17-5-2004
Nieuwe generatie infotainmentsystemen in de Opel Astra
De nieuwe generatie van infotainmentsystemen in de Opel Astra zet
nieuwe maatstaven op het gebied van functionaliteit en kwaliteit in de
compacte klasse. Naast een aantal unieke functies is het meest in het
oog springend het nieuw ontwikkelde display concept, Opel Media
Portalgenaamd.
Het systeem, dat optisch en haptisch perfect is geïntegreerd in het
dashboard, laat zich op intuïtie bedienen en heeft een duidelijk en
goed afleesbaar display. De grote tot 6.5 inch monitor, is optimaal in
het gezichtsveld van de bestuurder geplaatst. De nieuwe generatie
infotainmentsystemen, uitgevoerd in het praktische dubbel-DIN formaat,
zal in het najaar ook beschikbaar komen voor andere Opel-modellen.
Dankzij de standaard Digital Sound Processor (DSP) kan het systeem
akoestisch worden afgestemd op verschillende modellen.
Het infotainmentprogramma omvat vier verschillende systemen (zie de
samenvatting op pagina 5), waaronder systemen voorzien van digitale
radio met CD-kwaliteit, CD-speler met MP3-afspeelmogelijkheden,
navigatie of mobiele telefoon inclusief internettoegang. De gelakte
oppervlakken geven het stereosysteem een luxe uitstraling. De
ergonomische vormgeving en bediening met behulp van vier knoppen voor
de meest gebruikte functies, zorgen ervoor dat het systeem zich zeer
eenvoudig laat bedienen. Bovendien is het systeem te bedienen met
bedieningsknoppen op het stuurwiel, voorzien van twee scrollknoppen en
vier normale knoppen.
Alle systemen hebben een vermogen van 4 x 20 watt (CDC40 Opera: 3 x 20
Watt plus 2 x 45 Watt), snelheidsafhankelijke volume- en bassregeling
en RDS (Radio Data System) met EON (Enhanced Other Networks). Met dit
laatste systeem wordt de bestuurder voorzien van verkeersinformatie,
zelfs als er op een andere zender is afgestemd. Met de Program-type
identification (PTY) stemt de radio automatisch af op zenders met het
ingegeven programmatype zoals nieuws, sport of pop.
De CD 70 Navi en de CDC 40 Opera bieden veel technische extras. Beide
systemen hebben een tweede tuner (dubbel tunerconcept), waarmee het
overschakelen naar een andere frequentie voor dezelfde zender zonder
vertraging verloopt. Op verzoek kan het topmodel van de lijn, de CDC
40 Opera, worden uitgerust met Digital Audio Broadcasting (DAB). Door
de digitale uitzendingstechnologie is de uitzending storingsvrij en
van zeer hoge kwaliteit. Het digitale display biedt plaats aan
verschillende informatie zoals songtitels, informatie over de
betreffende artiesten en verkeersinformatie.
Internettoegang via WAP (Wireless Application Protocol) is
verkrijgbaar voor de systemen met geïntegreerde mobiele telefoon
waarmee het tevens mogelijk is om SMS berichten te ontvangen en te
versturen. Met de CD 60 Mmedia is het mogelijk e-mails te versturen en
te ontvangen.
Voor het eerst doet de MP3-technologie zijn intrede in de nieuwe
generatie infotainmentsystemen. Met deze technologie kunnen zeer veel
audiofiles worden weggeschreven zonder noemenswaardig
kwaliteitsverlies. Dankzij de compressie van de bestanden kan een CD
maximaal 10 uur muziek bevatten in plaats van 70 minuten. Alle
systemen in de nieuwe Astra (behalve de CDC 40 Opera) zijn geschikt
voor MP3 cds.
Met het Twin Audio Systeem, voor het eerst te horen in de Opel Meriva
en de Opel Signum, kunnen de achterpassagiers naar hun eigen muziek of
radioprogramma luisteren via een hoofdtelefoon, terwijl de bestuurder
en voorpassagier tegelijkertijd naar een andere CD of radioprogramma
kunnen luisteren.
