Politie Limburg-Noord


Politie start controles helmcampagne
Datum: 17-05-2004
Tijd bericht: 13:01
Plaats: Limburg-Noord
Mind your head-project leidraad voor Limburg-Noord

De komende week start de campagne waarin de politie in de regio
Limburg-Noord extra let op het gebruik van de helm. Niet alleen
wordt gelet op het dragen van de helm, maar de agenten hebben
vooral aandacht voor het goed vastmaken van de kinband. Dit wil
nogal eens achterwege gelaten worden, met alle gevolgen van
dien. Tijdens de verkeerscontroles met staande houding zal de
bromfietser gewezen worden op het belang van een goede helm.
Hiermee sluit de regio aan bij de landelijke helmcampagne die
gedurende de meimaand loopt.

De politieregio Limburg Noord kiest ervoor om tijdens de
landelijke campagneweken het 'eigen' helmproject mind your
head(TM) in te zetten. Dit project wil de beginnende bromfietser
ervan doordringen het gebruik van de helm op een goede manier
zich eigen te maken. Dit kan levens redden en ernstig
hoofdletsel voorkomen. De doelgroep is de jeugd van 16 tot 24
jaar. In de campagneperiode zullen agenten tijdens controles op
straat elke bromfietser die de helm correct draagt, belonen met
een klein helmpje met het projectlogo. Zij die hun helm niet of
niet op de juiste wijze dragen, zullen zonder pardon
geverbaliseerd worden.

Draagplicht
In 1975 is het dragen van een valhelm voor bromfietsers
verplicht is gesteld. De maximumsnelheid voor bromfietsers
binnen de bebouwde kom bedraagt 30 km/h. Buiten de bebouwde kom
mogen bromfietsers de snelheid opvoeren tot maximaal 40 km/u.
In tegenstelling tot snorfietsers geldt voor bromfietsers:
altijd een valhelm op. Het dragen van een goede valhelm
verkleint de kans op een ongeval met een dodelijke afloop (met
wel veertig procent). Je hebt ook dertig procent minder kans om
gewond te raken bij een ongeluk. Om misverstanden te voorkomen
over wie wel en niet een helm moeten dragen, noemen we die nog
eens op: een berijder van een snorfiets, brommobiel en de
meeste quads hoeft geen helm te dragen. Op een brommer, trike
en motor geldt de draagplicht wél - met uitzondering van de
BMW C1, want daarvoor geldt een vrijstelling. Op die C1 is het
wel verplicht om de veiligheidsgordel te dragen, en dat geldt
ook voor mensen die in een brommobiel of op een quad rijden.

Niet zomaar een helm
'Zomaar' een helm dragen is niet voldoende: sinds 1990 is in de
wet vastgelegd dat een helm goed passend moet zijn en op een
deugdelijke wijze dient te worden bevestigd. Dus: een niet te
grote en niet te kleine helm, met de kinband goed vast.
Daarnaast moet een helm goedgekeurd zijn volgens de Europese
ECE-norm. Dat is te zien aan een in de helm genaaid label met
daarop een omcirkelde E plus een cijfer. Een ander punt om op
te letten is de staat van de helm. Oude helmen kunnen beter
vervangen worden omdat de helmschaal broos wordt. Verder is het
belangrijk om de helm te vervangen na een valpartij, omdat de
schokdemping afneemt - ook als er geen zichtbare schade is.
Sommige importeurs bieden de service om de helm na een val te
testen.

Strenge controle
De politie controleert streng op het dragen van de helm. Dat is
omdat mensen zonder helm grote risico's lopen. Loop maar eens
flink tegen een deur en je loopt tenminste een flinke bult en
in het ergste geval een hersenschudding op - terwijl je
snelheid dan hooguit 5 kilometer per uur bedraagt. Het vereist
weinig voorstellingsvermogen om te bedenken wat er gebeurt als
je van je brommer of motor valt en blootshoofds het asfalt of
een lantaarnpaal raakt. Dus: draag altijd een helm, ook al zit
'ie misschien niet altijd even comfortabel en raakt je kapsel
door de war. Het is het risico niet waard.