AutoRai

14-5-2004

Nettowinst Toyota Motor Corporation stijgt met 54,8 procent

Toyota Motor Corporation (TMC) maakte deze week de resultaten bekend van het Japanse fiscale boekjaar, dat eindigde op 31 maart 2004. De nettowinst van TMC steeg het afgelopen boekjaar met 54,8 procent, hetgeen een recordwinst is.

De verkoopresultaten van Toyota stegen in het afgelopen jaar in alle afzetmarkten tot 6,71 miljoen autos. TMC verwacht tot het eind van het komende fiscale jaar, op 31 maart 2005, 7,02 miljoen autos te zullen verkopen.

De geconsolideerde netto-omzet over de periode van twaalf maanden die eindigde op 31 maart 2004, nam met 11,6 procent toe tot 17,29 biljoen yen (130 miljard euro). Het bedrijfsresultaat bereikte een nieuw hoogtepunt met 1,66 biljoen yen (12,48 miljard euro), een toename van 395,2 miljard yen (2,97 miljard euro) of 31,1 procent in vergelijking met het voorgaande fiscale jaar. De nettowinst steeg tot 1,16 biljoen yen (8,72 miljard euro), een toename van 54,8 procent. De geconsolideerde financiële resultaten worden gerapporteerd in overeenstemming met de in de Verenigde Staten algemeen geaccepteerde waarderingsgrondslagen (U.S. GAAP).

Positieve bijdragen
Belangrijke positieve bijdragen aan het bedrijfsresultaat komen onder meer van verbeterde marketinginspanningen en kostenbesparingen. Dergelijke bijdragen compenseren de negatieve gevolgen van de schommelingen in de wisselkoersen en een toename van de arbeidskosten en andere kosten.

Productiecapaciteit volledig benut
In een commentaar op deze resultaten zegt Fujio Cho, president van TMC: De verkoopresultaten van Toyota stegen in het afgelopen fiscale jaar in alle afzetmarkten tot 6,71 miljoen autos. Als gevolg hiervan draaide onze productie op volle capaciteit, wat leidde tot een hogere winst bij onze dochterondernemingen. In totaal is de winst van onze dochterondernemingen de afgelopen vijf jaar bijna 300 procent gestegen. Het is duidelijk dat wij profiteren van onze inspanningen om onze overzeese activiteiten te versterken en een wereldwijd business model te creëren dat beter weerstand biedt tegen marktschommelingen en de risicos van wisselkoersschommelingen.

Europese verkooptoename: 122.000 autos
In Europa steeg de totale verkoop, vooral dankzij de nieuwe Avensis en andere populaire modellen zoals de Yaris en Corolla, tot 898.000 stuks, 122.000 meer dan een jaar daarvoor.
Ook in Japan droeg de vraag naar nieuwe modellen meer bij aan de hogere verkoopaantallen dan het jaar daarvoor, ondanks de moeilijke marktomstandigheden. Het marktaandeel van Toyota in Japan (exclusief minis) bedraagt op 31 maart 2004 42,9 procent, hetgeen 0,6 procent hoger is dan een jaar daarvoor.
De verkopen in Noord-Amerika bereikten een totaal van 2,1 miljoen, een toename van 121.000 autos. Dit is vooral te danken aan de grote populariteit van modellen zoals de Toyota Corolla, de Toyota Sienna en de Lexus RX330.
De verkopen in andere delen van de wereld, inclusief Azië, het Midden-Oosten en Oceanië verbeterde tot een totaal van 1,41 miljoen, een toename van 277.000 autos. Met name in Azië is de toename van de verkopen groter dan het algemene herstel sinds de economische crisis.