Consistente hoge akoestische kwaliteit:
subtiele audio-instellingen via sound processor
De audiokwaliteit van de nieuwe systemen is uitmuntend. Dankzij de
dynamische bandbreedte controle, waarmee interferentie van omliggende
radiostations wordt voorkomen, is de radio-ontvangst optimaal. In
modellen met een CD-speler zorgt een centrale luidspreker voor een
ruimtelijk geluid. Om er zeker van te zijn dat iedere Astra-variant
dezelfde geluidsbeleving voortbrengt, is in het interieur van iedere
carrosserievariant zorgvuldig rekening gehouden met de akoestiek.
Normaal gesproken is de carrosserievorm van de auto van invloed op het
geluid een stationwagon heeft bijvoorbeeld door de grotere
resonantiecapaciteit een andere frequentierespons dan een hatchback.
De audio-experts van Opel zijn er in geslaagd de onderlinge
verschillen te elimineren en voor iedere variant een consistent hoge
geluidskwaliteit te realiseren, vergelijkbaar met de
geluidsinstallatie in de huiskamer. Nadat de technici het gewenste
akoestische bereik definieerden, brachten de audiosystemen een
gestandaardiseerd signaal voort. Vervolgens is er een microfoon
geplaatst bij het oor van de bestuurder waarmee de van de model
afhankelijke frequentierespons geprogrammeerd werd in de Digital Sound
Processor (DSP). Aan het eind van productie wordt het audiosysteem
verteld in welk model het systeem ingepast gaat worden.
De gebruiker van het systeem kan via de equalizer kiezen uit
verschillende muziekcategorieën zoals klassiek, pop of jazz. De
top-of-the-line CDC 40 Opera biedt zelfs nog meer persoonlijke
instellingsmogelijkheden met een zevenkanaals grafische equalizer en
optimaal surround geluid voor de bestuurder en passagiers. Bovendien
kan het geluid voor de bestuurder en voorpassagier geoptimaliseerd
worden door middel van de surround sound functie.
Innovatief en gemakkelijk: nieuw bedienings- en displayconcept
De nieuwe generatie infotainmentsystemen maakt gebruik van een
innovatief en gemakkelijk bedienings- en displayconcept, Opel Media
Portalgenaamd. Dankzij de zeer simpele bediening levert het systeem
een niet te onderschatten bijdrage aan de actieve veiligheid. De
bediening van het systeem verloopt op intuïtie hetgeen ervoor zorgt
dat de bestuurder zijn blik op de weg kan houden. Het feit dat de Opel
Media Portal de nieuwe standaard zet op het gebied van ergonomie is al
tijdens de ontwikkelingsfase bevestigd. Een onderzoek onder 80
bestuurders wees uit dat het systeem het meest gebruiksvriendelijk is
in vergelijking met andere systemen op de markt.
Tot de meest belangrijke componenten van de systemen behoren het grote
display en een centraal, gemakkelijk bereikbaar bedieningselement in
het midden van het radiopaneel: een draai-drukknop. Het
multifunctionele stuurwiel is uitgerust met aan de linkerzijde een
bedieningselement met dezelfde functies. Met deze knop kan de
bestuurder de verschillende schermmenus bedienen zoals navigatie,
communicatie en entertainment. De menus kunnen tevens bediend worden
via de separate knoppen op de centrale console. Zowel het grafische
infodisplay (standaard op de CD 50 met geïntegreerde telefoon en
hoger) als het kleurendisplay (color info display, optioneel op de
CDC40 Opera en de CD70 met geïntegreerde navigatie), met een 4.2 en
6.5 inch scherm (10.7 en 16.5 cm), bieden een groter dan gemiddeld
display. Met uitzondering van de kaartfunctie biedt het grafisch
infodisplay dezelfde functies als het kleurendisplay.
