AutoRai

17-5-2004

Nieuwe generatie infotainmentsystemen in de Opel Astra

De nieuwe generatie van infotainmentsystemen in de Opel Astra zet nieuwe maatstaven op het gebied van functionaliteit en kwaliteit in de compacte klasse. Naast een aantal unieke functies is het meest in het oog springend het nieuw ontwikkelde display concept, Opel Media Portalgenaamd.

Het systeem, dat optisch en haptisch perfect is geïntegreerd in het dashboard, laat zich op intuïtie bedienen en heeft een duidelijk en goed afleesbaar display. De grote tot 6.5 inch monitor, is optimaal in het gezichtsveld van de bestuurder geplaatst. De nieuwe generatie infotainmentsystemen, uitgevoerd in het praktische dubbel-DIN formaat, zal in het najaar ook beschikbaar komen voor andere Opel-modellen. Dankzij de standaard Digital Sound Processor (DSP) kan het systeem akoestisch worden afgestemd op verschillende modellen.

Het infotainmentprogramma omvat vier verschillende systemen (zie de samenvatting op pagina 5), waaronder systemen voorzien van digitale radio met CD-kwaliteit, CD-speler met MP3-afspeelmogelijkheden, navigatie of mobiele telefoon inclusief internettoegang. De gelakte oppervlakken geven het stereosysteem een luxe uitstraling. De ergonomische vormgeving en bediening met behulp van vier knoppen voor de meest gebruikte functies, zorgen ervoor dat het systeem zich zeer eenvoudig laat bedienen. Bovendien is het systeem te bedienen met bedieningsknoppen op het stuurwiel, voorzien van twee scrollknoppen en vier normale knoppen.

Alle systemen hebben een vermogen van 4 x 20 watt (CDC40 Opera: 3 x 20 Watt plus 2 x 45 Watt), snelheidsafhankelijke volume- en bassregeling en RDS (Radio Data System) met EON (Enhanced Other Networks). Met dit laatste systeem wordt de bestuurder voorzien van verkeersinformatie, zelfs als er op een andere zender is afgestemd. Met de Program-type identification (PTY) stemt de radio automatisch af op zenders met het ingegeven programmatype zoals nieuws, sport of pop.

De CD 70 Navi en de CDC 40 Opera bieden veel technische extras. Beide systemen hebben een tweede tuner (dubbel tunerconcept), waarmee het overschakelen naar een andere frequentie voor dezelfde zender zonder vertraging verloopt. Op verzoek kan het topmodel van de lijn, de CDC 40 Opera, worden uitgerust met Digital Audio Broadcasting (DAB). Door de digitale uitzendingstechnologie is de uitzending storingsvrij en van zeer hoge kwaliteit. Het digitale display biedt plaats aan verschillende informatie zoals songtitels, informatie over de betreffende artiesten en verkeersinformatie.

Internettoegang via WAP (Wireless Application Protocol) is verkrijgbaar voor de systemen met geïntegreerde mobiele telefoon waarmee het tevens mogelijk is om SMS berichten te ontvangen en te versturen. Met de CD 60 Mmedia is het mogelijk e-mails te versturen en te ontvangen.

Voor het eerst doet de MP3-technologie zijn intrede in de nieuwe generatie infotainmentsystemen. Met deze technologie kunnen zeer veel audiofiles worden weggeschreven zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies. Dankzij de compressie van de bestanden kan een CD maximaal 10 uur muziek bevatten in plaats van 70 minuten. Alle systemen in de nieuwe Astra (behalve de CDC 40 Opera) zijn geschikt voor MP3 cds.

Met het Twin Audio Systeem, voor het eerst te horen in de Opel Meriva en de Opel Signum, kunnen de achterpassagiers naar hun eigen muziek of radioprogramma luisteren via een hoofdtelefoon, terwijl de bestuurder en voorpassagier tegelijkertijd naar een andere CD of radioprogramma kunnen luisteren.

Consistente hoge akoestische kwaliteit:
subtiele audio-instellingen via sound processor De audiokwaliteit van de nieuwe systemen is uitmuntend. Dankzij de dynamische bandbreedte controle, waarmee interferentie van omliggende radiostations wordt voorkomen, is de radio-ontvangst optimaal. In modellen met een CD-speler zorgt een centrale luidspreker voor een ruimtelijk geluid. Om er zeker van te zijn dat iedere Astra-variant dezelfde geluidsbeleving voortbrengt, is in het interieur van iedere carrosserievariant zorgvuldig rekening gehouden met de akoestiek.

Normaal gesproken is de carrosserievorm van de auto van invloed op het geluid een stationwagon heeft bijvoorbeeld door de grotere resonantiecapaciteit een andere frequentierespons dan een hatchback. De audio-experts van Opel zijn er in geslaagd de onderlinge verschillen te elimineren en voor iedere variant een consistent hoge geluidskwaliteit te realiseren, vergelijkbaar met de geluidsinstallatie in de huiskamer. Nadat de technici het gewenste akoestische bereik definieerden, brachten de audiosystemen een gestandaardiseerd signaal voort. Vervolgens is er een microfoon geplaatst bij het oor van de bestuurder waarmee de van de model afhankelijke frequentierespons geprogrammeerd werd in de Digital Sound Processor (DSP). Aan het eind van productie wordt het audiosysteem verteld in welk model het systeem ingepast gaat worden.

De gebruiker van het systeem kan via de equalizer kiezen uit verschillende muziekcategorieën zoals klassiek, pop of jazz. De top-of-the-line CDC 40 Opera biedt zelfs nog meer persoonlijke instellingsmogelijkheden met een zevenkanaals grafische equalizer en optimaal surround geluid voor de bestuurder en passagiers. Bovendien kan het geluid voor de bestuurder en voorpassagier geoptimaliseerd worden door middel van de surround sound functie.

