Persbericht Mercedes-Benz, DTM Race Adria Int. Raceway

Adria Int. Raceway, Italië,

16 mei 2004

Ekström wint DTM-race Adria, Albers wordt tweede

Albers behoudt leiding in klassement

Dankzij een tweede plaats in de race op de Adria International Raceway behoudt Christijan Albers de leiding in het DTM-kampioenschap. Precies twee punten voorsprong heeft de Mercedes-rijder over op zijn directe tegenstander Mattias Ekström in de Audi. De Zweed maakte geen fouten bij de start en leidde de derde race van het seizoen vervolgens tot aan de finish. Albers: "Hij was erg sterk dit weekend."

Sterk was Ekström inderdaad, maar de verschillen waren echt minimaal te noemen. Dat komt uiteraard omdat de Adria International Raceway slechts 2,7 kilometer lang is, maar ook omdat het DTM-veld dit seizoen ongekend competitief is. In de eerste kwalificatie zaten de eerste twintig rijders binnen een seconde van elkaar, tijdens de Super Pole reden de eerste vijf coureurs tijden die niet meer dan twee tienden van elkaar verschilden.

Ekström was ook daar uiteindelijk de snelste. De nummers twee en drie - Alesi en Albers - waren respectievelijk drie en vier honderdsten van hem verwijderd. "De eerste sector ging het perfect", lichtte Albers zijn ronde toe. "Maar op het tweede deel van de baan verremde ik me ergens een beetje. Dat heeft me zeker een betere klassering gekost. Na de tiende plek in Hockenheim en de zesde in Estoril is dit mijn beste kwalificatiepositie van het seizoen, maar ik wil me zeker nog verbeteren."

Een derde plek betekent zeker geen verloren race, toonde Albers al in de eerste meters van de wedstrijd op de zondagmiddag aan. De Nederlander was enorm goed weg en pakte de tweede plek af van teamgenoot Jean Alesi. De koppositie bleek echter een brug te ver, daarvoor verdedigde Ekström zijn lijn te goed. Een gewaarschuwd man telt immers voor twee; na Albers' magnifieke inhaalactie in het Portugese Estoril, had de Audi-rijder besloten wat beter op zijn achtervolgers te letten. Albers: "Het was een hele goede start maar er zat nog steeds een Audi voor me. Het was jammer dat Mattias in zijn spiegel keek en naar binnen kneep."

Even nog leek Albers aan te dringen, maar echt aanvallen kon hij niet. "Ik had een goede eerste ronde, maar toen reed hij weg. In het begin was er een kleine kans om in te halen, maar de baan is erg smal. Toch vind ik het leuk om hier te rijden." Die beperkte passeermogelijkheden weerhielden andere coureurs er overigens niet van om het toch veelvuldig te proberen. Een viertal drive-through-straffen en een groot aantal gevalletjes blikschade waren het gevolg. Niet minder dan zeven rijders moesten de strijd voortijdig staken.

Al na zes ronden reden de eerste rijders richting pitstraat voor de eerste van twee verplichte bandenstops. Albers was er snel bij, maar het setje banden dat onder zijn AMG-Mercedes werd gemonteerd functioneerde niet geheel naar Albers' wens. "Ik had wat problemen met mijn banden na de eerste pitstop. Ik was niet zo snel en verloor veel tijd. Jean Alesi kwam ook dichtbij." Dat laatste zou hem uiteindelijk bij de tweede stop opbreken. "Jean ging naar binnen en ik reed iets te lang rond op die set banden. Daardoor verloor ik teveel tijd." Gevolg: Albers verloor een plek aan de Franse routinier. Albers: "Dat verwachtte ik niet want er was best wel een gat tussen ons, voordat hij naar de pits ging. Ik denk ook dat ik een goede pitstop had."

Voordeel was echter dat de derde set banden wél functioneerde. "Op mijn laatste set banden was de auto veel stabieler en makkelijker te besturen", vervolgt de Mercedes-coureur. "Ik reed een paar hele goede rondetijden en kon wat dichterbij Mattias komen." Nadat Alesi problemen kreeg met zijn rempedaal kon Albers zijn verloren plek weer terugpakken.

De zege was echter buiten bereik. De Larenaar liep in op de Audi, maar de voorsprong was te groot: Ekström ging er na 47 zware ronden met de overwinning vandoor. Uiteraard was Christijan Albers ontevreden over het feit dat hij niet op de bovenste trede van het podium stond. Albers: "Toch moet ik zeggen dat mijn HWA-team het zeer goed gedaan heeft dit weekend. We waren niet zo snel op vrijdag. De jongens werkten heel erg hard en in de kwalificatie stonden we er weer."

"Het is jammer dat we niet konden winnen vandaag, maar ik denk dat we het maximale resultaat hebben gescoord. Acht punten is helemaal niet slecht", concludeerde de 24-jarige terecht. Albers behoudt namelijk de leiding in de DTM-tussenstand en heeft de kansen op het kampioenschap geheel in eigen hand. "Natuurlijk ben ik nog steeds positief, ik wil winnen. Als je niet wil winnen kan je beter thuisblijven."

Over drie weken keert het DTM-circus terug naar Duitsland, naar de Lausitzring om precies te zijn.

Uitslag DTM-race Adria, zondag 16 mei 2004
1. Mattias Ekström, Audi A4 DTM, 10 punten
2. Christijan Albers, AMG-Mercedes C-Klasse, 8 punten
3. Jean Alesi, AMG-Mercedes C-Klasse, 6 punten
4. Gary Paffett, AMG-Mercedes C-Klasse, 5 punten
5. Timo Scheider, Opel Vectra GTS V8, 4 punten
6. Laurent Aiello, Opel Vectra GTS V8, 3 punten
7. Stefan Mücke, AMG-Mercedes CLK, 2 punten
8. Martin Tomczyk, Audi A4 DTM, 1 punt

Stand in het rijderskampioenschap na drie races

1. Christijan Albers, AMG-Mercedes C-Klasse, 26 punten
2. Mattias Ekström, Audi A4 DTM, 24 punten
3. Gary Paffett, AMG-Mercedes C-Klasse, 15 punten
4. Martin Tomczyk, Audi A4 DTM, 11 punten
5. Tom Kristensen, Audi A4 DTM, 10 punten
6. Jean Alesi, AMG-Mercedes C-Klasse, 8 punten
Timo Scheider, Opel Vectra GTS V8, 8 punten
8. Bernd Schneider, AMG-Mercedes C-Klasse, 4 punten
Laurent Aiello, Opel Vectra GTS V8, 4 punten
10. Peter Dumbreck, Opel Vectra GTS V8, 3 punten
11. Emanuele Pirro, Audi A4 DTM, 2 punten
Stefan Mücke, AMG-Mercedes CLK, 2 punten

Stand in het constructeurskampioenschap na drie races

1. Mercedes-Benz, 55 punten
2. Audi A4 DTM, 47 punten
3. Opel, 15 punten.

-----------------------

Contactpersoon:
Bas van der Wal tel. 030-2471574

---- --