Onderwijsraad


P E R S B E R I C H T KENMERK 20040192/775 DATUM 17 mei 2004

ONDERWIJSRAAD: BETERE BENUTTING
TALENTEN NODIG EN MOGELIJK
Onderwijs kan veel leerlingen ver brengen. Maar alleen kan het on- NASSAULAAN 6 derwijs niet goed inspelen op talenten en behoeften van leerlingen 2514 JS DEN HAAG met ernstige gedragsproblemen én leerlingen die uitblinken op het TELEFOON 070 310 00 00 vlak van intellect, sport, kunst- en cultuur en ondernemerschap. Het FAX 070 356 14 74 is afhankelijk van vaste samenwerking met andere organisaties ­ van E-MAIL SECRETARIAAT@ONDERWIJSRAAD.NL hulpverlening tot culturele instanties ­ om in de zeer gevarieerde, WEBSITE WWW.ONDERWIJSRAAD.NL specialistische vraag van beide groepen te voorzien. In het advies Hoe kan onderwijs meer betekenen voor jongeren? bekijkt de Onderwijsraad hoe de samenwerking tussen onderwijs en partners buiten het onderwijs het beste gestalte kan krijgen. En vooral welke rol daarbij is wegge- legd voor het onderwijs.
Jongeren met gedragsproblemen
De raad ziet heil in her en der al opgezette teams van vertegenwoordigers van scholen en hulpverleners uit de jeugdzorg en andere maatschappelijke instanties. Het onderwijs hoort binnen dit teamverband wel meer zeggen- schap te krijgen over de (tijds)inzet van deskundigen als de maatschappelijk werker, wijkagent, jeugdpsycholoog. Die zeggenschap is een belangrijke voorwaarde voor stabiele, continue samenwerking.
Jongeren met ernstige gedragsproblemen die noch op het speciaal onderwijs, noch in justitiële instanties thuishoren, vallen nu tussen wal en schip. Het ontbreekt aan een langdurige voorziening voor deze jongeren, die onvol- doende geholpen zijn met korte trajecten als een `time-out'. De raad pleit daarom voor een `van-acht-tot-acht-voorziening' waarbinnen de jongeren onder een duidelijk regime met veel toezicht en begeleiding onderwijs krij- gen. Het gaat niet om een tuchtschool of internaat: de dagelijkse zorg en woonplek blijft de thuissituatie. De bestaande regionale samenwerkingsver- banden tussen scholen kunnen bepalen of een leerling onderwijs dient te volgen binnen deze voorziening, liefst op vrijwillige basis. Jongeren met opvallende talenten
Het ontdekken en stimuleren van talent is een taak van het onderwijs. Bij toptalent op het cognitieve vlak ligt het initiatief bij de school, deze zoekt samenwerking met experts en instituten die adequate ondersteuning kunnen bieden. Voor specifiek sporttalent en artistiek of creatief talent ligt de zorg vaak bij anderen. Toch blijft het onderwijs verantwoordelijk voor diploma- verwerving. Om tot een meer structureel beleid voor talentvolle jongeren te komen, is de overheid aan zet om te komen tot één gemeenschappelijke beleids- en financieringsregeling voor intellectuele, sportieve en kunstzinnige talenten (met ruimte voor specificaties per type talent). Via die regeling kan de overheid meer ruimte scheppen voor scholen. Die ruimte kunnen scholen benutten door bijvoorbeeld het verlenen van vrijstellingen voor deelname aan onderwijsuren, vakken en examenonderdelen en het vervangen van reguliere examenonderdelen voor onderdelen die passen bij het talent.

KENMERK

20040192/775 Pagina 2