Innovatief en gemakkelijk: nieuw bedienings- en displayconcept De nieuwe generatie infotainmentsystemen maakt gebruik van een innovatief en gemakkelijk bedienings- en displayconcept, Opel Media Portalgenaamd. Dankzij de zeer simpele bediening levert het systeem een niet te onderschatten bijdrage aan de actieve veiligheid. De bediening van het systeem verloopt op intuïtie hetgeen ervoor zorgt dat de bestuurder zijn blik op de weg kan houden. Het feit dat de Opel Media Portal de nieuwe standaard zet op het gebied van ergonomie is al tijdens de ontwikkelingsfase bevestigd. Een onderzoek onder 80 bestuurders wees uit dat het systeem het meest gebruiksvriendelijk is in vergelijking met andere systemen op de markt.

Tot de meest belangrijke componenten van de systemen behoren het grote display en een centraal, gemakkelijk bereikbaar bedieningselement in het midden van het radiopaneel: een draai-drukknop. Het multifunctionele stuurwiel is uitgerust met aan de linkerzijde een bedieningselement met dezelfde functies. Met deze knop kan de bestuurder de verschillende schermmenus bedienen zoals navigatie, communicatie en entertainment. De menus kunnen tevens bediend worden via de separate knoppen op de centrale console. Zowel het grafische infodisplay (standaard op de CD 50 met geïntegreerde telefoon en hoger) als het kleurendisplay (color info display, optioneel op de CDC40 Opera en de CD70 met geïntegreerde navigatie), met een 4.2 en 6.5 inch scherm (10.7 en 16.5 cm), bieden een groter dan gemiddeld display. Met uitzondering van de kaartfunctie biedt het grafisch infodisplay dezelfde functies als het kleurendisplay.

Slechts een korte blik op het display is voldoende om informatie te verkrijgen. De mens en machinespecialisten van Opel besloten tot grote pictogrammen, letters en een gelimiteerde hoeveelheid aan informatie op het scherm. Dezelfde filosofie is ook toegepast in andere details van het systeem:


* Het preview concept: de rechterzijde van het display geeft uitleg, toelichtingen of laat de volgende pagina zien;
* De menu level indicator: een balk aan de zijkant geeft aan in welk menu de gebruiker zit;

* De return functie: de paginas hebben een uniforme opmaak; aan de bovenzijde van het scherm kan de gebruiker terugkeren naar het vorige menu, de cursor aan de onderzijde brengt de gebruiker terug in het hoofdmenu;

* De pop-up vensters: grote vensters op het display bieden informatie als de geselecteerde airconditioning temperatuur. Als de gegevens ongewijzigd zijn, sluit het venster na 5 seconden automatisch.

De perfecte co-piloot:
telefoonunits luisteren en spreken luid en duidelijk De Opel Astra gehoorzaamt zijn bestuurder niet alleen door middel van een druk op de knop, maar ook door zijn stem (de zogenaamde Voice Tags). De CDC 50 biedt de voice control functie standaard aan een debuut voor Opel en verkrijgbaar vanaf de zomer ook in Nederland. De spraakherkenning is door de bestuurder gemakkelijk te activeren door een druk op de knop op het stuurwiel. De microfoon is geplaatst vlakbij het hoofd van de bestuurder naast de interieurverlichting. Nummers intoetsen behoort hiermee tot het verleden. De stemcommandos sturen zowel de nummers als het oproepen van nummers uit het telefoonboek aan.

De speed dialing functie waarmee tien namen worden verbonden aan een telefoonnummer (zogenaamde Voice Tags) is zeer bijzonder in deze klasse. Iedereen die deze functie gebruikt hoeft slechts de naam van de persoon te noemen en de intelligente telefoon doet de rest.

Gebruiksgemak en veiligheid zijn slechts twee voorbeelden van de text-to-speech functie van de CD 60 Mmedia, waarmee zowel e-mails als SMS berichten gelezen kunnen worden. De stemherkenning is gebaseerd op een complex software algoritme, waarmee eerst de tekst wordt afgebroken tot zogenaamde foneems de kleinste betekenisvolle elementen van een woord en reproduceert deze in de vorm van gestuurde spraak.

Uitgebreide tests: storingsvrije radio zelfs in tunnels en bergen Zwakke radiosignalen, slecht wegdek, een heet interieur infotainmentsystemen in autos hebben het niet gemakkelijk. Om optimaal geluid en mobiele communicatie onder alle omstandigheden te garanderen, hebben alle Opel systemen een serie uitgebreide tests ondergaan in laboratoria en op de openbare weg.

De radios zijn bijvoorbeeld getest op hun ontvangstkwaliteiten op twee verschillende testroutes. Eén van de routes ging naar Zuid-Europa alwaar de verschillende tunnels en Alpenpassen een echte uitdaging vormden voor de radio-ontvangst. De tweede testroute was gelegen in Groot-Brittannië, waar de Britse radiostations met een ander modulatieproces werken dan in Europa. Storingsvrije radio-ontvangst onder deze technische condities is zowel belangrijk voor klanten van Opels zustermerk Vauxhall als voor Opel-rijders die een bezoek aan Engeland brengen per auto.

Andere praktische testprocedures zijn toegepast voor de navigatiesystemen (Hoe lang duurt het om de route te berekenen? Wat is de kwaliteit van de begeleiding?) en de functies van de mobiele telefoon (Hoe snel werkt plaatselijk en internationaal bellen?). Daarnaast is de elektromagnetische relatie met andere elektronische componenten in de auto onderzocht door uitgebreide tests.