Burgernet van start in de gemeente Nieuwegein

Utrecht 14-05-2004 - Nieuwsbericht district Lekstroom, 15.00 uur

NIEUWEGEIN - Op 14 mei 2004 gaat Burgernet van start in de gemeente Nieuwegein. Het systeem en de medewerkers zijn vanaf dan operationeel. Burgernet is een middel waarbij burgers actief kunnen meewerken aan hun eigen veiligheid in samenwerking met de politie.

Het politiekorps van de regio Utrecht is de eerste die met dit nieuwe middel gaat werken. De gemeente Nieuwegein fungeert als pilot-gemeente. Het project wordt een jaar lang intensief gemonitord op een aantal criteria. Belangrijkste zijn die op het gebied van aantal deelnemers, de techniek, de mate waarin de regionale meldkamer gebruikt maakt van Burgernet en de mate waarin deelnemers (zowel burgers als politie) tevreden zijn over de resultaten. Blijkt Burgernet succesvol, dan kunnen ook andere gemeenten en politieregios met Burgernet van start.

Samenwerking tussen politie en burgers

Burgers spelen een grote rol bij het bestrijden van criminaliteit. Nu al gebeurt 85 % van de aanhoudingen dankzij de meldingen en medewerking van burgers. Op basis van dit gegeven is enkele jaren geleden het idee ontstaan om deze samenwerking effectiever te laten verlopen en een netwerk van betrokken burgers te vormen, dat effectief kan worden ingezet op het moment dat dit ook echt nodig is. Het huidige kabinet heeft de aanpak van Burgernet opgenomen in het Landelijk Veiligheidsprogramma.

Pilot in politieregio Utrecht en Nieuwegein.

De politieregio Utrecht zag als innovatief korps grote kansen voor het initiatief. Ook de regios Rijnmond en Gelderland.(M staat voor?) waren enthousiast maar konden door omstandigheden niet meedoen aan deze eerste pilot. Binnen de regio bleek de gemeente Nieuwegein een goede gemeente: de stad is van een gemiddelde grootte en kent een gemiddeld aantal aangiftes. Bij de verdere uitwerking van het idee hebben de gemeente Nieuwegein en de politieregio Utrecht nauw samen gewerkt. Burgemeester Cor de Vos: Als gemeente Nieuwegein hebben we veiligheid hoog in het vaandel staan. We hechten veel waarde aan goede veiligheidsplannen en aan goede samenwerking met alle partijen die daarbij zijn betrokken, óók de burger. Burgernet is een eenvoudig systeem. Het enige wat aan deelnemers wordt gevraagd, is om alert te zijn en uit te kijken. De slogan van Burgernet spreekt me aan: Een echte held belt!

Deelnemers werven en houden

Op vrijdag of uiterlijk zaterdag- krijgen alle Nieuwegeinse burgers een oproep in de bus om mee te doen met Burgernet: een brief, een folder en een aanmeldingsformulier. Via advertenties, billboards en folders krijgt de campagne extra aandacht. Iedere inwoner boven de 18 jaar, die niet crimineel actief is en een vaste telefoon heeft, kan zich aanmelden. In het monitoringsplan staat als criterium voor een geslaagd project dat er drie maanden na de werving 400 adressen mee doen. Voor de contacten met de deelnemers heeft de politie twee medewerkers vrijgemaakt. Zij verwerken de aanmeldingen en wijzigingen, organiseren voorlichtingsavonden en geven nadere informatie. Ook hebben zij een rol in het gemotiveerd houden van de deelnemers, ook als zij onverhoopt enige tijd niet worden ingeschakeld. Omdat Burgernet een pilotproject betreft is op dit moment nog geen goede schatting te maken van het aantal keren dat Burgernet per week zal worden ingezet.

Bijlage: Hoe werkt Burgernet.

Hulp bij zoekacties

Het bundelen van de krachten van politie met die van de burgers, is de kerngedachte die ten grondslag ligt aan Burgernet. Burgernet is een telefonisch netwerk van bewoners en ondernemers. Zij worden door de politie gebeld wanneer deze een zoekactie gaat starten. Bijvoorbeeld naar een inbreker, een verdwaald kind of een zojuist gestolen voertuig. De Burgernet deelnemers ontvangen van de politiemeldkamer telefonisch een bericht om uit te kijken naar een duidelijk omschreven persoon of voertuig. Op het moment dat de deelnemers de gezochte persoon of het voertuig zien, bellen zij met een speciaal voor hun toegankelijk telefoonnummer naar de meldkamer. De politie kan hierdoor gerichter zoeken. Zo kan er bijvoorbeeld sneller een aanhouding verricht worden. Op deze manier geeft Burgernet burgers de mogelijkheid om op een veilige manier een concrete bijdrage te leveren aan de veiligheid in de eigen omgeving.

Hoe werkt het? Een voorbeeld

Stel, een inwoner van Nieuwegein ziet dat er tegenover zijn woning wordt ingebroken door een blonde man met een grijze broek en een rode trui. Hij belt 112 en meldt de plaats van inbraak en geeft ook de omschrijving van de inbreker. In de huidige situatie zal alleen de politie tot een zoekactie overgaan. Met Burgernet geeft de politiemeldkamer de omschrijving van de gezochte inbreker door middel van een soort telefonische mailbox door aan de deelnemers van Burgernet. Zij krijgen dan telefonisch het verzoek om uit te kijken naar degene die omschreven is (in dit voorbeeld een blonde man met een grijze broek en een rode trui). Zien zij deze persoon, dan kunnen zij een nummer bellen dat direct toegang geeft tot de politiemeldkamer. Op deze manier kan het spoor van de inbreker gevolgd worden aan de hand van de plaats waar deze het laatst gezien is. De meldkamer geeft deze laatste verblijfplaats(en) door, zodat de politiemensen op straat gerichter kunnen zoeken. Na afloop van de zoekactie krijgen alle voor die actie ingeschakelde Burgernet deelnemers een bericht van de afloop van de actie.