Wilt u iets doen om de werkgelegenheid bij ABN AMRO aan de kaak te
stellen?
14-05-2004
Wilt u iets doen om te proberen de werkgelegenheid bij ABN AMRO te
behouden? Laat ons weten of die ook uw zorg is door massaal mee te
doen aan verzet tegen het massaal verdwijnen van banen. De start
daarvan ligt in een briefkaartenactie. Uw steun helpt
ondernemingsraden en bonden en uzelf in het verzet tegen verder
verlies van werkgelegenheid bij ABN AMRO.
Geef gehoor aan deze oproep!
Onzekerheid houdt niet op
Het houdt niet op: interne verschuivingen, outsourcing en offshoring.
Twee credos van ABN AMRO lijken eeuwigheidswaarde te krijgen:
kostenbeheersing/beperking en klanttevredenheid en dat in weer een
nieuw jaar met een aanstaande miljardenwinst! Nog voordat van de ene
reorganisatie de effecten zijn afgewacht, staat ABN AMRO alweer met de
volgende te dringen: centralisatie Hypotheekadministratie is
nauwelijks afgewikkeld, of Hypotheekadministratie zou naar Stater
moeten. De effecten van Tops richting EDS hebben zich noch niet
bewezen of de hele ICT gaat op de helling naar buiten(land). Door deze
en andere reorganisaties zijn de afgelopen jaren al duizenden
arbeidsplaatsen binnen de bank verloren gegaan. En ABN AMRO loopt
voorop in vergelijk met de andere Nederlandse banken; of het nu gaat
om outsourcing of offshoring: ABN AMRO loopt bij andere banken uit de
pas, zowel qua snelheid, als qua omvang en gevolgen.
Outsourcing en offshoring
Heeft outsourcing nog als effect dat werkgelegenheid in Nederland
behouden blijft: op termijn gaan de arbeidsvoorwaarden van de
betrokken medewerkers er wel op achteruit. En offshoring heeft nog
extra tot gevolg, dat werkgelegenheid het land uit gaat; voor die
verloren arbeidsplaatsen zien we niets terug. Erger nog: de offshoring
van ICT-functies doet bovendien afbreuk aan de politieke en
maatschappelijke noodzaak om van Nederland nog meer een kennisland te
maken! Dat strookt niet met de maatschappelijke verantwoordelijkheid
die deze bank, en de hele sector, heeft. Daaronder rekenen we ook:
verantwoordelijkheid voor kwalitatieve en kwantitatieve
werkgelegenheid.
En of die klanttevredenheid ermee is gediend, is nog maar de vraag!
Wij zijn er van overtuigd dat de beste basis voor klanttevredenheid
ligt in het eigen personeel, dat ervaring heeft, contacten weet op te
bouwen, uit te breiden en uit te nutten.
Ontwikkeling van arbeidsvoorwaarden
Na de eerste eigen ABN AMRO CAO, waarmee de bank zich positief wenste
te profileren op een krappe arbeidsmarkt, houdt ABN AMRO in de jaren
daarna de bonden alleen nog maar voor dat de CAO 20 % te duur is in
vergelijk met "de" benchmark. De voorstellenbrieven van de bank kennen
nog maar één boodschap: bezuinigen en minderen op een "te rijk"
pakket. Dan gaat het over pensioenen, veertiende maand en winstdeling
en nog veel meer. En dat in jaren dat de top van de Bank tot de
best beloonden van Nederland behoort! Sociale partners op landelijk
niveau pogen samen met de Overheid afspraken te maken op het punt van
WAO, prepensioen, VUT, levensloop en inkomen. Voor de jaren 2004 en
2005 zouden werknemers dan "pas op de plaats" maken in hun
inkomensontwikkeling;er zal minder beslag gelegd worden op collectieve
middelen en werkgevers zullen besparen op hun personeelskosten.
Werknemers zouden dan mogen verwachten dat dit soort voorzieningen
tenminste een tijd kunnen overleven.
CAO 2004-2005
Loonmatiging van vakbondskant, bereidheid van leden om wat te doen aan
pensioenkosten. Ter behoud van de concurrentiepositie van Nederlandse
ondernemingen én behoud van werkgelegenheid in deze slechte tijden...
Tijd dus om er ook bij ABN AMRO de beloofde tegenprestatie voor terug
te vragen: rust op het front en pas op de plaats! Niet ontkend kan
worden dat de personeelslasten, mede veroorzaakt door de CAO, een
element vormen in alle discussies die gevoerd worden over het bedrijf,
zijn omvang, de verhoudingen tussen business units, tussen "Nederland"
en "buitenland". Maar ook management en beleid spelen daarin een rol,
net zo goed als efficiency en klanttevre-denheid. In het zwartepieten
over de vraag welke oorzaken tot welke gevolgen leiden, willen we
daarom serieus nadenken en onze verantwoordelijkheid nemen in de
ontwikkeling van de personeelskosten. Alleen als de bank bereid is om
zijn verantwoordelijkheid te nemen in het garanderen van kwantitatieve
en kwalitatieve werkgelegenheid.
Help het dilemma oplossen
Elk jaar opnieuw pogen we de CAO weer een stukje beter te maken, en
met regelmaat maken we met uw werkgever afspraken over de opvang van
sociale aspecten, die het gevolg zijn van reorganisaties. We zitten in
een cirkel, waarbij de uitkomst steeds meer lijkt op: steeds betere
regelingen voor steeds minder mensen. We vinden dat we nu moeten
kiezen of delen: op deze weg doorgaan, of, gelegiti-meerd door velen
van u - voor een ander beleid knokken.
Samenvattend
Zoals we nog maar een paar jaar geleden, bij de totstandkoming van het
Sociaal Statuut al hebben aangegeven: het personeel van de bank is
ambitieus: tot veel in staat en tot veel bereid. Maar die ambitieuze
instelling moet naar ons idee wel geborgd worden door een veilige
omgeving. Je elke dag nerveus moeten maken om je baan of over de
bedragen op je loonstrook helpt daar niet aan mee. Rust dus én
erkenning en waardering. Niet het gevoel elke dag ingeruild te kunnen
worden tegen een ander, van buiten of in het buitenland, die
"goedkoper" doet wat van jou verwacht wordt. De afgelopen jaren eist
de bank alleen maar "inleveren" van zijn medewerkers, zonder er wat
tegenover te stellen.
Laat ons weten of werkgelegenheid bij ABNAMRO uw zorg is. Als dat zo
is, geef dan nu een signaal af.
Stuur deze briefkaart aan ons terug, maar verspreid hem ook onder
zoveel mogelijk collegas en vraag hen hetzelfde te doen. Bijgaand
treft u hem als apart attachment aan. Vul hem in en stuur hem via de
mail of het aangegeven postbus- of faxnummer in de voettekst terug aan
de bond waarvan u lid bent.
Bent u geen lid? Gebruik dan de volgende mailadressen:
fnv.bondgenoten@nl.abnamro.com of
abnamro@unie.nl of
cnvdienstenbond@cnvdibo.nl
Bent u wel lid? Gebruik dan voor:
FNV Bondgenoten: ellepeel@bg.fnv.nl faxnr (020)5856215;
De Unie: abnamro@unie.nl faxnr: (0345)851728;
CNV Dienstenbond: e.langeweg@cnvdibo.nl faxnr: (023)5650150;
BBV: bbv@bbv-vkbv.nl, faxnr: (0346)552160
Stuur uw reactie in voor 27 mei a.s. De vakbonden zullen na die datum
de briefkaarten aanbieden aan de Raad van Bestuur.
Dienstenbond CNV