De Unie
NedCar - Afscheid Volvo in onzekere tijden
17 mei 2004 - Op 19 mei loopt de laatste Volvo van de band bij NedCar.
Hiermee komt een einde aan een succesvol tijdperk. Met het vertrek van
Volvo vertrekt ook een zeer stabiele factor uit NedCar. Welke
consequenties de recente ontwikkelingen tussen de huidige
aandeelhouder Mitsubishi en de beoogd aandeelhouder Daimler Chrysler
(DC) voor NedCar op (middel)lange termijn zal hebben, is nog steeds
onduidelijk. Deze onduidelijkheid en de band die veel NedCar
medewerkers vanuit het verleden met Volvo hebben, maakt het afscheid
van Volvo niet eenvoudig.
Afscheid Volvo
Nadat DAF midden jaren zeventig het strategisch besluit nam om
afscheid te nemen van haar personenautodivisie, heeft Volvo deze
activiteiten overgenomen. In die zin heeft Volvo er voor gezorgd dat
de personenauto-industrie voor Nederland behouden bleef. Samen met de
medewerkers van het huidige NedCar is in de afgelopen dertig jaar
gewerkt aan een goede toekomst en zijn succesvolle modellen
geproduceerd. Dit geldt zeer zeker voor de S40 en V40, waarvan nu
binnenkort de laatste van de band rollen in Born.
Gezien bovenstaande bijdrage van Volvo aan NedCar kunnen we gerust
stellen dat we afscheid nemen van een stabiele factor binnen
NedCar.Daarom betreuren wij ook het vertrek van Volvo.
Veel (oud) medewerkers van NedCar hebben ook een hechte band met Volvo
en zijn trots op de auto's die zij voor dit merk in de afgelopen
decennia hebben geproduceerd. Dit maakt het afscheid niet eenvoudig.
We kunnen enkel hopen dat DC en Mitsubishi op een zelfde wijze voor
continuïteit binnen NedCar zullen zorgen.
Echter door de recente ontwikkelingen in de samenwerking tussen deze
twee bedrijven,
is er helaas weer veel onduidelijkheid over de toekomst van NedCar op
(middel)lange termijn.
Ontwikkelingen tussen DC en Mitsubishi
Twee weken geleden werden velen verrast door het besluit van DC om
niet verder te investeren in de toekomst van Mitsubishi. Partijen
waren het wel eens over het reddingsplan dat de heer Renschler (CEO
Smart) had uitgewerkt. Zij konden het echter niet eens worden over de
omvang van de bijdrage van de afzonderlijke partijen in de voor dit
reddingsplan benodigde financiële injectie.
Nu twee weken na dato zijn de kruitdampen een beetje aan het
optrekken. Een paar feiten op een rijtje.
* Ondanks het feit dat DC niet verder wenst te investeren in de
toekomst van Mitsubishi en beide geen nieuwe projecten samen
zullen opstarten, worden de huidige al gestarte projecten
voortgezet, zo ook binnen NedCar.
* De Japanse grootaandeelhouders van Mitsubishi zullen zelf een
nieuw reddingsplan gaan opstellen. Dit wordt eind mei
gepresenteerd.
* Door een eventuele kapitaalinjectie van deze grootaandeelhouders,
zal het huidige belang van 37,5% van DC in Mitsubishi verwateren.
Hierdoor zal DC geen controlerende belang meer hebben. DC heeft
gesteld dat zij geen voornemens heeft om het overblijvende belang
te verkopen. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid mede ingegeven
zijn door de koers van het aandeel Mitsubishi, die sterk is
gedaald, en de waarde die dit pakket aandelen nu nog
vertegenwoordigen. Omdat partijen geen nieuwe projecten in
toekomst zullen opstarten, lijkt het toch uiteindelijk een kwestie
van tijd dat DC haar belang verkoopt.
* De heer Eckrodt, vanuit DC als CEO bij Mitsubishi benoemd, is met
onmiddellijke ingang afgetreden. Hij is vervangen door de heer
Okazaki, die zijn sporen heeft verdiend binnen Mitsubishi Heavy
Industries, groot aandeelhouder bij Mitsubishi.
* DC gaat ook haar belang in Hyundai verkopen (10%). Hiermee komt
ook deze strategische samenwerking ten einde en lijkt DC
vooralsnog afscheid te nemen van haar globale strategie, althans
de Aziatische poot.
Hoe moet Mitsubishi nu verder?
