Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

15-5-2004; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix de France, circuit Le Mans

GP-LEERSCHOOL ZAT EVEN TEGEN TIJDENS 2E KWALIFICATIE RAYMOND SDCHOUTEN (33E)

JAKUB SMRZ (18E) ZIET MOGELIJKHEDEN DOOR KLEINE VERSCHILLEN

Stond hij vrijdag na de eerste trainingsdag van de GP van Le Mans nog vol trots op een prachtige 27e tijd, en snoepte hij tijdens de 2e vrije training op zaterdagmorgen nog eens 0,5 seconde van zijn tijd af. Tijdens de beslissende 2e kwalificatietraining kreeg de jonge Brabander een kleine tegenslag te verwerken. "Ik reed met een te hard bandencompound, maar dacht dat het beter zou moeten zijn. Het oogde fiks warmer, maar de band bood te weinig grip en daardoor was de veringafstelling ook ineens niet meer wat het zijn moest. Eigenlijk had ik heel simpel de pitbox in moeten komen en weer een zachter type rubber laten monteren, want dan had ik zeker onder mijn tijd van vanmorgen gedoken en ruim bij de eerste 30 gestaan, net als gisteren. Ik bleef doorrijden en kelderde van de 27e naar de 33e startplaats. Da's even flink balen, maar ik weet waar het aan ligt", redeneert Schouten, die aanvult. "Liever vandaag tijdens de trainingen, dan morgen tijdens de race". In de 250cc klasse reed zijn Tsjechische teamgenoot naar een 18e startplaats, dezelfde startplaats als hij twee weken geleden in Jerez wist te bemachtigen.

Dat alles moet kloppen in de 'slechts' 30 minuten kwalificatietraining die de 125cc klasse ter beschikking heeft (de 250cc klasse heeft 45 minuten en de MotoGP 60 minuten voor hun kwalificatie training) wist Raymond Schouten al, maar dit was even slikken. "Ik gunde mezelf eigenlijk geen tijd om banden te wisselen. Ik had er vertrouwen in dat de banden beter zouden zijn dan het zachtere compound wat ik 's morgens gebruikte toen het aanzienlijk koeler was. Daar heb ik weel een hoop van geleerd, want met deze rubbersamenstelling kon ik gewoon niet sneller, hoe hard ik er ook aan trok. Het is zonde van die twee startrijen die ik nu verder naar achteren sta. Morgen moet ik het dus hebben van een goede start en direct een paar plaatsen winst pakken. De baan leent zich daar wel voor, hoewel ik niet in het gedrang voor de eerste chicane aan de binnenkant moet zitten. Na een goede eerste ronde moet ik met de groep mee kunnen komen, want de tijden staan allemaal dicht bij elkaar. En dan... uitrijden!”

Eigenlijk had Jakub Smrz gehoopt dat hij een startrij zou opklimmen tijdens de 2e trainingsdag, maar het bleef nagenoeg gelijk met nu een 18e (vrijdag 17e) positie. De 21-jarige Tsjech reed zowel in de vrije als ook de 2e tijdtraining sneller dan op vrijdag, maar boekte in iedere training 0,2 seconden tijdwinst. "Dat was eigenlijk iets te kort, in ieder geval minder dan waarop ik gehoopt had. "De concurrentie zit natuurlijk ook niet stil, maar vanmorgen reed ik de 15e tijd en dat is waar ik op rekende, zelfs iets méér. Maar uit de de-briefing met Hans Spaan kwam naar voren dat we de 4e versnelling nog iets kunnen aanpassen omdat die in enkele snellere bochten niet goed uitkwam. Maar iok reed hele constante rondetijden en draaide mijn snelste tijd alleen. Aan het einde van de training pikte ik bij Nieto aan, maar dat deden er meer en toen werd het te druk. We reden elkaar eerder in de weg dan dat we elkaar een slipstream konden bezorgen. Maar ik ben niet ontevreden. De Dunlop's voldoen goed, ook met de iets hogere temperaturen van vandaag. Met een goede start moet ik een eind richting en wellicht in de punten kunnen komen, want het staat allemaal heel erg dicht bij elkaar, want er staan tien rijders (de nummer 8 t/m 18) in dezelfde seconde voor me, dus dat wordt vechten...", besluit 'Kuba’.

In de MotoGP-klasse was Spanjaard Sete Gibernau op de 2e trainingsdag zowel in de vrije als de beslissende tijdtraining de snelste. Hij dook op het nieuwe asfalt nog eens een halve seconde onder het trainingsrecord dat Honda merkgenoot Edwards vrijdag zette. Zijn landgenoot Carlos Checa verrast op de Yamaha met een 2e plaats. De eerste startrij wordt gecompleteerd met Max Biaggi en Valentino Rossi.