Slechts een korte blik op het display is voldoende om informatie te
verkrijgen. De mens en machinespecialisten van Opel besloten tot grote
pictogrammen, letters en een gelimiteerde hoeveelheid aan informatie
op het scherm. Dezelfde filosofie is ook toegepast in andere details
van het systeem:
* Het preview concept: de rechterzijde van het display geeft uitleg,
toelichtingen of laat de volgende pagina zien;
* De menu level indicator: een balk aan de zijkant geeft aan in welk
menu de gebruiker zit;
* De return functie: de paginas hebben een uniforme opmaak; aan de
bovenzijde van het scherm kan de gebruiker terugkeren naar het
vorige menu, de cursor aan de onderzijde brengt de gebruiker terug
in het hoofdmenu;
* De pop-up vensters: grote vensters op het display bieden
informatie als de geselecteerde airconditioning temperatuur. Als
de gegevens ongewijzigd zijn, sluit het venster na 5 seconden
automatisch.
De perfecte co-piloot:
telefoonunits luisteren en spreken luid en duidelijk
De Opel Astra gehoorzaamt zijn bestuurder niet alleen door middel van
een druk op de knop, maar ook door zijn stem (de zogenaamde Voice
Tags). De CDC 50 biedt de voice control functie standaard aan een
debuut voor Opel en verkrijgbaar vanaf de zomer ook in Nederland. De
spraakherkenning is door de bestuurder gemakkelijk te activeren door
een druk op de knop op het stuurwiel. De microfoon is geplaatst
vlakbij het hoofd van de bestuurder naast de interieurverlichting.
Nummers intoetsen behoort hiermee tot het verleden. De stemcommandos
sturen zowel de nummers als het oproepen van nummers uit het
telefoonboek aan.
De speed dialing functie waarmee tien namen worden verbonden aan een
telefoonnummer (zogenaamde Voice Tags) is zeer bijzonder in deze
klasse. Iedereen die deze functie gebruikt hoeft slechts de naam van
de persoon te noemen en de intelligente telefoon doet de rest.
Gebruiksgemak en veiligheid zijn slechts twee voorbeelden van de
text-to-speech functie van de CD 60 Mmedia, waarmee zowel e-mails als
SMS berichten gelezen kunnen worden. De stemherkenning is gebaseerd op
een complex software algoritme, waarmee eerst de tekst wordt
afgebroken tot zogenaamde foneems de kleinste betekenisvolle elementen
van een woord en reproduceert deze in de vorm van gestuurde spraak.
Uitgebreide tests: storingsvrije radio zelfs in tunnels en bergen
Zwakke radiosignalen, slecht wegdek, een heet interieur
infotainmentsystemen in autos hebben het niet gemakkelijk. Om optimaal
geluid en mobiele communicatie onder alle omstandigheden te
garanderen, hebben alle Opel systemen een serie uitgebreide tests
ondergaan in laboratoria en op de openbare weg.
De radios zijn bijvoorbeeld getest op hun ontvangstkwaliteiten op twee
verschillende testroutes. Eén van de routes ging naar Zuid-Europa
alwaar de verschillende tunnels en Alpenpassen een echte uitdaging
vormden voor de radio-ontvangst. De tweede testroute was gelegen in
Groot-Brittannië, waar de Britse radiostations met een ander
modulatieproces werken dan in Europa. Storingsvrije radio-ontvangst
onder deze technische condities is zowel belangrijk voor klanten van
Opels zustermerk Vauxhall als voor Opel-rijders die een bezoek aan
Engeland brengen per auto.
Andere praktische testprocedures zijn toegepast voor de
navigatiesystemen (Hoe lang duurt het om de route te berekenen? Wat is
de kwaliteit van de begeleiding?) en de functies van de mobiele
telefoon (Hoe snel werkt plaatselijk en internationaal bellen?).
Daarnaast is de elektromagnetische relatie met andere elektronische
componenten in de auto onderzocht door uitgebreide tests.
AutoRai