Vriend en vijand zijn het er over eens dat een eventuele financiële
injectie Mitsubishi slechts zeer tijdelijk uit de gevarenzone kan
houden. Mitsubishi heeft zelf onvoldoende schaalgrootte om te kunnen
overleven in de huidige wereldwijde verdringingsmarkt, waar kosten
sterk onder druk staan. Daarom is het noodzakelijk dat Mitsubishi een
nieuwe strategische partner vindt, die de plek van DC overneemt. Dit
zal geen gemakkelijke opgave zijn, enerzijds gezien de financiële
positie van Mitsubishi en anderzijds, het maar de vraag is of een van
de grote spelers voldoende strategisch belang ziet in Mitsubishi om
over deze financiële bezwaren heen te stappen.
Gevolgen NedCar ?
Zoals hierboven al staat, zullen bestaande projecten en afspraken
worden voortgezet.
Dit betekent dan ook dat op korte termijn voor NedCar niet veel
verandert en de productie van de Colt en Smart wordt voortgezet.
Hierover hebben wij ons ook nooit zorgen over gemaakt. Dit zou immers
tot een te grote kapitaalvernietiging leiden die geen van beide
partijen zich kan veroorloven Verder zijn er geen indicaties dat DC
terug zou willen komen op de in 2000 tussen partijen gemaakte
afspraken dat DC een direct belang van 50% in NedCar zal nemen als de
Smart productie start. Zeer waarschijnlijk zullen de banken die bereid
zijn geweest om de investeringen voor het New Compact Car project te
financieren hier ook op aandringen. Er is echter ook nog geen
indicatie gegeven wanneer dit zal gebeuren.
Op korte termijn lijkt NedCar hiermee uit de problemen. Op de
(middel)lange termijn echter niet, ook niet als DC een direct belang
van 50% in NedCar neemt. DC en Mitsubishi willen in de toekomst geen
nieuwe projecten samen ontwikkelen, zoveel is duidelijk. NedCar is als
jointventure echter wel afhankelijk van een dergelijke samenwerking.
Dit zou enerzijds gerealiseerd kunnen worden als Mitsubishi een nieuwe
strategische partner vindt.
In het geval van DC ligt dit anders omdat het niet voor de hand ligt
dat DC met een partner binnen NedCar wil samenwerken die niet onder de
DC groep valt. Dit betekent dat DC waarschijnlijk zelf vanuit de groep
voor maximale benutting van productiecapaciteit in dit scenario zal
moeten zorgdragen. Gezien de bestaande overcapaciteit binnen de
automotive in Europa is het niet voor de hand liggend dat volstrekt
nieuwe partijen naar NedCar komen na 2009.
Aan het einde van de life-cycle van de Smart en de Colt in 2009,
kunnen beide partijen echter ook zonder kapitaalvernietiging afscheid
nemen van NedCar. Immers het oude equipment is dan over twee
life-cycles volledig afgeschreven. Dit geldt ook in belangrijke mate
voor de nieuwe inves-teringen op basis van de afspraken met banken.
Er zal dus nadrukkelijk een strategisch belang bij DC of Mitsubishi
moeten zijn om de productie in NedCar na 2009 voort te zetten. Als een
van de partijen iets wil, zullen ze echter snel duidelijkheid moeten
verschaffen. Hierbij hoort nadrukkelijk ook een opvolger voor de Space
Star. Gezien de situatie bij Mitsubishi, lijkt het er op dat NedCar op
dit moment haar hoop moet vestigen op DC.
Als de noodzakelijke duidelijkheid uitblijft, dreigt NedCar in een
negatieve spiraal terecht te komen die moeilijk om te buigen lijkt.
Op de korte termijn is De Unie bezorgd over de werkgelegenheid van een
groot aantal medewerkers die tot dusverre betrokken zijn bij de
invoering van nieuwe projecten binnen NedCar.
Immers als een opvolger niet of te laat komt, is er ook geen dekking
meer voor de kosten van deze medewerkers in de budgettaire ruimte die
NedCar van haar aandeelhouder(s) krijgt. Op de langere termijn zal om
dezelfde reden afscheid genomen moeten worden van
productiemedewerkers, als de huidige modellen ergens 2006/2007 in de
tweede helft van hun life-cycle terecht komen. Hierdoor zullen de te
produceren aantallen gestaag gaan zakken, zonder dat er sprake is van
een model dat dit gat kan opvullen.
Wij hopen natuurlijk dat NedCar niet in dit negatieve scenario terecht
komt en dat er snel een signaal komt dat perspectief biedt voor NedCar
na 2009. In die zin blijft het zweven tussen hoop en vrees. Het enige
dat NedCar hier zelf aan kan bijdragen is continue goed blijven
presteren en continue blijven werken aan verbeteringen. Hier hebben
wij vertrouwen in.
Wij blijven u op de hoogte houden.
Bert Keulen
Bestuurder
maandag, 17 mei 2004