De Unie


NedCar - Afscheid Volvo in onzekere tijden

17 mei 2004 - Op 19 mei loopt de laatste Volvo van de band bij NedCar. Hiermee komt een einde aan een succesvol tijdperk. Met het vertrek van Volvo vertrekt ook een zeer stabiele factor uit NedCar. Welke consequenties de recente ontwikkelingen tussen de huidige aandeelhouder Mitsubishi en de beoogd aandeelhouder Daimler Chrysler (DC) voor NedCar op (middel)lange termijn zal hebben, is nog steeds onduidelijk. Deze onduidelijkheid en de band die veel NedCar medewerkers vanuit het verleden met Volvo hebben, maakt het afscheid van Volvo niet eenvoudig.

Afscheid Volvo
Nadat DAF midden jaren zeventig het strategisch besluit nam om afscheid te nemen van haar personenautodivisie, heeft Volvo deze activiteiten overgenomen. In die zin heeft Volvo er voor gezorgd dat de personenauto-industrie voor Nederland behouden bleef. Samen met de medewerkers van het huidige NedCar is in de afgelopen dertig jaar gewerkt aan een goede toekomst en zijn succesvolle modellen geproduceerd. Dit geldt zeer zeker voor de S40 en V40, waarvan nu binnenkort de laatste van de band rollen in Born.

Gezien bovenstaande bijdrage van Volvo aan NedCar kunnen we gerust stellen dat we afscheid nemen van een stabiele factor binnen NedCar.Daarom betreuren wij ook het vertrek van Volvo. Veel (oud) medewerkers van NedCar hebben ook een hechte band met Volvo en zijn trots op de auto's die zij voor dit merk in de afgelopen decennia hebben geproduceerd. Dit maakt het afscheid niet eenvoudig. We kunnen enkel hopen dat DC en Mitsubishi op een zelfde wijze voor continuïteit binnen NedCar zullen zorgen.
Echter door de recente ontwikkelingen in de samenwerking tussen deze twee bedrijven,
is er helaas weer veel onduidelijkheid over de toekomst van NedCar op (middel)lange termijn.

Ontwikkelingen tussen DC en Mitsubishi
Twee weken geleden werden velen verrast door het besluit van DC om niet verder te investeren in de toekomst van Mitsubishi. Partijen waren het wel eens over het reddingsplan dat de heer Renschler (CEO Smart) had uitgewerkt. Zij konden het echter niet eens worden over de omvang van de bijdrage van de afzonderlijke partijen in de voor dit reddingsplan benodigde financiële injectie.

Nu twee weken na dato zijn de kruitdampen een beetje aan het optrekken. Een paar feiten op een rijtje.

* Ondanks het feit dat DC niet verder wenst te investeren in de toekomst van Mitsubishi en beide geen nieuwe projecten samen zullen opstarten, worden de huidige al gestarte projecten voortgezet, zo ook binnen NedCar.

* De Japanse grootaandeelhouders van Mitsubishi zullen zelf een nieuw reddingsplan gaan opstellen. Dit wordt eind mei gepresenteerd.

* Door een eventuele kapitaalinjectie van deze grootaandeelhouders, zal het huidige belang van 37,5% van DC in Mitsubishi verwateren. Hierdoor zal DC geen controlerende belang meer hebben. DC heeft gesteld dat zij geen voornemens heeft om het overblijvende belang te verkopen. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid mede ingegeven zijn door de koers van het aandeel Mitsubishi, die sterk is gedaald, en de waarde die dit pakket aandelen nu nog vertegenwoordigen. Omdat partijen geen nieuwe projecten in toekomst zullen opstarten, lijkt het toch uiteindelijk een kwestie van tijd dat DC haar belang verkoopt.

* De heer Eckrodt, vanuit DC als CEO bij Mitsubishi benoemd, is met onmiddellijke ingang afgetreden. Hij is vervangen door de heer Okazaki, die zijn sporen heeft verdiend binnen Mitsubishi Heavy Industries, groot aandeelhouder bij Mitsubishi.
* DC gaat ook haar belang in Hyundai verkopen (10%). Hiermee komt ook deze strategische samenwerking ten einde en lijkt DC vooralsnog afscheid te nemen van haar globale strategie, althans de Aziatische poot.

