Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
16-5-2004; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix de France, circuit Bugatti Le Mans
'KUBA' SMRZ (11E) BEZORGT MOLENAAR RACING 5 WK-PUNTEN MET MAGISTRALE 250cc GP IN LE MANS
IETS TEGENVALLENDE 28E PLAATS VOOR RAYMOND SCHOUTEN DOOR TE KORT AAN GRIP
In de 3e Grand Prix van dit seizoen kreeg de 19-jarige Raymond Schouten te kampen met een onbegrijpelijk te kort aan grip van zijn achterband, waardoor hij een klassering laag in de top 20 jammerlijk aan zich voorbij moest laten gaan. Maar de prima prestatie van zijn teammaat 'Kuba' Smrz (11e), die een fabelachtige race reed en de eerste 5 WK-punten van dit seizoen voor het Nederlandse team in de acht sleepte, deed Raymond zijn eigen teleurstelling even vergeten.
"Mijn start was goed en ik pakte in die eerste ronde maar liefst een 8-tal rijders, waardoor ik van mijn 33e plaats op de startgrid na de eerste ronde al op de 25e plaats lag", opent Raymond Schouten, die echter weer te snel zijn eerder gewonnen terrein moest prijsgeven. "Na de eerste ronde merkte ik het al. Mijn concurrenten konden er veel sneller het gas opzetten dan ik. De grip van die de achterband bood was niet goed genoeg. Ik heb lange tijd geprobeerd de meters die ze met accelereren op me pakten, met laat remmen weer terug te winnen, maar dat kon ik niet de hele race volhouden. Met laat remmen lukte het wel, maar nadat ik een keer een klein remfoutje maakte -toen ik iets te veel wilde goedmaken- verloor ik de aansluiting. Naar mate de race vorderde kon ik geen slipstreampje meer pakken en kwam ik allee te rijden. We snappen er niets van. Mijn concurrenten reden op hetzelfde rubbercompound en die hadden geen last. Het rubber 'tekende' ook heel vreemd. De ene kant van de band was zowat versleten terwijl de andere kant nauwelijks had 'afgenomen'. De technici zouden er naderhand in duiken, maar ik snap het nog steeds niet. Dit was hetzelfde compound waar ik zaterdagmorgen in de vrije training perfect mee voor de dag kwam. Ik baal wel, maar ook dit hoort er bij. Ik heb hem in ieder geval uitgereden, maar ik had méér van deze GP kunnen leren als ik ook in de race rondetijden had kunnen draaien die ruim een seconde sneller waren dan dat ik ze nu kon maken", meldt Schouten, die over 3 weken (6 juni) bij de GP in het Italiaanse Mugello wederom een voor hem nieuw circuit krijgt voorgeschoteld.
In het 250cc kamp van het Molenaar Racing GP team maakte Jakub Smrz al een prima reeks trainingssessies door. Vrijdag dook hij zelfs al even onder de top 10, maakte een klein 'uitstapje' en klokte uiteindelijk een 18e startplaats. "Mijn start was OK. In de eerste bocht en eerste ronde liet ik me nergens verschalken. Al na een paar ronden lag ik 16e en rook ik aan mijn eerste WK-punten van dit seizoen. Dat smaakte goed en Nadat ik eerst Vincent, Baldoloni en Heidolf voorbij was gestoken, moest ik me later concentreren op een wel heel hevig gevecht met Davies en Faubel. Ook die mannen moesten er aan geloven. Het ging wel moeilijk. Hun machines waren sneller op top, maar in de 2e bocht na start & finish, op het stukje 'downhill' was ik sneller. Daar stak ik eerst Faubel en een paar ronden later ook Davies voorbij. Door wat valpartijen in de top was ik inmiddels tot de 11e plaats opgeklommen en ik zat aan het wiel van Olive. Ik heb er nog aan gedacht om een laatste aanval in te zetten, maar ik had in mijn sterke race heel veel van mijn banden opgebruikt. Ik nam het risico niet, kwam tot op 0,3 seconde van de 10e plaats van Olive, maar stelde me tevreden met 5 WK-punten. Daar was ik wel aan toe na twee keer pech in de eerste twee GP's", vervolgt Smrz, die in een jubelende pitbox en later team hospitality unit werd onthaald alsof hij een podiumplaats in de wacht had gesleept. "Het is loon naar werken. Het heeft er al eerder in gezeten, maar met deze score en zijn beheerste slotfase heeft Jakub bewezen dat hij groeiende is", stelt teammanager Martin van Genderen terecht. Smrz kijkt nu al uit naar de Italiaanse GP. "Eerst rijden we vóór Mugello nog een testdag en dan hoop ik daar weer punten te scoren. Het circuit ligt me goed. Het lange rechte stuk is wel heel lang, maar er is ook voldoende bochtenwerk om daarin mijn winst te kunnen boeken", blikt 'Kuba' alvast vooruit.
