PERSBERICHT
13 mei 2004

Eerste kwartaal EBIT Priority Telecom toont voortdurende verbetering

|Kerncijfers          |Q1 2004               |Q1 2003               |
|(EUR miljoen)        |                      |                      |
|Omzet                |24,1                  |26,6                  |
|Directe kosten       |(7,9)                 |(9,5)                 |
|Brutomarge           |16,2                  |17,1                  |
|Brutomarge %         |67,2%                 |64,2%                 |
|Operationele kosten  |(12,6)                |(14,5)                |
|EBITDA               |3,6                   |2,6                   |
|EBIT                 |(8,4)                 |(9,9)                 |
|Nettoresultaat       |(8,7)                 |(8,5)                 |
|CAPEX                |(3,8)                 |(3,5)                 |
|                     |                      |                      |
|Liquide middelen     |29,8                  |21,3                  |
|Werkkapitaal         |(12,1)                |(10,0)                |
|Langlopende schulden |26,4                  |22,0                  |
Hoogtepunten

Omzetdaling doordat de omzetstroom uit de onderwijssector is afgenomen, de omzet verder is gerationaliseerd en er sprake is geweest van een migratie van klanten naar meer kosteneffectieve IP- en Ethernet-netwerkoplossingen;

EBIT verbeterd dankzij blijvende verlaging van de kostenstructuur van de onderneming en toegenomen verkoop van diensten die een hogere marge genereren;

Sterke financiële positie gehandhaafd met bijna EUR 30 miljoen in beschikbare liquide middelen;

Belangrijke contracten voor Ethernet getekend met vooraanstaande klanten, zoals een Nederlandse gemeente en verschillende regionale opleidingscentra;

Eerste commerciële test gestart van nieuwe generatie ISDN diensten binnen de Corporate Office Solutions portefeuille;

Dekking Ethernet binnen Nederland uitgebreid naar verschillende nieuwe stedelijke gebieden, waardoor meer ondernemingen hun LANs op kosteneffectieve wijze kunnen koppelen aan het netwerk van Priority Telecom.

David Chadwick, Chief Executive Officer van Priority Telecom, gaf naar aanleiding van de resultaten het volgende commentaar: "Ik ben tevreden met de voortgang die we maken op weg naar het bereiken van een positieve EBIT. We hebben veel voortgang geboekt in de transitie van een onderneming die tal van verschillende telecommunicatieproducten aanbiedt naar een onderneming die beschikt over een geïntegreerde portefeuille van kosteneffectieve telecommunicatieoplossingen. Door deze strategie kunnen wij de klanten waar wij ons op richten een pakket oplossingen aanbieden, waarmee zij hun totale kosten kunnen verlagen en die ons daarbij gezonde marges bieden in een markt waarin de prijzen van standaard telecommunicatiediensten voortdurend blijven dalen."

Operationeel

Verschillende grote klanten hernieuwden hun contract gedurende het eerste kwartaal van 2004. Deze klanten onderkenden de kosteneffectiviteit en de hoge kwaliteit van de diensten van Priority Telecom en in veel gevallen hebben zij een upgrade gedaan van hun datanetwerken naar de IP- en Ethernet-netwerkoplossingen van Priority Telecom. Daarnaast sloot Priority Telecom verschillende nieuwe contracten af met vooraanstaande klanten als de Gemeente Barneveld en de regionale opleidingscentra ROC A12 en ROC Aventhus in Nederland, Edelweiss Medienwerkstatt en Frequentis in Oostenrijk, en Gresvig, de grootste keten van sportwinkels in Noorwegen.

Priority Telecom heeft de dekking van haar spraak- en datadiensten in Nederland, Oostenrijk en Noorwegen verder uitgebreid en heeft nu in alle drie de landen een landelijke dekking. Ook de beschikbaarheid van de hoogste kwaliteit Ethernet-diensten als onderdeel van de dienstverlening van de Network Solutions groep werd in het eerste kwartaal van 2004 verder uitgebreid.

Gedurende het eerste kwartaal van 2004 startte een commerciële test binnen de diensten van Corporate Office Solutions met een nieuwe generatie ISDN diensten (onder de naam ISDNflex). ISDNflex biedt tal van voordelen, waaronder de mogelijkheid om spraakverkeer vanuit verschillende locaties die zijn verbonden via een virtual private network direct door te geven aan het netwerk van Priority Telecom als IP dataverkeer, waardoor de behoefte aan investeringen in apparatuur aanzienlijk daalt.

De diensten binnen de Customer Contact Solutions groep werd verder verbeterd met tal van nieuwe software features en functies. Verdere upgrades zullen versiecompatibiliteit, support en stabiliteit bieden, vereisten voor de call centers die deze diensten aanschaffen.

