Rabobank Nederland

Rabobank: Internationale oriëntatie ook voor MKB noodzakelijk Rabobank Nederland, 17/05/2004 14:13
---

"Vandaag de dag is een goede internationale oriëntatie cruciaal voor de continuïteit van een bedrijf. Niet alleen voor internationaal opererende bedrijven, maar ook voor het op de binnenlandse markt georiënteerde MKB is een internationale blik noodzakelijk", aldus Piet van Schijndel, lid van de raad van bestuur van Rabobank Nederland.

Zijn uitspraak deed hij vanmorgen tijdens een persbijeenkomst naar aanleiding van de vandaag verschenen Rabobankstudie 'Visie op Internationalisering'. Uit de studie blijkt dat de internationalisering óók voor het Nederlandse midden- en klein-bedrijf goed is.

Bedrijven die onvoldoende anticiperen op de internationale ontwikkelingen lopen het risico overvleugeld te worden door de buitenlandse concurrentie. Van Schijndel: "Geen enkel bedrijf in Nederland kan ontsnappen aan de internationalisering. De toetreding van de nieuwe lidstaten tot de Europese Unie biedt echter volop kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven." Volgens de economen van de Rabobank maakt Internationale concurrentie ondernemingen immers sterker. Het leidt per saldo tot hogere groei, meer welvaart, kostenvoordelen aan inkoopzijde en nieuwe mogelijkheden aan de afzetkant. Het is bovendien goed voor de werkgelegenheid, hoewel er zeker banen naar lage lonenlanden zullen worden overgeplaatst. Sommige zwakkere ondernemingen zullen in het internationale krachtenveld niet overleven. Daar staat tegenover, dat in alle landen nieuwe banen zullen worden gecreëerd, zodat per saldo meer mensen aan het werk zullen zijn.

Om de onontkoombare internationalisering het hoofd te bieden, adviseert Van Schijndel ondernemers in het MKB óók over de grenzen van de eigen branche heen te kijken en daar waar mogelijk grensoverschrijdende strategische samenwerkingsverbanden aan te gaan op het vlak van toelevering, uitbesteding of gemeenschappelijke inkoop. Uit de praktijk blijkt dat internationalisering een bedrijf sterker en innovatiever maakt, mede vanwege meer uitwisseling van kennis en ideeën. Veelal leiden nieuwe activiteiten tot verdere marktontwikkelingen en draagt het bij aan de continuïteit van het bedrijf. "Goed ondernemerschap maakt nu écht het verschil," aldus Van Schijndel.

Vooruitzichten MKB Omdat het dieptepunt van de conjunctuur is bereikt, is de Rabobank - de grootste bank voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf - gematigd optimistisch over de huidige ontwikkelingen in het MKB. De rekening-courant van de bijna tweehonderdduizend MKB-relaties van de Rabobank ondersteunt deze stelling.

Studie 'Visie op Internationalisering' De EU heeft met de toetreding van tien nieuwe lidstaten per 1 mei opnieuw een stap gezet op het pad van de economische integratie. De Rabobankstudie 'Visie op Internationalisering' gaat in op de gevolgen van een grotere EU voor het Nederlandse bedrijfsleven. Ook biedt de studie naast economische informatie over regio's in Oost-Europa inzicht in de belangrijkste afzetmarkten, het loonniveau, de arbeidsproductiviteit, de kenmerken van de beroepsbevolking en de mogelijkheden als vestigingsplaats.