In de MotoGP-klasse zegevierde (na pas zijn 3e 'pole') wederom Spanjaard Sete Gibernau, die voor landgenoot Checa finishte, die op zijn beurt Biaggi en Rossi achter zich hield. Gibernau staat met zijn 2e seizoensoverwinning (Jerez en Le Mans) en 3e plaats bij de openings GP 10 WK-punten vóór op Biaggi en 15 punten voorsprong op Rossi. De zware viertaktklasse belooft dit seizoen dus, zoals al voorspeld werd, heel veel spektakel en spanning te geven. In Mugello zat dat wederom tot een hoogtepunt kunnen komen, waar de strijd voor eigen publiek tussen beide Italiaanse aartsrivalen Rossi en Biaggi tot op de laatste meters zal worden uitgevochten.
Uitslag 125cc klasse:
Pl.
Naam
Land
Merk
Team
Tijd
Afstand
1
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA
Kopron Team Scot
41'26.747
145,2 km u
2
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA
Safilo Carrera - LCR
41'27.341
0.594
3
Jorge LORENZO
SPA
DERBI
Caja Madrid Derbi Racing
41'33.427
6.680
4
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA
Matteoni Racing
41'36.409
9.662
5
Hector BARBERA
SPA
APRILIA
Seedorf Racing
41'36.925
10.178
6
Mika KALLIO
FIN
KTM
Red Bull KTM
41'47.445
20.698
7
Pablo NIETO
SPA
APRILIA
Master - Repsol Team
41'47.714
20.967
8
Casey STONER
AUS
KTM
Red Bull KTM
41'47.905
21.158
9
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA
Seedorf Racing
41'48.392
21.645
10
Steve JENKNER
GER
APRILIA
Rauch Bravo
41'49.827
23.080
11
Gino BORSOI
ITA
APRILIA
Globet.com Racing
41'53.446
26.699
12
Mattia PASINI
ITA
APRILIA
Safilo Carrera - LCR
41'56.079
29.332
13
Julian SIMON
SPA
HONDA
Angaia Racing
41'59.934
33.187
14
Lukas PESEK
CZE
HONDA
Ajo Motorsport
42'03.749
37.002
15
Simone CORSI
ITA
HONDA
Kopron Team Scot
42'06.986
40.239
16
Gabor TALMACSI
HUN
MALAGUTI
Semprucci Malaguti
42'07.051
40.304
17
Gioele PELLINO
ITA
APRILIA
Abruzzo Racing Team
42'18.666
51.919
18
Angel RODRIGUEZ
SPA
DERBI
Caja Madrid Derbi Racing
42'21.270
54.523
19
Dario GIUSEPPETTI
GER
HONDA
Elit Grand Prix
42'21.322
54.575
20
Fabrizio LAI
ITA
GILERA
Metis Gilera Racing Team
42'21.669
54.922
21
Imre TOTH
HUN
APRILIA
Team Hungary
42'32.205
1'05.458
22
Sergio GADEA
SPA
APRILIA
Master - Repsol Team
42'32.357
1'05.610
23
Manuel MANNA
ITA
MALAGUTI
Semprucci Malaguti
42'40.729
1'13.982
24
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA
Matteoni Racing
42'40.995
1'14.248
25
Julian MIRALLES
SPA
APRILIA
MIR Racing
42'41.286
1'14.539
26
Vesa KALLIO
FIN
APRILIA
Team Hungary
42'50.977
1'24.230
27
Mattia ANGELONI
ITA
HONDA
Angaia Racing
42'54.354
1'27.607
28
Raymond SCHOUTEN
NED
Molenaar HONDA
Akuna-Sent Waninge
43'03.685
1'36.938
29
Mathieu GINES
FRA
HONDA
Big Store RMS
42'16.147
1 lap
30
Yannick DESCHAMPS
FRA
HONDA
TVX Racing
42'29.764
1 lap
125cc WK-stand na 3 van de 16 GP's:
1. Divizioso, 63; 2. Locatelli, 48; 3. Stoner, 35; 4. Jenkner, 34; 5. Barbera, 33; 6. P. Nieto, 29; 7. Giansanti, 28; 8. Simoncelli, 25; 9. Lorenzo, 16; 10. Borsoi, 15.
Uitslag 250cc race:
Pl.