Priority Telecom kon haar onderhoudscontracten met verschillende toeleveranciers in het eerste kwartaal van 2004 opnieuw uitonderhandelen, op grond van haar beleid om reservedelen op te slaan en te installeren met gebruik van de eigen technische infrastructuur. Ook werd geïnvesteerd in een geautomatiseerd netwerkregister. Door dit systeem zullen eventuele netwerk "outages" worden beperkt en zullen de kosten voor toelevering en constructie door derden worden verlaagd. Al met al zal hierdoor de kosteneffectiviteit van het netwerk van Priority Telecom verder stijgen.

Financieel

De omzet daalde met EUR 2,5 miljoen tot EUR 24,1 miljoen in het eerste kwartaal van 2004, tegenover EUR 26,6 miljoen in het eerste kwartaal van 2003. De terugkerende omzet daalde in het eerste kwartaal van 2004 met bijna EUR 3 miljoen ten opzichte van het voorgaande kwartaal als gevolg van de daling in de omzet uit de onderwijssector, de omzetrationalisatie en de overgang van klanten naar meer kosteneffectieve IP- en Ethernet-netwerkoplossingen. Deze voortgaande daling werd deels gecompenseerd door een eenmalige omzetstijging van EUR 0,9 miljoen die voortvloeit uit de levering van professionele en migratiedienstverlening aan nl.tree, in verband met de overstap van verschillende onderwijsinstellingen naar andere dienstverleners.

De geografische verdeling van de omzet bleef stabiel, met 72% in Nederland, 18% in Noorwegen en 12% in Oostenrijk. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2003 verlaagde Priority Telecom het percentage van de omzet dat voortvloeide uit verkopen aan de carriersector van 31% tot 23%, zodat nu 75% van de omzet afkomstig is uit directe verkopen aan de private en de publieke sector.

De brutomarge steeg in het eerste kwartaal van 2004 tot 67,2%, in vergelijking met een brutomarge van 64,2% in het eerste kwartaal van 2003. Deze verbetering is het gevolg van de eenmalige dienstverlening aan nl.tree, de overstap van off-net klanten naar minder kostbare toegangstechnologieën, een verlaging van de leasekosten voor apparatuur en van de onderhoudslasten voor het backbone netwerk en het afstoten van overbodige leased lines van derden. In het eerste kwartaal zijn uitgaven die waren geboekt als operationele kosten ten bedrage van EUR 0,7 miljoen gereclassificeerd en als Directe kosten geboekt om de directe relatie aan te geven met de producten en diensten die wij aan onze klanten bieden.

Verschillende blijvende kostenverlagingen leidden tot een verlaging van operationele kosten tot EUR 12,6 miljoen in het eerste kwartaal van 2004, tegenover EUR 14,5 miljoen in het eerste kwartaal van 2003. De personeelslasten daalden en de productiviteit steeg, doordat meer taken op het gebied van finance en controle, juridische zaken en fiscale zaken binnen de onderneming werden afgehandeld en operationele taken als onderhoud en reparaties aan apparatuur door eigen technici worden verricht. Bovendien zijn de kosten die verband houden met kredietrisico's gedaald doordat de onderneming scherp blijft focussen op krediet en betalingstermijnen.

Ondanks de omzetdaling steeg de EBITDA met EUR 1,0 miljoen tot EUR 3,6 miljoen in het eerste kwartaal van 2004 ten opzichte van het eerste kwartaal in 2003 als gevolg van het hogere percentage directe verkopen die een hogere marge genereren en als gevolg van kostenbesparingen.

Afschrijvingen op vaste activa bleven dalen omdat activa aan het eind van hun afschrijfperiode komen. Het gaat daarbij met name om investeringen in apparatuur bij de klant, in glasvezelverbindingen met de klant en in backbone netwerkapparatuur die gerelateerd zijn aan contracten met middelgrote en grote klanten die aan het einde van hun initiële contractperiode zijn.

Het nettoverlies bedroeg in het eerste kwartaal van 2004 EUR 8,7 miljoen, tegenover EUR 8,5 miljoen in het eerste kwartaal van 2003, waar toen een positief resultaat uit de investering in nl.tree van EUR 1,7 miljoen zat begrepen. Zonder dit eenmalige voordeel in het eerste kwartaal van 2003 zou er een verbetering zijn geweest van EUR 1,5 miljoen ofwel 15%.

De investeringen bedroegen EUR 3,8 miljoen in het eerste kwartaal van 2004. Deze hielden voornamelijk verband met het aansluiten van klanten en het uitbouwen van het Ethernet-gebaseerde overlay netwerk.

