Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs bij
de openstelling van de nieuwe fietsbrug over de Waal (de Snelbinder),
in Nijmegen op zaterdag 15 mei om 16.30 uur.
Dames en heren,
Nijmegen heeft zonder meer de mooiste skyline van Nederland. Dat kan
ik als oud-Nijmegenaar elke keer weer objectief vaststellen als ik
over de Waalbrug de stad binnenkom. De Stevenskerk, het Valkhof en het
Belvedère zijn natuurlijk dé blikvangers. Maar het decor de compacte
benedenstad die afloopt naar de prachtige Waalkade mag er ook zijn.
Alleen dat is al een reden om in de Waalsprong te willen wonen, lijkt
mij. Dan kun je tenminste regelmatig van dit magnifieke uitzicht
genieten. Ik krijg in ieder geval nog steeds elke keer een beetje
heimwee als ik de Waal passeer. Dat mag u gerust weten. Ik denk dan
altijd aan dat liedje van Liselore Gerritse waarin zij zingt: In ieder
mens stroomt een rivier. In mij, in mij stroomt de IJssel. Nou, in mij
stroomt dus De Waal.
Maar De Snelbinder ligt er natuurlijk niet vanwege het mooie uitzicht.
Nee, de fietsbrug en de hele vrije fietsroute die daarbij hoort, zijn
er in de eerste plaats om de huidige en toekomstige bewoners van de
Waalsprong een snelle fietsverbinding met Nijmegen-centrum te geven.
Vandaar ook dat de naam Snelbinder zo goed gevonden is. Nogmaals mijn
felicitaties aan de heer en mevrouw Rijk. Je moet er maar op komen!
[NB: Het echtpaar Rijk is winnaar van een prijsvraag over de naam, u
heeft net samen met hen een straatnaambordje onthuld.]
Straks, als de Waalsprong klaar is, zullen er elke dag ongeveer
twintigduizend fietsers de Waal passeren. De helft daarvan zal de
Snelbinder gebruiken, de andere helft de oude Waalbrug. Twintigduizend
fietsers! Dat zijn twintigduizend autoritjes die niet gemaakt worden
en u begrijpt dat ik daar als antifile-minister erg blij mee ben.
Fietsen is op de korte afstand een heel goed alternatief voor de auto.
Dat kan ik niet genoeg benadrukken. De gemeente Nijmegen verdient wat
dat betreft een compliment, want sinds de Fietsersbond in 2001
constateerde dat het fietsnetwerk in de stad nog een heel stuk beter
kon, is er echt serieus werk van gemaakt om daar verbetering in te
brengen. Tot 2012 wordt er hard aan de fietspaden gewerkt. En als het
overal zo wordt aangepakt als bij de Snelbinder, dan wordt de stad
Nijmegen nog eens een waar fietsersparadijs.
Als je even wat breder naar de Snelbinder kijkt, dan zie ik nog wel
een paar dingen die mij veel plezier doen. Bijvoorbeeld dat deze
verbinding de fiets verbindt met bus en trein, waardoor de aanpak van
de Spoorzone Nijmegen-Centraal in één klap weer een flink stuk verder
is. Of dat er in de belangrijke verbinding tussen Arnhem en Nijmegen
weer een nieuwe schakel ligt, die past in de plannen om alternatieven
voor de auto aan te bieden. Daar hoort het NS-station Lent bij, het
toekomstige Station Arnhem-Zuid, maar zeker ook de fietsverbindingen
in de KAN-regio. En tot slot kun je ook nog vanuit het oude Nijmegen
naar de Snelbinder kijken. Dan zie je nog steeds een snelle
verbinding, maar nu met de prachtige recreatiegebieden in de Betuwe en
de Ooijpolder. Skeelerend over de brug, mag ook, zeg ik er maar meteen
bij!
Dames en heren, ik weet niet wie van u er op 20 maart bij was toen de
nieuwe fietsbrug werd ingevaren en aan de oude spoorbrug werd
gehangen. Maar ik heb gehoord dat het aan beide zijden van de Waal
heel druk is geweest. Want spectaculair was het natuurlijk wel. De
hele operatie moest met militaire precisie worden uitgevoerd. Niet
alleen technisch trouwens, maar ook organisatorisch. Dat krijg je, als
in één dag een brug wilt leggen over de drukst bevaren rivier van
Europa. Dan moet je wel heel goed rekening houden met de belangen van
de scheepvaart. De hele operatie mocht uiterlijk 14 uur duren. Omdat
er een stevige wind stond, werd het toch nog even spannend, maar
gelukkig kon de klus net binnen de tijd worden geklaard. Mijn
complimenten dus aan iedereen die bij deze operatie betrokken was.
Dames en heren,
Nijmegen mag trots en blij zijn nu deze derde brug over de Waal er
ligt. De eerste de spoorbrug is bijna 125 jaar oud. De tweede en voor
mij de mooiste de Waalbrug is met haar 68 jaar inmiddels ook al een
dame op leeftijd. De jongste loot aan de stam de Snelbinder - gaat
vast en zeker een hele belangrijke rol vervullen in de verbinding
tussen het oude en nieuwe Nijmegen. Daar ben ik van overtuigd! En over
een eventuele vierde brug praten we een andere keer weer verder.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat