OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND
http://www.ou.nl

Open Universiteit Nederland: Flexibele hbo-opleiding leidt tot

Als het hoger beroepsonderwijs zijn onderwijs flexibeler organiseert, leidt dat tot een verhoging van het studietempo van studenten: ca 33% studeert af in 2,5 tot 4 jaar, terwijl bij de huidige organisatie afstuderen binnen de vier jaar nauwelijks mogelijk is. Bovendien kunnen de studenten studie en werk flexibel combineren, docenten hebben een meer gevarieerd takenpakket, het verschil tussen voltijd- en deeltijdopleidingen kan worden afgeschaft, en in het onderwijs kunnen echte projecten en werk een plaats krijgen.

Dat blijkt uit een simulatie met een nieuwe, flexibele organisatie van het hbo-onderwijs, uitgevoerd door drs Ad Schellekens van de Open Universiteit Nederland. Het organisatiemodel en de simulatie staan beschreven in zijn proefschrift Towards flexible programmes in higher professional education dat hij op vrijdag 14 mei in Heerlen zal verdedigen. Opleidingen in het hoger beroepsonderwijs zijn weinig flexibel. Door principes uit operations management en instructional design toe te passen is het mogelijk om de flexibiliteit aanzienlijk te vergroten. Schellekens heeft in twee gevalsstudies met gegevens van heo-faculteiten flexibele varianten voor de organisatie van hun opleidingen ontwikkeld. De gebruikelijke organisatie met studiejaren, onderwijsperioden, jaarklassen en lesroosters wordt daarbij praktisch helemaal losgelaten. De flexibele varianten heeft hij getest met behulp van simulatiesoftware. Dat leverde een nieuw organisatiemodel voor flexibel onderwijs op waarmee het mogelijk is om competentiegericht onderwijs vraaggestuurd te organiseren.

In het onderzoek zijn onderwijsmanagers en hogeronderwijsexperts ingeschakeld om het ontwikkelde organisatiemodel te beoordelen. Hun reacties waren positief. Ze zijn van mening dat het nieuwe flexibele model nadere aandacht verdient. Bovendien menen zij dat de bij de TU-Delft ontwikkelde simulatiesoftware een bruikbaar instrument is om te experimenteren met de organisatie van opleidingen.

Ad Schellekens is als onderwijstechnoloog verbonden aan het Onderwijstechnologisch expertisecentrum (OTEC) van de Open Universiteit Nederland. De openbare verdediging van het proefschrift vindt plaats op vrijdag 14 mei om 16.00 uur bij de Open Universiteit Nederland te Heerlen.