Ingezonden persbericht

They Killed InterRail

actie gestart tegen het steeds duurder worden van InterRail

NEDERLAND, 20040513 -- InterRail wordt duurder en duurder. En dat niet alleen, het wordt ook steeds korter en korter. Er gaan zelfs geruchten dat ze InterRail willen laten doodbloeden. Dat kan natuurlijk niet gebeuren! Dus heeft WorldonRails.nl een actie gestart samen met wat Europese collegapagina's dat het zo niet langer kan! Maar liefst acht miljoen jongeren hebben Europa ontdekt via InterRail. Wij willen vechten voor de volgende acht miljoen! Let's give voice to the protest of Inter-Rail's people: they're killing Inter-Rail... will we stop them?


Samen met de Spaanse website www.inter-rail.org en de Italiaanse website www.inter-rail.it is de grootste Nederlandstalige InterRailpagina www.worldonrails.nl een actie gestart tegen de prijsverhogingen van InterRail. Vanaf 1 april jongst leden zijn niet alleen de prijzen verhoogd, maar ook het aantal mogelijkheden is danig ingekort! Ze willen het unieke karakter van InterRail vernietigen omdat de kaart niet meer rendabel is voor de 28 spoorwegmaatschappijen. In deze tabel zijn de veranderingen te zien.

PRIJZEN TOT 1 APRIL 2004
1 zone (12 dagen)t/m 25jaar: 182 ¤ 26+: 266 ¤
1 zone (22 dagen)t/m 25jaar: 219 ¤ 26+: 318 ¤
2 zones (1 maand)t/m 25jaar: 285 ¤ 26+: 402 ¤
3 zones (1 maand)t/m 25jaar: 329 ¤ 26+: 468 ¤
Global Pass (1 maand)t/m 25jaar: 389 ¤26+: 552 ¤

PRIJZEN VANAF 1 APRIL 2004
1 zone (16 dagen)t/m 25jaar: 210 ¤ 26+: 299 ¤
2 zones(22 dagen)t/m 25jaar: 286 ¤ 26+: 409 ¤
3 zones bestaat niet meer
Global Pass (1 maand)t/m 25jaar: 399 ¤26+: 559 ¤

Neem bijvoorbeeld de kaart van twee zones. Waar je vorig jaar nog een maand lang mocht reizen voor 285 euro, kan je nu voor nagenoeg dezelfde prijs maar liefst negen dagen minder door Europa trekken. En de ervaren InterRailers weten hoe lastig het is om twee zones in een maand te doen, laat staan in 22 dagen. Als je nu een maand lang wilt reizen moet je de duurste global pass nemen. Daarmee mag je in elke zone reizen, maar wie doet dat nou? Welke InterRailer gaat nou van Scandinavië, via Tsjechië naar Marokko?

We sommen even de grootste veranderingen op:

-De optie van 3 zones is compleet verdwenen
-In sommige gevallen mag je voor meer geld minder dagen reizen
-In andere gevallen is het weliswaar iets goedkoper geworden maar mag je heel wat minder dagen reizen.
-De keuzemogelijkheid hoeveel dagen je reist als je 1 zone neemt, is verdwenen
-Alleen bij de Global Pass kan je nog maar een volle maand reizen en ook die kaart is duurder geworden.

Het is niet alleen een probleem van dit jaar dat de prijzen omhoog gegaan zijn. Als we het vergelijken met de prijzen van 1999 bijvoorbeeld zien we een prijsstijging van bijna 50%, omgerekend per dag. Door deze prijsstijgingen verliest InterRail het doel uit het oog: jonge reizigers bekent maken met de verschillende culturen in Europa. Tuurlijk, de trend is dat je een paar honderd euro neerlegt voor een all-in vakantie in Salou, Kreta of Izmir. Voor dat soort toeristen inwisselbare plaatsen omdat ze alleen het strand, het hotel en het uitgaansleven zien. Maar lang niet voor iedereen is dit de droomvakantie. Nog steeds is InterRail heel populair onder jongeren. Nog steeds beleven deze mensen een wereldmaand, waarbij ze de ene dag bovenop de Eiffeltoren staan en de andere dag met wat Spaanse mensen in gesprek zijn over het nut van de stierenvechten in Pamplona. Maar hoelang nog?

Want, zoals de slogan van de actie is, 'they killed Interrail'. Langzamerhand kan je beter losse kaartjes gaan kopen en op die manier Europa ontdekken. Dit is echt bepaald niet efficiënt en ook geen goedkope oplossing. Wat moet je als student of scholier dan? Als dit zo doorgaat is het makkelijk te voorzien dat dit ticket dat 8 miljoen jongeren Europa liet ontdekken zal verdwijnen. En wie of wat neemt dan de taak over om ze aan de verschillende culturen te laten proeven. Of moet iedereen maar hetzelfde doen als de rest? De hotels in Salou zullen hoogtijdagen beleven. En niet door InterRailers die daar even een paar dagen uitrusten, van de vele indrukken die de reis op hen maakten. Want omdat het te duur is, kunnen zij niet de reis van hun dromen maken.

Waarom is het eigenlijk zo duur? De vliegtickets worden steeds goedkoper, de all-in vakantieopties steeds uitgebreider. In plaats van de concurrentie hiermee aan te gaan, besluiten de 28 spoorwegmaatschappijen die bij het InterRailconsortium zetten, dat de laatste dagen van InterRail wel geslagen zijn. Waarom anders de lengte van de reis inkorten? De studenten voor wie de kaart bedoeld is, hebben vaak tussen de tentamenperiode's in de zomervakantie alle tijd om een maand weg te gaan. Het zijn de werkende mensen die vaak maar 22 dagen vrij mogen krijgen van hun baas. Het gaat ons er vooral om dat het unieke karakter van InterRail wordt aangetast. Niet iedereen kan het meer betalen en het wordt steeds moeilijker om in een kort tijdsbestek toch alles te zien. Want vraag een willekeurig iemand die ooit op InterRail is geweest naar zijn ervaringen. Ogen beginnen te schitteren en je weet zeker dat er een half uur aan anekdotes op je af komen. Van conducteurs die paspoorten afpakten in Roemenië. Van het geweldige feest op de boot naar Italië met InterRailers uit alle mogelijke landen van Europa, onder de sterrenhemel. Of dat er in Florence vlak voor je ogen een drugsdealer werd gepakt. Van die keer dat je de trein naar Turijn miste en daarom maar besloot naar Barcelona te reizen. En waarom zou je dat willen verpesten?

Met deze actie willen wij de discussie aan gaan en een platform bieden aan iedereen die InterRail een warm hart toedraagt. InterRail mag niet zomaar zonder slag of stoot verdwijnen! Onze Italiaanse collega's van Viaggi e Libertà (reizen en vrijheid) hebben contact gehad met de managers van het InterRailconsortium. Zij willen wel even uitleggen waarom de prijzen omhoog gegaan zijn. Het ziet er naar uit dat er een goede discussie op gang kan komen. Want anders moeten we misschien maar een menselijke ketting maken, van backpackers. Een menselijke ketting in alle grote Europese stations. Want wij laten InterRail niet verpesten.

Let's give voice to the protest of Inter-Rail's people:
they're killing Inter-Rail... will we stop them?



Ingezonden persbericht