Airspray