Gemeente Rotterdam

Nr.64
17 mei 2004

Rotterdam verbetert verkeersdoorstroming op doorgaande routes

De economie van de Rotterdam is mede afhankelijk van een goede bereikbaarheid. Het gemeentebestuur heeft in het Verkeer- en Vervoersplan Rotterdam vastgelegd dat op zeven hoofdroutes door de stad het verkeer vlot moet kunnen doorrijden. Op deze verkeersbundels moet een gemiddelde snelheid van 25 km per uur kunnen worden gehaald. Stefan Hulman, wethouder Kunstzaken en vervoer heeft een plan van aanpak gepresenteerd om op belangrijke doorgaande routes met veel verkeerslichten "groene golven " in te stellen, zodat het verkeer beter kan doorstromen en het wachten bij verkeerslichten wordt geminimaliseerd. Met dit plan van aanpak is in 2004 een bedrag gemoeid van ca. E 3,4 miljoen.

De uitvoering van het plan bestaat uit een aantal maatregelen en ingrepen in bestaande verkeersregelinstallaties. Op een aantal locaties worden de verkeersregelinstallaties vervangen of verwijderd. Ook worden verkeersregelinstallaties aan elkaar gekoppeld zodat een "groene golf" ontstaat. Verder wordt op enkele kruispunten onderzocht of het autoverkeer beter doorstroomt als de doorstroming voor het openbaar vervoer en de doorstroming voor het autoverkeer beter met elkaar in balans worden gebracht. De prioriteit die het openbaar vervoer tot nu toe had op de auto wordt heroverwogen. Een proef hiermee op het kruispunt Boompjes/Erasmusbrug bleek succesvol.

De trajecten en de te nemen maatregelen voor 2004 zijn: 1. traject Laan op Zuid: vervangen verkeersregelinstallatie 2e Rosestraat en heroverweging prioriteit openbaar vervoer. Planning juli 2004. 2. traject Schieplein-Hofplein: vervanging verkeersregelinstallatie Hofplein, heroverweging prioriteit openbaar vervoer. Planning juni 2004. 3. traject Parklane: vervanging verkeersregelinstallatie Drooglever-Fortuynplein en heroverweging prioriteit openbaar vervoer. Planning najaar 2004. 4. traject Dorpsweg: verkeersregelingen zijn vervangen. De bestaande koppelingen worden geoptimaliseerd. Planning zomer 2004. 5. traject Vaanweg-Pleinweg: vervanging verkeersregelingen Zuidplein met een spitsgerichte groene golf. (uitvoering begint in 2005) 6. traject Maasboulevard: om een logische verkeersbeeld te krijgen richting Kralingse Plein wordt een test uitgevoerd met een koppeling tussen de verkeersregelinstallaties op Kralingse Zoom en Kralingse Plein. Ook wordt in samenwerking met de Stadsregio een proeft gestart met Dynamische Snelheids Indicatie: het gaat hier om een opvolger voor de borden 'U rijdt te snel' . Planning najaar 2004.

noot voor de redactie/