ZWITSERLEVEN

Jaarcijfers Zwitserleven

Zwitserleven realiseert groei en verdubbeling van de winst in 2003

Amstelveen 14 mei 2004.
Zwitserleven realiseerde in 2003 een aanzienlijke premiegroei van ruim 60% tot 1,6 miljard euro. Ook zag de verzekeraar haar nettowinst ruim verdubbelen van 15 miljoen euro tot 36 miljoen euro. De operationele kosten namen het afgelopen jaar af met 2 miljoen euro, terwijl de solvabiliteit onverminderd goed bleef. Deze steeg van 207% tot 228%, waarmee deze twee keer zo hoog is als wettelijk vereist.

Het premie-inkomen steeg van 991 miljoen euro naar 1,6 miljard euro. De overname van de portefeuille van het HBG ondernemingspensioenfonds, die verantwoordelijk was voor een eenmalige premiestorting van 571 miljoen euro, was een belangrijke factor in deze stijging. Exclusief het HBG contract groeide het premie-inkomen met 3,5%. Deze groei werd in het bijzonder gerealiseerd door nieuwe productie binnen het collectieve bedrijf. Daarmee werd de lichte daling van het premie-inkomen in het individuele bedrijf ruimschoots gecompenseerd.

Positief beleggingsresultaat
De beleggingsinkomsten voor eigen rekening namen fors toe van 178 miljoen euro tot 333 miljoen euro. Hiervoor was vooral een sterke afname van de gerealiseerde beleggingsverliezen verantwoordelijk. In 2002 leed Zwitserleven nog een koersverlies van 126 miljoen euro als gevolg van de volledige afstoting van de aandelenportefeuille. Dit soort verliezen bleven in 2003 uit. De reguliere opbrengsten uit beleggingen stegen met 10% als gevolg van hogere rentebaten uit de obligatie- en hyptohekenportefeuille.

De operationele kosten namen in 2003 met 2 miljoen euro af. De totale bedrijfskosten namen echter met 20% toe tot 137 miljoen euro, een stijging die vooral voor rekening kwam van enkele incicentele posten zoals een extra storting in het eigen pensioenfonds. Het aantal medewerkers nam het afgelopen jaar af van 761 naar 729.

Resultatendeling voor polishouders
De combinatie van een stijging van premie-inkomen en beleggingsinkomsten en kostenbeheersing leidde in 2003 tot een ruime verdubbeling van de nettowinst tot 36 miljoen euro. Daarnaast kon Zwitserleven aan de polishouders het afgelopen jaar een resultatendeling laten zien van 86 miljoen euro.

Verbetering solvabiliteitspositie
De solvabiliteit van Zwitserleven blijft onverminderd goed. In het afgelopen jaar verbeterde de solvabiliteitspositie van 207% tot 228%. Dit betekent dat de aanwezige solvabiliteit van Zwitserleven ruim tweemaal zo groot is als wettelijk vereist.

Pensioen individueel
Het marktaandeel van Zwitserleven op de Nederlandse individuele markt ligt ongeveer op 3%. De nieuwe productie steeg in 2003 met 12% tot 189 miljoen euro. Het vernieuwde Privé Pensioen van de Zaak heeft hier een belangrijke bijdrage aan geleverd. Daarnaast zorgt het sterk verbeterd primair voor extra nieuwe productie.

Pensioen collectief
Het collectieve bedrijf richt zich op het aanbieden van bedrijfspensioenen. Het stijgende aandeel van Zwitserleven op de Nederlandse markt ligt op ongeveer 7%. Exclusief de overname van het belegd vermogen van het HBG Pensioenfonds 571 miljoen euro) verdubbelde de nieuwe productie van 37 miljoen euro tot 75 miljoen euro.

Hypotheken
2003 was een zeer succesvol jaar op het gebied van hyptoheken, met een stijging van 35%. Hiermee heeft Zwiserleven voor 1,2 miljard euro aan hypotheken afgesloten. Een erkenning voor de goede producten en de kwaliteit van Zwitserlevens dienstverlening en ondersteuning op dit gebied,

Vermogensbeheer
Vermogensbeheer is een relatief nieuwe activiteit binnen Zwitserleven. Hiermee richten we ons op het leveren van effectendiensten en vermogensbeheerdiensten aan particulieren. In 2003 besloot Zwitserleven deze effectendiensten zelf aan te bieden en werd een nieuwe juridische entiteit opgericht, Zwitserleven Vermogensbeheer NV. Het totaalbedrag aan vermogen onder bewaring bedroeg eind vorig jaar 102 miljoen euro.

Vooruitzichten
Ondanks een voortdurende onzekerheid over het pensioengebouw en de daarbij behorende terughoudendheid van de consumentheb ik vertrouwen in het jaar 2004, stelt Marco Keim, algemeen directeur van Zwitserleven. De consument zal zich steeds meer bewust gaan worden van de eigen verantwoordelijkheid in de pensioenopbouw. Als consumentenmerk bij uitstek, verwachten we onze positie in de markt door goede voorlichting en een transparant productaanbod te kunnen versterken.
Zwitserleven spreekt daarom de verwachting uit dat het jaar 2004 zal worden afgesloten met een hogere nettowinst.