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Merk

Team

Kwal. Tijd

1

A. DOVIZIOSO

ITA

HONDA

Kopron Team Scot

1'42.608

2

J. LORENZO

SPA

DERBI

Caja Madrid Derbi Racing

1.42,990

3

H. BARBERA

SPA

APRILIA

Seedorf Racing

1'43.086

4

R. LOCATELLI

ITA

APRILIA

Safilo Carrera - LCR

1'43.190

5

M. GIANSANTI

ITA

APRILIA

Matteoni Racing

1'43.282

6

S. JENKNER

GER

APRILIA

Rauch Bravo

1'43.324

7

Y. UI

JPN

APRILIA

Abruzzo Racing Team

1'43.379

8

M. DI MEGLIO

FRA

APRILIA

Globet.com Racing

1'43.421

9

M. SIMONCELLI

ITA

APRILIA

Rauch Bravo

1'43.441

10

P. NIETO

SPA

APRILIA

Master - Repsol Team 125cc

1'43.458

11

A. BAUTISTA

SPA

APRILIA

Seedorf Racing

1'43.515

12

S. CORSI

ITA

HONDA

Kopron Team Scot

1.43,956

13

C. STONER

AUS

KTM

Red Bull KTM

1.43,975

14

T. LUTHI

SWI

HONDA

Elit Grand Prix

1'44.194

15

G. BORSOI

ITA

APRILIA

Globet.com Racing

1'44.261

16

S. PERUGINI

ITA

GILERA

Metis Gilera Racing Team

1'44.324

17

M. PASINI

ITA

APRILIA

Safilo Carrera - LCR

1.44,342

18

J. SIMON

SPA

HONDA

Angaia Racing

1'44.364

19

F. LAI

ITA

GILERA

Metis Gilera Racing Team

1'44.435

20

M. KALLIO

FIN

KTM

Red Bull KTM

1.44,652

21

L. PESEK

CZE

HONDA

Ajo Motorsport

1'44.877

22

G. TALMACSI

HUN

MALAGUTI

Semprucci Malaguti

1'44.977

23

A. BALLERINI

ITA

APRILIA

Sterilgarda Racing

1.45,067

24

G. PELLINO

ITA

APRILIA

Abruzzo Racing Team

1'45.087

25

I. TOTH

HUN

APRILIA

Team Hungary

1'45.158

26

D. GIUSEPPETTI

GER

HONDA

Elit Grand Prix

1'45.189

27

S. GADEA

SPA

APRILIA

Master - Repsol Team 125cc

1'45.492

28

R. HARMS

DAN

HONDA

Ajo Motorsport

1.45,553

29

M. MANNA

ITA

MALAGUTI

Semprucci Malaguti

1'45.625

30

V. KALLIO

FIN

APRILIA

Team Hungary

1'45.726

31

A. RODRIGUEZ

SPA

DERBI

Caja Madrid Derbi Racing

1'46.134

32

G. FRĂ–HLICH

GER

HONDA

ADAC Honda Team

1'46.181

33

R. SCHOUTEN

NED

HONDA

Akuna-Sent Waninge Molenaar Racing

1.46,282

34

J. MIRALLES

SPA

APRILIA

MIR Racing

1'46.366

35

J. CARCHANO

SPA

APRILIA

Matteoni Racing

1'46.559

36

A. MASBOU

FRA

HONDA

Equipe de France Espoir

1'47.004

37

M. ANGELONI

ITA

HONDA

Angaia Racing

1'47.304

38

Y. DESCHAMPS

FRA

HONDA

TVX Racing

1'48.700

39

M. GINES

FRA

HONDA

Big Store RMS

1'49.152

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Merk

Team

Kwal. Tijd

1

D. PEDROSA

SPA

HONDA

Telefonica Movistar Honda

1'37.123

2

R. DE PUNIET

FRA

APRILIA

Safilo Carrera - LCR

1'37.407

3

S. PORTO

ARG

APRILIA

Repsol - Aspar Team

1'37.436

4

M. POGGIALI

RSM

APRILIA

MS ApriliaTeam

1'38.007

5

T. ELIAS

SPA

HONDA

Fortuna Honda

1'38.536

6

F. BATTAINI

ITA

APRILIA

Campetella Racing

1'38.674

7

F. NIETO

SPA

APRILIA

Repsol - Aspar Team

1'38.903

8

R. ROLFO

ITA

HONDA

Fortuna Honda

1'39.085

