ZWITSERLEVEN
Jaarcijfers Zwitserleven
Zwitserleven realiseert groei en verdubbeling van de winst in 2003
Amstelveen 14 mei 2004.
Zwitserleven realiseerde in 2003 een aanzienlijke premiegroei van ruim
60% tot 1,6 miljard euro. Ook zag de verzekeraar haar nettowinst ruim
verdubbelen van 15 miljoen euro tot 36 miljoen euro.
De operationele kosten namen het afgelopen jaar af met 2 miljoen
euro, terwijl de solvabiliteit onverminderd goed bleef. Deze steeg van
207% tot 228%, waarmee deze twee keer zo hoog is als wettelijk
vereist.
Het premie-inkomen steeg van 991 miljoen euro naar 1,6 miljard euro.
De overname van de portefeuille van het HBG ondernemingspensioenfonds,
die verantwoordelijk was voor een eenmalige premiestorting van 571
miljoen euro, was een belangrijke factor in deze stijging.
Exclusief het HBG contract groeide het premie-inkomen met 3,5%. Deze
groei werd in het bijzonder gerealiseerd door nieuwe productie binnen
het collectieve bedrijf. Daarmee werd de lichte daling van het
premie-inkomen in het individuele bedrijf ruimschoots gecompenseerd.
Positief beleggingsresultaat
De beleggingsinkomsten voor eigen rekening namen fors toe van 178
miljoen euro tot 333 miljoen euro. Hiervoor was vooral een sterke
afname van de gerealiseerde beleggingsverliezen verantwoordelijk. In
2002 leed Zwitserleven nog een koersverlies van 126 miljoen euro als
gevolg van de volledige afstoting van de aandelenportefeuille. Dit
soort verliezen bleven in 2003 uit. De reguliere opbrengsten uit
beleggingen stegen met 10% als gevolg van hogere rentebaten uit de
obligatie- en hyptohekenportefeuille.
De operationele kosten namen in 2003 met 2 miljoen euro af. De totale
bedrijfskosten namen echter met 20% toe tot 137 miljoen euro, een
stijging die vooral voor rekening kwam van enkele incicentele posten
zoals een extra storting in het eigen pensioenfonds.
Het aantal medewerkers nam het afgelopen jaar af van 761 naar 729.
Resultatendeling voor polishouders
De combinatie van een stijging van premie-inkomen en
beleggingsinkomsten en kostenbeheersing leidde in 2003 tot een ruime
verdubbeling van de nettowinst tot 36 miljoen euro. Daarnaast kon
Zwitserleven aan de polishouders het afgelopen jaar een
resultatendeling laten zien van 86 miljoen euro.
Verbetering solvabiliteitspositie
De solvabiliteit van Zwitserleven blijft onverminderd goed. In het
afgelopen jaar verbeterde de solvabiliteitspositie van 207% tot 228%.
Dit betekent dat de aanwezige solvabiliteit van Zwitserleven ruim
tweemaal zo groot is als wettelijk vereist.
Pensioen individueel
Het marktaandeel van Zwitserleven op de Nederlandse individuele markt
ligt ongeveer op 3%. De nieuwe productie steeg in 2003 met 12% tot 189
miljoen euro. Het vernieuwde Privé Pensioen van de Zaak heeft hier een
belangrijke bijdrage aan geleverd. Daarnaast zorgt het sterk verbeterd
primair voor extra nieuwe productie.
Pensioen collectief
Het collectieve bedrijf richt zich op het aanbieden van
bedrijfspensioenen. Het stijgende aandeel van Zwitserleven op de
Nederlandse markt ligt op ongeveer 7%. Exclusief de overname van het
belegd vermogen van het HBG Pensioenfonds 571 miljoen euro)
verdubbelde de nieuwe productie van 37 miljoen euro tot 75 miljoen
euro.
Hypotheken
2003 was een zeer succesvol jaar op het gebied van hyptoheken, met een
stijging van 35%. Hiermee heeft Zwiserleven voor 1,2 miljard euro aan
hypotheken afgesloten. Een erkenning voor de goede producten en de
kwaliteit van Zwitserlevens dienstverlening en ondersteuning op dit
gebied,
Vermogensbeheer
Vermogensbeheer is een relatief nieuwe activiteit binnen Zwitserleven.
Hiermee richten we ons op het leveren van effectendiensten en
vermogensbeheerdiensten aan particulieren. In 2003 besloot
Zwitserleven deze effectendiensten zelf aan te bieden en werd een
nieuwe juridische entiteit opgericht, Zwitserleven Vermogensbeheer NV.
Het totaalbedrag aan vermogen onder bewaring bedroeg eind vorig jaar
102 miljoen euro.
Vooruitzichten
Ondanks een voortdurende onzekerheid over het pensioengebouw en de
daarbij behorende terughoudendheid van de consumentheb ik vertrouwen
in het jaar 2004, stelt Marco Keim, algemeen directeur van
Zwitserleven. De consument zal zich steeds meer bewust gaan worden van
de eigen verantwoordelijkheid in de pensioenopbouw. Als
consumentenmerk bij uitstek, verwachten we onze positie in de markt
door goede voorlichting en een transparant productaanbod te kunnen
versterken.
Zwitserleven spreekt daarom de verwachting uit dat het jaar 2004 zal
worden afgesloten met een hogere nettowinst.