Burgernet van start in de gemeente Nieuwegein
Utrecht 14-05-2004 - Nieuwsbericht district Lekstroom, 15.00 uur
NIEUWEGEIN - Op 14 mei 2004 gaat Burgernet van start in de gemeente
Nieuwegein. Het systeem en de medewerkers zijn vanaf dan operationeel.
Burgernet is een middel waarbij burgers actief kunnen meewerken aan
hun eigen veiligheid in samenwerking met de politie.
Het politiekorps van de regio Utrecht is de eerste die met dit nieuwe
middel gaat werken. De gemeente Nieuwegein fungeert als
pilot-gemeente. Het project wordt een jaar lang intensief gemonitord
op een aantal criteria. Belangrijkste zijn die op het gebied van
aantal deelnemers, de techniek, de mate waarin de regionale meldkamer
gebruikt maakt van Burgernet en de mate waarin deelnemers (zowel
burgers als politie) tevreden zijn over de resultaten. Blijkt
Burgernet succesvol, dan kunnen ook andere gemeenten en politieregios
met Burgernet van start.
Samenwerking tussen politie en burgers
Burgers spelen een grote rol bij het bestrijden van criminaliteit. Nu
al gebeurt 85 % van de aanhoudingen dankzij de meldingen en
medewerking van burgers. Op basis van dit gegeven is enkele jaren
geleden het idee ontstaan om deze samenwerking effectiever te laten
verlopen en een netwerk van betrokken burgers te vormen, dat effectief
kan worden ingezet op het moment dat dit ook echt nodig is. Het
huidige kabinet heeft de aanpak van Burgernet opgenomen in het
Landelijk Veiligheidsprogramma.
Pilot in politieregio Utrecht en Nieuwegein.
De politieregio Utrecht zag als innovatief korps grote kansen voor het
initiatief. Ook de regios Rijnmond en Gelderland.(M staat voor?) waren
enthousiast maar konden door omstandigheden niet meedoen aan deze
eerste pilot. Binnen de regio bleek de gemeente Nieuwegein een goede
gemeente: de stad is van een gemiddelde grootte en kent een gemiddeld
aantal aangiftes. Bij de verdere uitwerking van het idee hebben de
gemeente Nieuwegein en de politieregio Utrecht nauw samen gewerkt.
Burgemeester Cor de Vos: Als gemeente Nieuwegein hebben we veiligheid
hoog in het vaandel staan. We hechten veel waarde aan goede
veiligheidsplannen en aan goede samenwerking met alle partijen die
daarbij zijn betrokken, óók de burger. Burgernet is een eenvoudig
systeem. Het enige wat aan deelnemers wordt gevraagd, is om alert te
zijn en uit te kijken. De slogan van Burgernet spreekt me aan: Een
echte held belt!
Deelnemers werven en houden
Op vrijdag of uiterlijk zaterdag- krijgen alle Nieuwegeinse burgers
een oproep in de bus om mee te doen met Burgernet: een brief, een
folder en een aanmeldingsformulier. Via advertenties, billboards en
folders krijgt de campagne extra aandacht. Iedere inwoner boven de 18
jaar, die niet crimineel actief is en een vaste telefoon heeft, kan
zich aanmelden. In het monitoringsplan staat als criterium voor een
geslaagd project dat er drie maanden na de werving 400 adressen mee
doen. Voor de contacten met de deelnemers heeft de politie twee
medewerkers vrijgemaakt. Zij verwerken de aanmeldingen en wijzigingen,
organiseren voorlichtingsavonden en geven nadere informatie. Ook
hebben zij een rol in het gemotiveerd houden van de deelnemers, ook
als zij onverhoopt enige tijd niet worden ingeschakeld. Omdat
Burgernet een pilotproject betreft is op dit moment nog geen goede
schatting te maken van het aantal keren dat Burgernet per week zal
worden ingezet.
Bijlage: Hoe werkt Burgernet.
Hulp bij zoekacties
Het bundelen van de krachten van politie met die van de burgers, is de
kerngedachte die ten grondslag ligt aan Burgernet. Burgernet is een
telefonisch netwerk van bewoners en ondernemers. Zij worden door de
politie gebeld wanneer deze een zoekactie gaat starten. Bijvoorbeeld
naar een inbreker, een verdwaald kind of een zojuist gestolen
voertuig. De Burgernet deelnemers ontvangen van de politiemeldkamer
telefonisch een bericht om uit te kijken naar een duidelijk omschreven
persoon of voertuig. Op het moment dat de deelnemers de gezochte
persoon of het voertuig zien, bellen zij met een speciaal voor hun
toegankelijk telefoonnummer naar de meldkamer. De politie kan hierdoor
gerichter zoeken. Zo kan er bijvoorbeeld sneller een aanhouding
verricht worden. Op deze manier geeft Burgernet burgers de
mogelijkheid om op een veilige manier een concrete bijdrage te leveren
aan de veiligheid in de eigen omgeving.
Hoe werkt het? Een voorbeeld
Stel, een inwoner van Nieuwegein ziet dat er tegenover zijn woning
wordt ingebroken door een blonde man met een grijze broek en een rode
trui. Hij belt 112 en meldt de plaats van inbraak en geeft ook de
omschrijving van de inbreker. In de huidige situatie zal alleen de
politie tot een zoekactie overgaan. Met Burgernet geeft de
politiemeldkamer de omschrijving van de gezochte inbreker door middel
van een soort telefonische mailbox door aan de deelnemers van
Burgernet. Zij krijgen dan telefonisch het verzoek om uit te kijken
naar degene die omschreven is (in dit voorbeeld een blonde man met een
grijze broek en een rode trui). Zien zij deze persoon, dan kunnen zij
een nummer bellen dat direct toegang geeft tot de politiemeldkamer. Op
deze manier kan het spoor van de inbreker gevolgd worden aan de hand
van de plaats waar deze het laatst gezien is. De meldkamer geeft deze
laatste verblijfplaats(en) door, zodat de politiemensen op straat
gerichter kunnen zoeken. Na afloop van de zoekactie krijgen alle voor
die actie ingeschakelde Burgernet deelnemers een bericht van de afloop
van de actie.