9

H. AOYAMA

JPN

HONDA

Telefonica Movistar Honda

1'39.088

10

A. DE ANGELIS

RSM

APRILIA

Aprilia Racing

1'39.151

11

S. GUINTOLI

FRA

APRILIA

Campetella Racing

1'39.163

12

A. WEST

AUS

APRILIA

Freesoul Abruzzo Racing

1'39.314

13

A. DEBON

SPA

HONDA

Wurth Honda BQR

1'39.360

14

E. BATAILLE

FRA

HONDA

Wurth Honda BQR

1'39.516

15

H. FAUBEL

SPA

APRILIA

Grefusa - Aspar Team

1'39.775

16

J. OLIVE

SPA

APRILIA

Campetella Racing

1'39.828

17

D. HEIDOLF

GER

APRILIA

Grefusa - Aspar Team

1'39.936

18

J. SMRZ

CZE

HONDA

Akuna-Sent Waninge Molenaar Racing

1'39.976

19

C. DAVIES

GBR

APRILIA

Aprilia Germany

1'40.144

20

N. MATSUDO

JPN

YAMAHA

Team UGT Kurz

1'40.201

21

E. NIGON

FRA

YAMAHA

Team UGT Kurz

1'40.249

22

H. MARCHAND

FRA

APRILIA

Freesoul Abruzzo Racing

1'40.302

23

A. VINCENT

FRA

APRILIA

Equipe GP de France

1'40.616

24

G. LEFORT

FRA

APRILIA

Equipe GP de France

1'40.778

25

A. BALDOLINI

ITA

APRILIA

Matteoni Racing

1'40.788

26

C. GEMMEL

GER

HONDA

Castrol-Honda Kiefer

1'40.942

27

R. ROUS

CZE

APRILIA

Campetella Racing

1'41.607

28

G. LEBLANC

FRA

APRILIA

Leblanc Racing Team

1'41.855

29

J. STIGEFELT

SWE

APRILIA

Aprilia Germany

1'42.182

30

T. SEKIGUCHI

JPN

YAMAHA

NC World Trade

1'42.214

Aubry, Eisen en Scaccia, de 3 Franse wildcards, wisten zich niet te kwalificeren.

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Merk

Team

Kwal. Tijd

1

S. GIBERNAU

SPA

HONDA

Telefonica Movistar Honda

1'33.425

2

C. CHECA

SPA

YAMAHA

Gauloises Fortuna Yamaha

1'33.575

3

M. BIAGGI

ITA

HONDA

Camel Honda

1'33.579

4

V. ROSSI

ITA

YAMAHA

Gauloises Fortuna Yamaha

1'33.668

5

C. EDWARDS

USA

HONDA

Telefonica Movistar Honda

1'34.014

6

M. MELANDRI

ITA

YAMAHA

Fortuna Gauloises Tech 3

1'33.920

7

N. HAYDEN

USA

HONDA

Repsol Honda Team

1'34.079

8

M. TAMADA

JPN

HONDA

Camel Honda

1'34.057

9

L. CAPIROSSI

ITA

DUCATI

Ducati Marlboro Team

1'34.095

10

T. BAYLISS

AUS

DUCATI

Ducati Marlboro Team

1'34.211

11

A. BARROS

BRA

HONDA

Repsol Honda Team

1'34.342

12

S. NAKANO

JPN

KAWASAKI

Kawasaki Racing Team

1'34.362

13

Ke. ROBERTS

USA

SUZUKI

Team Suzuki MotoGP

1'34.459

14

N. HODGSON

GBR

DUCATI

D'Antin MotoGP

1'34.526

15

R. XAUS

SPA

DUCATI

D'Antin MotoGP

1'34.578

16

J. HOPKINS

USA

SUZUKI

Team Suzuki MotoGP

1'34.597

17

N. ABE

JPN

YAMAHA

Fortuna Gauloises Tech 3

1'34.665

18

J. McWILLIAMS

GBR

APRILIA

MS Aprilia Racing

1'35.371

19

A. HOFMANN

GER

KAWASAKI

Kawasaki Racing Team

1'36.740

20

N. AOKI

JPN

PROTON

Proton Team KR

1'36.044

21

Ku. ROBERTS

USA

PROTON

Proton Team KR

1'36.373

22

S. BYRNE

GBR

APRILIA

MS Aprilia Racing

1.36,543

23

M. FABRIZIO

ITA

HARRIS

WCM

1.37,710

24

C. BURNS

GBR

HARRIS

WCM

1.38,097

************