Brandstofcel
17 mei 2004 | 13.00 uur | Aula TU Delft
hr. R. van den Hoed | ingenieur industrieel ontwerpen
promotoren | Prof.dr.ir. J.C. Brezet (fac OCP) en prof.dr. Ph.J. Vergragt
(vml hgl. fac OCP)
Driving fuel cell vehicles. How established industries react to radical
technologies
Brandstofceltechnologie wordt in toenemende mate genoemd als vervanging van
de conventionele verbrandingsmotor, met name vanwege haar milieuvriendelijke
karakter. Echter, hoewel maatschappelijk wellicht gewenst, het is aan de
autoindustrie deze technologie te commercialiseren. Innovatie theorie
suggereert dat bestaande industrieën niet de meest waarschijnlijke
kandidaten zijn om dergelijke 'radicale innovaties' te omarmen.
Desalniettemin heeft de autoindustrie inmiddels miljarden euro's
geïnvesteerd in deze technologie. De vraag dient zich aan wat de motieven
zijn van deze (van oudsher conservatieve) industrie om de huidige
technologie op het spel te zetten.
Dit proefschrift behandelt de motieven en mechanismes die een verklaring
geven voor de huidige 'populariteit' van de brandstofcelauto. Uit het
onderzoek blijkt onder andere dat brandstofceltechnologie weliswaar een
veelbelovende technologie is, maar dat deze niet op alle criteria het beste
alternatief is voor de verbrandingsmotor. Verder blijkt dat de auto
misschien wel de moeilijkste, eerste toepassing is voor brandstofcellen
(vergeleken met bijv. elektronische apparatuur). De significante
investeringsniveaus in deze radicale technologie (o.a. vastgesteld met
patent onderzoek) zijn grotendeels verklaarbaar door de stringente
milieuregulering in California: deze heeft de autoindustrie niet alleen
geforceerd om technologische alternatieven te ontwikkelen, maar voorziet de
autoindustrie ook de kans om zich te onderscheiden met milieuvriendelijke
technologie. Deze conclusie ondersteunt derhalve de visie dat radicale
technologie ontwikkeling door stringente regulering kan worden gestimuleerd,
wat relevant is voor beleidsmakers die duurzame doorbraken of transities
willen bewerkstelligen.
Al zijn de investeringen van dien aard dat men niet kan spreken van een
PR-stunt alleen, is ook geen sprake van écht industrie commitment voor
brandstofcellen. In tegenstelling tot de optimistische inschattingen van de
industrie, concludeert dit onderzoek dat grootschalige commercialisering van
brandstofcelauto's niet te verwachten is voor 2015, en wellicht zelfs een
stille dood sterft in de komende jaren als productiecapaciteit moet worden
opgebouwd en de investeringen exponentieel toenemen.
Voor verder lezen:
* Kathalys visie op duurzame productinnovatie red.door Han Brezet,
Philip Vergragt en Tom van der Hors, 2001
* Milieugerichte productontwikkeling door Han Remmerswaal; met medew.
van Han Brezet... , 2000
* Ecodesign in Central America by Marcel Crul, 2003
--------------------------------------------------
Maarten van der Sanden
Wetenschapsvoorlichter TU Delft
directie Marketing & Communicatie
tel.: 015 278 5454
fax: 015 278 1855
GSM: 06 20408176
---------------------------------------------------
Technische Universiteit Delft