Hoe moet Mitsubishi nu verder?
Vriend en vijand zijn het er over eens dat een eventuele financiële injectie Mitsubishi slechts zeer tijdelijk uit de gevarenzone kan houden. Mitsubishi heeft zelf onvoldoende schaalgrootte om te kunnen overleven in de huidige wereldwijde verdringingsmarkt, waar kosten sterk onder druk staan. Daarom is het noodzakelijk dat Mitsubishi een nieuwe strategische partner vindt, die de plek van DC overneemt. Dit zal geen gemakkelijke opgave zijn, enerzijds gezien de financiële positie van Mitsubishi en anderzijds, het maar de vraag is of een van de grote spelers voldoende strategisch belang ziet in Mitsubishi om over deze financiële bezwaren heen te stappen.

Gevolgen NedCar ?
Zoals hierboven al staat, zullen bestaande projecten en afspraken worden voortgezet.
Dit betekent dan ook dat op korte termijn voor NedCar niet veel verandert en de productie van de Colt en Smart wordt voortgezet. Hierover hebben wij ons ook nooit zorgen over gemaakt. Dit zou immers tot een te grote kapitaalvernietiging leiden die geen van beide partijen zich kan veroorloven Verder zijn er geen indicaties dat DC terug zou willen komen op de in 2000 tussen partijen gemaakte afspraken dat DC een direct belang van 50% in NedCar zal nemen als de Smart productie start. Zeer waarschijnlijk zullen de banken die bereid zijn geweest om de investeringen voor het New Compact Car project te financieren hier ook op aandringen. Er is echter ook nog geen indicatie gegeven wanneer dit zal gebeuren.

Op korte termijn lijkt NedCar hiermee uit de problemen. Op de (middel)lange termijn echter niet, ook niet als DC een direct belang van 50% in NedCar neemt. DC en Mitsubishi willen in de toekomst geen nieuwe projecten samen ontwikkelen, zoveel is duidelijk. NedCar is als jointventure echter wel afhankelijk van een dergelijke samenwerking. Dit zou enerzijds gerealiseerd kunnen worden als Mitsubishi een nieuwe strategische partner vindt.
In het geval van DC ligt dit anders omdat het niet voor de hand ligt dat DC met een partner binnen NedCar wil samenwerken die niet onder de DC groep valt. Dit betekent dat DC waarschijnlijk zelf vanuit de groep voor maximale benutting van productiecapaciteit in dit scenario zal moeten zorgdragen. Gezien de bestaande overcapaciteit binnen de automotive in Europa is het niet voor de hand liggend dat volstrekt nieuwe partijen naar NedCar komen na 2009.

Aan het einde van de life-cycle van de Smart en de Colt in 2009, kunnen beide partijen echter ook zonder kapitaalvernietiging afscheid nemen van NedCar. Immers het oude equipment is dan over twee life-cycles volledig afgeschreven. Dit geldt ook in belangrijke mate voor de nieuwe inves-teringen op basis van de afspraken met banken. Er zal dus nadrukkelijk een strategisch belang bij DC of Mitsubishi moeten zijn om de productie in NedCar na 2009 voort te zetten. Als een van de partijen iets wil, zullen ze echter snel duidelijkheid moeten verschaffen. Hierbij hoort nadrukkelijk ook een opvolger voor de Space Star. Gezien de situatie bij Mitsubishi, lijkt het er op dat NedCar op dit moment haar hoop moet vestigen op DC.

Als de noodzakelijke duidelijkheid uitblijft, dreigt NedCar in een negatieve spiraal terecht te komen die moeilijk om te buigen lijkt. Op de korte termijn is De Unie bezorgd over de werkgelegenheid van een groot aantal medewerkers die tot dusverre betrokken zijn bij de invoering van nieuwe projecten binnen NedCar.
Immers als een opvolger niet of te laat komt, is er ook geen dekking meer voor de kosten van deze medewerkers in de budgettaire ruimte die NedCar van haar aandeelhouder(s) krijgt. Op de langere termijn zal om dezelfde reden afscheid genomen moeten worden van productiemedewerkers, als de huidige modellen ergens 2006/2007 in de tweede helft van hun life-cycle terecht komen. Hierdoor zullen de te produceren aantallen gestaag gaan zakken, zonder dat er sprake is van een model dat dit gat kan opvullen.

Wij hopen natuurlijk dat NedCar niet in dit negatieve scenario terecht komt en dat er snel een signaal komt dat perspectief biedt voor NedCar na 2009. In die zin blijft het zweven tussen hoop en vrees. Het enige dat NedCar hier zelf aan kan bijdragen is continue goed blijven presteren en continue blijven werken aan verbeteringen. Hier hebben wij vertrouwen in.
Wij blijven u op de hoogte houden.

Bert Keulen
Bestuurder

maandag, 17 mei 2004