Naam
Land
Merk
Team
Tijd
Afstand
1
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA
Telefonica Movistar
43'03.338
151,5 km u
2
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA
Safilo Carrera - LCR
43'11.049
7.711
3
Toni ELIAS
SPA
HONDA
Fortuna Honda
43'22.571
19.233
4
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA
Telefonica Movistar
43'23.765
20.427
5
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA
Aprilia Racing
43'24.513
21.175
6
Anthony WEST
AUS
APRILIA
Freesoul Abruzzo
43'27.607
24.269
7
Fonsi NIETO
SPA
APRILIA
Repsol - Aspar Team
43'41.875
38.537
8
Franco BATTAINI
ITA
APRILIA
Campetella Racing
43'43.165
39.827
9
Alex DEBON
SPA
HONDA
Wurth Honda BQR
43'45.927
42.589
10
Joan OLIVE
SPA
APRILIA
Campetella Racing
43'50.879
47.541
11
Jakub SMRZ
CZE
Molenaar HONDA
Akuna-Sent Waninge
43'51.212
47.874
12
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA
Aprilia Germany
43'54.961
51.623
13
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA
Grefusa - Aspar Team
43'55.151
51.813
14
Naoki MATSUDO
JPN
YAMAHA
Team UGT Kurz
44'02.218
58.880
15
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA
Matteoni Racing
44'06.599
1'03.261
16
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA
Grefusa - Aspar Team
44'08.708
1'05.370
17
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA
Freesoul Abruzzo
44'09.244
1'05.906
18
Erwan NIGON
FRA
YAMAHA
Team UGT Kurz
44'11.661
1'08.323
19
Christian GEMMEL
GER
HONDA
Castrol-Honda Kiefer
44'22.680
1'19.342
20
Gregory LEFORT
FRA
APRILIA
Equipe GP de France
44'24.374
1'21.036
21
Taro SEKIGUCHI
JPN
YAMAHA
NC World Trade
44'43.199
1'39.861
22
Gregory LEBLANC
FRA
APRILIA
Leblanc Racing Team
43'28.918
1 lap
250cc WK-stand na 3 van de 16 GP's:
1. De Puniet, 60; 2. Pedrosa, 50; 3. F. Nieto, 34; 4. Rolfo, 32; 5. De Angelis, 32; 6. Elias, 28; 7. Debon, 28; 8. Porto, 25; 19. Jakub Smrz, CZ, Akuna-Sent Waninge Molenaar Honda, 5 punten.
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
Pl.
Naam
Land
Merk
Team
Tijd
Afstand
1
Sete GIBERNAU
SPA
HONDA
Telefonica Movistar Honda
44'22.750
158,2 km u
2
Carlos CHECA
SPA
YAMAHA
Gauloises Fortuna Yamaha
44'24.421
1.671
3
Max BIAGGI
ITA
HONDA
Camel Honda
44'24.658
1.908
4
Valentino ROSSI
ITA
YAMAHA
Gauloises Fortuna Yamaha
44'27.022
4.272
5
Colin EDWARDS
USA
HONDA
Telefonica Movistar Honda
44'38.505
15.755
6
Marco MELANDRI
ITA
YAMAHA
Fortuna Gauloises Tech
44'40.975
18.225
7
Alex BARROS
BRA
HONDA
Repsol Honda Team
44'50.406
27.656
8
Troy BAYLISS
AUS
DUCATI
Ducati Marlboro Team
44'54.280
31.530
9
Makoto TAMADA
JPN
HONDA
Camel Honda
44'55.914
33.164
10
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI
Ducati Marlboro Team
45'02.262
39.512
11
Nicky HAYDEN
USA
HONDA
Repsol Honda Team
45'10.375
47.625
12
Kenny ROBERTS
USA
SUZUKI
Team Suzuki MotoGP
45'34.890
1'12.140
13
Jeremy McWILLIAMS
GBR
APRILIA
MS Aprilia Racing
45'46.141
1'23.391
14
Ruben XAUS
SPA
DUCATI
D'Antin MotoGP
44'23.773
1 lap
15
Kurtis ROBERTS
USA
PROTON KR
Proton Team KR
44'24.402
1 lap
16
Michel FABRIZIO
ITA
HARRIS
WCM
44'24.563
1 lap
17
Nobuatsu AOKI
JPN
PROTON KR
Proton Team KR
44'33.360
1 lap
MotoGP WK-stand na 3 van de 16 GP's:
1. Gibernau, 66; 2. Biaggi, 56; 3. Rossi, 51; 4. Barros, 38; 5. Checa, 36; 6. Edwards, 29; 7. Hayden, 27; 8. Capirossi, 20.
************