Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs bij de openstelling van de nieuwe fietsbrug over de Waal (de Snelbinder), in Nijmegen op zaterdag 15 mei om 16.30 uur.

Dames en heren,

Nijmegen heeft zonder meer de mooiste skyline van Nederland. Dat kan ik als oud-Nijmegenaar elke keer weer objectief vaststellen als ik over de Waalbrug de stad binnenkom. De Stevenskerk, het Valkhof en het Belvedère zijn natuurlijk dé blikvangers. Maar het decor de compacte benedenstad die afloopt naar de prachtige Waalkade mag er ook zijn. Alleen dat is al een reden om in de Waalsprong te willen wonen, lijkt mij. Dan kun je tenminste regelmatig van dit magnifieke uitzicht genieten. Ik krijg in ieder geval nog steeds elke keer een beetje heimwee als ik de Waal passeer. Dat mag u gerust weten. Ik denk dan altijd aan dat liedje van Liselore Gerritse waarin zij zingt: In ieder mens stroomt een rivier. In mij, in mij stroomt de IJssel. Nou, in mij stroomt dus De Waal.

Maar De Snelbinder ligt er natuurlijk niet vanwege het mooie uitzicht. Nee, de fietsbrug en de hele vrije fietsroute die daarbij hoort, zijn er in de eerste plaats om de huidige en toekomstige bewoners van de Waalsprong een snelle fietsverbinding met Nijmegen-centrum te geven. Vandaar ook dat de naam Snelbinder zo goed gevonden is. Nogmaals mijn felicitaties aan de heer en mevrouw Rijk. Je moet er maar op komen! [NB: Het echtpaar Rijk is winnaar van een prijsvraag over de naam, u heeft net samen met hen een straatnaambordje onthuld.]

Straks, als de Waalsprong klaar is, zullen er elke dag ongeveer twintigduizend fietsers de Waal passeren. De helft daarvan zal de Snelbinder gebruiken, de andere helft de oude Waalbrug. Twintigduizend fietsers! Dat zijn twintigduizend autoritjes die niet gemaakt worden en u begrijpt dat ik daar als antifile-minister erg blij mee ben. Fietsen is op de korte afstand een heel goed alternatief voor de auto. Dat kan ik niet genoeg benadrukken. De gemeente Nijmegen verdient wat dat betreft een compliment, want sinds de Fietsersbond in 2001 constateerde dat het fietsnetwerk in de stad nog een heel stuk beter kon, is er echt serieus werk van gemaakt om daar verbetering in te brengen. Tot 2012 wordt er hard aan de fietspaden gewerkt. En als het overal zo wordt aangepakt als bij de Snelbinder, dan wordt de stad Nijmegen nog eens een waar fietsersparadijs.

Als je even wat breder naar de Snelbinder kijkt, dan zie ik nog wel een paar dingen die mij veel plezier doen. Bijvoorbeeld dat deze verbinding de fiets verbindt met bus en trein, waardoor de aanpak van de Spoorzone Nijmegen-Centraal in één klap weer een flink stuk verder is. Of dat er in de belangrijke verbinding tussen Arnhem en Nijmegen weer een nieuwe schakel ligt, die past in de plannen om alternatieven voor de auto aan te bieden. Daar hoort het NS-station Lent bij, het toekomstige Station Arnhem-Zuid, maar zeker ook de fietsverbindingen in de KAN-regio. En tot slot kun je ook nog vanuit het oude Nijmegen naar de Snelbinder kijken. Dan zie je nog steeds een snelle verbinding, maar nu met de prachtige recreatiegebieden in de Betuwe en de Ooijpolder. Skeelerend over de brug, mag ook, zeg ik er maar meteen bij!

Dames en heren, ik weet niet wie van u er op 20 maart bij was toen de nieuwe fietsbrug werd ingevaren en aan de oude spoorbrug werd gehangen. Maar ik heb gehoord dat het aan beide zijden van de Waal heel druk is geweest. Want spectaculair was het natuurlijk wel. De hele operatie moest met militaire precisie worden uitgevoerd. Niet alleen technisch trouwens, maar ook organisatorisch. Dat krijg je, als in één dag een brug wilt leggen over de drukst bevaren rivier van Europa. Dan moet je wel heel goed rekening houden met de belangen van de scheepvaart. De hele operatie mocht uiterlijk 14 uur duren. Omdat er een stevige wind stond, werd het toch nog even spannend, maar gelukkig kon de klus net binnen de tijd worden geklaard. Mijn complimenten dus aan iedereen die bij deze operatie betrokken was.

Dames en heren,

Nijmegen mag trots en blij zijn nu deze derde brug over de Waal er ligt. De eerste de spoorbrug is bijna 125 jaar oud. De tweede en voor mij de mooiste de Waalbrug is met haar 68 jaar inmiddels ook al een dame op leeftijd. De jongste loot aan de stam de Snelbinder - gaat vast en zeker een hele belangrijke rol vervullen in de verbinding tussen het oude en nieuwe Nijmegen. Daar ben ik van overtuigd! En over een eventuele vierde brug praten we een andere keer weer verder.

Dank u wel.