OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND
http://www.ou.nl
Open Universiteit Nederland: Flexibele hbo-opleiding leidt tot
Als het hoger beroepsonderwijs zijn onderwijs flexibeler organiseert,
leidt dat tot een verhoging van het studietempo van studenten: ca 33%
studeert af in 2,5 tot 4 jaar, terwijl bij de huidige organisatie
afstuderen binnen de vier jaar nauwelijks mogelijk is. Bovendien
kunnen de studenten studie en werk flexibel combineren, docenten
hebben een meer gevarieerd takenpakket, het verschil tussen voltijd-
en deeltijdopleidingen kan worden afgeschaft, en in het onderwijs
kunnen echte projecten en werk een plaats krijgen.
Dat blijkt uit een simulatie met een nieuwe, flexibele organisatie van
het hbo-onderwijs, uitgevoerd door drs Ad Schellekens van de Open
Universiteit Nederland. Het organisatiemodel en de simulatie staan
beschreven in zijn proefschrift Towards flexible programmes in higher
professional education dat hij op vrijdag 14 mei in Heerlen zal
verdedigen. Opleidingen in het hoger beroepsonderwijs zijn weinig
flexibel. Door principes uit operations management en instructional
design toe te passen is het mogelijk om de flexibiliteit aanzienlijk
te vergroten. Schellekens heeft in twee gevalsstudies met gegevens van
heo-faculteiten flexibele varianten voor de organisatie van hun
opleidingen ontwikkeld. De gebruikelijke organisatie met studiejaren,
onderwijsperioden, jaarklassen en lesroosters wordt daarbij praktisch
helemaal losgelaten. De flexibele varianten heeft hij getest met
behulp van simulatiesoftware. Dat leverde een nieuw organisatiemodel
voor flexibel onderwijs op waarmee het mogelijk is om
competentiegericht onderwijs vraaggestuurd te organiseren.
In het onderzoek zijn onderwijsmanagers en hogeronderwijsexperts
ingeschakeld om het ontwikkelde organisatiemodel te beoordelen. Hun
reacties waren positief. Ze zijn van mening dat het nieuwe flexibele
model nadere aandacht verdient. Bovendien menen zij dat de bij de
TU-Delft ontwikkelde simulatiesoftware een bruikbaar instrument is om
te experimenteren met de organisatie van opleidingen.
Ad Schellekens is als onderwijstechnoloog verbonden aan het
Onderwijstechnologisch expertisecentrum (OTEC) van de Open
Universiteit Nederland. De openbare verdediging van het proefschrift
vindt plaats op vrijdag 14 mei om 16.00 uur bij de Open Universiteit
Nederland te Heerlen.