Ingezonden persbericht


Persbericht

(14 mei 2004)

Enschede lanceert imagocampagne

Met 20 bij 13 meter is het megadoek aan het Dish hotel in Enschede het grootste reclamedoek ooit opgehangen aan een gebouw in Oost Nederland. De plaatsing van de megadoeken op markante gebouwen in het centrum luidt de campagne Kleur de Stad officieel in. De doeken met daarop Enschedeërs en de slogan Jij kleurt de stad moeten de Enschedeërs ervan bewust maken dat zíj het imago van de stad bepalen en dat Enschede een stad is om trots op te zijn.

De nieuwe imagocampagne die door communicatie-ontwerpbureau Axis Media-ontwerpers is ontwikkeld, richt zich vooral op de inwoners van de stad. Door Enschedeërs te laten meewerken in de campagne-uitingen moeten bewoners zich snel aangesproken voelen. Het creatieve concept achter de campagne is erop gericht meer bewoners, meer bezoekers en meer bedrijven naar Enschede te trekken. Kleur de stad speelt in op de creativiteit van de bewoners. Het moet ze inspireren en activeren. Dit laatste gebeurt o.a. met een uitgebreid activiteitenprogramma in en rondom het centrum. Het grootstedelijk karakter van Enschede en de diversiteit van de stad komt daarin naar voren. De inzet van niet alledaagse middelen als de megadoeken aan de prominente panden in het centrum, landelijke tv-promotie en de website kleurdestad.nl, moet zorgen voor een herkenbare, zichtbare en voelbare campagne waar de inwoners zelf deel van uitmaken. Enschede introduceert in de campagne de afzender en merknaam Stad Enschede die staat voor de Enschedese samenleving die bouwt aan haar positie als merk. Het is echter niet de gemeente Enschede die haar juridische recht claimt, maar de individuele kracht van de 150.000 inwoners die de kern is van dit merk.

De afgelopen jaren is 600 miljoen euro geïnvesteerd in woningen in het duurdere segment, hoogwaardige bedrijfsterreinen, bereikbaarheid en volledige vernieuwing van de binnenstad van Enschede. De campagne Kleur de stad moet ook de bekendheid hiervan vergroten en helpen deze investeringen te verzilveren. Daarnaast blijkt uit diverse onderzoeken dat de bekendheid van de stad veel te wensen over laat, terwijl Enschede alles heeft wat een grote stad moet hebben: een universiteit, de Bijenkorf, Holland Casino en grote evenementen als de Roze Zaterdag, het Kleurdestad-event en het WK Jeugdvoetbal.


- Einde persbericht -