Liquide middelen stegen in het eerste kwartaal van 2004 ten opzichte van het eerste kwartaal in 2003 met EUR 8,5 miljoen tot EUR 29,8 miljoen. Dit is met inbegrip van niet-vrij besteedbare kasgeldmiddelen die zijn gereserveerd voor garanties voor interconnectiviteit, belastingen en huur van bedrijfspanden. Een dividenduitkering in het eerste kwartaal van 2004 uit de investering in nl.tree droeg EUR 2,6 miljoen bij aan de verbetering van de kasgeldpositie. Daarnaast hebben stringente maatregelen ter beheersing van de behoefte aan werkkapitaal en extra aandacht voor kredieten en betalingstermijnen sterk bijgedragen aan de toename van de liquide middelen.

Langlopende verplichtingen stegen met EUR 4,4 miljoen naar EUR 26,4 miljoen doordat de onderneming opnieuw gebruikmaakte van de financieringsmogelijkheden op basis van de in-kind overeenkomst voor bepaalde diensten die wordt geboden door meerderheidsaandeelhouder UPC. Dit werd deels gecompenseerd door terugbetaling van uitstaande verplichtingen van wederverkopers. De bedragen die zijn opgenomen onder de in-kind overeenkomst met UPC in het eerste kwartaal van 2004, zijn verantwoord in het werkkapitaal van de onderneming totdat conversie plaatsvindt overeenkomstig de bepalingen van de in-kind overeenkomst .

Overig
Als gevolg van de ontwikkelingen in de onderwijssector heeft nl.tree besloten haar activiteiten te decentraliseren en als gevolg daarvan per einde 2004 haar operationele werkzaamheden te beëindigen. De scholen zullen in de toekomst worden bediend door de onderliggende providers, waaronder Priority Telecom. Priority Telecom bezit 41,8% van de aandelen in nl.tree.

David Chadwick, CEO van Priority Telecom heeft besloten zijn contract dat aan het eind van het jaar eindigt, niet te verlengen en gedurende het jaar naar de Verenigde Staten terug te keren. De Raad van Commissarissen is met het opvolgingsproces begonnen.

Vooruitzichten

De omzetdaling door de overstap van klanten naar kosteneffectievere netwerkoplossingen, het teruglopen van de omzet in de onderwijssector en de omzetrationalisatie zullen in de loop van het jaar de omzet blijven beïnvloeden, doordat de terugkerende omzet is gedaald met EUR 3 miljoen in het eerste kwartaal van 2004. De verdere toename van het aantal klanten in de publieke en private sector en de invoering van de nieuwe ISDNflex diensten zullen vanaf de tweede helft van dit jaar een positieve invloed hebben op de omzet.

Priority Telecom N.V.

Priority Telecom, gevestigd in Amsterdam, is een aanbieder van telecommunicatiediensten voor de zakelijke markt die zich voornamelijk concentreert op haar belangrijke stedelijke markten in Nederland, Oostenrijk en Noorwegen. Priority Telecom levert high speed internet toegang, private data netwerken, op maat gemaakte netwerkdiensten en spraakdiensten aan meer dan 9.500 zakelijke klanten. Priority Telecom richt zich met name op middelgrote en grote zakelijke klanten en stedelijke en nationale telecommunicatieaanbieders en maakt hierbij optimaal gebruik van haar fijnmazige stedelijke glasvezelnetwerk en haar ervaren lokale salesteams. Priority Telecom is genoteerd aan Euronext Amsterdam met het symbool "PRIOR". Nieuws en informatie is te vinden op www.prioritytelecom.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Citigate First Financial
Uneke Dekkers
Tel: 020 - 5754010

E-mail: investor.relations@prioritytelecom.com

Forward-looking statements
Dit persbericht bevat "verklaringen over de toekomst", waaronder verklaringen over plannen, toekomstige gebeurtenissen of prestaties en onderliggende aannames en andere verklaringen die geen opsomming van historische feiten zijn. Priority Telecom waarschuwt de lezer dat zo'n verklaring over de toekomst geen garanties bevat over toekomstige prestaties en bepaalde belangrijke factoren zouden in de toekomst de daadwerkelijke resultaten van Priority Telecom kunnen aantasten, en zouden ervoor kunnen zorgen dat de daadwerkelijke resultaten van Priority Telecom wezenlijk verschillen van de resultaten die in de verklaringen over de toekomst zijn geuit door of namens Priority Telecom. Priority Telecom heeft geen verplichtingen om de resultaten van zo'n vooruitzicht openbaar te maken als dit tot misvattingen leidt na de datum van deze openbaarmaking.

Bijgevoegd: tabellen

Voor de financiële informatie die opgenomen is in de navolgende tabellen, geldt dat dezelfde accounting principes zijn toegepast als bij de laatste jaarrekening.

De leningsfaciliteit liep af op 31 december 2003, met de verplichting tot terugbetaling vanaf het vierde kwartaal van 2004. De eigen-vermogenovereenkomst loopt af op 30 juni 2004.


---- --